Is dit paardje geschikt voor de endurance??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Is dit paardje geschikt voor de endurance??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:35

Hoi,

Ik wil heel misschien endurance gaan rijden. Mijn paardje en ik zijn niet zo geschikt voor de dressuur en paardlief kan niet zo goed springen.

Helaas zijn er nog wat dingen waar ik tegen aan loop.

- geen rijbewijs. Dus geen trailer. En ook geen ouders die mee kunnen.
- weinig tot geen wedstrijden in Groningen e.o.

Maar goed, dat zien we dan wel.

Wat ik graag wou weten of het nog wel zo slim is om uberhaupt te gaan starten. Mijn paard word volgend jaar namelijk al weer 14 jaar oud. Is nog steeds erg actief.. maar ja, is het niet al te oud?

Dan had ik nog wat vragen:

- Waar kan ik kennismakingsritten rijden in de provincie groningen? Of drenthe/friesland?

- Mijn paard plast niet buiten zijn stal. Ook niet in de bak als hij los is. Hoe kan ik hierop trainen?

- gaan jullie ook naar wedstrijden waar je 3/4 uur met de auto onderweg bent?

Nou dit was het eerst wel, er komt vast nog veeel meer bij!

Alvast bedankt!

kinscem

Re: Is dit paardje geschikt voor de endurance??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:48

Hoi,

Nee je paardje is nog lang niet te oud, die van mij is 13 en wordt dit jaar weer opnieuw getraind, i.v.m. ziekte van mij heeft hij ruim anderhalf jaar stil gestaan.

k organiseer samen met mijn partner een endurance wedstrijd in drenthe, de Drentsche Loo-rit, was dit jaar voor het eerst en komt volgend jaar weer onze wedstrijd start in Westdorp. Er wordt ook altijd een wedstrijd georganiseerd in onstwedde.

over je vraag over de wedstrijden ver weg, ja daar gaan wij ook heen, je bent daar bijna aangebonden omdat er hier in de omgeving drenthe/friesland/groningen niet veel edstrijden zijn?
Misschien is Ommen nog een optie voor je, daar worden elk jaar 2 wedstrijden georganiseerd door verschillende organisaties.

mocht je meer antwoorden willen hebben op je vragen je mag me altijd pb.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:49

14 jaar is zeker niet te oud om een wedstrijdje te starten. Het hangt natuurlijk een beetje van je ambities af in de sport, maar een klasse I/II moet met wat training wel lukken.
In Groningen is uit mijn hoofd gezegd in juni altijd een wedstrijd in Onstwedde. In Drenthe is sinds vorig jaar een wedstrijd in Westdorp. Dat is vanuit Groningen ook niet zover weg.
Als ik meer dan 1,5 uur naar een wedstrijd moet reizen zou ik toch overwegen om op de locatie te overnachten. Dat kan natuurlijk ook altijd!
Plassen is altijd een lastig iets. Gaat hij ook niet plassen als je langere ritten maakt?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:45

smokey17 schreef:
Hoi,

Ik wil heel misschien endurance gaan rijden. Mijn paardje en ik zijn niet zo geschikt voor de dressuur en paardlief kan niet zo goed springen.

@Gooit knuppel in het hoenderhok. Endurance is geen uitvaldicipline waar je terrecht kunt als de andere diciplines ook niks voor je zijn. Dat is een groot misverstand. Endurance is een marathonsport waar ook dressuur een belangrijk onderdeel in is om je paard heel te houden. Ga eerst eens op een wedstrijd kijken voor je je vastpint op deze dicipline die door veel nieuwe ruiters teveel onderschat wordt.
Ook qua trainen ben je er niet met een beetje bakhobbelen Haha!

@Dan wordt het zowizo al lastig aangezien je toch vaak een roteind met de trailer moet voor je op wedstrijd bent. En grooms zijn ook best handig.

Wat ik graag wou weten of het nog wel zo slim is om uberhaupt te gaan starten. Mijn paard word volgend jaar namelijk al weer 14 jaar oud. Is nog steeds erg actief.. maar ja, is het niet al te oud?

@Nee hoor dat kan prima met de juiste training.

- Waar kan ik kennismakingsritten rijden in de provincie groningen? Of drenthe/friesland?

@Er is in Ontswedde een wedstrijd en bij elke wedstrijd is er ook een kennismakingsklasse op basis van de afstand en route van de klasse 1, met aangepaste rijtijden.

- Mijn paard plast niet buiten zijn stal. Ook niet in de bak als hij los is. Hoe kan ik hierop trainen?

@Als ze moeten dan moeten ze, zeker bij zo'n lange rit (van toch minstens 3 uur bij 30km). Belangrijkste is het herkennen van plasaandrang zodat je het paard op tijd tijd geeft om te plassen.

@Zal wel moeten anders kan ik geen endurance rijden Haha! Vaak proberen we dan een overnachting te regelen zodat we pas de volgende dag terug hoeven en het paard dan een beetje rust krijgt na de rit.

@Kom maar op!

Alvast bedankt!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 12:14

Vippie schreef:
smokey17 schreef:
Hoi,

@Gooit knuppel in het hoenderhok. Endurance is geen uitvaldicipline waar je terrecht kunt als de andere diciplines ook niks voor je zijn. Dat is een groot misverstand. Endurance is een marathonsport waar ook dressuur een belangrijk onderdeel in is om je paard heel te houden. Ga eerst eens op een wedstrijd kijken voor je je vastpint op deze dicipline die door veel nieuwe ruiters teveel onderschat wordt.
Ook qua trainen ben je er niet met een beetje bakhobbelen Haha!

@Dan wordt het zowizo al lastig aangezien je toch vaak een roteind met de trailer moet voor je op wedstrijd bent. En grooms zijn ook best handig.

@Nee hoor dat kan prima met de juiste training.

@Er is in Ontswedde een wedstrijd en bij elke wedstrijd is er ook een kennismakingsklasse op basis van de afstand en route van de klasse 1, met aangepaste rijtijden.

@Als ze moeten dan moeten ze, zeker bij zo'n lange rit (van toch minstens 3 uur bij 30km). Belangrijkste is het herkennen van plasaandrang zodat je het paard op tijd tijd geeft om te plassen.

@Zal wel moeten anders kan ik geen endurance rijden Haha! Vaak proberen we dan een overnachting te regelen zodat we pas de volgende dag terug hoeven en het paard dan een beetje rust krijgt na de rit.

@Kom maar op!

Alvast bedankt!

Hoi,

Bedankt voor de reacties!!

Even voor de duidelijkheid. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik ben gek op buitenrijden, is mijn grootste hobby.
Wedstrijdambitie heb ik niet. Voor geen enkele sport. En er zijn er aardig wat waar ik op leuk niveau kan bijblijven.

Echter lijkt het mij wel heel leuk om endurancewedstrijden te rijden.
Echt niet alleen het buitenrijden, maar alles er omheen zeg maar.
Trainingsschema´s maken. Tijden uitrekenen. Snelheden berekenen enz enz.
En natuurlijk zou je dat soort dingen ook gewoon voor de leuk kunnen doen. Maar als er wat tegenover staat, is de motivatie des te groter.

En auto en trailer is ook wel te regelen. Kijk mijn baas lief aan om mij te sponsoren en wellicht is die ook nog wel zo gek om mij te brengen.

Het ging mij hierom of mijn paardebeest er wel geschikt voor is. Omdat natuurlijk geen 2 meer is.

Ik weet dat er heel veel bij komt kijken, heb al aardig wat op internet gelezen dus kom niet helemaal onbeslagen ter ijs. Binnenkort komt paardebeest weer in de buurt staan, en hier zijn de uitrijmogelijkheden iets makkelijker en beter. Dus meer kans om mijn conditie weer op te bouwen. En die van mijn paard uiteraard ook, maar die is al aardig goed, en in ieder geval vele malen beter dan die van mij Bloos

Het is echt niet zo dat ik morgen mijn paar inlaadt en dan richting en wedstrijd vertrek, echt niet. ALS ik het doorzet dan word het pas volgend jaar.

En wellicht, mocht in de nieuwjaarsloterij winnen heb ik dan zelf wel een trailer en rijbewijs(wel zo handig) Haha!

Nog even over de dressuur. Die basis zit er prima in. Denk dat we tot een m proefje wel kunnen rijden. Maar we vinden het allebei doodsaai.

O ja. Het plassen. Heb mijn paard nu zo'n 7/8 jaar. En heb hem nog nooit buiten stal/ wei zien plassen.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:08

dat je paard 14 jaar is zegt verder helemaal niets hoor.. er zijn genoeg paarden die later pas endurance gaan rijden... Karrimh is op het moment ook 14 jaar, maar kijk bv naar Layla van Anita Lamsma is die 19 en was toch ook bij het WK dit jaar..

het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je ambitie is in de endurance.. wil je gewoon klasse I, II en misschien III gaan rijden of wil je echt 160km met haar gaan rijden??

over het plassen zal ik me ook niet teveel zorgen maken, aldoende leert men.. Karrimh plaste in het begin ook niet onder de man oid.. nu.. ik kom aan bij de vet-gate, stap ca 300m van te voren af, al lopend maak ik de singel los en hop binnen 30sec plast hij.. en als hij echt moet en ik zit erop trekt hij vanzelf naar de zijkant en gaat plassen.. so no worries.. komt vanzelf..

voor de wedstrijden ed zie www.deronline.nl

heel veel succes en maak je vooral niet teveel zorgen Haha! en als je nog meer vragen hebt Knipoog

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:41

Karrimh schreef:
dat je paard 14 jaar is zegt verder helemaal niets hoor.. er zijn genoeg paarden die later pas endurance gaan rijden... Karrimh is op het moment ook 14 jaar, maar kijk bv naar Layla van Anita Lamsma is die 19 en was toch ook bij het WK dit jaar..

het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je ambitie is in de endurance.. wil je gewoon klasse I, II en misschien III gaan rijden of wil je echt 160km met haar gaan rijden??

over het plassen zal ik me ook niet teveel zorgen maken, aldoende leert men.. Karrimh plaste in het begin ook niet onder de man oid.. nu.. ik kom aan bij de vet-gate, stap ca 300m van te voren af, al lopend maak ik de singel los en hop binnen 30sec plast hij.. en als hij echt moet en ik zit erop trekt hij vanzelf naar de zijkant en gaat plassen.. so no worries.. komt vanzelf..

voor de wedstrijden ed zie http://www.deronline.nl

heel veel succes en maak je vooral niet teveel zorgen Haha! en als je nog meer vragen hebt Knipoog

Laten we eerst maar onderaan beginnen. Dan zien we wel verder Lachen

Die site heb ik inderdaad ook al doorgelezen. Snap alleen niet helemaal precies wat nou de kennismakingsklasse is. Is it klasse 1 bij een vraagprogramma??

En is er ook al een programma van 2009??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:39

Kennismakingsklasse is idd gelijk aan klasse 1. Als een wedstrijd klasse 1 heeft is er ook kennismakingsklasse over dezelfde afstand. Tenzij er twee afstanden zijn in klasse 1, dan is de korste afstand de afstand die ook wordt gereden in de kennismakingsklasse.

Vraagprogramma's voor 2009 zijn er nog niet, zo rond eind januari zullen die komen. Maar de meeste wedstrijden zijn altijd wel ongeveer in hetzelfde weekend.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:36

smokey17 schreef:
Karrimh schreef:

voor de wedstrijden ed zie http://www.deronline.nl

Laten we eerst maar onderaan beginnen. Dan zien we wel verder Lachen

Die site heb ik inderdaad ook al doorgelezen. Snap alleen niet helemaal precies wat nou de kennismakingsklasse is. Is it klasse 1 bij een vraagprogramma??

En is er ook al een programma van 2009??

Kennismakingsklasse houd het volgende in:
1. je hoeft nog geen lid te zijn van de endurance vereniging en kan dus eerst proberen en dan beslissen of je lid word. je mag er totaal 3 rijden (1 per jaar) zonder dat je lid hoeft te worden.
2. je minimum snelheid is lager dan in een klasse I rit.
3. hebben een eigen prijsuitreiking

vraagprogamma van 2009 is nog niet bekend, maar is vrijwel hetzelfde als voorgaande jaren.. dus: ca dezelfde periode/datum, vaak dezelfde afstanden enz enz Knipoog

iedereen zit altijd met smart te wachten op de nieuwe kalender, die komt dec/jan vrij Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:41

Karrimh schreef:

Geen prijsuitreiking. In de kennismakingsklasse wordt geen klassement opgemaakt, wel krijgt iedereen die hem goed uitgereden heeft een certificaat.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:09

Lenneke_ schreef:
Karrimh schreef:

Geen prijsuitreiking. In de kennismakingsklasse wordt geen klassement opgemaakt, wel krijgt iedereen die hem goed uitgereden heeft een certificaat.

Oh Bloos dacht dat zij ook een eigen prijsuitreiking hadden? was in het begin toch wel zo? Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:35

Hoe het in begin was weet ik niet, zo lang rij ik nog geen endurance.
Ik weet wel dat het vroeger zo was dat als je binnen een jaar lid werd je kennismakingsklasse meetelde. Dat is niet meer zo, al denken heel veel mensen dat nog wel.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 17:36

Lenneke_ schreef:
Hoe het in begin was weet ik niet, zo lang rij ik nog geen endurance.
Ik weet wel dat het vroeger zo was dat als je binnen een jaar lid werd je kennismakingsklasse meetelde. Dat is niet meer zo, al denken heel veel mensen dat nog wel.

Je mag dus maar 1 kennismakingsrit maken? En waar moet ik lid worden? neem aan dat het niet zoals bij dressuur en springen via een officiele manege gaat?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:40

Je mag drie keer kennismakingsklasse rijden, maar maximaal één keer per jaar.

Je moet lid worden van de KNHS endurancevereniging (www.deronline.nl) en je moet een (endurance)startkaart hebben. Met de endurancestartkaart mag je alleen endurance rijden, die is goedkopere dan een gewone startkaart. Met een gewone startkaart mag je ook endurance rijden, maar die is duurder.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 17:58

Ik zal wel een beetje blind zijn Bloos . maar kan op de site niet vinden waar je de startkaart moet aanvragen. Of moet dat bij knhs?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:12

Dat moet bij de KNHS

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:44

En werken ze ook met startcoupons?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:59

Nee, je kunt je via de site inschrijven voor een wedstrijd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:26

Misschien kun je voor je eerste wedstrijd een keer vrijwilligen op een andere wedstrijd, dan zie je een beetje hoe alles eromheen gaat. Dat scheelt al een hoop stress op je eerste wedstrijd.

Als je alleen endurance wilt rijden moet je lid worden van de KEV (kan via deronline.nl) en daar kun je ook een aanvraagformulier aanvragen voor een startkaart voor zover mij bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:01

Waar in Groningen woon je?
Voor ons zijn er 4 wedstrijden die ik zelf te doen vind om die zelfde dag nog te rijden. Onstwedde, drenthe en beide wedstrijden in Ommen. Eventueel KWB ook nog wel.
Probleem is alleen dat mijn paard niet mag eten op de trailer waardoor ik voor op een wedstrijd dag eigenlijk niet langer dan 2 uur wil rijden, en dan ook nog ruim 2 uur van te voren aanwezig zijn.

Wil je een startkaart voor vast of bedoel je zo'n dagstartkaart voor een kenningsmakingsklasse? Die laatste hoef je , dacht ik, niet zelf aan te vragen. Een gewone startkaart kun je bij de knhs aanvragen.