Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nina_rex schreef:Lijkt me een prima schema!Misschien kun je de lange rit af en toe nog wat langer maken, dan het tempo niet te hoog. Zodat jij en je paard eraan wennen nog iets langer onderweg te zijn, dan kom je soms ook nog probleempjes tegen bijv. met je zadel of je eigen kleding.
Ingerr schreef:oh ja en ik zat nog even met de vet -gate
moet je dat thuis ook al oefenen?
zoja, hoe moet ik dat oefenen, ook voeren enzo?
bella24 schreef:Ga je dit iedere week doen? Dat lijkt me te zwaar.
Je moet de rust ook van te voren inplannen. Stel dat je in een week bij elkaar opgeteld circa 90 km rijdt en dat op wedstrijdtempo of hoger, dan zou ik daarna iig een week geen training doen, alleen dressuur. Na de laatste pittige training in die week geef je 72 uur absolute rust (= weidegang).
Weleens een cursus van Tonkie gevolgd? Is nuttig
Zitten er dan ook weken met rust tussen of niet?bella24 schreef:Eerlijk gezegd, snap ik helemaal niets van je laatste postZitten er dan ook weken met rust tussen of niet?
De cursussen van Tonkie waren in december maar worden bij veel animo misschien herhaald dus je kunt een mailtje sturen. Ze werden aangekondigd op http://www.endurancevereniging.nl.
Ingerr schreef:bella24 schreef:Eerlijk gezegd, snap ik helemaal niets van je laatste postZitten er dan ook weken met rust tussen of niet?
De cursussen van Tonkie waren in december maar worden bij veel animo misschien herhaald dus je kunt een mailtje sturen. Ze werden aangekondigd op http://www.endurancevereniging.nl.
hoe bedoel je weken met rust?
na een lange rit staat ze wel 2 dagen in de wei
) is een trainingsweek waarin je pittig traint, gevolgd door 14 dagen geen endurancetraining, alleen dressuur, een sprongetje, een tuttelritje etc. Je geeft dan in korte tijd een flinke trainingsprikkel maar daarna ook weer rust. Zo voorkom je overtrainen. Ik denk dat jouw weekschema, als je dat iedere week doet, te zwaar is. Bij overtrainen word je paard steeds slechter ipv steeds beter. Vandaar dat je heel bewust de rustperiodes in moet plannen. bella24 schreef:Ingerr schreef:
hoe bedoel je weken met rust?
na een lange rit staat ze wel 2 dagen in de wei
Met rust bedoel ik weken waarin je geen endurancetraining doet. Een voorbeeld in de lijn van Tonkie (dit is niet hoe het moet, maar slechts een voorbeeld) is een trainingsweek waarin je pittig traint, gevolgd door 14 dagen geen endurancetraining, alleen dressuur, een sprongetje, een tuttelritje etc. Je geeft dan in korte tijd een flinke trainingsprikkel maar daarna ook weer rust. Zo voorkom je overtrainen. Ik denk dat jouw weekschema, als je dat iedere week doet, te zwaar is. Bij overtrainen word je paard steeds slechter ipv steeds beter. Vandaar dat je heel bewust de rustperiodes in moet plannen.
wat dressuur. Dit was genoeg om een heel seizoen een fit paard voor de klasse 1 te hebben.
). Je doet dus al snel te veel. Meer info: http://www.xs4all.nl/~tonkie/