Hoe vaak starten gedurende seizoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2feline

Hoe vaak starten gedurende seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 11:27

Als beginnende endurance-ruiter heb ik even een vraagje.
Hoe vaak starten jullie je paardje tijdens het seizoen? En hoeveel kilometers doen jullie?

Ik heb net mijn eerste wedstrijd gereden (27 km) en het smaakt echt naar meer.
Maar nu vroeg ik me af hoe vaak ik zou starten zonder dat mijn paard 'overwerkt' wordt. Ik dacht zelf om ongeveer 1 keer per maand te starten. Ook omdat ik tussendoor ook nog dressuurwedstrijdjes rij. Is dit teveel? Of juist niet?

In de week probeer ik het werk afwisselend te houden en mijn paard moet niet elke dag werken. Ongeveer 3 of 4 keer in de week, afhankelijk van wat hij in het weekend heeft moeten doen. Ik wissel af tussen longeren, wandeling, dressuurles. Tussendoor kan hij ook op de weide spelen.

Ik had niet de indruk dat hij echt moe was na zijn eerste endurance wedstrijd. Tuurlijk zal hij een beetje moe geweest (verplaatsing, andere paarden, nieuwe indrukken), maar ik heb hem zeker niet overdaan. Had echt het gevoel dat hij met plezier die wedstrijd gelopen heeft (heb hem zelfs af en toe moeten inhouden).

Dus wat is verantwoord om hem te vragen?
Als er eens toevallig 2 endurance wedstrijden zijn met slechts 2 weken tussen en dan een week niets: doen, of één wedstrijd laten vallen?
Drie weken na elkaar een dressuurwedstrijd en dan endurance: te doen, of die ene dressuurwedstrijd voor de endurancewedstrijd laten vallen?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:43

Tsja, het is echt vreselijk moeilijk om daar op afstand iets over te zeggen. Er is wel al dit topic over: [END] [END]hoeveel wedstrijden rijden jullie?

Een keer per maand een klasse I wedstrijd klinkt prima maar het hangt ervan af hoe intensief de dressuurwedstrijden zijn. Moet je daar met de trailer naartoe of is dat op je eigen stal? Als je met de trailer gaat, is je paard dat gewend of vindt hij dat nog spannend? Hoe oud is je paard?

Ieder paard is daarin verschillend dus daar kan je eigenlijk geen advies in geven. Het ene paard laat duidelijk zien dat hij mentaal moet herstellen van de hele toestand rondom een wedstrijd. Het andere paard laat niks zien maar is echt een binnenvetter en de derde heeft er totaal geen moeite mee en vindt het misschien juist wel een lekkere afwisseling om fris in het koppie te blijven. Moeilijk dus, zal je zelf in moeten schatten!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:21

Kijk gewoon wat lukt. Mijn paard was vorig jaar nog helemaal niet voorbereid op endurance. Ik weet pas sinds vorig jaar januari wat endurance is :P Pas aan het einde van het seizoen (augustus) kwam hij goed op conditie. Hij is toen wat overreden en kreeg een blessure in oktober. Jammer maar helaas. Hij heeft 2 maanden stil gestaan. Er zijn vorig jaar 5 wedstrijden mee gereden. Nu heb ik er al 2 op zitten, elke maand 1. Vanaf augustus worden het er 2 per maand. Omdat het dan om de week een wedstrijd is rijd ik hem niet in het weekend, of alleen stappen en gezellig kletsen met vriendinnen :P mijn bijrijdster zal hem denk ik nog 2x in de week rijden, maar ze zal hem rustig moeten houden om overbelasting te voorkomen.
Ik kom dan (als het lukt) op 12 wedstrijden dit jaar. Ik ga er vanuit dat er zeker wel 2 uitvallen door wat dan ook, dan zit ik op 10 wedstrijden. De ene 20 km de andere 30 km (2 verschillende organisaties).
Of het te doen is als beginner, tja, dat kan ik je pas in oktober zeggen ;)
Suc6

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:59

Ik rij bijna elke maand 1 endurance (25-30km)
Vind ik meer dan voldoende...rustig aan
we hebben er nu 2 gereden, binnen 2 mnd terug, dus (juli, aug., sep., en okt.)
6 in totaal om het eerste jaar te starten...is al flink gereden vind ik zo 8-)

2feline

Re: Hoe vaak starten gedurende seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 08:02

Ben gisteren een ritje gaan maken van een uurtje. Maar mijnheer was niet echt in vorm (moest hem niet echt aanporren, maar ik ken hem toch anders). Ik denk dat hij dat tourtje al uit zijn hoofd kent en er niks leuks meer aan vindt.

Heeft de voorbije dagen nochtans nog niet zwaar moeten werken (zondag: weide, zaterdag: 30 min aan de longe, vrijdag: niks, donderdag: stapwandeling van een uur). En op de wei is hij de grote man, laat zich niet pakken (want je moet toch indruk maken op die veulens in de wei ernaast) tenzij ik eens kwaad roept (dan komt hij bij jou staan alsof hij van niks weet).

Denk dat weer iets nieuws zal moeten verzinnen om zijn aandacht erbij te houden. Heeft veel nood aan afwisseling.

Ik zal wel zien waar we dit seizoen geraken, gewoon luisteren naar mijn paardje en kijken wat hij aankan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:27

2feline schreef:
Denk dat weer iets nieuws zal moeten verzinnen om zijn aandacht erbij te houden. Heeft veel nood aan afwisseling.

Eens op en af naar 't crossparcours kan wonderen doen... ;) Nu je toch vervoer hebt, hoef je je er geen zorgen over te maken dat je ver van de vaart weg zit.

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:54

Oh, maar het crossparcour aan de vaart kent hij al hoor. Niet dat we springen (ik ben geen held in die dingen), we rijden langs de hindernissen. Gras staat ook echt hoog voor het moment, sommige hindernissen zitten echt verstopt in het gras. Niet echt verantwoord om dat te gaan springen.

Moet wel zeggen dat hij actiever en alerter is op het cross parcour dan als je gewoon rechtdoor rijdt langs de vaart. Hij weet niet wat er achter de volgende hoek komt en dat vindt hij wel leuker, denk ik.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:43

Inderdaad, het gras mag er eens gemaaid worden... Aan de brug aan De Oude Smisse liggen er nog 2 waterplassen met een paadje rond. 't Is allemaal een beetje overgroeid, maar het is goed te doen en heel leuk. Op de terugweg kun je eventueel nog een stukje Merendree dorp meepakken; dat maakt het alleen maar interessanter. Aan Landegem station is er ook nog een klein bosje om eens door te sjezen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:39

Grappig, die van mij scheurt met hindernissen ook stuk harder, dan als ik rechtdoor tuf.
(moet zeggen dat ik ook wel handig, bokkende stoute pony langs een 80 km weg, is niet prettig!)

Ik heb nu 2 endurance wedstrijden gereden (ben dus beginner), de volgende is komend weekeind, die erna 6 juni.
Dat komt dus neer op ca 1 per maand.
En ik rij 1 x per week een rit van minstens 25 km.
Verder doet die van mij het momenteel nog op zijn basis conditie gok ik zo.

Weet niet wat jullie verder gedurende de week rijden?
Ik rij 5 dagen, vrij intensief (mennen, springen, dressuur en endurance),
2 dagen heeft ze snipperdag en dat kan varieren van wei, paddock tot staprit.
Momenteel madam mazzel, ik niet topfit, dus heeft ze deze week 3 dagen vrij!
(zondag 32.5 km gereden in 3 uur, maandag vrij, dinsdag springles, woensdag vrij, donderdag dressuur les, vrijdag vrij,
zaterdag Utrechtse Heuvelrug 35 km, ben benieuwd ik vind het ver!!!)

Heb bovendien een pony die zich niet snel druk maakt, hele dagen weg met de trailer op wedstrijd al gewend was.
Maakt het leven wel simpeler, dan als je er een hebt die dat allemaal nog niet kent.
De mijne ziet gras op wedstrijd tereinen gewoon als groot ander weiland, als er maar eten is is het leven goed.