scheren of niet scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingerr

scheren of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:00

hoihoi!

ik heb weer is een vraag! (ik zit echt vol met vragen haha)
mijn pony zit nog best wel dik in het haar
en ik heb volgende week een wedstrijd
is het aan te raden om haar te laten scheren?
of is het beter om het later te doen?
na die wedstrijd?
ik wil graag jullie mening der over horen (A)!

xx

Lenneke_

Re: scheren of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:12

Na de wedstrijd heeft zowiezo geen zin natuurlijk. Ik weet dat er heel veel enduranceruiters die het wel doen en volgens hun zie je er niets van in de zomervacht, maar ik durf het toch niet aan. Liever heel hard poetsen, één wedstrijd misschien wat minder en veel koelen dan een hele zomer een lelijke vacht.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:34

Lenneke_ schreef:
Na de wedstrijd heeft zowiezo geen zin natuurlijk. Ik weet dat er heel veel enduranceruiters die het wel doen en volgens hun zie je er niets van in de zomervacht, maar ik durf het toch niet aan. Liever heel hard poetsen, één wedstrijd misschien wat minder en veel koelen dan een hele zomer een lelijke vacht.

oke, want ik heb 26 april ook nog wedstrijd
maar ik heb meer zoiets van dat ze dan niet gewend is
en dan toch te snel koud krijgt als het niet al te warm weer is
of is dat niet waar :O?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:47

Mocht het toch koud zijn dan kan je het eerste stuk met een uitrijdeken rijden en die dan bij het eerste groompunt of bij de PA afdoen.

Maar ik persoonlijk zou niet nu nog gaan scheren voor een klasse 1 (klasse 2 en 3 ook niet, tenzij het echt een wedstrijd is waar heel veel vanaf hangt) Het is volgende week denk ik geen 30 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:28

Compleet scheren zou ik niet doen. Vorig jaar gedaan en in april bleek het te sneeuwen, te hagelen en vroor het bij de start. Met rugproblemen de hele rit uit gereden.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 09:58

bedankt voor jullie reacties!
ik ga haar nog niet scheren!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:27

Ik heb Star wel geschoren. Hij had ZO'N enorm dikke vacht en het trainen wilde op die manier ook niet!
Ben echt blij dat het heb gedaan! :j

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:58

Voor de wedstrijd in Kootwijkerbroek heb ik Dunya's borst geschoren (foto's in profiel). Ik vond dit erg effectief: ze is minder bezweet en koelen gaat ook beter. Ze staat bij mij zonder deken in de wei en dat gaat prima zo. Of ik er in de zomervacht nog wat van merk zal me eerlijk gezegd weinig schelen....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:59

voor een klasse 1 zou ik ook niet gaan scheren, of misschien de borst en onderkant hals. maar helemaal kaal zou ik niet doen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:56

Ik ga mijn paard vrijdag ook nog scheren. Hij is pas net een beetje in de rui, en het duurt tot eind juni voor hij helemaal door zijn vacht heen is (hij is wel over de 25). Afgelopen weekend in Helchteren merkte ik ook dat hij het echt warm had, al waren zijn hartslagen enzo wel prima.
Maar ik doe het niet eens zozeer specifiek voor een wedstrijd ofzo, gewoon omdat ik niet wil dat hij zolang nog met zijn winterjas aan loopt. Mocht het weer echt kouder worden dan krijgt hij gewoon weer een deken op!

Dat je het ziet in de zomervacht is trouwens écht een broodje aap. ;) Het groeit gewoon netjes bij, net als wanneer je paard bijv. een wondje heeft gehad. Ik scheer Rex normaal altijd in maart nog eens half, en daar zie je een paar weken later helemaal niks meer van!

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:57

ik heb mn poownie een week voor kwb ook nog geschoren. een tijdje getwijfeld en nu blij dat ik het heb gedaan. ik heb een fjord en ze heeft gewoon snel last van warmte. en als ze die niet kwijt kan is dat natuurlijk niet lekker. ik scheer gewoon zoals het uitkomt en heb nog nooit problemen gehad met haar zomervacht. je ziet er nix van terug.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:20

Nina_rex schreef:
Het groeit gewoon netjes bij, net als wanneer je paard bijv. een wondje heeft gehad.

Behalve die knol van mij natuurlijk weer :D De wondjes van de zomer zijn nog steeds zichtbaar in z'n vacht.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:03

Huh?? Oké, dan misschien inderdaad maar beter niet scheren! :+

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:46

Gewoon NIET scheren.
Mijne is niet geschoren en kan ook met gemak (en goed hartslag) 20 of 30 km wedstrijden rijden.
Ik heb geen zin in dat deken gezeur. Ik borstel Cisco nu 3 a 4x per week en de haren gaan er rap af. Nog een week of 2 en hij zit in zijn zomervacht. Ik vind scheren gewoon luiigheid. Bovendien moet je zodra het maar 1 spatje regent of het 's nachts nog koud is er een deken op gooien. Cisco krijgt dan ontzettend jeuk. Ik vind dat gewoon zieliger dan zijn teddyjasje!
Ik heb het ook overwogen en besproken met de dierenarts, maar ik ga het lekker zo laten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:57

Ik heb voor KWB wel geschoren. Van 1 pony kwamen er wel 4 lagen vacht vanaf. Voordat het zweet naar buiten kwam om te koelen, dan stond hij al weer 3 uur op stal.
Bevalt me prima

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:29

Zoezi schreef:
Gewoon NIET scheren. ... Ik vind scheren gewoon luiigheid.

Hoezo kort door de bocht... :+
En luiigheid, nou het is best veel werk hoor: apparaat huren, 2 uur in de raarste posities om je paard heen draaien, overal prikhaartjes na afloop...

Mijne is inmiddels geschoren eergisteren, hij vindt het echt heerlijk! 8-) Ik merk bij hem altijd superveel verschil als hij geschoren is, hij is dan direct veel fitter en vrolijker met rijden.

Afbeelding

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:34

Zoezi schreef:
Gewoon NIET scheren..... Ik vind scheren gewoon luiigheid.

Zo, da's lekker oordelen :+

Bij jouw paard misschien. Andere paarden zitten dikker in het haar en/of komen daar pas heel laat doorheen, dus daar kan jij niet over oordelen. Mijn Welsh Cob is meestal pas eind Mei door z'n pels heen. Reken maar dat (gedeeltelijk) scheren dan geen overbodige luxe is - of je moet het tot die tijd gewoon bij rustige ritjes laten en geen wedstrijden willen rijden. Je kan na het scheren altijd onmiddelijk merken dat hij zich veel lekkerder voelt en ook weer graag tempo gaat lopen.

Aan de TS: ook ik scheer al jaren eind feb/begin maart gedeeltelijk de vacht af. Bij mij op stal kijkt iedereen me raar aan, maar als hij helemaal door de wintervacht heen is zie je er helemaal niets meer van. Scheren hoeft trouwens niet helemaal - kijk eens op deze pagina voor handige scheer modellen: http://www.peasridge.co.uk/clipper-advi ... lips.shtml

Ik doe meestal de Irish clip. Maakt het voor Rowan veel makkelijker om warmte af te staan, maar niet zo bloot dat je gelijk met dekens aan de gang moet enzo.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:03

Nina_rex schreef:
Zoezi schreef:
Gewoon NIET scheren. ... Ik vind scheren gewoon luiigheid.

Hoezo kort door de bocht... :+
En luiigheid, nou het is best veel werk hoor: apparaat huren, 2 uur in de raarste posities om je paard heen draaien, overal prikhaartjes na afloop...

Mijne is inmiddels geschoren eergisteren, hij vindt het echt heerlijk! 8-) Ik merk bij hem altijd superveel verschil als hij geschoren is, hij is dan direct veel fitter en vrolijker met rijden.

Afbeelding

reed jij vandaag ook mee in ommen?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:56

Nope, veel te ver weg! :D Hoezo, leek er iemand op mijn Rexje? :)

Rex is zelfs pas eind juni helemaal door zijn vacht heen (het wordt erger met de leeftijd, hij is nu rond de 26), en met het warme voorjaarsweer van de afgelopen jaren is dat echt geen pretje... Dan kun je dus inderdaad zoals Arwen zegt weinig doen, en zelfs al doe je niks dan voelt zo'n paard zich echt niet prettig. :n
Ik heb hem nu pas voor het eerst helemaal geschoren (normaal altijd half), er zat nog vrijwel niks van zomervacht onder (op 2 kleine plekjes na). Maar ik denk dat hij nu wel snel zijn zomervachtje heeft! 8-)

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:51

Nina_rex schreef:
Nope, veel te ver weg! :D Hoezo, leek er iemand op mijn Rexje? :)

Rex is zelfs pas eind juni helemaal door zijn vacht heen (het wordt erger met de leeftijd, hij is nu rond de 26), en met het warme voorjaarsweer van de afgelopen jaren is dat echt geen pretje... Dan kun je dus inderdaad zoals Arwen zegt weinig doen, en zelfs al doe je niks dan voelt zo'n paard zich echt niet prettig. :n
Ik heb hem nu pas voor het eerst helemaal geschoren (normaal altijd half), er zat nog vrijwel niks van zomervacht onder (op 2 kleine plekjes na). Maar ik denk dat hij nu wel snel zijn zomervachtje heeft! 8-)

ja want die was ook zo geschoren haha