Een rit waarvan ik al jaren gedroomd had. Hoe vaak ga je nu naar de zee met je paard. Ik practisch niet, zeg maar nooit. Kwam er niet van al wilde ik het dol graag. Ik mocht eind september van de DA al een klasse 3 starten maar vond het zelf verstandiger om een klasse lager te rijden omdat ik iets minder als normaal getraind had voor die wedstrijd. Katwijk kwam daarom vrij om te rijden, klasse 2 dus én onder het motto, lukt het niet, is het te zwaar dan stoppen we gewoon en heb ik toch lekker daar gereden. Zo gezegd zo ingeschreven. Paard was er klaar voor en ik ook.
Anderhalve week vóór de rit kreeg ze een trap op haar achterbeen, oliebol even afwachten wat het gaat doen. Goed verzorgt en met 5 dagen was deze perfect genezen. Wow zij is echt goed bezig nu (normaal duurt dat wel even). 2 dagen vóór de rit is ze gebeten, wéér een grotere oliebol uitgeroepen. Weer goed verzorgt maar twijfelde even. Ander wollen pad gekocht (jezus wat duur) want het zat op een plek wat het zadel aan raakt op een niet bewegend deel.
Op de heenreis op de snelweg (A4 of A44 weet ik even niet meer) ramde er vóór ons neus een auto tegen een vrachtauto. Auto zat duidelijk fout in dit geval en alle hulde voor de vrachtwagen chauffeur want zijn truck kantelde bijna. Hij reed de vluchtstrook op en de auto reed naar de andere kant wat afgesloten was en wij konden er net op het nippertje door heen. Als de vrachtwagen wel gekanteld was hadden we denk ik een giga probleem. manlief had het wel goed opgelost met de trailer maar achterop komend verkeer was ik banger voor. Man wat voel je dan je hart in je keel tekeer gaan zeg. We zaten in een geleende auto die erg goed geisoleerd is maar de klap was heel duidelijk te horen. Splash was niet onder de indruk (naar ons gevoel dan).
Eenmaal (veilig) aangekomen, splash uitgeladen en even gewandeld. Bij aanmelden bleken we nog maar met z'n 2en te starten. Hendriena met haar prachtige gouden paard. Besloten om te kijken of we gezamelijk op konden rijden want anders wordt het wel een erg eenzame rit.
Bij de voorkeuring alles nagekeken ook haar plekje maar dat was goed rustig en het wol moest goed zijn. Locomotie een A Hartslag is altijd wat hoger op wedstrijd, dat krijg ik er denk ik niet uit. Het is niet anders.
Bij de start lekker weggereden jeetje wat waren die duinen zwaar. Ik begreep dat het ongeveer net zo zwaar was als KWB of laag soeren, persoonlijk vond ik dit toch echt wel 2 keer zo zwaar. Ze ploeterde verder en liep zo nu en dan voorop, tempo's lagen elkaar wel.
Helaas klopte de route beschrijving niet volgens mijn groom en moesten ook behoorlijk omrijden waardoor ik ze de gehele eerste ronde niet heb gezien. De hele eerste ronde is zij niet gekoeld op dit zware terrein, gps deed ook niet wat deze moest doen, erg jammer maar helaas.
Eenmaal op de duin, uitzicht op zee. Ogen vielen er bijna uit bij splash. Wat een prachtig gezicht was dat. Dapper liep ze naar beneden. Ze was niet verbaasd over de ruimte het enige wat "eng" was, was het water dat naar haar hoeven stroomde aan de kustlijn. Dan kon ze ineens goed wijken hihi. Zonder gekheid ze was niet bang. De meeuwen waren leuk om doorheen te galoperen zodat ze ineens wegvlogen.
Hele stukken gedraafd en gegalopeerd toen ik even wilde stappen. Hendriena wilde door dus haar laten gaan. Helaas was splash daar absoluut niet mee eens. Dus toch maar doorgegaan want anders loopt ze zich alleen maar op te vreten en dat kost meer energie.
Laatste stukje was ook weer zwaar maar ging lekker. Practisch aan komen draven maar doordat we niet hebben kunnen koelen onderweg hebben we wel even moeten wachten met aanbieden. na 16 min was ik zeker dat deze onder de 60 was, daarvoor twijfelde ik. Ik had geen haast immers dus lekker gewacht. daar was deze 56. Normaal voor haar doen. Locomotie een A. Haar plekje onder haar zadel bleef perfect. Er was dus geen enkele reden om te stoppen. Ja ik zou nu alleen verder rijden maar 30 km is wel te doen Beter dan 60 km alleen rijden toch?
Zo gezegd zo gedaan. Opgestapt en weg gereden. Het was gaan regenen en er werd mij door mijn man gezegd "ach is maar een klein buitje is zo weer over" aarg echt niet ik was doorweekt en mijn broek met mijn benen bleven plakken aan het zadel waardoor ik brandplekken kreeg (dat doet best wel zeer). Ik reed weer vrolijk in de duinen met een paar klasse 1 ruiters achter mij. Ineens hield splash in en ging stappen. Dat is raar dat is niks voor haar wat is er aan de hand. Misschien de regen??? even stappen dan maar. Na een paar minuten weer gaan draven maar ze had niet zo veel zin meer. Toen reed ik over een klein stukje weg (ik doe altijd ijzer check op zo'n moment) en tel 1, 2, 3 hee er komt geen 4. zit zeker teveel zand in. Nog verder doorgereden bij de volgende oversteek idem weer tellen en weer tot 3. Gestopt, oliebol (ja alweer, sorry) linker voor ijzer kwijt. Links voor??? ik raak altijd rechts voor kwijt. Ik heb niet in de gaten gehad dat ze deze kwijt raakte. Hij leek er op het oog mooi af en ben doorgereden (voornamelijk stap want ze wilde niet echt graag) met de rem erop, zo voelde het. Misschien kwam het wel doordat ze ineens alleen liep in het zware zand, dat kan. Mijn man belde ik vertelde dat ze een ijzer kwijt was en dat ik het even aankeek en dat ze erg traag was en dat het wel even ging duren voor ik bij het groompunt aankwam. Misschien wilde ze op het strand wel weer lopen, deed ze daarvoor immers wel. Helaas dat wilde ze niet. Even nog doorgezet maar ze ging continu weer terug naar stap en ook in het tempo slak. Wat is er aan de hand. Ze liep zuiver telkens op gelet en ik kan een paard erg goed kreupel kijken. ze was niet buiten adem, lage hartslag. Was het gewoon saai??? Ik wist het niet, als zij zich niet lekker voelt gaat zij direct kreupel lopen, is ze heel snel mee. Ondertussen erg veel aan het nadenken geweest, wat ga ik doen??? Zal ik stoppen? ja moet wel maar om welke reden? ze wil niet lopen? Tja raar maar dit is niet mijn paard, zij wil normaal wel lopen. Niet kreupel, fris in het hoofd, beetje om haar heen kijken en vooral naar de terug weg. Toen kwamen er eindelijk weer een paar paarden langs. Even kijken of ze mee wil zo niet dan is er iets mis. Helaas het laatste, ze ging echt niet. Elk plasje was een aanleiding om te stoppen en de vloed kwam er ook al aan. Groom ingelicht dat ik ga stoppen en dat ze moeten komen halen. Zij waren me maar tegemoet gelopen want het duurde echt heel lang met stappen. Ik was koud, nat teleurgesteld, confused en alles wat er nog meer door je hoofd kan spoken. Afgestapt en zo maar verder lopen. hoeven even afgespoeld in de zee, leek wel een kneuzing te zitten dacht ik, Dan is het niet zo gek misschien heeft ze wel in het ijzer gestaan.
Eemaal in katwijk aangekomen gemeld van mijn stoppen. Trailer wwerd gehaald maar ze stonden in de file. Dekens hadden we opgedaan en konden op de pa wachten iets uit de wind. Van een vrijwilliger daar een vest en jas te leen gekregen aangezien ik drijfnat was en steenkoud. (reuze bedankt). Splash wilde daar gewoon drinken. Ze liep op de verharde weg weg iets gevoeliger dan dat ze op het strand deed. Merkte wel op dat haar linker been wel iets warmer was dan de rest.
Na een uur wachten eindelijk kunnen inladen, organisatie had mij inmiddels al gebeld waar ik bleef, tja fille's zijn dan ook geen pretje. Dan nog de nakeuring ik was erg verbaasd dat zij nog steeds niet echt duidelijk kreupel was aangezien we op het harde nu monsterde. Ze was wel wat gevoelig. Alles uitgelegd de hoe en waarom ik stopte wat ik gezien heb bla die bla die bla.
Uitgebreid onderzocht. Hoef niet gevoelig het rode wat ik zag kwam door het warm beslaan. O jee wat was het dan wel. Er zat nu een ei op haar been. Volgens de arts was de strek pees overbelast door de klap van het ijzer (oliebol, oliebol, oliebol). haar woorden waren "ze kunnen prima zonder"???Koelen hadden we gelukkig daar op de pa al gedaan en waren even door de zee gelopen (ik moest ook meelopen en de zee was koud kan ik je zeggen). Ik heb er groene leem opgesmeerd dat was wel goed zei de arts. Verder mocht het niet dikker worden en had ze het over een weekje vrij (zo kort???) ze krijgt nu minstens een maand (aar dan wel letterlijk boxrust en dat wilde ik niet). Ze blijft in de paddock met haar vriendje want anders wordt ze juist hyper. Als haar been wel dikker werd moest ik de DA bellen. We mochten wel naar huis rijden. Kreeg nog een compliment dat ze veel jonger oogde als dat haar werkelijke leeftijd is.
Eenmaal thuis goed gekoeld en weer aan de klei. Vanmorgen was haar been plaatselijk dik, alleen op het ei gebied. Verder 3 dunnen en koude benen. Aangezien dit accuut is helpt koelen zeer zeker nu. Morgen bel ik mijn DA voor advies en een evt scan te maken.
Heb hier uiteraard een enorme kater aan overgehouden, Dit kon uiteraard overal gebeuren, ook thuis. Maar ben ó zó blij dat ik naar haar geluisterd heb en niet heb lopen pushen dat ze wél door moest lopen zonder te miepen want dan was de schade denk ik niet te overzien.
weer een belangrijke les, luister naar je paard want deze praat echt wel naar je ook al denk jij van niet.
Sorry het is een klein beetje lang geworden.
Helmpie
Geplaatst: 11-10-09 22:25
Niets aan toe te voegen...luisteren naar je paard en niet anders!!!Als je dat doet komen er zeker nog andere ritten die je dan wel uit kunt rijden gewoon omdat je nu de juiste beslissing hebt genomen! Klasse!
ja was zeker een rare dag. toch wel genoten hoor van de eerste ronde. heb de dierenarts inmiddels gesproken, hij is erg positief hierover, dit doordat de strekpees heel mooi hersteld. de 20ste komt hij langs en beslissen wat we gaan doen. eerder heeft geen nut. er zat volgens mijn uitgebreide beschrijving een bloeduitstorting daar dus scannen heeft nog geen nut.
Als er een ei zit rond de pees dan zou ik het voor de zekerheid ergens op 10 dagen/2 weken laten scannen. Dan is de zwelling wat weg en kun je kijken of het inderdaad een peesblessure is.
Sientje
Geplaatst: 12-10-09 13:16
Petje af voor de manier waarop je naar je paard hebt geluisterd! En verder inderdaad voor de zekerheid over een dag of 10 maar even een scan erlangs halen, het zou niet het eerste paard zijn dat ik met een peesblessure uit het duinzand zie komen...
scannen wordt ook gedaan als de da dat nodig acht. hij is daar heel vlot in onder het motto je ziet niks aan de buitenkant. helaas weet ik genoeg over peesblesures maar zoals de da al zegt het wisseld per pees hoe er gehandeld moet worden. als het ijzer er niet was afgetrapt had ze het blijkbaar goed doorstaan want de rest van haar benen en de onderkant van het blessure been is gewoon dun.
gister zag ik al duidelijke vermindering van de zwelling, het ei is nu te vergelijken als en verse schiefel. alleen zit deze aan de buiten voor kant van het been.
Tallout
Geplaatst: 13-10-09 09:38
Jammer van je rit! Je hebt goed gehandeld!
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 13-10-09 20:28
Pech dat het zo gelopen is. Maar je hebt goed gehandeld. Hoe zou ze er aan toe zijn als jij doorgezet had? Dan had ze veel meer tijd nodig om te herstellen.
Ik zat op de vetgate en vroeg me al af waarom jullie gestopt waren. Wat balen zeg! Heel veel beterschap!! Dat de zwelling al goed is afgenomen is in ieder geval een goed teken.
hier het laatste nieuws. woensdag was haar been dun en koud. gister de da gekomen en was zeer tevreden. fikse bloeduitstorting gehad en licht giriteerde strekpees. maar nu perfect en ze mag weer werken. haar ijzers zijn er gister afgehaald dus daar moet ze nog even aan wennen.