Endurance KWB 23 maart(?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:39

arabianfrend schreef:
je kan die gewoon laten zitten volgens mij hoor.
wat hij aangeeft mag je niet gebruiken op je kaart.
hun meten hem toch gewoon.
hoeft het zadel er toch niet af want die hartslag meter zit niet in de weg om de hartslag te laten meten.


Oh oke, vondt het al zo vreemd....
Haha!
Tis net zo'n leuk speledingetje...

Viv

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:39

Inderdaad, de hartslagmeter mag er neem ik aan wel om blijven zitten, maar er mag niet mee gemeten worden.
Ik ga er ook maare mee starten zondag, alhoewel ik zonder even fijn rijd.. Even kijken hoe dat rijdt..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:10

Ganna schreef:
De vliegende conroles worden inprincipe niet in klasse I gehouden, maar in klasse II en verder.


Maar zo staat het niet in de reglementen, daar wordt alleen gesproken over 'de betreffende klasse'. Verward

Citaat:
In het geval van een vliegende controle wordt IEDEREEN aangehouden, dus iedereen heeft dan gelijke kansen.


Dan moet je wel enorm veel veterinairen hebben als je bijv. een massastart van twintig klasse 2-combinaties hebt en men gaat bijv. in twee groepen van tien rijden, die dus als zodanig gecontroleerd moeten worden. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat dit een vloeiend verloop van de wedstrijd niet in de weg staat.

Wat die hartslagmeter betreft: als ze op de P/A, vetgate of finish echt moeilijk gaan doen, dan doe je gewoon ff je horloge af en dat stop je in je zak. Tenminste, zo had ik het bedacht. Ik neem aan dat het hele apparaat er echt niet af hoeft. Haha!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:22

NaVy! schreef:
Jammer, maar dan zien we je daar!
Even een vraagje wat betreft de vliegende controles..
Stel, ik heb net 10 km gedraaft en zit net in een galop. Heuvel op, stuk mul zand, en hoppa, hartslag van 170 (bijvoorbeeld). "Jaaaa!Stopt U maar! Even de pols meten.." Dan zet je je paard, met een rondpompend hart van 170 b/pm dus direct op de rem, om vervolgens een maximum van 10 minuten STIL te laten staan. In hoeverre kan dit goed zijn voor bijvoorbeeld de spieren? Die zullen verzuren omdat het lichaam geen kans kreeg rustigaan af te koelen en op deze manier geen afvalsstoffen kon afvoeren. Of de warmte van het paard? Zo snel afkoelen.. Lijkt mij allemaal erg plots.


Navy, ze zullen echt niet boven op een heuvel je paard aanhouden hoor! Knipoog
Zo slim zijn ze wel. Maar gewoon ergens onderweg. Als jij dan niet met 60 km/h aankomt zal die hartslag heus wel binnen 10 min op 72 zitten.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:03

Hihi, dat neem ik dan maar van je aan *LOL* Moet ook altijd wat te zeuren hebben, sorry Lachen (en aangezien de heuvels hier vaak niet boven de gemiddelde verkeersdrempel uitkomen, zal dat ook wel meevallen.. Knipoog ).

Pff, ik blijf me verbazen over d´r conditie. Gister een behoorlijk aantal kilometers gereden, ik denk zeker 30. Hebben we 2 uurtjes over gedaan en die hartslag was telkens op 10 minuten-stappen- in orde. Wat een geweldig paard heb ik ook.. Knipoog

Is er trouwens iemand die ervaring heeft met het kopen van kaarten met ruiterroutes? Zoals je ze ook bij een wedstrijd krijgt zeg maar (dus niet alleen een bepaalde dagrit). Zijn deze te koop bij VVVkantoren ofzo?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:08

Ja ik heb bij de VVV in Assen een boekje gekocht met 30 kaarten met ruiterroutes in Drenthe.
Misschien is er voor jouw omgeving ook wel zoiets, gewoon eens de VVV bellen.

Het weer trouwens voor zondag:
80% kans op zonneschijn
10% kans op neerslag
Minimumtemperatuur 3 graden
Middagtemperatuur 13 graden
Windkracht 3

Lijken me heerlijke omstandigheden of niet?

Iedereen heel veel succes in ieder geval allemaal zondag!
Jammer dat ik niet kan komen kijken, maar oma wordt maar 1x 87 natuurlijk Knipoog

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:28

Ja, ik volg het ook dagelijks! Klinkt inderdaad super! Nu kan ik al helemaal niet meer wachten!!

Jammer, maar alvast gefeliciteerd!!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 22:36

Ik heb er ook al erg veel zin in!
Ik moet nog wel een beetje oefenen op tempo, want vandaag heb ik met een gangetje van 16 km/h gereden (dat krijg je ervan als je braaf naar je draver luistert ) Ik heb Salty heel braaf steeds op adem gestapt binnen 10 min. na een drafje, maar ja....het is niet voor niets een DRAVER natuurlijk.... Lips are sealed

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:44

*grinnik*

Dat 'braaf naar je draver luisteren' ken ik (nou ja, in mijn geval dan 'dravebier'): als ik Ret in zijn eigen tempo laat lopen, dan sjouwen we in 20 minuten van Nijverdal naar Haarle en dat is toch best een stuk, zo dwars over de berg! *LOL*

Ben heel benieuwd naar jouw Salty, Mirjam! Lachen

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:36

mandy... meestal zijn de kaarten van Falk-plan oid zeer uitgebreid... die gebruiken wij ook voor Holten en daar staat dus ook alles op Lachen Meestal zijn deze te krijgen bij de VVV idd Lachen

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:21

Ik zal nog eens een studie aan de regelementen wagen. Wat veranderd er toch iedere keer veel. Kan nu wel mijn hartslag meter een keer tijdens een wedstrijd uittesten.

Naziri is gister op utrecht geweest, hij heeft een bacteriele infectie in zijn longen. Zijn longen zijn gister gespoeld en waarschijnlijk kan de rest door mijn eigen dierenarts behandeld worden. Volgens de artsen is het goed als hij weer aan het werk gaat. Dus met een beetje mazzel (en heel veel trainen) kan ik in Austelitz weer lekker op mijn eigen paardje mee doen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:36

Ha, ik bedacht me ineens dat ik zondag de route maar eens met mijn geleende GPS ga rijden!
Kan ik gelijk controleren of de route wel zolang is als dat ze zeggen Haha!
En natuurlijk mijn gemiddelde snelheid in de gaten houden. Staat tenslotte nergens dat dat niet mag......

En in de week erna krijg ik mijn nieuwe hartslagmeter uit Amerika binnen Haha! Haha! (zelfde als Ganna heeft ). Kan ik eindelijk eens zien hoe mijn paardje zich tijdens de trainingen hersteld en wat zijn max is ( in volle galop door de duinen of in rengalop over het strand heeft tot nu toe als max 216 slagen aangegeven....)

Joan
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:27

Hai Djilan,
Kijk uit met trainen op basis van een percentage van die maximumhartslag: 216 is bij veel meters de 'foutwaarde', die ook wel aangegeven wordt bij te weinig aarde.....
boven de 200-220 is alleen voor (jonge)renpaarden (volbloeds) weggelegd.
Tot zondag!
Joan
PS: de route klopt hoor

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 00:00

Oh dat wist ik niet van die HF. Interresant, ik krijg Ilonk nooit echt hoog, laats in rengalop een berg op (vrij stijl) een max van 154, had het nog nooit zo hoog gezien. Maar eenmaal boven en in draf zat ie alweer op 130 en in stap op 105.
Route klopt inderdaad en is eigenlijk 34.6 km, maar ja afgerond dus 35 km.
Tot zondag, enne Joan weet je dat Rashyl nu Hall heet? (Naya op de deelnemerslijst dus)

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 00:16

Dag dames Knipoog

Ik ga nog niet starten , het was wel de bedoeling maar helaas het zit er niet in ..

Ik ga me wel inschrijven voor de wedstrijd in Austerlitz...
Ik zoek alleen eigenlijk nog een slaapplaatsje voor ons tweeen ...
Het is namelijk wel veel om alles in een dag te rijden...
Ik moet het namelijk alleen rijden en dan nog wedstrijd rijden en dan nog helemaal naar huis en dat is net wat te veel ...

3.5 uur heen , een hele middag op het wedstrijd terein en dan weer 3.5 uur naar huis..
Euhh nee dat is niks..

Maar wij zijn er wel klaar voor.
Idalia is vandaag weer ingeent voor het hele jaar en de dierenarts heeft gelijk naar haar hoefje gekeken en dat was helemaal in orde Lachen

JOEPIE>.
Idalia zit ook lekkerder dan anders in haar vel en we gaan er gewoon voor...
Ik hoop dit jaar ook mijn eerste klasse 2 wedstrijd te gaan rijden en ga ook nog starten in Belgie dit seizoen..

Druk druk druk..

Ik wens iedereen heel veel plezier de 23ste en op een mooie uitslag..

Groetjes
Liesie en Idalia

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:04

Maarten, bedankt! Maandag wil ik een echte trainingsroute uitzetten (nu is het elke keer gokken op afstand), en dan zal ik inderdaad langs de VVV gaan.

Even een vraagje wat betreft de afstand: voor degene die echt op het winnen, of in elk geval op het precies rijden van 13 km/u, richten, moeten zij dan de afgeronde afstand als afstand nemen, of de onafgeronde? Ik weet niet of die onafgeronde ook in het progammaboekje staat, anders is dit natuurlijk erg balen voor hen. Overigens heb ik nog nergens anders met onafgeronde km´s te maken gehad, en ik neem niet aan dat elke wedstrijd éxact op de km eindigt..

Navy´s hoogste hf die mijn hartslagmeter ooit gemeten heeft is 207. Over de zandverstuoiving, helemaal voluit met wat heuvels.. Normaal gesproken draaft Navy trouwens al met een gartslag van rond de 145 tot 155, erg hoog als ik dat vergelijk met die van Ilonka. In galop zitten we rond de 160, we hebben 170 als bovenwaarde ingesteld, en deze piept alleen als we écht heel hard gaan, of net een mul stuk inrijden en dan ook nog bergopwaarts moeten..

Ik begin nu toch weer GPS-verlangens te krijgen Knipoog Toch maar weer op zoek naar een wat betaalbaarder tweedehandsje..

Hmm.. Ik ben trouwens al behoorlijk ziekjes van de spanning. Afgelopen nacht heb ik boven de wc doorgebracht, en nu zit ik vol met paracetamol.. Pff.. fijn, zo´n eerste wedstrijd dit seizoen

Trouwens, Austerlitz was toch al over een ruime 2 weken? Dan moet je je haasten Sandra Lachen Ik weet niet hoe z´n conditie nu is?

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:48

Zijn conditie is best behoorlijk, heb hem gister aan de longe gehad en hij was niet moe te krijgen. Over het algemeen bouwd hij zijn conditie verschikkelijk snel op. Ik zou 52Km gaan starten maar dat gaan we nu dus even niet doen. Verder ga ik dan natuurlijk niet voor de win, we doen rustig aan. (we gaan trouwens nooit voor de win, altijd voor een leuke rit)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 18:05

Ret zit in draf normaal rond de 120 (rond de 140 als hij echt hard gaat) en naarmate hij langer draaft, daalt de hartslag naar rond de 110. Mijn hoogst gemeten hartslag ooit is 199 geweest, volgens mij kan de A3 niet hoger Haha!. Twee weken geleden gingen we in 'rendraf' tot 196, maar hij zat ook zo weer op rond de 120 toen ik hem terugnam.

Ik heb trouwens voor mezelf een richttijd genomen om binnen te komen, heb naar boven afgerond. Maar ik ga niet precies op de minuut rijden, 't is alleen een indicatie van de tijd die ik erover wil doen en dat mag best langer zijn.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 00:38

De hartslag van Salty weet ik nog niet, want tja....ik heb nou eenmaal nog geen hartslagmeter!
Ik las trouwens dat Rondje Norg dit jaar niet doorgaat? IK ga hopelijk dan wel meedoen in Kootwijk 26 april.
Austerlits rijd ik niet.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 08:10

Bij Voltrack weten we dat het zoiezo goed is, die heeft het vorig jaar weleens gedaan om in draf over de finish te komen met een hartslag van 48! Maar ik hoop dat onze koele kikker hengst ook rustig blijft tussen al die andere paarden, ik ga op Voltrack en paps op Patent zodat ie versneld kan promoveren, dus dan moet hij wel een goede hartslag hebben, maar ik denk dat het wel gaat lukken Haha!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 10:35

Karin schreef:
Ret zit in draf normaal rond de 120 (rond de 140 als hij echt hard gaat) en naarmate hij langer draaft, daalt de hartslag naar rond de 110. Mijn hoogst gemeten hartslag ooit is 199 geweest, volgens mij kan de A3 niet hoger Haha!. Twee weken geleden gingen we in 'rendraf' tot 196, maar hij zat ook zo weer op rond de 120 toen ik hem terugnam.

Ik heb trouwens voor mezelf een richttijd genomen om binnen te komen, heb naar boven afgerond. Maar ik ga niet precies op de minuut rijden, 't is alleen een indicatie van de tijd die ik erover wil doen en dat mag best langer zijn.


Ik heb ook de A3, en die meet dus wél hoger. Het horloge opzich is ook een gewone humane.

Rendraf ligt Navy erg makkelijk, de bovenwaarde halen we er niet mee. Wel in een gigantische telgang, of galop. Vreemd, dat Neef zulke hoge hf heeft, in verhouding tot een vrij vergelijkbaar paardje als Ret. Allebei Draversbloed, vrij vergelijkbaar gebouwd..

Ik ben wel benieuwd naar je richttijd nu Lachen Gaat Karin tussen de prijzen vallen?
Ik heb geen idee hoe lang we erover zullen rijden. We trainen meestal met een snelheid van rond de 17, dus dit zal een rustig ritje qua tempo worden. Ach, dat kan geen kwaad zo aan het begin van het seizoen, er even lekker inkomen.

Ik vind het inderdaad verwonderlijk hoe snel die conditie omhoog gaat. In februari waren we nog nergens, ze had net 2 weken stil gestaan, en voor die tijd was het ook maar wat aanklungelen door een bevroren bak.. En nu gaan we alweer een 35er starten.. Pff, wat een wonderpaard Knipoog

Vanavond maar vroeg naar bed, ik zal niet slapen, daar niet van, maar goed, wat fysieke rust dan maar. Ik ben erg benieuwd naar jullie paarden Haha!
Wij moeten trouwens om 6 uur op, nog meer van die "gelukvogels"? Gaaaap

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 13:45

Joan schreef:
Hai Djilan,
Kijk uit met trainen op basis van een percentage van die maximumhartslag: 216 is bij veel meters de 'foutwaarde', die ook wel aangegeven wordt bij te weinig aarde.....
boven de 200-220 is alleen voor (jonge)renpaarden (volbloeds) weggelegd.
Tot zondag!
Joan
PS: de route klopt hoor


Hoi Joan,

Ik ga niet met die max trainen hoor! Gewoon eens een sprintje door zwaarder zand en kijken wat Don zijn hart doet.
Die 216 in de duinen en bij de rengalop over het strand verrasten mij ook heel erg. Had ik niet echt verwacht.
En ik heb alleen toen tijdens een week in Wassenaar met een hartslagmeter gereden. Ik wil dus wel eens weten wat zijn hart doet in zijn normale trainingsgebied.

D.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 18:05

Pfff.... ik zit hier al die heerlijke voorverhalen lezen, en voor mij zit er dit seizoen helaas geen endurance in.... Ik ben jaloers op jullie! Ik wil ooooook!!!

Maar goed... ik hoop dat iedereen goed heeft gereden, en wie weet kom ik morgen nog wel eventjes langswippen.....

En Joan, leuk dat je nu ook op bokt bent!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 19:32

Ben je nog wel van plan ooit weer eens te starten? Je was toch op zoek naar een veulen? Hoe gaat dat? En hoe is het met Adventure´s hoefkatrol?

Vandaag even de voorbereidingen.. Wassen zat er niet in, vond ik nog net te koud, ondanks het warme water en de overdekte wasplaats, durfde het niet aan i.v.m stijve kont Lachen Dus alleen de staart en beentjes. Manen gevlochten, zadel gepoetst, trailer klaar, alles neergezet.. Pff, en dan toch nog bang zijn dat je wat vergeet..
Hoop dat ik de slaap een beetje kan vatten vannacht..
Voor als ik jullie niet meer spreek (type Knipoog ): allemaal succes en tot morgen!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 21:17

Oh jee... ik heb vandaag een per ongeluk een volledige klasse 1-rit als training gedaan en dat was helemaal niet de bedoeling... Maar op een gegeven moment waren we best een eind van huis, precies een uur verder en 14 km rijker op de teller (14 km/u dus). Terwijl we ook behoorlijk hadden gestapt... moet je nagaan hoe hard-ie dan gaat in een normale draf. Ret is in volle draf geklokt op 30 km/u (met het kilometertellertje van de begeleidende mountainbike), in een normale draf zit hij rond de 20 km/u dus die 16 km/u die ik morgen gemiddeld wilde draven zit er dus niet in vrees ik. Op een gegeven moment ben ik gaan draven op een snelheid van 16 km/u en voor mijn gevoel kwamen we toen nauwelijks vooruit.

Afijn, nadat we een keer verkeerd waren gereden (stom, ik rijd daar wel vaker) zaten we op 18 km en toen moesten we nog een kilometertje of 10 naar huis. Uiteindelijk bij thuiskomst 28.6 km op de teller en exact 2.5 uur gereden. Ret was nog zo fit als een hoentje, jammer trouwens dat ik deze keer de hartslagmeter niet mee had. Denk niet dat hij morgen ergens last van heeft, deze route rijd ik wel vaker (wat ik al zei) zonder problemen achteraf, en nu weet ik dus dat-ie 28 km is...

Afijn, nu eerst maar eens een lekkere douche, ik voel me erg fit en hoop dat Ret en ik dat morgen ook nog zijn!

Tot morgen en succes allemaal! Cool