Training voor paard én ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_V

Training voor paard én ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:21

Hallo bokkers en met name endurance-ruiters,

Na veel zoeken naar goede voorbeelden, loop ik toch wat vast met een goed trainingsschema opstellen voor mij en mijn paard.

Al een tijdje (lees minstens een jaar) kriebelt het bij mij om endurance te gaan rijden. Dit jaar ben ik serieuzer informatie gaan zoeken en het daarover zelfs even alle informatie geordent in een mapje geplaatst zodat moeders zich ook in kon lezen ;) .

Na alle informatie te hebben gelezen (helaas nog geen ervaring als groom oid opgedaan, maar dat komt nog wel), wil ik toch echt serieuzer gaan trainen.

Op het moment rij ik steeds meer buiten in het bos(je) hier. Dat is maar 5km ruiterpad, maar toch lekker om te rijden. Verder heb ik weinig mogelijkheden om ergens anders te trainen, behalve op zondag op het industrieterrein wat dan afgesloten is.

Behalve mijn paard trainen, wil ik ook mijn eigen conditie verbeteren want dat is een (klein) drama.

Een aantal voorbeelden op internet van endurancetrainingen heb ik al wel gevonden, maar hoe combineer ik nou een training voor mijn paard met mijn eigen training?

Misschien is wat info over mij en mijn paard wat makkelijker:
- Paard: KWPN merrie van 15 jaar, goed uithoudingsvermogen, maar is snel opgefokt dus daar moet aan gewerkt worden.
- Ikzelf heb een matige conditie, een rondje hardlopen kan ik wel volhouden op mijn eigen tempo, maar daar blijft het ook echt bij. De sporten die ik het liefste doe ivm conditie zijn voornamelijk skaten en hardlopen.

Ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen.

En ohja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kom dan vooral bij topics over jonge paarden die getraint moeten worden.

Liin

Re: Training voor paard én ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:25

wat ik wel eens doe is met mn pony hardlopen, zo heb je allebij je training, en ik vind het heel veel leuker dan alleen ook vind mijn pony het iig erg leuk.
verder volg ik je topic even want ik ben ook bezig met trainen :)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:28

fietsen met je paard.
Voor beide een prima manier om conditie op te bouwen. Plus dat het paard eens lekker zonder ruiter kan lopen.
Drukke wegen zijn uiteraard niet gewenst, tenzij het paard volledig verkeersproof is.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:32

Ohja samen hardlopen is idd ook heel leuk :D
Maar kan dat gewoon op de verharde weg, of is dat te belastend voor de gewrichten?

Fietsen is denk niet echt de ideale optie. Er rijden hier veel traktoren enz. en dat blijft door de harde geluiden die die dingen maken toch nog altijd een grote angst :=
Ben bang dat er dan ongelukken gaan gebeuren.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:37

Ik doe het meestal in het bos, of over de verharde weg ook wel eens, drafje kan prima, natuurlijk niet echt heel lang maar gewoon stukken wel hoor. Fietsen is ook leuk ja, oh wel jammer dat het met tractoren niet goed gaat

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:07

misschien eerst wandelen en als ze verkeersmakker is ook fietsen. ze zal echt wel een keer wennen aan trekkers...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:02

Ik ben persoonlijk niet aan hardlopen voor de ruiter - zoals je zelf aanhaalt is dat imo te belastend voor de gewrichten. Doe mij maar fietsen of wandelen.

In jouw geval zou ik de conditie apart trainen - zelf gaan skaten en dan een buitenritje te paard doen. Dat hoeft geen onverhard pad te zijn; een lange afstandstraining (in het begin op stap) kan perfect langs de openbare weg.

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:08

Je kunt voor jezelf ook fitness in de sportschool doen, om je spieren sterk te maken, rug, buik, benen, gewoon 3 keer per week en verder cardio training zoals crosstrainer en fietsen, of aerobics, een uurtje per keer ofzo. Daar krijg je een goede conditie van.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:15

Ik heb thuis een hometrainer staan, gewoon 's avonds voor de tv fietsen. Zo duur zijn die dingen over het algemeen ook niet.

Je paard kan je ook conditietrainen in de bak als je niet veel mogelijkheden hebt om buiten te rijden. En dan natuurlijk niet domweg rondjes gaan lopen, maar gerichte spring of dressuurtraining. Die laatste houdt je paard ook nog eens lekker soepel. En anders neem je je paard een paar keer mee naar het bos waar je wel mooie uitrij mogelijkheden hebt. :j
Wij hebben hier ook weinig bos, maar ik rij zelf gewoon langs de weg, door de berm als het kan. Draven op verharde weg kan prima, (hij heeft ijzers neem ik aan?) maar als je paard het niet gewend is, bouw het rustig op, maar dat geldt voor alle verschillende soorten bodems.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 15:45

Rijden langs de weg hier wordt nogal moeilijk, er rijden heel veel vrachtwagens té hard. Mijn paard is redelijk verkeersmak, maar een harde motor (zijn echt van die aso vrachtwagens) schrikt haar heel erg af (zelfs een klein bestuurbaar autootje schrikt ze al van het geluid).

Maar mij lijkt het 't beste om gewoon ieder apart te trainen?

Nu nog een schematje opstellen.
Twee dagen staan igg al vast. Op zaterdag een vrije dag (tenzij zus wil rijden) en woensdag heb ik altijd dressuurles (meestal rij ik dan geen uur omdat ik dat dus zelf niet volhou)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:36

zelf meer gaan fietsen en als je paard eenmaal zover is samen fietsen. ik heb een staand beroep dus ben soms blij als ik even kan zitten haha.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:38

snap ik het nou goed, wil je maar 2 keer per week rijden? das niet erg vaak hè..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:49

Volgens mij bedoeld ze dat er twee dagen in de week al iets gepland is voor het paard en dat ze de rest van de week nog kan invullen.

Maar als je echt endurance wilt gaan rijden heb je aan samen trainen weinig. Natuurlijk is het leuk en is het ook belangrijk dat jij goed in conditie bent, maar voor je paard zal het weinig nuttig zijn. Paarden krijgen veel sneller en veel meer conditie, dat kan jij nooit bijhouden. Voor leuke afwisseling en je paard gewoon wat beweging geven kan het wel.

Wat betreft training. Lekker doorgaan met de dressuurles en verder nog 2 a 3 keer naar het bos. Wat je nu doet in het bos kan je steeds uitbreiden. Meer kilometers en hoger tempo, maar niet allebei tegelijk. Of meer kilometers of een hoger tempo per week ongeveer.

Zorg ook voor voldoende rust tussendoor. Elke dag rijden is nergens goed voor. Geef na een zwaardere training altijd een dag rust.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 11:24

Tuurlijk snap ik wel dat ik meer als twee keer in de week moet rijden.. Er staan alleen al twee dagen vast die iig al ingevult zijn ;)

Lenneke_ bedankt voor je reactie :)
Dit bos wat we hier hebben is alleen niet zo groot, 5km ruiterpad, dus dan zouden we twee rondjes moeten gaan rijden bij wijze van. Na een tijdje gaat dat wel vervelen. Maar deze zomer ben ik sowieso van plan om wat vaker erop uit te trekken richting een ander bos in de buurt :)
Rust bouw ik denk ik wel genoeg in, ik denk dat je daar wel steeds meer zicht op krijg naarmate je een langere tijd bezig bent en je paard meer leert kennen. Nu doe ik na een bosrit (geen simpel stapritje maar als we echt hebben gedraafd) ook een dag rust geven.

Het lijkt me alleen zoo handig als ik wat meer steun krijg van een trainingsschema?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:42

Er staat een mooi schema op de website van de de endurance wedstrijd Wanrooij, de Peelrand
Daar moet je eens op googlen, ik heb daar zelf veel aan gehad.
Het geeft je een houvast maar je moet wel kijken of het jou en je paard ook past.
Ieder paard is anders en reageert anders en zonodig moet je dat schema dan aanpassen.
Er staat ook een opbouw schema voor de ruiter in, hardlopen voor beginners 8-)
Je moet wel discipline hebben en een stapje terug doen als het nodig is
Door allerlei onvoorziene omstandigheden en pech heb ik ook nog geen wedstrijd kunnen starten maar trainen op zich is ook leuk

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:36

Gevonden :)
Heel handig inderdaad :j Ik denk wel dat er het een en ander aangepast moetn worden, maar daar komen we vanzelf wel achter.
Ik neem aan dat het bij dit schema niet erg is als je een week nog een keer over doet?
Bijvoorbeeld:
Week1
Week2
Week3
Week3
Week4
Week5

Aleen dat schema voor hardlopen heb ik nog niet gevonden..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:47

Ok, ik denk dat dit heel vreemd klinkt - en ik ben ook geen enduranceruiter, maar: steppen.
Met je paard, welteverstaan. Een step met een rem is een stuk veiliger dan fietsen, en relatief vermoeiend voor de ruiter.

Als je graag wilt gaan hardlopen kun je het Start to Run-programma volgen, echt een aanrader. :)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 22:17

Ohja dat programma heb ik al eens vaker gedaan!
(niet afgemaakt toen)

Maar waar kan je dat downloaden?

En dan nog een probleem mijn mp3 is kapot :( (ben wel van plan om een nieuwe aan te schaffen, dus meteen een goeie reden :D )

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:10

Met een beetje zoekwerk is dat vast wel te vinden hoor.
Er zijn ook twee huiskamertopics over hardlopen, daar kun je wellicht ook wat inspiratie vandaanhalen. :)

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:35

Manon_V schreef:
Tuurlijk snap ik wel dat ik meer als twee keer in de week moet rijden.. Er staan alleen al twee dagen vast die iig al ingevult zijn ;)

Ik rij ook maar 2 keer in de week, als ik kan 3 keer, maar ik zie mijn paardjes enkel in het weekend... Maar tot nu toe al 2 keer op wedstrijd geweest (20 km en 30) en alles verliep goed. Wel staan ze altijd op de wei en in van de weiden is met hellingen en ze zijn nogal speels met zijn 5ven, dus lopen doen ze uit zichzelf wel wat.

Het hangt er gewoon vanaf wat je doet in die 2 dagen dat je vb rijdt...

Ik doe af en tot eens een gallop training en min één keer per weekend een zwaardere training van meer dan 2 uur waarvan 1 uur draf non stop en dan het ander uur afwisselend draf gallop, maar maar weining stappen, tenzij een paar minuutjes na dat uur draf.

Het is maar zoals je het zelf invuld...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:50

Manon_V schreef:
Dit bos wat we hier hebben is alleen niet zo groot, 5km ruiterpad, dus dan zouden we twee rondjes moeten gaan rijden bij wijze van. Na een tijdje gaat dat wel vervelen. Maar deze zomer ben ik sowieso van plan om wat vaker erop uit te trekken richting een ander bos in de buurt :)

Ik denk dat je er (helaas) bijna niet aan ontkomt om je 5km rondje vaker achter elkaar te rijden, als dat vrijwel je enige mogelijkheid is om regelmatig kilometers te maken. Want die afstand betekent dat je maar maximaal 1 uur kan trainen - en dan in stap! Want wat ga je doen als je, zeg, 3 kwartier non-stop gaat draven, of 20 minuten gaat galopperen? Dan heb je die 5 km al lang gehad.
Heel veel plezier met de training en de wedstrijden! :D

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:26

Ja, dat klopt, er komt erop aan van heel inventief te zijn, en als de boeren het niet zien, soms misbruik van de situatie te maken. Vb Galloptraining van 45 min heb ik overlaatst met mijn paardje gedaan, ideale plek gevonden , een net ingezaaid veld dat heel groot is en super om op te galloperen... Ik voelde mij precies in de woestijn ;-) Het verveelde zelfs niet eens! Want voor de rest zijn er bij ons niet echt mogelijkheden om heel de tijd te galloperen zonder een stukje te draven... en de wandelingen waar ik vroeger uren op reed rijd ik nu in een uurtje dus we gaan wat verder de omgeving verkennen op zoek naar nieuwe wegeltjes en banen ...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:00

SFCAP schreef:
Ja, dat klopt, er komt erop aan van heel inventief te zijn, en als de boeren het niet zien, soms misbruik van de situatie te maken. Vb Galloptraining van 45 min heb ik overlaatst met mijn paardje gedaan, ideale plek gevonden , een net ingezaaid veld dat heel groot is en super om op te galloperen.

Tja, dat is ook een manier, maar ik denk dat de eigenaar van dat veld niet zo blij zal zijn...
Heb trouwens even in jouw profiel gespiekt, en zie dat je wel in een erg mooie omgeving woont, zo glooiend! Maar blijkbaar dus niet met ruiterpaden of landweggetjes, wat jammer.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:35

SFCAP schreef:
...en als de boeren het niet zien, soms misbruik van de situatie te maken. Vb Galloptraining van 45 min heb ik overlaatst met mijn paardje gedaan, ideale plek gevonden , een net ingezaaid veld dat heel groot is en super om op te galloperen...

Ik hoop voor u dat je erin geslaagd bent dat veld zonder schade terug achter te laten, want dit is wel bijzonder asociaal. Die mens moet daarvan leven! Op een stopppelveld kan dat allemaal niet veel kwaad, maar vers ingezaaide velden zijn verboden terrein, ook al staat er geen omheining rond.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:37

SFCAP schreef:
Ja, dat klopt, er komt erop aan van heel inventief te zijn, en als de boeren het niet zien, soms misbruik van de situatie te maken. Vb Galloptraining van 45 min heb ik overlaatst met mijn paardje gedaan, ideale plek gevonden , een net ingezaaid veld dat heel groot is en super om op te galloperen...

:oo

Je hebt dwars over het pas ingezaaide veld gegalopeerd!?