Zelf in conditie blijven voor een wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Zelf in conditie blijven voor een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 19:16

Wat doen jullie om zelf in conditie te zijn voor een endurancewedstrijd? Bezoeken jullie een sportschool, hardlopen, fietsen, zwemmen, skeeleren? Want volgens mij is paardrijden alleen niet genoeg om zelf ook fit genoeg te zijn om een bijv. wedstrijd van 60 km uit te rijden. Ik fiets heel wat kilometertjes per week, maar heb wel gemerkt dat ik na de wedstrijd in KWB toch best moe was. Alleen heb ik een verschrikkelijke hekel aan hardlopen, dus dat valt al af. En ik moet meer langere buitenritten maken, dan went dat ook wel.
Hoe doen jullie dat, zelf in conditie blijven? Laat eens horen!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 21:45

Ik heb thuis een hometrainer staan waar ik een half uurtje per dag op train. (ik wil naar een uur) Verder probeer ik zoveel mogelijk extra beweging mee te pakken gedurende de dag. (Zoals niet de lift pakken, maar de trap. Kleine stukjes niet met de auto of stadsbus doen, maar met de fiets of lopend. :j )
En na zo'n wedstrijd is het ook niet geheel vreemd om moe te zijn, zowel jij als je paard leveren een hele prestatie natuurlijk.
Het hangt soms ook wel wat van de omstandigheden af vind ik, of je eerder moe wordt of niet. (Of het een moeilijke omgeving is, zware ondergrond, warm weer etc)

Ingerr

Re: Zelf in conditie blijven voor een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 21:52

ik skeeler nu 3 keer per week,
en fiets heel wat af.

ik fiets zowiezo elke dag naar me pony dat is 6 km heen en 6 km terug.

ik vind hardlopen ook niks!haha

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 08:08

Ik roei (op een roeitrainer), al een hele tijd. Sinds kort ga ik ook naar de sportschool, dat traint toch nog wat uitgebreider. Afgelopen vakantieperiode eigenlijk niet naar de sportschool geweest en juist veel meer paardgereden, en toen ik na 3 weken weer naar de sportschool ging was mijn conditie eerder vooruit dan achteruit gegaan. Veel paardrijden geeft wel degelijik conditie dus.

Overigens was ik na KWB 33 km bekkaf omdat ik een jong paard meehad, en ben ik - zonder dat ik tóen veel getraind had - wel eens na 90 km van mijn meer geroutineerde paard afgekomen dat ik minder moe was.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:07

Naast de ritten, wandel en fiets ik gewoon veel met mijn hond.
Ben wel van plan om het winterseizoen de sportschool op te zoeken (was afgelopen jaar teveel conditie verloren in de winter)

Ik was op zich niet heel moe na KWB, maar de dag erna enorme spierpijn (krijg je als je van je paard valt ;) )

Kel_pisces

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:23

ik ga of probeer toch minstens 2 keer per week naar de fitness te gaan. Eerlijk gezegd weet ik niet of zelfs dit genoeg is want ik denk nog steeds dat mijn verzorgpaard nog meer conditie heeft als mezelf :)

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:53

Tai Chi en Kung Fu!
qua cardio training zijn er vele andere sporten die interessanter zijn (hardlopen, roeien, steps, spinnen etc) maar qua soepelheid, balans en coordinatie hebben dit soort sporten bij mij de voorkeur.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:35

Ik moet elke dag ruim 10 km heen fietsen naar stal en dan dus ook weer die ruim 10 km terug. ;) Ik werk 3 tot 4 dagen in de week op stal en ben daar dus hele dagen en loop me een aardige slag inde rondte (paarden in de wei, paarden uit de wei, volgende groep paarden in de wei en later weer uit de wei en gewoon heel wat metertjes maken op stal). Verder rij ik mijn paard ongeveer 3 keer per week (1 dag rust, 1 dag longeren, 2 dagen rijdt dochter ons paard). Ik heb wel een hond, maar daar loop ik niet zo veel mee. Aangezien ik geen rijbewijs heb, doe ik alles op de fiets, tenzij mijn man meegaat. Bijv boodschappen doen gaan we echt wel met de auto. Voor mijn leeftijd (uch) heb ik denk best een behoorlijke conditie.

@faline: nog bedankt dat ik mee mocht liften tijdens KWB. Ik heb aan het einde een heel stuk met jou en je mede-ruiter meegestapt omdat mijn paard een dip had. Later ben ik weer verder gedraafd, omdat het toen wel weer ging. (Tenminste ik geloof wel dat jij het was ).

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:18

Whaaa, op dit moment doe ik he-le-maal niks. (geen zin in)
Normaal doe ik fitnessen en toen ging het een stuk beter.
Nu is het dus na 30 km spierpijn, maar ook dat went.
Ik heb het gewoon te druk met paardrijden dat ik niet meer in de sportschool kom.
Wandelen doe ik wel veel, lekker met mn mechelaartje de bossen in, of met mijn dochter samen fietsen.
Verder veel oefenen met stoeien met manlief :P zal het jullie besparen ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:25

Misschien een rare geachte hoor, maar is steppen niet iets? Je kunt het ook samen met je paard doen! :D

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:09

Kweenie hoor of dat samen gaat met paard. Ik ben de laatste tijd maar meer gaan rijden. ik rij normaal gesproken meestal een uurtje. Nu ben ik dus maar langer gaan rijden, eerst een half uurtje dressuur en dan een buitenrit van een uur. Of gewoon een buitenrit van 2 uur. Hopelijk helpt dat ook.

PlezierenJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:07

Ik roei, zwem en loop vooral veel hard. Voor de grap neem ik een van de fjorden mee tijdens het hardlopen. (Als ik echt doodop word dan klim ik er gewoon op haha :P )
Maar ik probeer wel mijn coditie zo veel mogelijk op pijl te houden, aangezien ik me gauw verveel met sporten zoals hardlopen en fietsen probeer ik ook zoveel mogelijk af te wisselen. (paardrijden is eigenlijk het eenigste waarmee ik mij noooit verveel xD)

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:31

weet je wat handig is. wij hebben in castricum op de zeeweg een fietspad met daarnaast een berm wat een ruiterpad is geworden. ik heb het me al een paar keer voorgenomen maar nooit gedaan om over die weg te gaan hardlopen en m`n paard aan de hand mee te nemen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:36

jendemen25 schreef:
weet je wat handig is. wij hebben in castricum op de zeeweg een fietspad met daarnaast een berm wat een ruiterpad is geworden. ik heb het me al een paar keer voorgenomen maar nooit gedaan om over die weg te gaan hardlopen en m`n paard aan de hand mee te nemen.

Ik heb dan wel eens gedaan hoor, zelfs intervaltraining...

Maar je moet wel een beetje hetzelfde tempo hebben, zeg maar...
Anders werkt het niet...

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:18

Mijn paard is een beetje een muts als je met haar wilt gaan wandelen/fietsen of hardlopen. als je er op zit loopt ze overal redelijk makkelijk langs, maar vandaag een kleine wandeling en mevrouw vond alles eng, bleef steeds stilstaan, want ze moest kijken. Dus lopen of fietsen met paard naast me wordt dus niks.
Ik blijf maar gewoon de afstanden fietsen die ik normaal doe en meer paard rijden. Helpt ook wel. Ik had laatst best moeite met het monsteren. Omdat paard wat onregelmatig liep, moest ik het nog een keer over doen. Na 2 x op en neer te hebben hard gelopen, was ik al moe. Na de wedstrijd hetzelfde: paard 1 x gemonsterd, liep ze weer wat stijfjes. Wilt U nog een keer op en neer draven met paard? Nou nee eigenlijk niet. Toen paard maar even in de handen van mijn man gedrukt: hier schat draaf jij even een keer heen en weer met paard.
Misschien moet ik beginnen met hardlopen, maar dat vind ik zo verschrikkelijk om te doen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:19

@ Sheela, hardlopen is wel heel prettig als in 'je ziet snel resultaat' en dat motiveert.

Ik kan je de mp3's van start to run wel aanraden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:26

Ik fiets sowieso al heel veel en kan dan ook vrij makkelijk vol houden.

Bij mijn vorige wedstrijd maakte iemand de opmerking dat hij de zware stukken juist er naast ging om het paard te ontzien. Zelf weeg ik maar 52 kg en heb er nooit bij stil gestaan dat ik ook een extra last ben.Paard kan er meer dan makkelijk mee omgaan, maar op de zware stukken waar ik extra veel van hem vraag is het helemaal geen gek idee om hem wat extra te ontzien. Vandaar dat ik nu weer begonnen ben met hardlopen. Met als doel om minstens 15 minuten naast mijn paard te kunnen mee rennen.

Fietsen met mijn beide paarden doe ik sowieso al vrij veel. Vooral mijn mini vind het erg leuk om op die manier een paar km mee naar buiten te mogen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:45

Ik kon zonder verder te sporten zonder problemen 80km uitrijden...
Ben begonnen met hardlopen, en dat was schrikken... Want ik kon nog geen 2 minuten aan een stuk hardlopen. Paardrijden is een andere conditie ben ik achter ;)

paard_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:45

Ik heb 3 uur LO per week. Daar zijn we actief bezig met Sport.
Ik fiets elke dag een stukje en loop vaak hard.
Eigenlijk helpen alle kleine beetjes. :9

canonball

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 01:13

3 keer per week zit ik in de fitnish, duur training en kracht training.

Carismaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:54

Vaak rijden & op de fiets naar school gaan :+

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:56

Ik ben een tijdje geleden met start to run begonnen (vorig jaar ook al, maar toen weer gestopt) en ik ben nu echt super entousiast geworden. Het gaat zelfs zo goed dat ik van de zomer voor de lady's run ga.

Ik merk vooral dat m'n conditie qua ademhaling wel goed zit, alleen m'n benen hebben moeite, toch een heel ander spiergebruik.
Verder probeer ik regelmatig een uur te gaan wandelen en ik loop constant op het werk.
Wat betreft spieren zijn je buikspieren ook ontzettend belangrijk heb ik gemerkt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 08:48

Ik doe ook aan hardlopen. ik had er eerst een bloedhekel aan en hield het ook niet langer dan 2 minuten vol, maar nu heb ik de smaak te pakken en loop ik 15 km als ik zin heb om gek te doen. Qua conditie en kledingmaat merk ik heel snel resultaat, helaas voor het paard qua gewicht veel minder (spieren zijn zwaar). Maar geduld is een schone zaak...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 09:12

Oud topic, dus een slotje.