Marylot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Marylot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:22

Hallo allemaal!

Even een vraagje over Marylot hoofstellen. Is het ook mogelijk om van een hoofstel met bithangers een cross link te maken? Ik rijd namelijk de ene met en de andere keer zonder bit. Het zou daarom handig zijn als ik het halsterhoofstel om zou kunnen bouwen naar een crosslink hoofdstel. Is dit bij een van jullie bekend?

Alvast bedankt!

Lenneke_

Re: Marylot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:25

Heb je al een halsterhoofdstel?
Zo niet dan kan je het beste gewoon een crosslink kopen, daar zitten ook bithangers bij.

Als je al een halsterhoofdstel heb zal je hem vast wel kunnen laten verbouwen, maar ik vraag me af of het dan niet makkelijker is om een nieuwe te kopen.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:32

O ok, dat wist ik niet. Op de foto's van de crosslink zie je zoveel riempjes dat dat me over het hoofd was gegaan. Ik heb nu namelijk een gewoon hoofdstel en een bitloos hoofdstel. En dan als ik een lange rit maak, gaat er een halster onder m'n gewone hoofdstel. Oftewel, allemaal niet handig!

M'n paard heeft wel een zeer gevoelige huid, ze is bijvoorbeeld allergisch van neopreen. Maar zo'n Marylot hoofdstel is toch ook goed voor de gevoelige huid? Het lijkt mij minder "schuren" dan een leren hoofdstel.

Ik heb niemand in mijn omgeving die rijdt met een dergelijk hoofdstel, vandaar mijn vragen :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:34

Ik heb ook de crosslink en daar kan gewoon een bit aan.

Het is heel soepel materiaal en heel glad, dus schuren is minimaal

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:43

Nog 1 vraagje :o

Ik zie bij Goedhard staan dat je ook kan kiezen voor de overlay kleur van de neusriem/frontriem. Hiermee bedoelen ze dan zeker de bovenkant? En dan het onderlegsel (zoals bij dressuur hoofdstellen) dan de normale kleur is?

Ik wil namelijk bruin/roze contrast. Dus dat ik dan bv een bruin hoofdstel aanvraag, de front/neusriem roze overlay zijn en dan nog roze bitstukken erbij bestellen? Lijkt me dan wel een mooi contrast :)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:47

deze is met roze overlay, wat jij bedoeld
Afbeelding
let niet op de riempjes, die heb ik later pas bijgeknipt :o

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:11

plientjedres schreef:
deze is met roze overlay, wat jij bedoeld
Afbeelding
let niet op de riempjes, die heb ik later pas bijgeknipt :o

Leuke kleure combi! orgineel! :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:15

Mijn haf kreeg dus wel last van de Marylot crosslink (schuurplekken). Maar ze hadden daar bij Goedhard nog nooit eerder van gehoord dus hij was wel een uitzondering.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:18

dankje, ben er ook echt heel blij mee *D

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:09

Nieuwe vraag: wat heeft jullie voorkeur? Messing of RVS? Zit er sowieso kleurverschil tussen? Ik vind goudkleurig beslag altijd mooi :)

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:09

Trouwens inderdaad mooie kleurstelling!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:12

Messing is goudkleurig, maar kan op den duur een beetje groenig uitslaan. RVS is zilverkleurig en blijft dat ook.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:24

Durf het bijna niet meer, nog 1 allerlaatste vraag, haha :o

Zat zojuist even goed te kijken naar de crosslink foto. Bij mijn bitloze hoofdstel heb ik links een bandje, dat door het ringetje rechts loopt (en andersom). Maar het lijkt wel of bij de crosslink het bandje links onder het hoofd van je paard vastzit? Ik begreep bij mijn hoofdstel dat als ik druk zet op de rechterteugel, de druk aan de linkerkant van de neus van mijn paard zit. Maar bij de crosslink gaat het dan om de druk van rechts (bij druk op de rechterteugels) en dan geen "duwende" maar "trekkende" kracht?

Hoop dat het even technisch te volgen is haha. Helaas heb ik nergens in de buurt materiaal om te vergelijken, dus moeten al m'n vragen wel even zo

Zie hieronder een foto van mijn hoofdstel:

Afbeelding

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:32

De crosslink van marylot zit bevestigd daar waar de keelriem eigenlijk zit. Dus van boven aan het hoofd (waar je nu dat gespje ziet ongeveer), naar de andere kant van de neusriem door een ringetje. Het is dus een iets ander systeem dan dat wat je hier ziet. Eigenlijk mag je het meer vergelijken met het dr coock hoofdstel.
Wanneer je links druk uitoefent duwt het hoofdstel rechts, maar oefen je eigenlijk ook een trekkende kracht links uit waardoor hoofd en lichaam naar links zullen buigen. Bij het crosslink is het nl zo dat de druk komt achter de oren, aan de zijkant van het hoofd en een beetje ook op de neusriem (vandaar de neopreen eronder waarvoor je kan kiezen).

Mijn bevinding is wel met mijn marylot hoofdstel dat de gesp waarmee je de neusriem sluit toch wel schuurde onderkant van casandra's hoofd. Ik heb dat opgelost door een gelletje dat je normaal onder een kinketting bevestigt onder tegen te zetten. Dat kan héél gemakkelijk dmv klittenband sluiting. Voor de rest geen last van schuren gehad van het hoofdstel. Dat schuren, daar spreek ik wel over een rit van zo'n 6 uur (dagtocht). Van een korte rit (2 à 3u) had casandra geen last van schuurwondjes.