stalbenen en endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeanet01

stalbenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:59

mijn 16 jarige dravermerrie heeft flink last van stalbenen, na werk is het vocht verdwenen maar zijn er nog wel huidzakjes aanwezig.
haar overige conditie is prima

ik zou haar echter graag willen trainen voor een kennismakingsrit maar vraag me af of ze niet direct bij de voorkeuringen naar huis gestuurd wordt omdat ze nu eenmaal geen droog beenwerk heeft (aangenomen dat we in de training geen rare dingen zijn tegen gekomen).
zijn er nog meer mensen die op paarden starten met gevulde benen? op welke wijze pas je de training aan ?
en wat vinden jullie wijsheid; wel of niet beginnen met trainen ?

Lenneke_

Re: stalbenen en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:20

Zolang je paard goed loopt kunnen ze je hier niet op afkeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:28

Zodra mijn paard een nacht in een standaart stal staat (3x4) heeft hij de volgende ochtend stalbenen. Na een stukje stappen trekt bijna alles weg, maar door het harde werken van vroeger waarschijnlijk heeft hij standaart een beetje gevulde benen.

Nog nooit last van gehad, komend jaar wil ik hem in klasse III passen.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:38

Sowieso is het voor je paard beter om hem niet 23 uur per dag op stal te houden. Soms is het misschien niet anders, maar in dat geval kun je proberen hem zoveel en zo vaak mogelijk toch beweging te geven.
Als je twijfelt op de wedstrijd dag zelf, kun je voor het voorkeuren ook een poosje gaan wandelen op het terrein. Dat den veel ruiters ook omdat de meeste paarden er ook al een aantal uur trailer op hebben zitten.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:25

Mijn paard krijgt ook fameuze stalbenen als ze op stal moet. Bij mij helpt het als ik eventjes longeer voor ik der op de vrachtwagen zet. In een klein kwartiertje zie je er niets meer van, maar dat is enkel wanneer ze op stal moet... Normaal staat ze 24/7 op wei.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:06

Tja bij de cursus endurance trainen heb ik begrepen dat endurance rijden met een stalpaard vragen om problemen is Sigaar

mijn arabiertje krijgt al dikke poten als hij een aantal uren alleen in een paddockje staat

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:19

op licht niveau lukt het wel maar wil je verder komen dan is veel buiten staan toch wel een vereiste. heb nu eindelijk ook deze mogelijkheid maar voorheen moest ik het er ook maar mee doen een andere keus had ik niet.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:22

Met een stalpaard wordt het in ieder geval lastiger, sowieso omdat zo'n paard niet de basisconditie heeft van een buitenpaard. Oftewel je moet er meer voor trainen.

Maar om bij je vraag te blijven: nee, je paard zal niet afgekeurd worden op stalbenen, mits ze wel goed loopt. En de tip van even wandelen of longeren voor je naar de keuring gaat, wilde ik ook al geven. Lachen Je hoort ook wel eens dat bandages helpen om het mooi dun te houden, de nacht voor de wedstrijd ofzo. Maar ik ben zelf helemaal geen fan van bandages, en het blijft een lapmiddel...

SnoozeCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:37

ja eerst even wandelen of longeren, dat helpt goed.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:15

ik loop altijd even na een trailerrit even de beentjes strekken en kan je meteen kijken of de rit goed is verlopen en zich niet verstapt heeft. Je weet maar nooit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:31

splash1999 schreef:
op licht niveau lukt het wel maar wil je verder komen dan is veel buiten staan toch wel een vereiste. heb nu eindelijk ook deze mogelijkheid maar voorheen moest ik het er ook maar mee doen een andere keus had ik niet.

als niet dressuur maar endurance de populairste paardensport was in NL, zag de paardenwereld er heel anders uit Sigaar en waren stalpaarden eerder uitzondering dan regel.

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 10:32

Ze staat nu van 7.00 tot 20.00 buiten (en zoda het weer weer zachter word 24 per dag
voordat ze de bak ingaat lopen we eerst een kwartier tot een halfuur aan de hand op het harde om de bloedsomloop te stimuleren en gewrichten te smeren.

dit doen we na het werk ook, daarna afspuiten en daarna in ieder geval nog buiten spelen.

ze loopt alleen heel erg snel vol en hoe je het ook went of keert het is natuurlijk een teken van overbelasting in het verleden, want natuurlijk ook niet vreemd is voor een draver,
en het moet gewoon niet zo zijn dat door training er irritaties optreden waardoor er nog meer vocht richting benen gestuurd word, dan kan ik er donder opzeggen dat er ernstiger blessures optreden.ben daar natuurlijk wel zelf bij Haha!

en tja (in)stappen voor de voorkeuringen daar zit ik natuurlijk zowieze aan vast want na een ritje met de trailer staat ze wel vol.
ben absoluut geen voorstander van stalbandages, als je daaraan begint dan zit je er ook aan vast en verzwak je banden en pezen bewust door tegendruk te bieden.
en volgens mij loop je het risico dat het vocht zich op andere plaatsen gaat nestelen als het niet naar beneden kan zakken.

soort cappilaire werking zeg maar.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:22

jeanet01 schreef:
ben absoluut geen voorstander van stalbandages, als je daaraan begint dan zit je er ook aan vast en verzwak je banden en pezen bewust door tegendruk te bieden.

Dat is heel erg achterhaald Knipoog , broodje aap dus. Pezen en banden verzwakken niet door zoiets slaps als bandages, die geven daar geen steun aan.
Dat het vocht ergens anders in zou zakken geloof ik zelf niet, het is gewoon lymfevocht dat normaal afgevoerd wordt, maar door een combinatie van zwaartekracht en gebrek aan beweging in die verzwakte weefsels blijft hangen.
Maargoed, ik ben ook zeker geen fan van bandages hoor. Het lost verder ook niks op; het verslapte bindweefsel is onomkeerbaar, en het feit dat zich daar vocht in verzamelt is vervelend maar heeft verder geen medische betekenis. Mits het stabiel blijft inderdaad.