Mijn eerste échte klasse I...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Mijn eerste échte klasse I...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 16:14

Omdat een E-achter-B nog steeds een wens en geen realiteit is voor me, had ik eind juni de stoute schoenen aangetrokken en scoxxx gevraagd wat haar plannen waren voor 6 september. Na wat heen-en-weer PB'en was de conclusie dat we op 6 september samen zouden gaan starten op de Sprengenrit: na 2 (Vlaamse) initiatie-ritten en 1 kennismakingsklasse mijn eerste échte klasse I.

Zondagochtend (06-09) vroeg was het dan zover! In het schemerdonker Niek uit de wei geplukt en gewacht op onze lift. Na een rit die vooral in het teken stond van omleidingen (en wat anti-TomTom-beslissingen mijnerzijds die niet altijd even handig bleken..) kwamen we een soort van op het nippertje aan op het terrein. Eén van de grooms had alvast de voorbespreking gevolgd en alle tips opgeschreven - erg prettig! Daardoor konden wij onszelf direct gaan aanmelden en daarna de paarden laten keuren.

Bij de voorkeuring was alles goed, HF van 38 en een Atje voor locomotie. In een vlot tempo de paarden opgezadeld, capje op en richting de start.

Onderweg genoten van een mooie route, onze grooms nog een keer tegengekomen en op een pad tussen de bomen door lag ineens een hele groep runderen te relaxen: kalfjes, koeien, misschien zelfs een stier... Niek is normaal gezien wat huiverig voor effen koeien (gevlekte koeien doen 'r niets tenzij ze echt de kolder in hun kop hebben), maar ging er eigenlijk zonder al teveel aanmoediging gewoon langs. Volgens mij kwamen we daarna bij een waterpunt en hebben we de paarden wat laten drinken en gekoeld. Daarna kwam vrij snel de PA in zicht, op ongeveer een kilometer zijn we gaan stappen. Direct aan kunnen bieden: HF 48.

Na de P/A een klein beetje vlotter gaan rijden om net boven de 12 km/h gemiddeld te komen (uiteindelijk: 12.309 km/h) - de paarden gaven aan dat dat makkelijk kon. Al snel waren we het bordje 25 km voorbij en even daarna zagen we onze grooms weer. Paarden wilden wel een slokje drinken, daarna gekoeld en weer verder gereden. Na dit laatste groompunt was het nog 6.5 km en die zijn snel voorbij gegaan, de laatste kilometer zijn we gaan stappen. Bij de finish kwamen onze grooms ons tegemoet gelopen, maar ondanks het koelen wilde de hartslag van Niek slecht zakken: onder de 80 wilde 'ie niet komen. oliebol, oliebol, dat heeft ze normaal gezien (thuis dus) nooit en daar koelen we niet na een rondje trainen én zakt 'ie wel makkelijk. Heel spannende/enge dingen waren er toch ook niet in de buurt van de finish. Tot ik over de finish kwam en onmiddellijk de aap uit de mouw kwam: ze moest plassen! Toen ook direct aangeboden en een HF van 52.

Na de finish de paarden naverzorgd, Niek wilde graag eten (bij voorkeur haar eten "delen" met Chess van scoxxx) en wat drinken. Bij de nakeuring waren er linksboven ietsje weinig darmgeluiden (maar ook weinig gegeten onderweg), maar de rest was van de waardes waren helemaal tiptop in orde, HF 44 en voor locomotie weer een A.

Rond 16:45/17:00 zijn we vertrokken richting huis: het was toch nog een flink eind rijden en we wilden beiden voor het donker weer thuis zijn. Uiteindelijk lukte dat voor Niek nét aan, haar weidemaatjes kregen een korte begroeting en daarna ging ze lekker gras staan eten. Maandagochtend bleek dat ze absoluut niet stijf was, graag op stevig tempo een rondje wilde wandelen en 4 strakke pootjes had, dus: wedstrijd geslaagd. Er kwam achteraf nog een leukigheidje bij: ik bleek 6de geworden te zijn in klasse I en bovendien de AVS-aanmoedigingsprijs gewonnen te hebben. Omdat het secretariaat van de Sprengenrit zo vriendelijk is deze prijzen te bewaren (echt super), ga ik ze dan ook half sept. na een congres ophalen - ik ben dan toch in de buurt...

Op naar volgend jaar!

Deze wedstrijd werd mede mogelijk gemaakt door: scoxxx (chauffeur en rijmaatje), zus van scoxxx (vrachtwagentje), Sanne & Tijs (grooms).
Organisatie & vrijwilligers: het was een erg mooie wedstrijd met duidelijke routes voor ruiters en grooms. Super gedaan!

Ibbel

Re: Mijn eerste échte klasse I...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:50

Ik heb het al IRL gezegd: top hoor! Heel netjes gedaan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:08

Het was een spannende dag ja... met name de hoeveelheid omrijd-acties van ons met de vrachtwagen en 2 paardjes achterin ;-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:13

Klinkt als een droomdebuut, super hoor! :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:18

Dat is nog eens een manier van debuteren :j
Zelf nog spierpijn overgehouden?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 08:44

Spierpijn viel mee, maar ik had duidelijk wel wat meer spierpijn dan Niek. Die liep maandagochtend naast me te dansen tijdens het wandelen en daar moest ik zelf toch nog even niet aan denken (ook qua tijdstip overigens).

Ze heeft nu 2 weken vrij, ook omdat ik het even heel druk heb, en heeft al laten merken dat heel erg SAAI te vinden. Zaterdag mag ze weer mee :j

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:29

Ik heb altijd het idee dat je paard na een wedstrijd wel nóg fitter lijkt dan er vlak voor. Alsof ze helemaal opgepept raken van een wedstrijd.
Leuk dat het zo goed is gegaan!