zelf rijd ik geen end. maar ik groom. je paard moet niet snel zijn maar constant een zelfde tempo kunnen lopen. verder uiteraart een goede conditie (maar een klassI kan ieder paard dat normaal getraint word wel aan) speciaale spullen is in het begin niet nodig maar naar mate je hoger komt zou je kunnen gaan kijken naar hartslag meters enz.
kijk verder eens een keer in de wiki !
Djilna
Geplaatst: 20-02-09 13:33
Kijk ook eens in de FAQ en Wiki wat betreft je 2e en 3e vraag
Over je 1e vraag, geen idee. Ik kan zo vanaf hier niet zien wat de conditie van jouw pony is Wat doe je er nu mee?
Half uurtje draven en galoperen is natuurlijk niet echt veel. Een endurance wedstrijd duurt minimaal toch wel 3 uur en dan ben je vrijwel alleen aan het draven en galoperen.
Maar in principe kan ieder gezond paard dat getraind is een klasse 1. Dat heeft niet echt met aanleg ofzo te maken.
Ik zie in je profiel dat je twaalf bent. Let er dan op dat je samen met iemand van minimaal 18 rijdt tijdens een endurance wedstrijd, alleen mag je nog niet.
het ligt eraan of je paard goed is getraind of niet. heeft ze het altijd al gedaan, of wil je net beginnen, wil je net beginnen zou ik het niet doen ,maar gewoon voor lekkere buitenritten gaan..
MajjoxFliip
Geplaatst: 24-02-09 17:39
Geen idee, licht eraan met het trainen
misschien kun je het een keer proberen met de lage km. de 30 km ofzo ?
Lenneke_
Geplaatst: 24-02-09 17:50
Citaat:
misschien kun je het een keer proberen met de lage km. de 30 km ofzo ?
Daar moet je zowiezo mee beginnen. Je begint met dressuur toch ook niet in het Z?
Mijn dochter haar Welch pony (1.22m hoog) is 22jaar en rijd al een paar jaar endurance (wel in de laagste reeks maar ze kan wel veel meer). Ik moet er wel bij zeggen het is een paard in een pony lichaam. Het kleine ding kan aan kop draven terwijl Arabische volbloeden achter haar aan galoperen. De pony rijd zo goed als dagelijks in de les soms meerdere uren en zij wordt bij hippotherapie gebruikt.
Of ga eens een paar keer mee als groom bij een ervaren endurance ruiter, wat je dan ziet en leert komt later zeker van pas. En je krijgt ommiddelijk een veel duidelijker beeld wat er allemaal komt bij kijken.
Ik wil ook ooit endurance gaan doen. En ik ga nu inderdaad een keer groomen bij iemand die al klasse 3 doet, en heb een keer gevrijwilligd, daar leer je het meeste van denk ik, gewoon meemaken hoe het allemaal gaat op zo'n dag.
ja nou ja en als je niemand kent die ervaren endurance ruiter is? De clinic vind ik een heel goed idee alleen een beetje ver weg. Doen ze zoiets niet wat dichter in de buurt van Oss?
Je kan jezelf op het endurancetopic aanbieden als groom, of je aanmelden als vrijwilliger bij de wedstrijdorganisatie. Dan leer je vanzelf mensen kennen.