Belgische endurance-ruiters? Waar trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2feline

Belgische endurance-ruiters? Waar trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 13:04

Hallo,

sinds een tijdje is in mijn hoofd het idee aan het rijpen om met mijn paardje endurance te gaan rijden. We houden alletwee van buiten rijden en hij heeft een redelijk goede basisconditie.
Nu vraag ik me af waar jullie trainen? Hier in de buurt hebben we niet zoveel groen waar je eens een lekker lang stuk kan draven of galoperen. Ik woon in de omgeving van Gent en ik hoop om snel mogelijk over eigen vervoer te beschikken.
En met wie zou ik eens meemogen als groom om te kijken hoe het er aan toegaat op zo'n wedstrijd (liefst iemand die klasse I rijdt)?

Bedankt

SuSEQ

Re: Belgische endurance-ruiters? Waar trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:05

Het hangt er maar van af _waar_ in de omgeving van Gent je juist zit. Ik woon op een kwartiertje wandelen van het Schipdonk kanaal en daar heb je heerlijke stukken grasberm om je in uit te leven. Daar gebeurt dus de meeste training...

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:24

hey, ik woon in gent, maar mijn paarden staan nu in wallonie...

Vroeger reed ik vaak aan de schelde en in vurst, latem, deurle, en aan de vaart konden ze altijd goed hun beentjes strekken. Mss moet je je anders bij de REN aansluiten (Rijvereniging Eke Nazareth) zij organiseren een aantal keer per jaar wandelingen en zo leer je de omgeving kennen.

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:34

Ja, de vaart is inderdaad een idee. Ik ga eens kijken of het voor mij mogelijk is om daar te raken te paard, langs kleine straatjes.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:05

doe dat! Veel succes!

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:31

Beernem is vanuit Gent met de E40 heel goed en snel bereikbaar. Dus als je tegen mei wat getraind hebt, kan je je paard al eens komen testen op onze oefen-endurance ;) .
Of eind februari ook al eens komen luisteren naar onze info-sessie hierover (zie mijn onderschrift).

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:31

2feline schreef:
Hallo,

sinds een tijdje is in mijn hoofd het idee aan het rijpen om met mijn paardje endurance te gaan rijden. We houden alletwee van buiten rijden en hij heeft een redelijk goede basisconditie.
Nu vraag ik me af waar jullie trainen? Hier in de buurt hebben we niet zoveel groen waar je eens een lekker lang stuk kan draven of galoperen. Ik woon in de omgeving van Gent en ik hoop om snel mogelijk over eigen vervoer te beschikken.
En met wie zou ik eens meemogen als groom om te kijken hoe het er aan toegaat op zo'n wedstrijd (liefst iemand die klasse I rijdt)?

Bedankt

Nu klasse I bestaat bij ons niet meer enkel nog bij LRV waar ze de oude indeling behouden hebben. In Nederland bestaat het wel maar is het buiten de kennismaking de laagste reeks.
Nu als je van plan bent om endurance te rijden zou ik me aansluiten bij Team Elite (VLP) en bij hun onderafdeling in Vlaanderen die Jantie heeft opgericht om endurance ook in Vlaanderen van de grond te krijgen. Bij mij ben je altijd welkom om eens mee te groomen (zelfs Jantie heeft dat ooit bij mij gedaan :D ) Ik weet niet of er dit jaar een internationale op mijn agenda zal staan maar 100km wedstrijden toch met 2 paarden en 80km met mijn 5jarige.
Ik woon zelf ten noorden van Antwerpen en train vooral in de Militaire domeinen in Brasschaat en over de grens in Nederland. Ook rij ik trektochten mee en ga ik trainen in de Ardennen of die door Elite worden georganiseerd. Ook op sommige plaatsen aan zee kan je gaan trainen.

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:22

Waar zitten de verschillen tussen LRV en VLP, op het gebied van endurance dan? En wat het meest interessant om te gaan rijden?
Ik ben zelf aangesloten bij de LRV, maar ik weet niet of dit iets uitmaakt als je endurance wil gaan rijden.

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:24

Oefen-endurance en info-avond heb ik in mijn agenda genoteerd. We zien nog wel ...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:48

2feline schreef:
Waar zitten de verschillen tussen LRV en VLP, op het gebied van endurance dan? En wat het meest interessant om te gaan rijden?
Ik ben zelf aangesloten bij de LRV, maar ik weet niet of dit iets uitmaakt als je endurance wil gaan rijden.

Voor jou kost het rijden van endurance wedstrijden bij LRV niet zo veel omdat je al LRV lidgeld betaald hoef je enkel nog contact op te nemen met endurance club Vet2000 voor meer informatie en eventueel lid worden (dat is denk ik enkel nodig als je ook voor hun eind/club trofee wilt rijden.
De wedstrijden bij LRV zijn GEEN officiële wedstrijden en de kwalificatie of punten daar behaald tellen nergens anders mee. De ambitie ligt daar enkel op recreatief punt.

Bij KBRSF en dus bij de liga's VLP (Vlaams) of LEWB (Waals) kan je wel door gaan naar internationale wedstrijden maar dat is niet verplicht. Je beslist zelf hoe hoog je de lat wilt leggen, dus ook daar kan je het enkel recreatief beoefenen maar je punten en kwalificaties tellen wel mee. Bij VLP/LEWB worden de wedstrijden door verschillende organisators ingericht bij LRV enkel door VET2000 dat maakt dat bij de laatste minder verscheidenheid is en je steeds dezelfde jury en veeartsen hebt.

De meeste informatie kan je vinden op de endurance forums of sites, hieronder enkele links.
BeNeLux forum http://endurancebnl.forum2go.nl/
Club team Elite bij links vind je hier nog veel meer. http://www.endurance-elite.be/