welk paard/pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prinseszoey

welk paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 17:43

hallo

ik ben een beginnende (vroeger heel lang gereden,5 jaar gestopt,nu sinds 3maanden weer les) ruiter die in de toekomst heel graag endurance wil gaan rijden..
ik ben in ieder geval al aan het rondkijken voor een lief maatje..ik dacht zelf misschien een draver?
hopelijk kan iemand mij hierbij helpen?

groetjes

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:09

Dat kan;) Maar het is natuurlijk per paard heel erg verschillend hoe het karakter is.
Je zou eens kunnen kijken op de site van de endurance vereniging. Bij de uitslagen staan alle rassen, kan je beetje kijken wat er zoal mee doet!
Ik zou niet zozeer kijken naar het ras, maar het karakter. Betrouwbaar, niet te jong, rond de 8 bijv.
Ik heb niet zoveel verstand van dravers, maar ik denk dat die voor endurance wel geschikt zouden kunnen zijn. De meesten zijn minder geschikt voor dressuur en springen, maar hebben wel een groot uithoudingsvermogen..

Ingerr

Re: welk paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:48

wat sneeuw88 al zei, kijk juist naar het paard, en wat ie al kan.
het lijkt me voor jou niet slim om een jong, heet paard te kopen.
maar juist 1 met ervaring, misschien ook met endurance ervarig.
veel succes!

prinseszoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:53

ik ben ook niet iemand die graag dressuurt of springt.daarin tegen wel gek op rijden in de buitenlucht en lange ritten over strand :)
en idd niet echt verstandig om een jong beestje te kopen..
ik hou in ieder geval de advertentie's hier op bokt scherp in de gaten..en marktplaats..
dus inprincipe is ras of aanleg onbelangrijk destemeer ervaring en leefdtijd!
kijk zo kom ik al een heel eind!

thanks

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:07

prinseszoey schreef:
dus inprincipe is ras of aanleg onbelangrijk destemeer ervaring en leefdtijd!

Dat hangt er van af op welk niveau je wenst te rijden. Wil je hogerop meedoen, zul je al snel op een arabische volbloed uitkomen. Maar er lopen genoeg dravers mee in de "kortere" afstanden. Die zijn imo al een uitdaging op zich.
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 03-08-09 22:15, in het totaal 2 keer bewerkt

mischalla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:10

wij hebben een tijdje een arabier op stal gehad die vroeger endurance had gelopen.

ik vind ze persoonlijk een goed karakter hebben voor deze dicepline

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:22

Ik ga 6 September mijn eerste endurance wedstrijd rijden met mijn vuilnisbakkie.
Gekocht toen hij nog geen jaar oud was, iedereen op stal schrok zich dood toen ik er mee aan kwam.
Ik heb hem zelf beleerd en hij is een super poown geworden.
Ben de afgelopen weken druk aan het trainen en hij doet het heel, heel erg goed!
Dus het hoeft niet specifiek een bepaald ras te zijn...
Dropshot is gewoon een zwart bonte NRPS.
Hij wil graag werken, vind alles leuk, is gek op andere mensen en dieren en houd van aandacht en is opgevoed.
Denk dat je hiermee al aardig wat ingredieenten hebt.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:35

Ja, Arabieren schijnen inderdaad geschikt te zijn voor endurance.. Maar is de vraag of die wel geschikt zijn, omdat ze wel veel pit en karakter hebben..

prinseszoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:37

onassa: spannend!wens je heel veel succes!ik ben zelf ook weg van het engelse volbloed maar ja dat is nu even veels te hoog gegrepen voor mij aangezien ik 5 jaar helemaal niks gedaan heb..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:25

Ik heb zelf ook nog een engels volbloed, maar zij is helaas al met vervroegt pensioen en die zou er ook veels te heet voor zijn geweest.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:27

Sneeuw88 schreef:
Ja, Arabieren schijnen inderdaad geschikt te zijn voor endurance.. Maar is de vraag of die wel geschikt zijn, omdat ze wel veel pit en karakter hebben..

Het is denk ik niet echt de vraag of arabieren wel geschikt zijn, gezien het aantal arabieren op topniveau (internationaal) in vergelijking met de andere rassen. Ik denk dat je wel kan zeggen dat 90% arabier is.

Qua karaker zijn ze juist geschikt. Ze willen zo graag werken voor hun baas en zijn keihard.

Dravers zijn, zeker voor basisniveau, ook heel geschikt. Ligt er natuurlijk aan wat voor draver je hebt, want er zitten veel verschillende types tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:11

Ik vind dravers zelf erg geschikt. Er gaat soms iets meer werk in zitten om het correct recht te laten lopen en alle drie de basis gangen goed er uit te krijgen als het paard van de baan komt. Maar niet veel meer dan er in een groen paard gaat zitten. :)

Ze hebben een karakter wat prima bij de endurance past, en als je wil zou er met sommige ook wel een 160 gereden kunnen worden. Ik denk alleen dat de gemiddelde arabier hier inderdaad meer aanleg voor heeft dan de gemiddelde draver. :)

Zelf rij ik endurance met een draver, en mijn ambities liggen niet hoger dan een korte klasse III.

Verder zou ik me niet teveel blind staren op een bepaald ras maar later gewoon op zoek gaan naar een paard wat bij je past en wat gezond is. Je kan er best eisen aanstellen voor de endurance, maar ik zou niet perse op zoek gaan naar een ras. Wie weet kom je wel een hele leuke, talentvolle vuilnisbakje tegen. :)

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:15

mijn arabier is juist geen pittige, karaktervolle maar een lief betrouwbaar dier waar zelfs mijn moeder op gaat wandelen :)
ras zegt niet erg veel, eerder individueel karakter vind ik zelf

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:15

Judith_ schreef:
maar ik zou niet perse op zoek gaan naar een ras. Wie weet kom je wel een hele leuke, talentvolle vuilnisbakje tegen. :)

Precies, zo is het bij mij dus ook :+

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:09

Is een Welsh Cob geschikt voor endurance? Ik wil het zelf neit gaan doen, maar ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:29

Als hij gezond is en wordt getraind zou ook een welsh Cob endurance kunnen rijden : j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:37

END --> PP.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:37

Er zijn ook veel arabieren waarmee endurance gereden wordt, misschien eentje met ervaring ik weet niet of dit wat is :)?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:07

PP > END

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:27

Denk niet dat het aan de leeftijd ligt, maar meer aan het karakter van het paard.

Die van mij heeft meer plezier buiten en is makkelijker dan in de rijbak.

Is een arabier met goede potentie voor de dressuur maar heeft er minder plezier in.
Op buitenrit bos strand en langs de weg, zelf boording op het strand dat hij zo'n surfer trekt vind hij intzettend leuk en hij is nog maar 4 jaar.

Er valt niet echt te zeggen welk ras is er geschikt voor, ligt meer aan het karakter van het paard.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:26

er zijn ook veel haflingers die endurance rijden, en zijn ook vrij betrouwbaar meestal

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:21

Maar te traag. 10km/h is goed te doen, maar wil je echt op 12km/h of meer uitkomen, kom je met een modale haflinger niet toe.

plinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:50

ik heb ook een draver gekozen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:11

Ik dressuur voornamelijk met mijn paard. Mij is verteld dat ik met dit paard beter endurance zou kunnen gaan doen. Ik ben geen held en als iemand dus nog zoekt of interesse heeft? Ik ben wel benieuwd wat voor eigenschappen zo'n paard allemaal moet hebben. De mijne is in elk geval al niet kapot te krijgen en gek op buiten rijden en springen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:49

SuSEQ schreef:
Wil je hogerop meedoen, zul je al snel op een arabische volbloed uitkomen. Maar er lopen genoeg dravers mee in de "kortere" afstanden. Die zijn imo al een uitdaging op zich.

Er liep pas nog een Draver de 160 km uit op het WK Jonge Paarden, dus tot op het hoogste niveau zijn ze te vinden! Misschien als je het hebt over de absolute top, dus meestrijden om een wereldkampioenschap... maar voor wie is dat uberhaupt weggelegd. ;)

Of een Draver geschikt is voor een beginnende ruiter is niet zomaar te zeggen. Dat hangt van het paard af, de ene is gemakkelijker of voorwaartser dan de andere. En het hangt van je eigen karakter af, meer dan van je rijkunst denk ik: als de klik er is, en je kan en wil je inleven in je paard, komt dat meestal wel goed. Maar het zijn meestal temperamentvolle paarden, daar moet je mee overweg kunnen.