Wanneer kan ik beginnen in de kennismakingsklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Harvest_Moon

Wanneer kan ik beginnen in de kennismakingsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:15

Ik rij graag dressuur en spring zo af en toe, daarnaast zou ik met mijn paard wel eens in de kennismakingsklasse willen starten. Maar wanneer ben je daar nu precies klaar voor? Ik zag laatst een trainingsschema waarin er voor de klasse I al meer dan 130 minuten buiten gereden moet worden, met daarnaast ook nog rond de 5 uur dressuur per week. Met mijn paard rij ik per week 4 uur dressuur en rij ik zo'n twee uur buiten, maar dat is voornamelijk alleen stappen. Als ik de kennismakingsklasse goed uit zou willen rijden moet ik er volgens mij nog flink wat bovenop doen. Het probleem is echter dat ik hier wel een mooie omgeving heb, maar wel met voornamelijk asfalt om op te rijden. Ik kan dus wel stappen/draven buiten, maar niet meer dan een aantal meter galopperen in gras langs de weg. Ik zou natuurlijk tijdens het buitenrijden langs de bak kunnen gaan en daar het galop gedeelte kunnen doen, maar dan kan ik de galop vrijwel niet afwisselen met andere gangen. Is de galop denken jullie enigszins te vervangen door draven en wat vinden jullie een goede richtlijn om wekelijks aan 'training' te doen (in de bak én buiten) met je paard om de kenninsmakingsklasse te kunnen rijden?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:35

Misschien moet je eerst eens een keer gaan kijken of groomen bij zo'n wedstrijd.
Verder denk ik dat jouw paard wel een beetje (basis-) conditie heeft en zou een kennismakingsklasse geen probleem moeten zijn.
Ik zou zeggen; schrijf je in, probeer het en je komt erachter! ;)
De minimum snelheid is 8km/u en dat haal je al snel (mijn paard stapt al met 7km/u ;) ) en ook al zou je lager zitten, so what? Hebben jullie in ieder geval een leuke rit gehad!

Succes!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:06

ik rij ongeveer evenveel als jij, 3 à 4 keer dressuur in de piste en in't weekend een tochtje van zo'n kleine 15 km.
Ik rij dan wel langere stukken in draf, zo'n 2 à 3 km.
Ik moet het ook doen met de veldwegen die hier beschikbaar zijn, sommigen liggen bezaaid met kiezels en dan stap ik alleen maar.
Volgens mij heb je al een basis en moet dit lukken voor je paardje...veel plezier nog!!!

KiWiKo

Re: Wanneer kan ik beginnen in de kennismakingsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:07

kenningsmakingsklasse moet ieder gezond paard die normaal in het werk staat gewoon fysiek makkelijk aankunnen :)

biancavos

Re: Wanneer kan ik beginnen in de kennismakingsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:01

Ik doe denk ik nog minder met mijn paard als jou, hij word wel 5 keer per week gereden, vaak een half uur tot 3 kwartier.
Hij maakt wel regelmatig ook een buitenritje, maar dit is vaak maar 10 km.
Heb in februari/maart 2 trainingsritjes gemaakt, 1 van 23 en 1 van 20 km.
Hierna ben ik op 22 maart klasse I gaan starten en dit ging hem goed af. Afgelopen zaterdag onze tweede wedstrijd gereden en ook deze goed uitgereden.

Volgens mij zou het dus echt wel moeten kunnen bij jullie, zolang je maar niet verwacht heel erg hard te gaan, en gewoon rustig aan doet.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:28

Bedankt allemaal :)
@ sflj, je hebt inderdaad gelijk. Het doel is om er plezier van te hebben!