Welke endurance wedstrijden zijn aan te raden? (+ een vraagj

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Novalues

Welke endurance wedstrijden zijn aan te raden? (+ een vraagj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 12:11

Hoi!

Afgelopen seizoen heb ik de recreatierit gereden in Wanroij. Dit vond ik erg leuk om te doen en wil dan ook gaan starten aankomend seizoen.
Nou vroeg ik mij af, welke endurance wedstrijden zijn volgens jullie erg aan te raden? (en dan met name klasse I wedstrijden, de rest heb ik nog niet veel aan Knipoog) En waarom zijn die dan volgens jullie aan te raden? (leuke route, ondergrond etc.)

Mijn andere vraag was: Hoeveel wedstrijden rijden jullie gemiddeld per seizoen? En wat is een acceptabel aantal?
Dit ligt natuurlijk ook aan de conditie van het paard en de klasse, maar stel voor klasse I en een paard met echt een goede conditie?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Chris

joelledsr

Re: Welke endurance wedstrijden zijn aan te raden? (+ een vraagj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:15

Celede,
alle klasse 1 wedstrijden zijn prima. De KNHS-EV stelt hoge eisen aan wedstrijdorganisaties en ze zijn allemaal met veel moeite, liefde en werk georganiseerd.

Als je lid wordt van de KNHS-EV krijg je aan het begin van het jaar in de Her & Der een overzicht van alle wedstrijden, daarbij staat dan ook de zwaarte, bodem, bruggen etc. in aangegeven.

De eerste wedstrijden van het jaar, Kootwijkerbroek en Kootwijk, zijn op de veluwe en bestaan al heel lang. Die wedstrijden hebben dus het voordeel dat de organisatie altijd vlekkeloos lijkt te gaan. Ook vindt ik ze niet al te zwaar.

Veel succes en vooral heel veel plezier met je eerste wedstrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:33

Wat betreft de wedstrijden ben ik het met joelledsr eens. Alles is goed georganiseerd en via de DER is aangegeven wat je allemaal tegenkomt op de wedstrijd.

Wat betreft de wedstrijd, persoonlijk vind ik 1 wedstrijd per maand het maximale. Maar dan hangt af van wat je wil. Veel ruiters werken naar 1 piekmoment toe, bijv. 120 km in juli, daar werken ze naar toe en dat is het meeste wat ze vragen.
Veel paarden lopen wel 1 x per maand een traingsrit van 20-30 km, of je dat nu in wedstrijdverband doet of niet maakt voor mijn paard niet uit. Een ander paard moet al een paar dagen bijkomen van het feit dat hij ergens anders is geweest met veel paarden en mensen bijwijze van spreken. Dat is dus wel iets om rekening mee te houden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:41

1x per maand een trainingsrit van 20-30km? Eerder 3x per maand Knipoog

2x per maand een klasse I wedstrijd vind ik wel het max, wedstrijd is mentaal toch zwaarder voor een paard dan een training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:46

Citaat:
1x per maand een trainingsrit van 20-30km? Eerder 3x per maand

Ja okee Haha!
Bedoel meer uhm hoe ga ik dat uitleggen. Of je nu een keer per maand je standaarttrainingsrit in wedstrijdverband rijdt of gewoon alleen. Voor de meeste paarden maakt dat weinig uit. Dat een keer per maand stond er meer aangezien ik voor mezelf 1 wedstrijd per maand het max. vind.
Hoop dat het zo iets duidelijker is? Schijnheilig

Neem ook eigenlijk aan dat de gemiddelde enduranceruiter is vaker dan 1 x per maand een traingsrit maakt Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:59

Ik persoonlijk vind Ginkelse hei, Utrechtse heuvelrug, Kootwijk en Kootwijkerbroek (wel iets zwaarder door een groot stuk mul zand) hele mooie wedstrijd en dan vooral qua omgeving.
Zelhem is een mooie wedstrijd om mee te beginnen, makkelijk terrein, maar niet echt spectaculair, vooral veel zandwegen.

Aantal wedstrijden, kijk even hoe je paard reageert. Voor sommige paarden zijn de eerste wedstrijden een enorme mentale belasting, daar moet je voorzichtiger mee omgaan dan met paarden die al heel veel gezien hebben in hun leven. Ik heb het eerste jaar 6 wedstrijden gereden, maar Anouar was absoluut geen onervaren paard, ik heb hiervoor met hem gedressuurd, gesprongen en wat gecrosst, dus hij was wel wat gewend en keek nergens van op.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 18:31

Hey,

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik had inderdaad al een schatting van 1 keer per maand zo'n wedstrijd rijden gemaakt. (ten minste, als het allemaal gaat).
En over die aan te raden wedstrijden, ik was meer benieuwd welke wedstrijden jullie graag rijden zeg maar. Ik ga er natuurlijk vanuit dat ze met zorg en liefde voor bereid zijn. Lachen

Bedankt voor jullie reacties!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:19

Ik heb van de Nederlandse wedstrijden alleen Wanroij en Laag Soeren gereden. Qua terrein en omgeving vind ik Laag Soeren echt prachtig! Heel afwisselend, heide maar ook van dat hele oude bos. Ik hou niet zo van veel zand (en mijn paard ook niet), dus Veluwe-wedstrijden e.d. trekken mij niet zo.
Onze eigen wedstrijd Dutch Mountains Endurance heb ik zelf helaas nog niet gereden (geen tijd voor, als je organiseert Tong uitsteken ), maar is wel in de buurt voor jou en heel erg mooi. Lachen

Als je in Eindhoven woont zou ik zeker ook eens naar de Belgische kalender kijken straks. Pling Er zijn een paar wedstrijden erg in je buurt dan, zoals Helchteren (29 maart 2009), Lommel, Lichtaart, Tienen, Tessenderlo... En een keertje in de Ardennen rijden is ook een mooie ervaring, maar misschien vind je dat voor je eerste seizoen nog wat hoog gegrepen.

Oh ja, en ik rij 6-7 wedstrijden per jaar meestal. Ik probeer er ook minstens 3 weken tussen te laten steeds. Niet zozeer voor het rijden van die afstand hoor, maar vooral ook om het leuk te houden voor mijn paard. Het hele gedoe eromheen met vervoer, keuringen, uren in een paddockje staan etc. vind ik toch wel een mentale belasting, iets wat ik hem niet iedere week aan wil doen. Knipoog

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:23

ommen-vilstelsteren-omloop

goede en mooie route!
meestal wel een goede ondergrond, het valt best wel mee hoeveel je over de straat moest!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:01

Nina_rex schreef:
Ik heb van de Nederlandse wedstrijden alleen Wanroij en Laag Soeren gereden. Qua terrein en omgeving vind ik Laag Soeren echt prachtig! Heel afwisselend, heide maar ook van dat hele oude bos. Ik hou niet zo van veel zand (en mijn paard ook niet), dus Veluwe-wedstrijden e.d. trekken mij niet zo.
Onze eigen wedstrijd Dutch Mountains Endurance heb ik zelf helaas nog niet gereden (geen tijd voor, als je organiseert Tong uitsteken ), maar is wel in de buurt voor jou en heel erg mooi. Lachen

Als je in Eindhoven woont zou ik zeker ook eens naar de Belgische kalender kijken straks. Pling Er zijn een paar wedstrijden erg in je buurt dan, zoals Helchteren (29 maart 2009), Lommel, Lichtaart, Tienen, Tessenderlo... En een keertje in de Ardennen rijden is ook een mooie ervaring, maar misschien vind je dat voor je eerste seizoen nog wat hoog gegrepen.

Oh ja, en ik rij 6-7 wedstrijden per jaar meestal. Ik probeer er ook minstens 3 weken tussen te laten steeds. Niet zozeer voor het rijden van die afstand hoor, maar vooral ook om het leuk te houden voor mijn paard. Het hele gedoe eromheen met vervoer, keuringen, uren in een paddockje staan etc. vind ik toch wel een mentale belasting, iets wat ik hem niet iedere week aan wil doen. Knipoog

Nog niet aan gedacht inderdaad om in belgie tegaan rijden. Tellen deze wel gewoon mee zeg maar? Heb je daar een apparte startkaart voor nodig of kan dat gewoon met een nederlandse startkaart?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:23

Kan gewoon met een Nederlandse startkaart. Je moet alleen een riding permission aanvragen bij de KNHS. Zijn verder geen kosten aan verbonden en is één seizoen voor één land geldig.
Na de wedstrijd moet je de resultaten opsturen naar de KNHS en dan telt de wedstrijd gewoon.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:38

Lenneke_ schreef:
Kan gewoon met een Nederlandse startkaart. Je moet alleen een riding permission aanvragen bij de KNHS. Zijn verder geen kosten aan verbonden en is één seizoen voor één land geldig.
Na de wedstrijd moet je de resultaten opsturen naar de KNHS en dan telt de wedstrijd gewoon.

Oke bedankt! Was het al aan het opzoeken op inet mar kon het nergens vinden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:19

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:01

Klopt, je mag met je Nederlandse startkaart daar rijden en het telt ook gewoon mee. Lachen De kalender zal verschijnen op www.equibel.be .
Wel was het met de huidige klasse 1 regels zo, dat je in België max. 2 ipv. 3 winstpunten per wedstrijd kon binnenslepen, omdat je in België geen P/A hebt. Maar wie weet veranderen de regels per 2009 weer. En bijna niemand wil na 3 klasse 1's al klasse 2 starten.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 07:32

Maakt me niet veel uit al ik "maar" 2 winstpunten rjd ipv 3. Het paard is nog jong, en ik heb hier ook geen ervaring mee dus en we hebben nog zijn hele leven bij wijs van spreken, dus ja Lachen

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:07

Ik kijk altijd eerst naar bepaalde punten, zo lopen mijn paarden blootvoets.
Dus ik zoek wedstrijden met zachtere bodem.
Mijn paarden lopen heel fijn op zanderige paden.
Waar woon je en welke reisafstand vind je haalbaar.
Je zegt dat je paard jong is, hoe is je paard met evt. tunneltjes, spoorwegovergangen, klapzand, strand, veel verkeer enz
Zo kan je uiteindelijk de wedstrijden sorteren die bij jullie passen.
Ik hou van mooie natuur haha dus ik rijd voornamelijk in het midden van het land, dit ook mede omdat ze blootvoets lopen.
succes