Het Ideale Endurancepaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pilgrim

Het Ideale Endurancepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:48

Wat is het ideale endurancepaard? Ik ben zelf 1.75m. en ik weeg 80 kilo. Ik ben op de lange termijn op zoek
naar een endurancepaard. Ik wil bij voorkeur een ruin, liefst grote maat. Ook wil ik graag af en toe een sprongetje
maken en misschien zelfs eens een Engels wedstrijdje rijden. Ik rijd het liefst bit- en boomloos. Ik heb een hekel
aan Arabisch Volbloeden. Met alle respect; ik vind ze persoonlijk erg lelijk.

Wat is jullie ideale endurancepaard en wat raden jullie mij aan?

Lenneke_

Re: Het Ideale Endurancepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:53

Lang niet alle arabieren zijn hetzelfde hoor. Kijk naar die van mij, niet echt een arabier zoals iedereen ze kent.

Maar wat zijn je enduranceplannen? Klasse 1 en 2 of ben je echt ambitieus? In het eerste geval voldoen de meeste paarden wel, in het tweede geval zou je toch snel uitkomen bij de arabieren of types die er veel van weg hebben. Lichamelijk hebben ze gewoon veel voordelen ten opzichte van andere rassen.

Je kan ook denken aan een wat slanker gebouwde KWPN of NRPS. Qua andere rassen kan je denken aan akhal teke, dravers, engels volbloeden... Maar kijk je naar de top dan zie je toch voor de overgrote meerderheid arabieren.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:55

De top is voor mij (in ieder geval praktisch) niet haalbaar. Ik zou graag gewoon weer iets in wedstrijdverband doen, ik sta gestald op de Veluwe dus trainingsgebied alom! Dravers vind ik hele leuke paarden! Kom je dan uit bij de afgekeurde types, of zijn er ook dieren die speciaal voor de endurance-sport worden gefokt?

sumpielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:57

mijn voor keur voor endurance paard is echt draver of arabier Haha!

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:59

Maar tóch een Fjord? Fjorden vind ik echt fantastisch, persoonlijk spreekt een koudbloed ras mij erg aan, het lijkt me geweldig een grote maat Haflinger of Fjord te rijden, maar die lijken me niet geschikt?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:00

Pilgrim schreef:
De top is voor mij (in ieder geval praktisch) niet haalbaar. Ik zou graag gewoon weer iets in wedstrijdverband doen, ik sta gestald op de Veluwe dus trainingsgebied alom! Dravers vind ik hele leuke paarden! Kom je dan uit bij de afgekeurde types, of zijn er ook dieren die speciaal voor de endurance-sport worden gefokt?

Volgens mij worden de meeste dravers gefokt voor de drafbaan. Vervolgens wordt er met ze getraint voor de drafbaan en het deel dat niet snel genoeg wil/kan wordt afgemaakt of doorverkocht naar handelaren. Dus je hebt meestal een afgekeurde draver zeg maar. Maar daar is totaal niets mis mee! (Heb zelf namelijk ook een draver en ga er ook endurance mee starten)

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:06

Ik weet dat daar niets mis mee is, mijn eerste paardje was ook een afgekeurde draver en was een superdier! Was meer een vraag dan een oordeel! Lachen

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:07

Pilgrim schreef:
Ik weet dat daar niets mis mee is, mijn eerste paardje was ook een afgekeurde draver en was een superdier! Was meer een vraag dan een oordeel! Lachen

Haha oke, nee ik vatte het ook niet op als oordeel hoor (A)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:08

In principe kan je t/m klasse II/III met iedere gezond paard endurance rijden. Het ligt eraan wat je ambities zijn. Dravers zijn ook erg geschikt om endurance mee te rijden, maar ik denk dat het meerendeel van de dravers natuurlijk echt voor de drafbaan gefokt is. Maar daar kunnen de draverkenners natuurlijk beter antwoord op geven dan ikzelf. Ik ben zelf een groot fan van arabische volbloeden, prachtige paarden, maar ieder zijn smaak Knipoog Een arabier is natuurlijk een van de meest ideale endurancepaarden Lachen Ik denk dat je gewoon voor jezelf het beste kunt kijken wat jij zelf gewoon een leuk paard vind en daar gewoon voor gaan. Mocht je toch van plan zien om fanatiek endurance te gaan rijden dan kun je denk ik toch het beste en draver of kruising arabier of engels volbloed ofzo kopen.

Heel veel succes met je zoektocht Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:21

Als je ambities toch niet bij de echte lange afstanden liggen (100+) kan je ook prima met een wat slanker type haflinger rijden.
Het is echt niet zo dat die niet geschikt zijn, elk gezond paard is geschikt. Alleen is het met een paard dat er wat meer op gebouwd is net even makkelijker.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:29

Ik vind de openingsvraag en daarna je doelstelling niet geheel met elkaar aansluiten.
Als jij gewoon voor de leuk endurancewedstrijden wil gaan rijden en geen topniveau in gedachten hebt heb je echt geen endurancegefokt paard nodig. Je kunt dan ook 'gewoon' een fjord of ander zwaarder type ras nemen. Het vergt wel wat meer training als een bloedpaard ivm het kleinere hart tov een volbloed.
Dravers zijn ook leuke dieren en kunnen ook prima mee in de endurance. Eigenlijk de meeste rassen dus wel als je geen topambities hebt.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:38

Dank je wel voor jullie duidelijke reacties! Vind het leuk om te horen dat er veel verschillende paarden meelopen in de lagere klasses, dat biedt perspectief!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:40

Kijk eens bij de uitslagen op www.deronline.nl Dan zie je welke rassen er allemaal mee doen

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:45

Goede tip! Toch voornamelijk volbloeden wat de klok slaat!

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:32

Belangrijk is dat het karakter van het paard goed is.
Moet echt zin hebben om te lopen en er lol in blijven hebben.
Ik kocht mijn lusitano, met als doel dressuur rijden en voor de afwisseling endurance. Nu ruim 4 jaar verder is het juist omgekeerd. Zijn klasse 4 start gerechtigd.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 22:54

Wat gaaf! Bedankt voor de reactie!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:18

Volgens mij is een gezond, werkwillig en betrouwbaar paard een geschikt paard. Tot en met de genoemde klasses.

Dravers worden niet gefokt voor de endurance, maar voor de drafsport. Kost teveel, want een endurancepaard verdient natuurlijk zichzelf niet terug. Maar wanneer een draver bv niet snel genoeg is, worden ze verkocht. Ze zijn dan niet per definitie afgekeurd, maar voldoen niet aan de eisen. En een draver die niet meekomt in de koers, kost gewoon veel geld.

Ik denk zelf, maar kan er naast zitten, dat o.a. de draver pas de laatste jaren echt in opkomst is in de endurance. Ze zijn niet altijd populair geweest als rijpaard, juist omdat ze voor de drafsport (dus snelheid, zgn. niet kunnen galopperen enz) zijn gefokt. Ze worden steeds populairder als rijpaard.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 23:19

Ja, een draver spreekt me denk ik toch wel aan. Wie rijdt er hier een draver?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:36

Ik Haha! . We hebben er twee. De eerste hebben we gekocht toen ie nog net geen 3 was. Hij wordt nu 6. Die heeft in 2007 een seizoen meegedraaid in de endurance. 2008 lukte niet, omdat mijn dochter geen volwassen begeleider had (ze was nog te jong om alleen te starten). De andere is 9, en heeft 103 koersen gelopen. Hij was op een gegeven gewoon klaar met koersen. Gaan ze van een oude dag genieten, zoals ze dat dan noemen. Hij is nu net een maand of 4 zadelmak en het plan is wel om in de loop van 2009 te starten met hem.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:49

Pilgrim schreef:
Goede tip! Toch voornamelijk volbloeden wat de klok slaat!

nou niet helemaal hoor!
kijk maar eens op www.montiesmama.come2me.nl
Monty is gewoon een papierloze 'niks en van alles'ponnie, superlief, cool, reteheet en watervlug. Ook met een gewoon leuke ponnie kun je ver komen dus. Je hebt niet perse een volle arab nodig!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:33

Pilgrim schreef:
Ja, een draver spreekt me denk ik toch wel aan. Wie rijdt er hier een draver?

Ja, ik rijd ook een draver. En ga dus komend seizoen starten. Lachen

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:04

Erg leuk... Dravers zijn leuk... Ik vind het moeilijk kiezen. Ik heb momenteel drie diertjes staan, wegens inkrimping gaat alles weg in ruil voor één passend paard. Vind het moeilijk om te bedenken wat voor mij passend zou zijn.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:56

Pilgrim, ik heb een Draver. Wordt getraind voor de 160km. Maar wil je die afstanden graag rijden, raad ik je toch een Volbloed aan, of een ander ras dat metabolisch makkelijker is en beter zijn warmte kwijt kan. Maar goed, da's je ambitie niet. Dravers zijn heerlijke dieren, ben ik met je eens.

Navy staat ook in mijn profiel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:00

Zo'n Achal-Teke, die zijn volgens mij kei en keihard. Ook niet echt fraai om te zien, maar wel pezig en taai dat heeft ook wel wat.

Arabieren zijn lelijk ja, ik heb er ook eentje, ben zelf meer gecharmeerd van trekpaarden, maar ja, soms komen er paarden op je pad die erg lief zijn Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:05

Arabieren zijn niet lelijk, jíj vindt ze lelijk Knipoog Betreft smaak en dat is persoonlijk. Dat is een verschil.
Daarnaast zit er binnen het ras ook aardig wat verschil.

Kruisingen met arabieren doen het vaak ook goed, dus de half of 1/4 tot 3/4arabs dus.