Dit weekend ben ik bij een erg leuke nrps geweest. Meer dan 75% arabisch bloed, en ook de afstamming is erg leuk, met de arabisch volbloed hengst Lobeke als vader.
Nu kom ik uit de IJslanders, en vind ik de rug van dit paard wel een beetje lang. Misschien ligt dit aan mezelf, maar ook de vrouw die mee was viel het op. Ik vind het ontzettend lastig om te beoordelen. Ook het voorbeen was misschien een tikje kort. Je gaat natuurlijk ook zoeken naar dingen die eventueel 'verkeerd' kunnen zijn. Het paardje spreekt me ontzettend aan, maar hier ben ik dus wat onzeker over. Ik weet namelijk niet wat de eventuele gevolgen zijn van een lange rug, en in de endurance zijn de paarden meestal toch compacter gebouwd heb ik het idee. Misschien zie ik dus spoken, en is de rug prima, maar ik zou het fijn vinden om wat meningen van anderen te krijgen.
Ik heb foto's, maar wil die hier niet plaatsen omdat het niet mijn paardje is. Ik kan ze wel even mailen of via PB sturen. Alvast bedankt!
Margreetje
Geplaatst: 20-04-09 10:15
Ben wel even benieuwd hoe die eruit ziet. Nu vind ik een correct beenwerk meer prioriteit hebben dan een lange/korte rug.
linky
Geplaatst: 20-04-09 10:19
De meeste Arabieren hebben eerder problemen met een korte dan met een lange rug? Veel Endurance rijders hebben moeite een zadel te vinden waar zij in kunnen en dan niet te lang is voor hun paard. Vertekent het niet gewoon door een kort voorbeen?
Ik ben ook wel erg benieuwd naar de foto's. Ik heb zelf ook een NRPS, vergelijk hem maar eens met die van mij, die van mij heeft er geen problemen mee, maar is ook een kwestie van goed trainen en voldoende achterbeen gebruik.
De lange rug zou ik me niet al te druk over maken, des te meer over het korte voorbeen. Door het korte voorbeen vallen ze al snel op de voorhand, waardoor daar sneller slijtage optreed.
Margreetje
Geplaatst: 28-04-09 09:42
Ik was even benieuwd of je al een beslissing hebt genomen over haar?