Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ik waak er alleen voor om naar hulpmiddelen / scherpere bitten te grijpen
maar zoals het nu gaat werkt het ook niet en bitloos gaat het ong hetzelfde .....
stalgenootje rijd met een hackamore en volgens haar was haar paard ook erg onrustig buiten met zijn hoofd e.d en heet en met een hackamore is dat over, dus ik kan 'm altijd een keer lenen.Daf schreef:Ik zit er niet gespannen op, opzet is om met een ontspannen teugeltje te rijden, ik probeer d'r zoveel mogelijk los te laten (dus niet trekken, vastzetten e.d), been er wel aan houden (heb de neiging om dan alles los te laten, met als gevolg dat als ze mijn been dan weer voelt ze naar voren schiet).
Altijd heet, maar daar leer je vanzelf mee omgaan. Al kan ik soms jaloers worden als ik mensen lekker relaxt door het bos zie gaan hahahaha Des al niet te min, zou ik mijn aap nooit meer willen missen! SFCAP schreef:Toen mijn paardje teveel trok en altijd de eerste wou zijn heb ik ook eens een pelham gebruikt.... nooit meer, hij ging juist nog harder en er was geen houden meer aan...
Nu rijd ik hem terug met zijn rubberen bitje en het gaat prima. Ik heb je gevoel dat naarmate ik geen rubberen bit maar iets anders gebruik dat harder is, hij zich enorm verzet...
Met rubber kan ik prima met lange teugels rijden en hem ook inhouden wanneer nodig
Dus indien je een pelhalm wilt mag je die altijd van mij overkopen...
crosmuller schreef:Daf schreef:Ik zit er niet gespannen op, opzet is om met een ontspannen teugeltje te rijden, ik probeer d'r zoveel mogelijk los te laten (dus niet trekken, vastzetten e.d), been er wel aan houden (heb de neiging om dan alles los te laten, met als gevolg dat als ze mijn been dan weer voelt ze naar voren schiet).
Je geeft zelf al aan dat je de neiging hebt om je been er niet aan te houden maar dat is wel belangrijk. Als ze te hard loopt kan het ook wel eens helpen om juist wat aan te drijven, dan ben je in elk geval weer degene die bepaalt wat er gebeurt. Ik zou vooral ook veel rustig gaan stappen, en dan proberen rustig aan te draven. Goed blijven doorzitten. Als je paard meteen wegschiet meteen terugnemen naar stap. En dan zo proberen de draf steeds langer te maken. Mijn paard kan af en toe ook behoorlijk drammen hoewel ze verder heel braaf is, dus ik heb er wel wat ervaring mee. Ik had ook de neiging om bij het aandraven alles een beetje over me heen te laten komen en toen gaf iemand me de tip om te blijven rijden, dus doorzitten, been eraan. Dat hielp wel een beetje, maar om het echt op te lossen moet je denk ik een tijd consequent hiermee aan de slag gaan, dus veel stappen en de stukjes draf uitbreiden.
Inn schreef:SFCAP schreef:Toen mijn paardje teveel trok en altijd de eerste wou zijn heb ik ook eens een pelham gebruikt.... nooit meer, hij ging juist nog harder en er was geen houden meer aan...
Nu rijd ik hem terug met zijn rubberen bitje en het gaat prima. Ik heb je gevoel dat naarmate ik geen rubberen bit maar iets anders gebruik dat harder is, hij zich enorm verzet...
Met rubber kan ik prima met lange teugels rijden en hem ook inhouden wanneer nodig
Dus indien je een pelhalm wilt mag je die altijd van mij overkopen...
Ik heb dezelfde ervaring met mijn vosse merrie met eender welke ijzerwinkel in haar mond gaat ze hangen en rukken aan het bit. Met een rubberstang doet ze het niet.