hartslag lager krijgen... hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SFCAP

hartslag lager krijgen... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:53

Hoe doen jullie het toch om die hartslag zo snel naar beneden te krijgen, of rijden jullie allemaal met een arabier die al van nature uit een lagere hartslag heeft?

Ik rij endurance met mijn connemara, die 40 heeft bij voorkeuring, en ik dan al super gelukkig ben, en bij de nakeurig na 10 a 15 min (afhankelijk van hoe leuk ie het vind van naar andere paarden staan te hinniken en zich zelf op te winden) een 52 en na ff lopen (je weet wel zodat de vet de bewegingen kan keuren) 58.

Wij trainen wel enkel in het weekend want dan alleen zie ik mn paarden (en natuurlijk ook int verlof) en hij is super gemotiveerd en houdt een goed tempo aan (op de 30 km reden we aan 13,04km/h).

Aja, koelen doen we ook (tijdens en na de rit) maar ik vroeg mij af hoe jullie precies koelen id zomer, want nu giet ik alleen water over zijn hals...

bendankt!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:34

Elk paard heeft van nature andere hartslagen. Bij mensen wordt de rusthartslag door training lager, bij paarden niet of nauwelijks, omdat ze al zo'n groot hart hebben.
Hoe groter het hart van het paard, hoe lager de rusthartslag (even kort door de bocht), en dat is puur genetisch bepaald. Hoe meer bloed, hoe groter meestal het hart. Arabieren, EV's, dravers, anglo's etc. hebben dus nu eenmaal een lagere (rust)hartslag dan bijv. een Fjord of Ijslander.

En je kunt wel nagaan dat een paard met rusthartslag van 40 niet snel bij de nakeuring met 44 zal staan. Bovendien moet je in België z.s.m. aanbieden, dus niet na een half uur p;as zoals in NL (vandaar de lagere hartslagen in de Nederlandse uitslagen ;) ).
Zolang je paard maar fijn onder de 60 komt hoef je je geen zorgen te maken. Oké, je mist een paar puntjes door die hartslag, maar who cares. Dat is nu eenmaal hoe jouw paard in elkaar zit. Het gaat om de snelheid van het herstel.
Dat kun je trouwens wél trainen, maar daar train je dan misschien te weinig voor, of te weinig hierop gericht. :)

SFCAP

Re: hartslag lager krijgen... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:10

A haaa, nu snap ik het, tja, als ik een half uur mag wachten zou hij inderdaad wel begin de 40 zijn... Wat een geruststelling!!!

Tja, daarmee (aangezien we soms wel wat strafpunten hebben omdat de hartslag id 50 is), zijn we ons gaan concentreren om de ideale tijd, die we bij ons 2de wedstrijd dan ook perfect gehaald hebben.

Nog eens super bedankt voor de verklarende uitleg!!!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:12

Aja, ivm snelheid van herstel zit hij thuis na 10 min wel gemakkelijk aan begin de 50, maar hij windt zich soms gemakkelijk op. Vb op wedstrijd zat hij na 5 min aan 60, stap in naar de vet, ziet die andere paarden, begint te hinniken en HR 71... dus opnieuw meer dan 5 min gewacht...
Alleen rare was dat ik hem voor aanbieden op 58 had, en bij vet 52 (wat goed is natuurlijk) ...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:25

Je eigen meting kan altijd wat afwijken, en ook de waarde zelf fluctueert soms met de seconde (door omgevingsomstandigheden bijv.). Daarbij: als je snel aanbiedt (bijv. met 58) kan het goed zijn dat je paard nog volop aan het zakken is, en dat hij een minuut later bijv. al 48 is.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 14:39

ja, maar is goed mogelijk, maar ik heb altijd schrik dat hij ook even snel weer kan stijgen als we bij de vet zijn...
(moet ik nu wel toegeven dat hij niet zo snel zakt ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:14

SFCAP schreef:
ja, maar is goed mogelijk, maar ik heb altijd schrik dat hij ook even snel weer kan stijgen als we bij de vet zijn...

Ook dat kan gebeuren. ;) Net even een paar slagen hoger dan wat je zelf gemeten hebt kan riskant zijn, als je snel aanbiedt.
Vooral als een paard echt moe is, kan de hartslag heel onstabiel zijn.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 18:02

nou, moe was ie nu niet, wel erg gemotiveerd. (was toch fier om met men kanjer als 11de van de ik denk 22 of 24 te eindigen... (alleen punten op tijd voor aanbieden en HR verloren) :D

Wennen paarden aan het wedstrijdgebeuren? Soms vraag ik me af wie er het zenuwachtigst is bij de vet, ik of mn paard ... :p

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 06:20

Meet je met een hartslagmeter of tel je zelf met een stetoscoop?
Met een stetoscoop kan je ook nog horen hoe de hartslag is, klopt hij echt rustig of klopt hij wel langzaam maar niet rustig. In het laatste geval zal hij sneller weer omhoog schieten.
Daarbij is het vaak zo dat hij eerst zakt, weer iets omhoog gaat, weer zakt en dan ook laag blijft.

En het is ook een kwestie van leren. Een paard dat net begint heeft geen flauw idee wat hem te wachten staat. Een paard dat het al vaak zat heeft meegemaakt weet ook dat hij z'n rust moet nemen wanneer dat nodig is.
Ook dit kan je wel een beetje oefenen. Ik laat Anouar het laatste stukje van het bos naar huis in een hele rustige draf (jog) lopen om het werk af te bouwen. Op wedstrijd doe ik dit ook, dan weet hij dat de vetgate eraan komt.

En hersteltijd is ook gewoon een kwestie van goed getraind zijn. Hoe beter de conditie hoe eerder hersteld.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:09

SFCAP schreef:
Wennen paarden aan het wedstrijdgebeuren? Soms vraag ik me af wie er het zenuwachtigst is bij de vet, ik of mn paard ... :p

Ja, ze wennen er zeker aan. De geluiden, de drukte, het aanraken door vreemde mensen... Ervaren endurancepaarden zie je meteen op de spaarstand gaan als ze de vetgate binnengaan, soms zo erg dat vets denken dat ze erg moe zijn. :D

Trouwens, als je zelf zenuwachtig bent slaat dat ook over op je paard. Als jij als leider nerveus bent, dan denkt het paard dat er misschien iets slechts gaat gebeuren. Dus ook zaak om je eigen zenuwen onder controle te krijgen, bijv. door ademhalingsoefeningen.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 08:15

bedankt voor de uitleg...

Ja, moet ik toegeven dat ik in Villers Poterie in gallop over de finish ben gegaan om stipt op de ideale tijd binnen te zijn...

Het grappige was idd dat y bij de vet een lagere hartslag had dan ik had gemeten, gelukkig maar.

Aja, lenneke, ik meet met mn v max electroden (dezelfde die onder het zadel en de singel liggen. voor ik een v max had gebruikte ik de stetoscoop, maar ben daar niet altijd zo handig in. Miss moet ik dat maar eens opfrissen en ze beiden gebruiken om een goede inschatting te maken!

Ja, trainen, zal spannend worden want hier bijna examens, alleen tijd ih weekend om bij de paarden te zijn en een week na einde examens wedstrijd. Laten we maar duimen...

Wat wel opvallend was is dat na onze 30 km in VP zijn HR bij vertrek veel lager was. Tijdens stappen ligt die nu ts 52 en 57, terwijl die anders eind de 60 zat...

Dus de wedstrijden zijn eigenlijk ook goede trainingsritten ;-) dan...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:16

Ons paard is tijdens de keuring ook altijd erg gespannen en haar hartslag wordt dan ook niet laag. Alles is spannend en overal moet ze naar kijken en naar hinniken. Bij de vorige westrijd zat er bij de nakeuring een plas dwars en ze was nogal opgewonden van alles en toen was de hartslag 60. Ik zwaar in de stress. Wij hebben een KWPN-er. Tijdens of na de wedstrijd koelen wij ook de benen. Wij gooien water over de hals en sponsen benen goed af. Wel gelijk weer droog maken omdat anders het water heel warm wordt. Als het zadel eraf is, koelen we ook de plaats waar het zadel lag.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 07:34

ok, bendankt, mijn connemara is precies hetzelfde...
Ik ga zeker ook de benen koelen!!
Bedankt é!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:01

Benen koelen heeft erg weinig zin, daar zitten namelijk bijna geen grote bloedvaten in. ;)
Goede plekken om te koelen zijn de hals (vooral waar de grote aders lopen) en de binnen-bovenkant van de achterbenen. En als het zadel eraf is de hele romp.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:04

Binnenkant van de achterbenen lopen toch wel grote bloedvaten? Bij Anouar is dat iig heel duidelijk te zien, sommige zijn wel een cm dik na het werk.

Ik ben overigens voorzichtig met koelen. Ik koel wel, maar ik koel alleen als het nodig is en mik niet zomaat liters water over hem heen. Heb namelijk al een aantal keer meegemaakt dat hij het te koud kreeg waardoor de hartslag ook niet lekker wilde zakken.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:07

ah, ok goed om te weten, heel erg bedankt!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:21

Nina_rex schreef:
Benen koelen heeft erg weinig zin, daar zitten namelijk bijna geen grote bloedvaten in. ;)

De pezen zijn niet zo goed doorbloed en worden ook warm door ermee te werken. Je kunt wel water over je paard mikken, maar dan nog koelen door die slechte doorbloeding de pezen niet veel af. Het is beter die rechtstreeks te koelen. Daarom is benen koelen wel degelijk nuttig. Opgewarmde spieren gaan afkoelen is dan weer niet zo'n goed idee wegens verstijving daarvan; je hebt ze nog nodig bij het voordraven en bij het volgende rondje. Warschijnlijk doet het koelen van de onderbenen niet veel af van de hartslag,maar het is wel degelijk nuttig.

Het enige moment dat ik ga koelen is na het rijden en dan spuit ik de benen af (onder de knie/sprong), de borst, hals en gooi ik wat over de plek van het zadel heen, wat dan meteen weer afgetrokken wordt uit schrik voor een al te felle afkoeling van de romp. Net zoals voor mensen is een te snelle afkoeling voor paarden niet interessant.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:47

Een paard is een gigantische massa met hele dikke spieren, die koel je niet zomaar even (teveel) af. Ik spuit mijn paard op warme dagen na het rijden helemaal af met koud water, hij vindt dat heerlijk. Ik ken zelfs een heel ervaren en succesvolle enduranceruiter die zijn arabieren zomer en winter koud afpuit na het werken.
Met koelen ben ik op warme wedstrijddagen ook niet zuinig, maar inderdaad als je een koukleum hebt is het opletten dat je niet te lang koelt, want krijgt hij het koud en dan gaat de hartslag weer omhoog (bibberen).
Het verhaal dat je de achterhand moet vermijden i.v.m. teveel afkoelen of kans op kramp, is ook maar een mening. Sportfysioloog Eric van Breda schreef in Bit dat dat helemaal geen kwaad kan en met kramp niks te maken heeft.

Ik koel de onderbenen nooit, je moet minstens 20 min. per been koelen om effect te hebben (is onderzocht met een warmtecamera)... En dan nog is er nog controverse over of dit eigenlijk wel goed is of juist niet. Door te koelen verminder je immers de circulatie, en die is in de onderbenen al zo minimaal.
Daarbij wil ik gewoon zien wat de benen doen als ik er niks aan gedaan heb, als controle of de training niet te zwaar is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:59

Je kunt de achterhand wel koelen maar wel daarna weer warm houden met een dekentje, dus eigenlijk heeft dat niet zoveel zin.
Ook de romp tijdens de wedstrijd niet ineens verrassen met koud water, dat is niet zo lekker voor de organen die daar zitten.

Als je de benen afspuit of wat dan ook Nina, zie je de volgende dag nog steeds of de benen gereageerd hebben op de training. Dat is bij Liekie tenminste wel zo, de pezen hebben verkoeling nodig, het klopt dat het pas bij 20 min per been effect heeft, maar door ze af te spuiten na het rijden help je wel de ergste warmte in de pezen tegen te gaan.

Ik dacht altijd dat warmte voor een slechtere circulatie zorgde dan koud...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:01

Bij warmte gaan de bloedvaatjes openstaan (om de warmte naar buiten toe te kunnen afvoeren), bij kou vernauwen ze (om warmte binnen te houden).
Overigens blijkt afwisselen met warmte en kou de beste circulatie te geven.

Ik vind benen afspuiten zinloos eigenlijk, ik heb het nooit gedaan (hoewel, vroeger wel eens, maar ik merkte geen enkel verschil) en zie er ook geen nut in. Ik stap lang genoeg uit en mijn paarden staan 24/7 buiten, dus genoeg kans voor de pezen en de rest om zelf rustig op temperatuur te komen en evt. afvalstoffen af te voeren denk ik.

En de organen merken denk ik helemaal niets van koud water over de romp, als die warm is. Daar zit zoveel massa tussen. Voel maar eens aan het water dat na het koelen van je paard afkomt, dat voelt nog heel warm aan. Dat betekent dat de kou nog niet verder is gekomen dan het oppervlak van de huid. Als het water koeler gaat aanvoelen is dat voor mij een teken om te gaan stoppen met koelen/afspuiten.
Maargoed, ieder zijn ding, en extra voorzichtig zijn kan nooit kwaad als je je paard nog niet goed kent natuurlijk!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:02

grote en dus goede koelpunten zijn:

net achter de oren
hals
tussen de achterbenen
tussen de billen
toch ook wel tussen de voorbenen (bovenbenen)

maar erg belangrijk is:
2 minuten koelen - 2 minuten stappen

koelen op de hals, even laten zitten en eraf trekken

achterhand koelen is in Nederland over het algemeen niet nodig/handig, erg warm weer uitgesloten natuurlijk

en wat bij het ene paard werkt hoeft niet van zelfsprekend bij de ander te werken. probeer uit wat bij jou werkt en oefening baart kunst

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:04

ivm 2 min koelen 2 min stappen, bedoel je hiermee telkens afwisselen?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:41

SFCAP schreef:
ivm 2 min koelen 2 min stappen, bedoel je hiermee telkens afwisselen?

als je binnen bent en voor je je paard aanbiedt bij de nakeuring doe je je paard 2 min koelen, 2 min wandelen, 2 min koelen, 2 min wandelen (vooral rustig laten stappen en af en toe een hapje gras voor de darmgeluiden) ;) zo duidelijker? :D

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 14:36

ok, prima !