met een fries endurance rijden kan dat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

met een fries endurance rijden kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:29

zoals de tekst al zegt kan dat .... ik heb zelf een fries ... anders zou het betekenen dat ik een ander paard/pony erbij zou moeten aanschaffen als ik endurance zou willen rijden ...

ik hoop op een paar eerlijke antwoorden

groetjes

Chefke

Re: met een fries endurance rijden kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:31

Ik denk het wel.
Maar er wordt wel eens gezegt dat friezen minder uithoudingsvermogen hebben dan andere rassen. Dat ze daarom ook grkuist zijn met de arabier. Wat dat betreft is het wat minder. Maar ik weet niet of het waar is. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:41

Kijk eens bij de uitslagen op www.deronline.nl en je zult zien dat in klasse I best wel wat Friezen meedoen. Ik ken er 1 die ook klasse II loopt, maar daarboven is de koek bij mijn weten wel op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:41

niet onmogelijk wel is het een grotere uitdaging voor je. Belangrijk is dat je paard graag loopt en de rest valt te trainen, al blijft het wel het feit dat het geen arabier is en je daar niet op moet blind staren. succes. een ander paard erbij kan altijd eerst maar lekker trainen ervoor en wat wedstrijdjes proberen

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:46

Trainen en proberen, hangt niet af het feit dat het een fries is maar wel welk type fries. Je hebt toch niets te verliezen en klasse I kan in principe elk paard aan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:40

Niet alles is te trainen, longen zijn bijvoorbeeld niet te trainen...
Een Fries bijv moet je daarom anders trainen, ook omdat ze hun warmte op een andere manier efficienter moeten kwijtraken dan bijv een arabier...

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:35

In Engeland loopt er een Fries in klasse IV (120 tot 160km) dus het is niet onmogelijk om hoog te komen in de endurance maar wel een uitdaging. Er lopen in NL een paar Friezen in de endurance in klasse I, een enkeling in klasse II.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:45

Natuurlijk kan je met je Fries Endurance rijden! In Nederland lopen er inderdaad een aantal Friezen mee.
Gewoon lekker gaan trainen en een keer een kennismakingsklasse meedoen dan weet je vanzelf of het wat is voor jou en je paardje.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:06

leuk dat ik zoveel postieve reacties heb gekregen !! ik de toekomst ga ik gewoon proberen een kennismakingsklasse te rijden .. maar ze is nog jong 4 jaar dus eerst mag ze nog lekker wat relaxen .. maar idd wat heb ik te verliezen en als het niet zou willen dan weet ik in iedergeval dat het niet wil dan heb ik het teminste wel geprobeert!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:10

griebels schreef:
Niet alles is te trainen, longen zijn bijvoorbeeld niet te trainen...
Een Fries bijv moet je daarom anders trainen, ook omdat ze hun warmte op een andere manier efficienter moeten kwijtraken dan bijv een arabier...

Je kan je longcapaciteit wel verbeteren hoor. Mijn zus had laatst na een wat teleurstellende uitslag van een longfuctie test (kwam ook door dat ze ziek is geweest) van de huisarts het advies gekregen om wat conditie training te gaan doen. En jawel hoor het heeft geholpen long capaciteit was verbeterd de laatste keer.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:23

Een mens is wel wat anders dan een paard. Bij mensen is de longcapaciteit idd goed te trainen, bij paarden veel minder. Daarbij is de longcapaciteit bij een mens vaak de beperkende factor, bij een paard is dat eerder de warmtehuishouding.

En dat is juist het verschil tussen bijvoorbeeld een arabier en een fries. Een fries heeft in verhouding tot het hart veel meer massa, een arabier is klein en rank maar het hart is even groot. Daarbij heeft een fries veel minder huidoppervlak in verhouding met de massa. Meer huid is meer oppervlak om warmte kwijt te raken. Groter hart is minder moeite om het bloed rond te pompen. Bovendien hebben ze ook nog eens een dikkere huid en stugger haar, wat ook nog eens warmte vasthoudt.

Daarbij heeft een fries natuurlijk niet de meest economische gangen.

Dit geldt overigens ook voor andere rassen zoals fjorden, ijslanders, shetlanders etc.

Theoretisch gezien is een fries dus niet zo geschikt. Maar gelukkig is dat niet het enige wat telt. Plezier is een veel belangrijker iets en zeker in de klasse 1 is dit allemaal niet echt van belang. Alleen vraagt een fries (laten we het even bij de fries houden) wel andere training en ander managment tijdens de wedstrijden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:11

Dat bedoel ik dus, Lenneke, bedankt voor de wel duidelijke uitleg ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:14

bella24 schreef:
In Engeland loopt er een Fries in klasse IV (120 tot 160km) dus het is niet onmogelijk om hoog te komen in de endurance maar wel een uitdaging. Er lopen in NL een paar Friezen in de endurance in klasse I, een enkeling in klasse II.

Schotland ;) (maar dat is een detail). Heeft vorig jaar ook in het Schotse team gezeten voor de jaarlijkse wedstrijd tussen Schotland, Engeland, Wales etc. Voor zover ik weet gaat die over 2x80 km.

Toevallig heb ik vorig jaar een wedstrijd samen met deze Fries gereden (ik op een ander paard). De Fries is van een Nederlandse eigenares die al jaren in Schotland woont en ook altijd daar heeft getraind. Het dier kan iig heel prima overweg met heuvels en ruig terrein, maar nou scheelt het natuurlijk ook wel dat het in Schotland nooit echt warm wordt, 20-25 graden is toch wel het maximum. Deze Fries kan tijdens de lange ritten haar warmte iig heel goed kwijt.

Maar goed, dit exemplaar is natuurlijk wel een uitzondering op zulke afstanden. Veel Friezen hebben als beperking dat ze dus hun warmte slecht kwijt kunnen en dat ze vrij veel knieactie hebben waardoor ze niet zo efficiënt lopen. Maar klasse 1 en 2 in NL moet ook zeker voor een Fries best te doen zijn - zoals al is gezegd lopen er meerdere in ons land.

[Edit] Geen slechte resultaten ook in de competitie van hun regionale endurancevereniging: http://www.sercborder.org.uk/item.php?id=14 (het betreft Martje). :)

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:40

Ik heb ook enkele wedstrijden gereden met een friese merrie.
Ze liep de 30 km op der slofjes en de eerste endurance alles zo doorlopen. Alleen bij de endurance in Zelhem toen het 30 graden was had ze wat moeite met haar hardslag maar die daalde ook heel snel..

Dus ik zeg gewoon doen het gaat om de lol.