4,5 jarig paard in de endurance starten. Deze training goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

4,5 jarig paard in de endurance starten. Deze training goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:44

Sinds enkele maanden heb ik mijn 4,5 jarige arabier onder het zadel, daarvoor heb ik veel grondwerk gedaan. Graag wil ik met dit dier verder in de endurance komen. Nu ben ik begonnen om dit paard ook voor de endurance klaar te maken, naats natuurlijk al het dressuurwerk en verder grondwerk. Dit seizoen wil ik namelijk, dat hij samen met mijn oudere ervaren paard met bijrijdster eerste ervaringen gaat opdoen in de endurance. Ik wil dat hij rustig kennis maakt. Hij is verkeersmak en we maken ook regelmatig buitenritten, en de conditie wordt steeds beter. Nu vroeg ik me af hoe af of het volgende schema voor de komende 2 maanden OK is of wat jullie zouden aanraden

Maandag: 1 uur les in binnenbak, waar we met de trailer heenrijden, zodat ik ook trailer ervaring krijgt
Dinsdag: 0,5 uur longeren aan de lange lijnen
Woensdag: 0,5 uur longeren/grondwerk en 0,5 uur rijden aan de longe met rustig stapwerk en gehoorzaamheidoefeningen
Donderdag: rustdag
Vrijdag: 2 uur rit in stap, niet boven hartslag 90 per minuut, niet mer als 7 km per uur
Zaterdag: rustdag
Zondag: 1 uur rit met stap/draf

Begin maart wilde ik kijken of hij een rit van 30 km aankan, ook als het tempo 7/8 km per uur ligt
Als dit goed gaat, wil ik graag in Kootwijkerbroek een eerste endurance starten zonder op snelheid te letten, eenvoudigerweg dat hij ervaring opdoet en alles een keer ziet, inclusief trailer, dierenartskeuringen, etcetera?

Wat denken jullie hiervan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 07:15

Je traint nergens op met een HF van 90 of lager. Wil je conditie opbouwen, zul je op ongeveer 60% van max moeten zitten. Dit is rond de 130/140 bij de meeste paarden.
KWB (je bedoelt die in maart?) is 35 km, als je die met 8 km/u wilt rijden ben je meer dan 4 uur onderweg. Dat train je dus ook niet met 1x er week een rit van 2 uur in stap.

Ik zou pas starten als je twee uur kunt rijden met per uur 3 x 18 minuten draf afgewisseld met 2 minuten stappen waarbij de HF moet zakken van 130 naar 100 binnen die 2 minuten.

Hoelang het duurt voordat je zover bent ligt aan je paard. Drafsessies per week opbouwen vanaf 5 minuten per keer (5 minuten draf, 5 minuten stap, beginnen met bv 40 minuten), 2-3x per week trainen. Dus 2x met dezelfde intensiteit trainen voordat je omhooggaat. Je kunt kiezen of je eerst het aantal sessies draven opbouwt, of het aantal minuten achter elkaar draven, afhankelijk van wat qua route het handigst is.

Kijk even in de FAQ voor een aantal sites waar trainingsschema's op staan.

Verder viel het mij op dat mijn 4-jarige niet te trainen was boven ongeveer een uur. Dat kon ze qua spierontwikkeling kennelijk gewoon nog niet aan. Als 5-jarige kon ik wél verder opbouwen. Uiteindelijk heb ik haar (weliswaar halfbloed) pas als ruim 5-jarige in KWB in augustus gestart.

Overigens vindt geen enkele DA of organisator het een probleem als je rond 1 uur (Als de meesten al gestart zijn en het al wat rustiger is) met je paard het terrein op komt tuffen voor een keuring en de hele heisa er om heen, zonder dat je verder meedoet aan de wedstrijd. Dus voor de ervaring van 'wedstrijdterrein/keuring' kan je dat best doen. Beter een jong paard dat het al eens gezien heeft en zich gedraagt, dan een die alle kanten op springt. Dus die ervaring willen ze je graag geven.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:10

Op zich is je training oké voor de basisconditie, maar naar de eerste wedstrijd toe zou het wel wat meer mogen zijn. :)

De 2 uur stappen is op zich goed voor het beenwerk (wel erg saai :P ), maar ik zou daar langzaam meer en meer drafsessies in gaan stoppen die ook steeds langer worden. Een endurancewedstrijd rij je normaal voornamelijk in draf (op hoger niveau ook meer galop), met af en toe een stukje stappen tussendoor. Natuurlijk wil je het rustig aan doen de eerste keer, maar ik zou hem conditioneel wel zo voorbereiden dat hij een rit van 3 uur met veel draf goed kan volhouden.
Denk er ook aan dat hoe rustiger je rijdt, hoe langer de rit duurt. ;) Met 8 km/u ben je 4,5 uur onderweg, dat is een flinke tocht, daar moet je paard aan gewend zijn (denk bijv. ook aan zadeldrukkingen). Als je wat meer door kan rijden kan het best zijn dat het in zijn algemeenheid een minder vermoeiende ervaring is voor je paard!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:46

Ik sluit me aan bij de eerdere reacties. Het idee van een wedstrijd rijden in maart terwijl je in feite nog helemaal niet op conditie getraind hebt, vind ik niet zo zinvol.
Je bent met zo'n langzaam tempo inderdaad heel lang op pad. Zelfs als je 7/8 km per uur wilt halen dan moet je daadwerkelijke rijtempo rond de 9km per uur liggen. Je verliest namelijk veel tijd bij de P/A en bij het groomen. Met 9km per uur moet je toch al flink wat draven en daar heb je dan nog nauwelijks voor getraind.

Ik heb zelf mijn 5 jarige paard destijds thuis getraind tot hij 25km met 10 km per uur kon lopen. Vervolgens hebben we een wedstrijd van 27km met ruim 9 km per uur gedaan en dat ging erg goed. Ik zou dus eerder zoiets doen en thuis langer doortrainen. Aan het einde van het seizoen kan je dan een keer starten, op het moment dat je weet dat hij in principe de minimale snelheid moet kunnen halen.

palham

Re: 4,5 jarig paard in de endurance starten. Deze training goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:24

Bedankt voor jullie tips. Ik ga eens kijken, of ik wat drafsessies in kan bouwen en hoe hij daarop reageert. Als ik denk, dat het teveel is, doe ik minder. Voor de eerste wedstrijd is het een goede tip om inderdaad eerst een keertje bij de voorkeuring te oefenen. IK ga kijekn, hoe mijn paard de trainings oppakt en laat daarvan afhangen wanneer ik ga starten.

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:57

Citaat:
Overigens vindt geen enkele DA of organisator het een probleem als je rond 1 uur (Als de meesten al gestart zijn en het al wat rustiger is) met je paard het terrein op komt tuffen voor een keuring en de hele heisa er om heen, zonder dat je verder meedoet aan de wedstrijd. Dus voor de ervaring van 'wedstrijdterrein/keuring' kan je dat best doen. Beter een jong paard dat het al eens gezien heeft en zich gedraagt, dan een die alle kanten op springt. Dus die ervaring willen ze je graag geven.

Uhm, daar kan ik het als organisator toch niet helemaal mee eens zijn. De wedstrijd is voor deelnemers, het is natuurlijk geen probleem als er 1 persoon is die alleen maar voor de ervaring komt, maar als het er 10 zijn wel. Dus dan kunnen we dat beter helemaal niet doen.

Je kunt met een jong paard goed oefenen door naar een rijvereniging of gezamenlijke trainingsritten te gaan.

We hebben in maart in Kootwijkerbroek trouwens ook 26 km, dat is goed te doen voor een jong paard.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:21

Ik zou er als organisator ook niet op zitten te wachten eerlijk gezegd. ;) Het is al hectisch genoeg op zo'n terrein, plus dat je als deelnemer erop moet kunnen vertrouwen dat alle paarden (correct) zijn ingeent, en dat is bij een niet-deelnemend paard niet vanzelfsprekend. Ik zou het op z'n minst vooraf vragen aan de organisatie.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:19

Dan nog een kleine toevoeging als ex-organisator ;) . Als je echt van plan bent om veel langzamer te rijden dan de minimumsnelheid dan is het handig om dit ook even te melden aan de organisatie. Ze kunnen je dan een vroege starttijd geven. Alle posten (P/A, finish, maar ook de vrijwilligers op de controlepunten) kunnen pas stoppen met hun werk als de laatste ruiter is langsgekomen. Start je laat en zit je ook nog eens ver onder de minimumsnelheid dan is het voor jou misschien een leuke ervaring maar voor alle vrijwilligers 'iets minder'. *D

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:28

Vorig seizoen ben ik met mijn 4,5 jarige arabier , endurance van Soest gaan rijden , en heb bij de PA beslist of we het tweede gedeelte van de rit zouden rijden.(Zij was zo fit dat we de tweede helft ook gereden hebben , welliswaar buiten de tijd gefinishd, maar wel goedgekeurd.) Met haar heb ik van te voren gereden in de soesterduinen (terrein van de wedstrijdroute)als voorbereiding.
En ben met haar de wedstrijd gestart om haar te laten wennen aan wedstrijdsfeer,vervoer en de keuringen.
Voor dit jaar voor ons de korte rit van KWB , als start. ( en nog twee eerste klasse)

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:01

Ceesje: ga inderdaad proberen aan KWB mee te doen, vanwege kortere afstand. Vandaag heb ik voor de eerste keer een 2-urige rit (!(18KM) met stap en draf gemaakt en dat is heel goed gegaan. Doe verder wel rustig aan, maar volgens mij moet ik het wel halen. Ga in februari ook echt met een hartslagmeter trainen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:11

wat mij op valt als niet endurance-ruiter ;) is dat je vrije dag raar is ingedeeld.
Op en afbouwen van trainingen is heel belangrijk. Dus opbouwen vanaf de vrije dag en afbouwen naar de vrije dag en in het midden je "piek"-training.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:24

Dat is waar. Waarschijnlijk moet ik mijn deel van de training dinsdag naar donderdag zetten. Een rustdag na de zware training leek me juist weer goed.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:35

De meeste enduranceruiters doen de rustdag juist wel na een zwarte training of wedstrijd ;) Dit om het lichaam hersteltijd te geven.

Na een klasse II of III wordt de rusttijd zelfs steeds langer. Tot een week aan toe. En daarna weer rustig wat oppakken en dan verder rijden tot de volgende wedstrijd.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:38

Na mijn klasse I wedstrijden vorig jaar met mijn oude paard, heb ik mijn paard altijd een rustdag of meerdere gegeven, afhankelijk hoe ik hem vond. Dus lijkt me inderdaad goed, als ik na de training op Vrijdag een rust´dag op Zaterdag inbouw, toch?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:26

Ik laat ook altijd bewust een rustdag tussen de rijdagen in. :j Vroeger trainde ik elke dag, maar na een peesblessure van mijn paard jaren geleden ben ik daar wat bewuster naar gaan kijken. En nu ik 2 paarden heb is het ook wel economisch zo. O:)

Sowieso geldt: zonder rust geen trainingseffect, het is juist tijdens de rust dat de (super)compensatie plaatsvindt waar het paard beter van wordt. Krijgt het lichaam die kans niet, dan ben je niet bezig met training maar met afbraak: kleine beschadigingen en slijtages die zich opstapelen, en dan tot bijv. overtraining of een peesblessure kunnen leiden.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 15:13

Nina:rex: zou jij dat het juist goed vinden om 1 dag voor de zwaardere training, dus bij mij de vrijdag en een dag na de zware training een rustdag te hebben?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:26

Djilna schreef:
De meeste enduranceruiters doen de rustdag juist wel na een zwarte training of wedstrijd ;) Dit om het lichaam hersteltijd te geven.

Na een klasse II of III wordt de rusttijd zelfs steeds langer. Tot een week aan toe. En daarna weer rustig wat oppakken en dan verder rijden tot de volgende wedstrijd.

Ik rij altijd even na de dag van de dressuurwedstrijd, gewoon wat basis.
Heb even wat via google gevonden waarom mij dat ook is aangeraden.

Citaat:
Om de spieren de kans te geven goed te herstellen is het verstandig ze 48 uur te laten rusten. Dit hangt natuurlijk af van de intensiviteit van de uitgevoerde inspanning. Hoe intensiever de inspanning, hoe langer de vereiste rusttijd. Dit houdt niet in dat je de hele dag stil moet blijven zitten. Het is juist aan te raden om wel in beweging te blijven. Dit stimuleert je bloedsomloop waardoor de benodigde voedingsstoffen sneller de spieren kunnen bereiken. Ook houdt het je spieren soepel waardoor je minder last hebt van de spierpijn en het verstijven van de spieren. Heb je na 48 uur nog steeds last van spierpijn, dan zul je iets langer moeten wachten voor je diezelfde inspanning kan uitvoeren
.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:33

@ superwoman: dat is precies waarom vrijwel alle endurancepaarden in de wei lopen. Rust betekent dus absoluut niet op stal staan. Onbelast de spieren in beweging houden, zorgt voor het beste herstel na zware inspanning.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:57

de wei of een stukje basisrijden is als dressuurruiter wel een verschil :=
Ik zou het iig afbouwen en opbouwen :j

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:20

Eeen dressuurwedtrijd rijden is heel anders dan een endurance wedstrijd klasse I voor een jong paard. denk dat het toch beter is, dat ik voor en nade zwaarste raining een rustdag heb. MIjn paarden staan of 24/7/665 in de wei of paddock

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:22

Inderdaad, ze staan 24/7 buiten bij ons, dus die spieren blijven vanzelf lekker soepel. ;)

Als je het over zinvol op- en afbouwen hebt, dan is dat i.m.o. warming up en cooling down - allebei erg belangrijk natuurlijk (maar wederom minder cruciaal voor een paard dat toch al 24/7 buiten staat). Maar de dag ervoor en erna op- en afbouwen (d.w.z. in mindere intensiteit trainen), terwijl ze tussendoor al urenlang in de wei of op stal hebben gestaan, heeft trainingstechnisch geen enkele waarde. :)

Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is juist 2 trainingen op opeenvolgende dagen. Doordat je het lichaam geen tijd geeft volledig te herstellen tussendoor krijg je een stapeleffect, waardoor je de belasting van één lange rit kan benaderen met twee kortere ritten (kan praktisch handiger zijn). Maar als compensatie geef je dan ook weer wat meer rust. Na wedstrijden of zware trainingen geef ik vaak wel 3 dagen of meer rust, microschade aan de pezen heeft zo'n 3 dagen nodig om te kunnen herstellen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:17

jwoltmanelp schreef:
Nina:rex: zou jij dat het juist goed vinden om 1 dag voor de zwaardere training, dus bij mij de vrijdag en een dag na de zware training een rustdag te hebben?

Gewoon ook naar de mogelijkheden en voorkeur van je paard kijken , wat voor de een werkt , is voor de ander niet standaard goed.( het gegeven is natuurlijk wel dat er hersteltijd nodig is)
Mijn oude merrie gaf juist aan na een lange rit , de volgende dag juist wel wat te willen doen ( zij was beledigd als ik haar zonder wat te doen , haar liet staan-- voor haar goede gevoel maakte ik dan lange staprit....... )

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:08

Mijn paard geeft ook wel aan dat hij de dag na de wedstrijd wat aandacht nodig heeft. Ik nam vaak de dag na de wedstrijd vrij om mijn zooi op te ruimen en om te kijken hoe paard erbij staat. Vaak ging ik dan uitgebreid met hem tuttelen. Even lekker al het oude zweet uit de vacht poetsen, hoefjes bijvijlen, wat masseren. Daarna ging ie echt volledig ontspannen en als herboren weer de wei in, werkt voor ons heel goed.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:57

Die van mij heeft afgelopen jaar ook standaard na een wedstrijd 3 rustdagen gehad, wat betekende dat hij lekker de wei op ging en een beetje tutten of wandelen, maar niet meer dan dat.
Hij is er super uitgekomen dit seizoen, dus ik blijf dit aanhouden. Ik vind het belangrijk dat hij goed herstelt en geen blessures oploopt.
Dus liever iets te lang rust, dan te kort. Dit jaar gaan we voor het eerst klasse 2 rijden, ga nu intensiever trainen ( heb tips van Donna meegekregen) en evt ook 2 dagen achter elkaar en dan rust. Eens kijken hoe dat gaat.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:00

jwoltmanelp schreef:
Sinds enkele maanden heb ik mijn 4,5 jarige arabier onder het zadel, daarvoor heb ik veel grondwerk gedaan. Graag wil ik met dit dier verder in de endurance komen. Nu ben ik begonnen om dit paard ook voor de endurance klaar te maken, naats natuurlijk al het dressuurwerk en verder grondwerk. Dit seizoen wil ik namelijk, dat hij samen met mijn oudere ervaren paard met bijrijdster eerste ervaringen gaat opdoen in de endurance. Ik wil dat hij rustig kennis maakt. Hij is verkeersmak en we maken ook regelmatig buitenritten, en de conditie wordt steeds beter. Nu vroeg ik me af hoe af of het volgende schema voor de komende 2 maanden OK is of wat jullie zouden aanraden

Maandag: 1 uur les in binnenbak, waar we met de trailer heenrijden, zodat ik ook trailer ervaring krijgt
Dinsdag: 0,5 uur longeren aan de lange lijnen
Woensdag: 0,5 uur longeren/grondwerk en 0,5 uur rijden aan de longe met rustig stapwerk en gehoorzaamheidoefeningen
Donderdag: rustdag
Vrijdag: 2 uur rit in stap, niet boven hartslag 90 per minuut, niet mer als 7 km per uur
Zaterdag: rustdag
Zondag: 1 uur rit met stap/draf

Begin maart wilde ik kijken of hij een rit van 30 km aankan, ook als het tempo 7/8 km per uur ligt
Als dit goed gaat, wil ik graag in Kootwijkerbroek een eerste endurance starten zonder op snelheid te letten, eenvoudigerweg dat hij ervaring opdoet en alles een keer ziet, inclusief trailer, dierenartskeuringen, etcetera?

Wat denken jullie hiervan?

op zich niets verkeerd met deze trainingsschema, maar je geeft aan dat je paard nog maar net een paar maanden zadelmak is.. ik persoonlijk vind dan 5x in de week aan de arbeid wat veel... Sera reed ik in het begin zeker niet meer dan 3x per week.. heel rustig aan opgebouwd naar 4x en 5x in de week.. als je paardje wat verder is kan je wel wat meer aan, maar als ze net zadelmak zijn zou ik wat rustiger aan beginnen.. Sera is inmiddels (per 1 jan 2010) 5 jaar en heeft vorig jaar 5x klasse I gereden.. toen ze 3 was ben ik haar voorzichtig aan zadelmak gaan maken en ze heeft nog nooit een verkeerde pas gezet.. het moet natuurlijk wel leuk voor ze blijven.. tevens heeft ze in 2009 2x een demo gegeven, eerst bij een wat kleinere evenement: Dag van mens en dier in Dordrecht en later een grote op Horse Event in Deurne.. en ze blijft super braaf.. mijn ervaring is dat mensen al gauw "overmoedigd" raken en te snel te veel aan het werk gaan met ze.. Sera is nooit "moe" geweest na een endurance wedstrijd en dat zegt voor mij genoeg ;)