Zijn wij een goede combi om toe te werken aan evt endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Zijn wij een goede combi om toe te werken aan evt endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:12

Ja de vraag staat al in de titel: Zijn wij een goede endurance-combi?

Even onze voorgeschiedenis:

Ruiter
Sinds ik 8 ben rij ik paard. Altijd op de manege, strand, bos, duinen. Niks was me te gek. Heb wel eens een manegewedstrijdje gedaan maar verder geen wedstrijd ervaring. Heb tijdens studie-tijd nauwelijks gereden. Ben getrouwd en heb 2 kids. Zo'n 4 jaar geleden toen jongste 1 jaar was ben ik het rijden weer gaan oppakken. En sinds 10 maanden hebben we ons eerste eigen paard. Conditie: er moeten kilo's af (mee bezig) maar heb verder wel een goede basisconditie.

Paard
Jippe is een Fries van nu 6,5 jaar. Barok gebouwd, dus rond. Hij heeft tot zijn tweede in een kudde gestaan, is daarna gekocht door mevr 1. Deze heeft hem met ong 2 a 2,5 jaar (vrijwel meteen na de aankoop) geruind en op de wei gegooid. Is vermoedelijk vanaf 3e jaar met zadelmak maken en rijden begonnen. Heeft Jippe op B-dresuur uitgebracht en hij kent de beginselen van de L (kan wijken en stelling etc). Is ruim 10 maanden geleden verkocht aan mevr 2 die al snel erachter kwam dat Jippe een maatje te groot was voor dochter waar hij voor bedoeld was en kwam zodoende op mijn pad. Heb hem medio mei 2009 gekocht. Zijn conditie: bespiering van rug laat te wensen over en achterhand ook. Was vergeten dat ie achterbenen had en liep op de voorhand. Zijn we nu mee bezig (oa. ander zadel, oude was te krap. Wacht nu op mijn Trekker Pro Endurance). Met longeren zwaar (slof en balkjes draven) is ie na een 25 minuten flink aan het hijgen, maar dat is met 10 minuten weer uitstappen weer normaal.

Activiteit
Ik "longeer" hem ong 4 keer per week wat je ruim moet zien: ik wissel af van aan de longe tot los, van bit + slof tot geheel vrij met een halstertje, van max 3 balkjes tot clicker en schriktraining, van echt rondjes lopen tot Lange Teugelwerk in de bak. Verder rij ik momenteel weinig (wacht op zadel) maar doe dat normaal 1 a 2 keer per week ong 45 minuten. Altijd op het erf in de bak. De buitenwereld vind ie nog erg eng. Trailerladen was toen ik hem haalde geen probleem. Nu wil hij er liever niet in want hij denkt dat ie weer verhuizen moet... Immers dat zijn zijn laatste 3 ervaringen ermee. Is een werkwillig paard, actief, lief, luistert goed, volgt mij en vertrouwt op mij.

Ik ben geen echte dressuurruiter, springen zal een Fries niet zo hoog kunnen al gaan we dat wel eens (laag) oppakken. Ben meer lol-met-mijn-knolruiter. En hoorde hier ineens over Endurance. Tsja, het zadel heb ik straks al maar of we het echt gaan doen...?? Wie kan mijn vraag beantwoordne of we een goede combi zouden kunnen zijn of dat we het beter ergens anders in moeten zoeken? Als we wel voor endurance zouden gaan: hoelang moet ik dan denken qua voorwerk/training voor we zover zouden kunnen zijn. Wat is dan een schema waar ik aan moet denken? Wie kan mij helpen om een goede afweging te maken?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:20

Wat zijn je ambities? Ben je echt de lol met je knol ruiter en vind jij het geen probleem om met 9.01 km/u
over de finisch te komen?
Ben je ambiteuzer? Of dat kan met jullie mogelijkheden kom je dan vanzelf achter, wel eerlijk blijven tov Jippe.

Dan zou ik zeggen welkom! bij de endurance.
Zo te lezen moet er echter ook voor een klasse 1 nog wat werk verricht worden. (door ruiter en paard)

Trec is misschien ook leuk voor jullie?

Basisconditie moet natuurlijk wel goed zijn, weet niet hoelang hij niet gereden is? Kan dat hier niet uit opmaken.
Aangezien pak hem beet 30 km onder ruiter gewicht toch iets anders is dan 45 minuten longeren.

Maar laat je niet afschrikken, het is leuk om te doen en of jij en Jippe het er goed in gaan doen, kom je maar op 1 manier achter.
Trainen en starten.

Komende zondag is er in Kootwijkerbroek een endurance, misschien leuk om een keer te gaan kijken hoe zoiets werkt?
En er bestaat natuurlijk een kennismakingsklasse (zelfde afstand als klasse 1, maar mag zonder startkaart DER)

Site waar je veel aan hebt. www.deronline.nl

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:28

Hoewel een Fries nou niet direct het meest ideale endurancepaard is, kunnen ze zeker in klasse 1 en 2 prima meekomen. Dus als jullie het leuk vinden, Doen!
Maar je schrijft dat je getrouwd ben en 2 kids hebt. Hoe staat je familie er tegenover dat je een hele dag op wedstrijd bent? Want het is niet even een proefje van pakgweg 5 minuten met een half uurtje losrijden. Meestal zijn de wedstrijden toch al gauw een uurtje of meer rijden met de trailer. En ben je toch al gauw een uurtje of 3 aan het rijden, met daarbij nog de voorkeuring en de nakeuring. Voor het thuisfront toch ook wel "belastend".
Als ik verder zo lees denk ik dat je paard nog wel wat training kan gebruiken. Ga eens een buitenritje maken, meet na hoe lang dat was en hoe lang je erover hebt gedaan.
Minimum snelheid voor een kennismakingsklasse is 8 km/u. Kortste afstand, zo uit m'n hoofd 27 km, maar dat is per wedstrijd verschillend. Als je weet welk tempo je thuis rijdt weet je ook of je 8 km/u over pakweg 30 km kunt halen.
Succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:31

Ben niet echt ambitieus al zou ik wel goed over de finish willen komen met een gezond paard onder mijn billen. Liever geen uitsluiting natuurlijk. maar het gaat ook om ergens naartoe werken en gewoon leuk meedoen. En jaaaaa er moet nog veel gedaan worden :o Dus ik verwacht echt niet dit seizoen mee te kunnen doen haha.

Wat is Trec eigenlijk :o?

Het rijden.... dat is nog een heel verhaal.
> mei 2009 gekocht.
> de vijfde dag dat ik hem had erafgepleurd omdat het zadel niet goed aangesingeld was. Dus zadel onder zijn buik, ik op de grond en schouder uit de kom
> 3 maanden niet mogen rijden. Paard 24/7 op de wei en veeeeel grondwerk en later longeren opgepakt toen ik weer wat meer kon
> vanaf september het rijden rustig aan weer opgepakt, begonnen met elke week een 15 tot 30 minuten. Dit vanwege mijn schouder en zijn conditie
> Dit tot half december vol gehouden (inmiddels 2 keer per week rijden tot max 45 minuten) tot de winter kwam met ijs en sneeuw en ellende
> Sinds de dooi ingevallen is (dus enkele weken geleden :+ ) weer gaan rijden, heb geloof ik 1 of 2 keer gereden
> En toen kwam ik er 4 weken geleden achter dat mijn zadel te krap was!
> zadel in de auto gegooid en op MP gezet :D Research gedaan en eens per week met een boomloos leenzadel gereden (dat was 2 keer)
> vorige week (week 3 dus sinds ik het weet van mijn oude zadel) Trekker geprobeerd en besteld
> deze week nog niet gereden

Heb al wat op die site rondgekeken en als ik het al wil gaan doen.... Is dat op zijn vroegst 2011 denk ik en dat is nog ambitieus.

Thuisfront is nog niet belangrijk. Wil eerst bekijken of het uberhaupt iets zou zijn. Manlief zal zo gaan groomen want zo is ie wel (vind de dingen eromheen altijd leuk) en de kids zijn nu 5 en 8 en kunnen best een dag zonder mama en papa bij grootouders verblijven als het zover zou komen. Maar eerst moet ik eruit zijn of dit wel een doel is wat ik mijzelf wil stellen. Ik ben de jongste niet meer!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:38

Zilfstar schreef:
Ik ben de jongste niet meer!

Heb je toevallig een abonnement op Bit? Staat een leuk artikeltje in met een lid. 72 jaar en sinds vorig jaar lid van het A-kader :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:40

OK, dat biedt perspectief haha!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:33

lees even mee
heb sinds een jaar een jonge haflinger merrie
en denk er heel hard over om ook eens een keer te komen kijken op een wedstrijd en daarna misschien eens een poging te gaan wagen om te kijken of ik het iets vind
mijn paard is pas 5 dus ik heb niet zo'n haast maar wil me eerst heel goed gaan voorbereiden in informatie gaan inwinnen
ben je ondertussen al wat verder met je zoek tocht

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:51

Ik zou gewoon eens meedoen aan een kennismakingsklasse rit, daar hoef je niet heel hard voor te trainen en kan je kijken of je het leuk vind. En niet te moeilijk over doen! ;)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:41

Hoi ik zat even mee te lezen.
Ik doe 17 april voor het eerst mee met endurance en heb er helemaal zin in.
Ik ga mee doen met een 4 jarige fries ;)
Ben druk bezig met trainen maar dat houdt bij mij in dat ik 3 dagen lange afstand buiten rij en 2/3 dagen dressuurmatig.
Dus ik kan wel zeggen dat ik fanatiek bezig ben.
Mijn lieve fries doet het erg leuk alleen de galop kost hem veel energie maar gelukkig kan hij heeeel lang draven en hard.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:57

wph1 schreef:
Hoi ik zat even mee te lezen.
Ik doe 17 april voor het eerst mee met endurance en heb er helemaal zin in.
Ik ga mee doen met een 4 jarige fries ;)
Ben druk bezig met trainen maar dat houdt bij mij in dat ik 3 dagen lange afstand buiten rij en 2/3 dagen dressuurmatig.
Dus ik kan wel zeggen dat ik fanatiek bezig ben.
Mijn lieve fries doet het erg leuk alleen de galop kost hem veel energie maar gelukkig kan hij heeeel lang draven en hard.

Als ik jou was zou ik niet 6x per week rijden, maar iets minder. Bv 4x per week, en dan 1x daarvan dressuur. Hier is een voorbeeld trainingsschema voor een klasse 1:http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 07:22

Maar wat is er fout aan.
Ik rij altijd 5/6 dagen.
Alleen wel afwisseling in buiten en dressuur matig.

biancavos

Re: Zijn wij een goede combi om toe te werken aan evt endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:52

een paard heeft na de training ook tijd nodig om te kunnen herstellen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:03

mijn haflinger rijden we niet zo heel fanatiek
ze wordt eind april pas 5 jaar en vind 4 keer per week rijden het maximum
ze wordt dan twee keer dressuurmatig gereden en twee keer een lekker ontspannen ritje buiten
wel doe ik nog longeren en loswerk met haar
van de zomer als ze weer hele dagen op de wei staat gaan we het langzaam op bouwen naar 6 keer rijden
nu staat ze maar een paar uurtjes op de wei en ben altijd bang dat ze spierpijn krijgt als ze op stal moet staan
het is ook nog een haflinger die flink aan de maat is ze is 155/156 hoog en ik wil haar de tijd geven om lekker uit te groeien
vind een lange rit van zo'n 30 km nog iets te veel gevraagd
maar volgend jaar wil ik er voor gaan dus deze zomer kom ik een paar keer kijken
helaas is er in de buurt niet zo veel te doen ik woon op de grens zeeland / zuid-holland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:09

spiritxxx schreef:
Ik zou gewoon eens meedoen aan een kennismakingsklasse rit, daar hoef je niet heel hard voor te trainen en kan je kijken of je het leuk vind. En niet te moeilijk over doen! ;)

Dat zou ik ook doen, als je zijn conditie wat meer op pijl hebt en hij wat zelfverzekerder is op buitenrit.

Ik heb met mijn pony ook een keer een endurance gereden (kennismakingsklasse), verder reden we voornamelijk dressuur (M/Z niveau) en ik heb er niet specifiek voor geoefend. Zijn basisconditie was ruim voldoende om de 30 kilometer met 10,3 km/h uit te lopen. Ik heb nog rustig aangedaan, en toen we klaar waren was hij fris als een hoentje, bij de groom-posts wilde hij al nauwelijks stoppen omdat hij zo lekker liep.
Het was echt een hele leuke ervaring, en als je er zonder verwachtingen ingaat dan kan het eigenlijk alleen maar goed gaan :)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:10

Endurance is leuk en niet leeftijd gebonden, ben vorig jaar eerst een paar maal een andere ruiter gaan groomen in eerste klasse en 2e en 3e klasse ritten.
Toen in september zelf een kennismakingsklasse gereden, erg leuk erg vermoeiend en erg leerzaam.
Dit jaar een startkaart aangevraagd en eerste wedstrijd als vrijwilliger in KWB op de finish gestaan, alweer erg leerzaam.
Mijn doel is om Zelhem te rijden, ik ben bijna 48 en mijn kinderen zijn 16,20 en 22, kunnen dus makkelijk zelf ook genoeg leuks verzinnen als ik weg ben :+
Ik rijd 3 keer per week en ik longeer ook nog 1 keer per week, 1 keer een korte rit op hoger tempo wat ik nu opbouw, en een keer een langere rit waarvan ik de afstand steeds opbouw en dan later ook het tempo, en een uur dressuur les.
Nu heb ik een Arabier dus dat is wel makkelijker denk ik dan een Fries,
Houd er rekening mee dat je op een wedstrijd lange stukken achter elkaar draaft en of galoppeert en dat moeten jij en je paard vol kunnen houden.
Ga gewoon eens kijken want daar leer je heel veel van.
Paard moet ook netjes opgevoed zijn en netjes luisteren aan de hand, ivm DA keuringen en voordraven wel handig :o

Wat ik niet wist en wel grappig vind is dat het echt een vrouwen ding is hier in Nederland, veel vrouwen ook van rond de 30-40-50 en een hele goeie amazone die veel wint is 62!
Dus zadel je Fries op en probeer het een keer!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:14

ja het lijkt me super leuk om te doen
het is ook een dame met een flink loopvermogen
en eigelijk buiten super cool is bijna nergens bang voor
maar ben bang om nu al te over vragen zeker omdat ze zo graag loopt
ze is na 40 minuten dressuur nog steeds eeeerg voorwaarts
en zelf moet ik ook even wat aan mijn uithoudingsvermogen doen
ben de jongste niet meer en moet eens kijken of ik 3 uur in het zadel wel volhoudt hahah :D

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:17

ha elmo
ben blij dat jij ook op latere leeftijd bent begonnen
ik wordt dit jaar 50 en was toch bang dat het misschien iets te hoog gegrepen was voor zo'n oudje als ik
was altijd bang dat je vooral jonge mensen zou tegen komen

en ik heb een haflinger :+ geen fries hoor

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:59

Blijheid schreef:
spiritxxx schreef:

Dat zou ik ook doen, als je zijn conditie wat meer op pijl hebt en hij wat zelfverzekerder is op buitenrit.

Ik heb met mijn pony ook een keer een endurance gereden (kennismakingsklasse), verder reden we voornamelijk dressuur (M/Z niveau) en ik heb er niet specifiek voor geoefend. Zijn basisconditie was ruim voldoende om de 30 kilometer met 10,3 km/h uit te lopen. Ik heb nog rustig aangedaan, en toen we klaar waren was hij fris als een hoentje, bij de groom-posts wilde hij al nauwelijks stoppen omdat hij zo lekker liep.
Het was echt een hele leuke ervaring, en als je er zonder verwachtingen ingaat dan kan het eigenlijk alleen maar goed gaan :)

Ja dat is waar, als de basis conditie er is kan je gewoon een 30 km uitlopen in normaal tempo

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:25

cam schreef:
ha elmo
ben blij dat jij ook op latere leeftijd bent begonnen
ik wordt dit jaar 50 en was toch bang dat het misschien iets te hoog gegrepen was voor zo'n oudje als ik
was altijd bang dat je vooral jonge mensen zou tegen komen

en ik heb een haflinger :+ geen fries hoor

Een Haflinger is ook leuk, maar ik reageerde eigenlijk op de TS :o en zij heeft een Fries

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:27

Zilfstar schreef:
Ik ben de jongste niet meer!

Volgens je profiel ben je 36? En dan noem je je 'de jongste niet meer'?
De gemiddelde enduranceruiter zou wel eens rond jouw leeftijd kunnen zijn hoor...

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:52

zeker te weten Ibbel ;)
ik vind mezelf helemaal niet oud haha en ben 12 jaar ouder dan de TS

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:56

En hier nog een die inmiddels 49 is, dus ook niet zo jong als TS. Je bent zo jong als je je voelt, dus voel je 20 en je kan nog jaren endurance rijden!

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:36

17 april gaan we ervoor ik heb mijzelf opgegeven.
Heb er onwijs veel zin in :j .
Gisteren nog een mooie rit gemaakt vandaag heeft hij zijn rustdag ook omdat mijn dochter jarig is en alweer 12 is geworden.
Maar morgen gaan we onze eerste kennismaking maken met het strand.
Wij wonen op de veluwe dus hebben wij heel veel bos en hei maar geen strand.
Dus morgen gaan we met een stel paarden daar heen allemaal jongen paarden die voor het eerst naar het strand gaan ik ben benieuwd.
Wij gaan naar noordwijkerhout.

gerritje

Re: Zijn wij een goede combi om toe te werken aan evt endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:10

veel plezier vandaag in mijn achtertuin :-)
De zon schijnt nu dus jullie hebben een goede dag uitgekozen.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:55

gerritje schreef:
veel plezier vandaag in mijn achtertuin :-)
De zon schijnt nu dus jullie hebben een goede dag uitgekozen.

Nou wij hebben inderdaad genoten :D
Het was wel erg druk vooral met vliegers en kiters maar het ging super :j.
Weer een ervaring voor mijn jonge ruin.