Vb ik ga nu 60 rijden dus dat zijn 2 lussen van 30 km... Op de wedstrijden onder de 60 heb ik nooit bijgevoerd, behalve een beetje appel, maar wil hier toch geen risico s nemen
Ik heb in de vetgate een heel buffet klaar staan. Allemaal emmers naast elkaar, hooi, vers gras (indien de vetgate op zand is), luzerne, brok, meusli, slobber, appels en wortels. Zo kan hij zelf kiezen. Hij weet blijkbaar heel goed wat hij nodig heeft, want soms eet hij alleen wortels, soms wil hij alleen maar hooi en vaak veranderd het gedurende de wedstrijd. Hoewel de appels en brok het minst favoriet zijn. Wortels, slobber en hooi zijn de favorieten.
En natuurlijk water.
Karin
Geplaatst: 07-09-09 19:29
Voor de gezondheid van het paard is het belangrijk dat de darmen op gang blijven, ook op kortere wedstrijden. De darmgeluiden worden niet voor niets beoordeeld.
Ik heb net als Lenneke op de vetgate ook altijd van alles bij me waar mijn paard uit kan kiezen. De ene keer heeft hij liever slobber, de andere keer luzerne, dan weer hooi, dan weer muesli. Maar meestal gras.
Na de veterinaire controle, anders gaat de hartslag vaak weer omhoog. Bovendien probeer ik in de vetgate altijd direct aan te bieden, dus dan is er geen tijd om eerst te eten. Ook bij mij mag Dunya kiezen uit muesli, slobber, hooi, gras, appels/wortels.
Slobber heb ik gewoon van Pavo, die vind hij het lekkerst. Enkel natgemaakte zemelen eet hij niet en die zijn ook niet goed om alleen te geven, heeft iets te maken met magnesium-verhouding ofzo. Ik weet het niet precies, daarom geef ik gewoon kant en klaar spul.
Eten doet hij na de keuring. Ervoor heb je daar geen tijd voor. Dan doe je alleen afzadelen, tellen en koelen indien nodig. Na de keuring is de rust. Paard kan dan lekker eten of slapen en de grooms maken hem schoon.
Lenneke, die al kant en klare slobber, zou dat +- hetzelfde effect hebben als zemelen +onderhoudsvoer mengen met warm water? of zou ik mogen mengelen met mijn endurix van cavalor?
Ik weet niet precies hoe het zit, maar zemelen hebben een hele scheve verhouding van een bepaald iets. Daar moet je dan dingen bij geven om het weer recht te trekken. Met voer lukt dat niet, want voer is helemaal uitgebalanceerd.
Zeker in een wedstrijd zou ik dat niet doen, dan is een juiste verhouding aan mineralen zo belangrijk.
we gaan voor de cavalor MASH en MIX ... ben benieuwd
Hilli
Geplaatst: 08-09-09 12:20
SFCAP schreef:
we gaan voor de cavalor MASH en MIX ... ben benieuwd
Ik ben nog een klasse I ruiter, dus voor mij nog geen vetgates e.d., maar ik heb wel genoeg wedstrijden gegroomd mét vetgates om te weten dat vele ruiters een heel buffet aan eten meebrengen en dat aanbieden aan hun paarden.
Cavalor Mash&Mix heb ik als extraatje in de winter voor mijn merrie, ze is er bijzonder gek op.
Zelf geplukt gras is inderdaad wel lang genoeg. Wat wel heel gevaarlijk is is afgemaaid gras voeren.. Is te kort, maar bovendien is dat gras in het afstervingsproces en dus eigenlijk aan het rotten!! Altijd zelf effe plukken dus....
Gras uit de gazonmaaier is gevaarlijk, dat gaat klonteren en veroorzaakt verstopping.
Gazongras is zowiezo ook veel fijner van structuur. Gewoon weiland gras is veel grover.
Nina_rex
Geplaatst: 09-09-09 10:14
Het probleem met gras is ook dat het meteen na het afsnijden begint af te sterven, waarbij gifstoffen in het gras komen. Dit proces duurt een paar weken, om dezelfde reden moet hooi altijd minstens 6 weken liggen voor het gevoerd mag worden. Dus gras plukken/smijden en bewaren tot de volgende dag zou ik zelf liever niet doen! Er zijn fijne kleine pakjes voordrooghooi van superkwaliteit te koop, vacuum verpakt. Daar zou ik dan eerder voor kiezen.
Jet
Geplaatst: 09-09-09 21:39
Nina, als het gras echt lang is, kan het geen kwaad als het met een zeis gemaaid is. Dan blijft het best 12/24 uur goed. Anders is het met korter, vetter gras of als je het maait met een gazonmaaier. Mijn vroegere manegehouder kocht ieder voorjaar een hengst, die wat merries mocht dekken en gelijk beleerd werd en die stond tot de castratie op stal en kreeg altijd 2/3 keer per dag een grote kruiwagen met de zeis gemaaid gras, vaak maaide hij dan gelijk weer voor de volgende dag. Hoe klein zijn die pakjes voordroog die jij kent? Ik ken nu alleen 30 kg. pakken, Lou doet daar toch wel een aantal dagen mee dan en dan is het ook niet meer zo top. Vroeger hadden ze iets van Haymix, ik weet niet meer hoe je het schrijft, die waren inderdaad nog kleiner en wel lekker spul om te voeren.
Nina_rex
Geplaatst: 10-09-09 08:45
Oké, we hebben geen zeis, dus geen ervaring met gezeisd gras!
Die pakjes waren denk ik een kg of 10, misschien 15, maar je kon ze gemakkelijk optillen. Zoiets als een klein pakje hooi. Ik heb er eens een paar gehad, probleem was wel dat het plastic niet zo sterk was, en als er een gaatje in komt is het niet meer vacuum en gaat het bederven. Maar verder vond ik het superspul, ook handig om mee te nemen in de auto, geen geknoei zoals bij hooi.