combineren van springwedstrijden en endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delfa

combineren van springwedstrijden en endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:09

beste (combi-endurance) bokkers :Y)

Sinds een maandje of 5 train ik fanatiek bij Jan Vrieling (vader van Jur), springen dus. Ik en mijn pony vinden dit super leuk en het gaat ook hartstikke goed! Vorige week hadden we ons dressuur debuut waarop we een nette 180 punten behaalden, daarna heb ik me meteen ingeschreven voor spring concoursen.
Omdat zowel ik en mijn pony het springen erg leuk vinden, en Jan erg enthousiast over ons is als combinatie..wil ik graag ver(der) (als ik niet te snel te groot wordt tenminste, want ik en mijn poon hebbben ambities/discipline volgens Jan, voor zeker de Z) met de springsport. Maar er zit natuurlijk ook een máár aan(ander opende ik dit topic niet..): namelijk dat endurance me super leuk lijkt.
Eerst was het ook mijn bedoeling enkel endurance te starten, maar door de intensive training en mijn enthousiasme voor het springen, ben ik daar geheel van afgestapt. Ik twijfel absoluut niet aan mijn pony, al helemaal niet qua potentie, talent, doorzettingsvermogen en (basis)conditie dus dat hoef ik niet in de overweging mee te laten tellen.
Maar ik ben gewoon benieuwd of er toevallig wat bokkers zijn met ervaring op het gebied van het combineren van twee disciplines (en dan dus so wie zo springen op hoog/hoger niveau, wie weet endurance ook wel) Ook ben ik natuurlijk wel benieuwd naar het kostenplaatje, qua startkaart, inschrijfgeld ed. zodat ik dat ook eens op een rijtje kan zetten. Natuurlijk zal ik eerst een kennis makingklasse starten, om te kijken hoe de endurance mij bevalt. nog even als extra info: qua spring wedstrijden start ik er (soms iets vaker) 2 per maand.
Dus: iemand ervaring met het combineren van 2 takken van de paardensport? Ik hoor het graag!
By the way zijn tips, opmerkingen en dergelijke over de endurance ook van harte welkom!
Als laatste nog: voor mij is het absoluut geen optie te stoppen met de springsport.. ;)

groetjes, Josephine

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:16

Ik ken wel iemand die in het Z2 dressuur en ZZ springen rijdt, dus twee diciplines waarvan een op een hoger niveau kan zeker. :) Met endurance heb ik verder niet zo veel ervaring. :o

Dee_Es

Re: combineren van springwedstrijden en endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:25

Zolang je nog in de basis rijdt kan je het nog makkelijk combineren hoor. Je moet alleen je trainingen en wedstrijden goed plannen. Endurance start je meestal maar 1x per maand omdat het anders te zwaar wordt voor het paard. Na een endurance wedstrijd heeft je paard een rust periode nodig (dit is per paard verschillend denk ik, mijn groompaard krijgt 1 week vrij) om te herstellen.
Als je hoger komt in de sport zul je je wel op 1 discipline moeten toewijden denk ik. Endurance eist een andere bespiering van je paard dan springen. Maar ik denk dat je nu B springt en klasse 1 endurance wil starten en dat is echt nog wel te combineren.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:29

nou ik wil dus graag op hoog niveau springen (werk ik ook naar toe) dus niet onderaan blijven hangen zeg maar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:20

Mijn zus rijd Endurance Klasse I en volgend seizoen Klasse 2

En ik wil binnekort gaan starten in springen. Dit is prima te combineren.. Er zijn echter wel een aantal dingen waar wij iig rekening mee houden. En dat is dat we in de week voor de endurance niet springen. Omdat dit in combi met endurance wel erg belastend word en ons paard is nog vrij jong. Verder is het prima te doen hoor..

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 19:55

allemaal bedankt voor de reacties, ik ben erg benieuwd op een reactie van iemand die dit op hoog niveau combineert :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:54

Donna weet dat wel. Dat is Karrimh hier op Bokt.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:13

DarkShines schreef:
Zolang je nog in de basis rijdt kan je het nog makkelijk combineren hoor. Je moet alleen je trainingen en wedstrijden goed plannen. Endurance start je meestal maar 1x per maand omdat het anders te zwaar wordt voor het paard. Na een endurance wedstrijd heeft je paard een rust periode nodig (dit is per paard verschillend denk ik, mijn groompaard krijgt 1 week vrij) om te herstellen.
Als je hoger komt in de sport zul je je wel op 1 discipline moeten toewijden denk ik. Endurance eist een andere bespiering van je paard dan springen. Maar ik denk dat je nu B springt en klasse 1 endurance wil starten en dat is echt nog wel te combineren.

sorry, hier ben ik het niet mee eens. ik rijd zelf 4 disciplines en dat houdt in met 2 topsportpaarden, zij rijden per paard 3 verschillende disciplines. met Karrimh ben ik A-kaderlid endurance en heb al 3x een 160km rit goed uitgereden en in 2008 zelfs in Denemarken gewonnen EN de Best Condition. daarnaast mag ik Karrimh in het M springen en M SGW starten, ik blijf hem echter in het L starten aangezien hij slechts 1.50 is en endurance onze prioriteit is. vroeger starte ik hem ook in de dressuur L1, maar dat is echt niets voor hem. halfbroer Adami mag in het Z2 dressuur starten, loopt L SGW, B B springen en zal dit jaar klasse II endurance starten.
afhankelijk van je paard en zijn conditie kan je verschillende wedstrijden per jaar/maand starten, mijn wedstrijdkalender staat op mijn site www.freewebs.com/stalnorwind
wanneer krijgt Karrimh rust na welke endurance wedstrijd: slechts na een 160km rit, 4 weken. ons jonge paard Sera (dit jaar 5) heeft vorig jaar 5x klasse I gereden (met max aantal winstpunten) en had na een wedstrijd ook nog genoeg energie, geen dikke benen en dus geen rust nodig. dat kreeg ze wel, omdat ze toen pas 4 jaar was. ze kreeg dan 1 dag helemaal vrij en de dag erna gewoon weer licht aan het werk. endurance kan je er best 2 van in 1 maand rijden, klasse I of een korte klasse II. als je normaal rijdt, dus niet op tempo, is dit prima te doen. ligt natuurlijk ook een beetje aan het paard, zie een bv (niet verkeerd opvatten) Tinker ofzo niet zo gauw doen. maar bij Karrimh is het hoe minder je doet hoe vervelder hij wordt. normaal reed ik ca 8 crosstrainingen in het hoogseizoen en 3 SGW wedstrijden, in de "winter" een aantal springwedstrijden om het aan het werk te houden. in het hoogseizoen verschillend aantal wedstrijden ivm aantal km-ers.

mijn conclusie: ga juist verschillende dingen doen, houdt je paard fris, train verschillende spieren want ook dit is goed aangezien je altijd verschillende soorten ondergrond hebt.

nog vragen?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:13

Djilna schreef:
Donna weet dat wel. Dat is Karrimh hier op Bokt.

tanx :o

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:08

;) Jij bent 1 van de weinige ruiters waarvan ik weet dat ze aan verschillende disciplines meedoen.

Die van mij loopt nu klasse III endurance en B dressuur maar dat laatste is dus nog zo basic dat ik dat niet vind tellen.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 15:55

hartstikke bedankt Karrimh!
hier heb ik echt wat aan :)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 16:03

oh! nog 1 vraagje: ik heb een boomloos zadel en een springzadel. welke zou het meest geschikt zijn voor de endurance? dit vraag ik vooral omdat de meningen vast verdeeld zijn en ik erg benieuwd ben! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:26

Het springzadel zal minder prettig zijn voor jou tijdens een endurance vanwege de korte zit. En het boomloos zadel zal minder prettig zijn voor je paard, Aagezien al meerdere endurance ruiters boomloos hebben geprobeerd maar uit eindelijk toch allemaal terug zijn gekomen op een boomzadel. Omdat boomloos toch niet voldoende druk verdeelde op langere ritten.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 18:51

Anoniem schreef:
Het springzadel zal minder prettig zijn voor jou tijdens een endurance vanwege de korte zit. En het boomloos zadel zal minder prettig zijn voor je paard, Aagezien al meerdere endurance ruiters boomloos hebben geprobeerd maar uit eindelijk toch allemaal terug zijn gekomen op een boomzadel. Omdat boomloos toch niet voldoende druk verdeelde op langere ritten.

oftewel: beugels wat langer doen :Y)
oké, bedankt voor je antwoord (had ik al wel verwacht eerlijk gezegd) ;)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:55

Karrimh schreef:
mijn conclusie: ga juist verschillende dingen doen, houdt je paard fris, train verschillende spieren want ook dit is goed aangezien je altijd verschillende soorten ondergrond hebt.

Ben ik het helemaal mee eens, zolang het met beleid gebeurd. :j

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:32

Ik combineer ook verschillende disciplines met mijn paard.
Ik rij ZZ-L dressuur, heb M gesprongen, maar ben vanwege een blessure vrijwillig tijdelijk terug naar het L, rij B-SGW, TREC (T3) en endurance (nu nog klasse 1, deze zomer overstap naar 2?).
In de zomermaanden ben ik vooral aan het crossen, trec en endurance, in de wintermaanden dressuur en springen.
Paard weet de verschillen precies. We houden van de afwisseling, zo blijft mijn paard fris en vind ik het ook leuk.
Het is soms komisch bij keuringen, bij de endurance zijn ze soms verbaasd over de mooie beweging van mijn paard tijdens de keuring, na een cross zijn ze vaak weer verbaasd over zijn lage hartslag. ;)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:49

Ik reed vroeger dressuur L springen 1.30 hoog en endurance wedstrijden van +/- 90km met mijn BWP merrie. Ik reed elke endurance wedstrijd mee in België.
Ik volgde met haar een opleiding manegehouder africhter en moest dan ook examen dressuur en springen afleggen.
Nu is ze 17j rijd op CEI** niveau en al 10 jaar endurance. Af en toe spring ik nog of rij een cross mee voor de lol. Dressuur rijd ze met mijn leerlingen in de pist. Nu heeft ze wel wat slijtage beginnende artrose aan de kogels, maar staat nog even fel op buitenritten. Ze heeft dan ook al heel wat wedstrijden vvooral km in de benen. Dressuur doe ik zelf minder graag. Ik doe het enkel omdat het nodig is om de andere disciplines (springen/endurance) nog beter te doen.
Een endurance met hindernissen zou ik echt de max vinden. :9
Dressuur paarden die regelmatig buitenritten maken zullen ook minder last van stress hebben. Combineren is goed maar je moet doseren of een superpaard hebben dat veel aan kan. Alles ook opbouwen hoe zwaarder de wedstijden hoe minder er je kan rijden op een jaar. Dus wil je met een paard elke week op wedstrijd kan je beter endurance op een lager niveau rijden.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 09:53

bedankt voor de reacties :D

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:09

Ik heb ook weer plannen om wekelijks naar de springles te gaan. Niet voor wedstrijden, maar voor de afwisseling.

Afwisseling is goed, maar ik blijf van mening dat je niet twee totaal verschillende dingen op hoog niveau kan doen (Z springen en klasse 4 endurance) Het blijft een totaal ander lichaamsgebruik. Op basisniveau moet het wel kunnen.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 16:14

Lenneke_ schreef:
Ik heb ook weer plannen om wekelijks naar de springles te gaan. Niet voor wedstrijden, maar voor de afwisseling.

Afwisseling is goed, maar ik blijf van mening dat je niet twee totaal verschillende dingen op hoog niveau kan doen (Z springen en klasse 4 endurance) Het blijft een totaal ander lichaamsgebruik. Op basisniveau moet het wel kunnen.

Ja maar het is feitelijk gewoon zo dat (Karrimh bewijst dat het prima, ook op hoog nieveau) te combineren is :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 07:55

Donna start L SGW en springen, dat noem ik geen hoog niveau.

Als jij schrijft dat je op hoog niveau wilt gaan springen neem ik aan dat dat hoger dan Z is, tot en met het Z is basissport. Bij endurance is dat ongeveer 100+.
Hoog niveau springen en klasse 1/2 endurance lijkt me geen probleem, evenals klasse 4 endurance en B/L/M/Z springen.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 07:58

delfa schreef:
Lenneke_ schreef:

Ja maar het is feitelijk gewoon zo dat (Karrimh bewijst dat het prima, ook op hoog nieveau) te combineren is :)

Maar Karrimh is dan ook wel een heel bijzonder paard!!!
Zo zijn er echt niet zoveel!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:10

mazzeltje schreef:
delfa schreef:

Maar Karrimh is dan ook wel een heel bijzonder paard!!!
Zo zijn er echt niet zoveel!

Ik wou het net zeggen!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:13

Karrimh schreef:
DarkShines schreef:

sorry, hier ben ik het niet mee eens. ik rijd zelf 4 disciplines en dat houdt in met 2 topsportpaarden, zij rijden per paard 3 verschillende disciplines. met Karrimh ben ik A-kaderlid endurance en heb al 3x een 160km rit goed uitgereden en in 2008 zelfs in Denemarken gewonnen EN de Best Condition. daarnaast mag ik Karrimh in het M springen en M SGW starten, ik blijf hem echter in het L starten aangezien hij slechts 1.50 is en endurance onze prioriteit is. vroeger starte ik hem ook in de dressuur L1, maar dat is echt niets voor hem. halfbroer Adami mag in het Z2 dressuur starten, loopt L SGW, B B springen en zal dit jaar klasse II endurance starten.
afhankelijk van je paard en zijn conditie kan je verschillende wedstrijden per jaar/maand starten, mijn wedstrijdkalender staat op mijn site http://www.freewebs.com/stalnorwind
wanneer krijgt Karrimh rust na welke endurance wedstrijd: slechts na een 160km rit, 4 weken. ons jonge paard Sera (dit jaar 5) heeft vorig jaar 5x klasse I gereden (met max aantal winstpunten) en had na een wedstrijd ook nog genoeg energie, geen dikke benen en dus geen rust nodig. dat kreeg ze wel, omdat ze toen pas 4 jaar was. ze kreeg dan 1 dag helemaal vrij en de dag erna gewoon weer licht aan het werk. endurance kan je er best 2 van in 1 maand rijden, klasse I of een korte klasse II. als je normaal rijdt, dus niet op tempo, is dit prima te doen. ligt natuurlijk ook een beetje aan het paard, zie een bv (niet verkeerd opvatten) Tinker ofzo niet zo gauw doen. maar bij Karrimh is het hoe minder je doet hoe vervelder hij wordt. normaal reed ik ca 8 crosstrainingen in het hoogseizoen en 3 SGW wedstrijden, in de "winter" een aantal springwedstrijden om het aan het werk te houden. in het hoogseizoen verschillend aantal wedstrijden ivm aantal km-ers.

nog vragen?

Darkshines heeft het hier over mijn paard. Ik start klasse 3, en dan ga ik niet meer dan 1 wedstrijd per maand rijden, eerder nog eens in de 6 weken. Dat anderen dat wel doen is hun keuze, en is ook per paard verschillend.
Liekie krijgt na een wedstrijd een dag of 3 a 4 echte weiderust, daarna ga ik stappen en lichtjes oppakken. Pas na 2 weken krijgt hij weer een zware training. Dit werkt voor hem goed zo.

Ik ben wel van mening dat elke discipline een andere bespiering van je paard vereist. Dat je niet 2 disciplines kunt beoefenen zeg ik niet, maar ik geloof niet dat je allerlei disciplines op topsport kunt beoefenen. Dus hoger dan Z noem ik topsport, en boven 100km endurance.
Maar goed, dit is alleen mijn bescheiden mening ;)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 16:44

laat ik mijn bericht ietsjes aanpassen:
als ik het heb over springen bedoel ik tot/en met(?) ongeveer Z niveau (ligt eraan hoe het blijft bevallen)
en endurance, nog geen idee. als ik het super leuk vind, zo hoog als ik en mijn paardje aankunnen ;)