Merken endurance hoofdstellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Merken endurance hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:35

Ik vraag me af wat nou de voor en nadelen zijn van bepaalde hoofdstellen. Welke zijn nu aan te raden?
Ik ben op zoek naar een halsterhoofdstel waar ik makkelijk het bit af kan klikken. Ik rij vaak een deel met bit en een deel zonder.

Ik heb hier het soort hoofdstel dat ik graag wil. Alleen er zijn verschillende merken en soorten. En de prijs verschilt ook nogal.

zo heb je op
http://www.hippogriff.nl/
- Zilco Marathon hoofdstel 59,95
- Endurance hoofdstel. 59,95.

Wat is het verschil?

http://www.marylot.com/E_frame.html?htt ... rylot.com/
- Marylot Halterbridle 69 euro
- Marylot `Kristel` 69 euro
- Marylot Crosslink 85 euro

http://www.mzm-geestig.nl/ ook de zelfde

Dan kun je ook nog kiezen voor Messing of RVS.

Ik weet niet of er nog meer zijn.

Vulcan

Re: Merken endurance hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:42

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:13

Wij hebben zelf een endurancehoofdstel van harry's horse. Ja ook die heeft ze tegenwoordig! Wij hebben hem in het fuchsia-rose, maar hij is er ook in blauw en zwart. Het enige nadeel is dat de haken (Kliksluiting, hoe noem je die dingen) redelijk groot zijn. Op een kleine afstand is dat geen bezwaar, maar als je 100 km of zo gaat rijden, kan het paard daar drukplekken krijgen. (is mij gezegd).
Afbeelding
En dan bedoel ik die gesp naast het oog waar je bakstuk met bit aan vast zit. verder is het een leuk en makkelijk hoofdstel. We zijn net begonnen met endurance, dus voor het gemak hebben we deze gekocht. En de prijs was een stukje leuker: rond 45 ,- euro.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 21:29

Ik snap wat je bedoelt ja met die Cilppen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 08:58

Wat kwaliteit betreft is Zilco en Marylot vergelijkbaar. Verschil is dat het er iets anders uit ziet (Marylot is wat gladder) en Marylot wordt in Nederland gemaakt en je kan je hoofdstel dus precies zo krijgen als je wil.

Rinningbear ken ik niet, HH vind ik waardeloos materiaal.

Marylot is een merk dat door verschillende winkels wordt verkocht, oa bij de onderste link die je geeft in je beginpost, daarom kom je het bij verschillende winkels/webshops tegen.

Ik heb een Marylot hoofdstel en ben daar erg tevreden over. Marylot heeft net wat meer mogelijkheden zoals bijvoorbeeld een bitloos hoofdstel.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:04

HH is minder flexibel en vind het niet fijn aanvoelen.
Marylot is mooi spul en makkelijk schoon te maken. (onze hoofdstellen gaan met regelmaat de wasmachine in)

En het voordeel van Marylot (www.goedhard.nl) is dat je ze zelf kunt samen stellen qua kleur en materialen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:04

Ik heb een HH (ook de fuchsia) en een Marylot crosslink. Ze bevallen allebei goed. De clipjes van de Marylot zijn inderdaad wat kleiner maar die van de HH zitten bij mijn paard niet op een plek waar ze in de 'weg' zitten.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:05

Ik heb een hoofdstel van marylot. Het fijne is dat je ze in elke discipline kan gebruiken. Ik ben van plan om voor dressuur nog een zwarte marylot bij te kopen. Ik heb een crosslink hoofdstel. Dus eigenlijk een alles in 1 hoofdstel en dat vind ik nu net zo handig. Die van harry's horse heb ik ook al in mijn handen gehad, maar daar kan je enkel met bit mee rijden. Vermits ik zowel met als zonder bit rij vind ik de marylot wel zo prettig! Toen ik het hoofdstel kocht wist ik nog niet welk systeem bij mijn paard het beste werkte. Nu heb ik ondervonden dat het crosslink systeem beter werkt dan sidepull bij mijn paard. Een vriendin van me heeft juist het omgekeerde, bij haar werkt de sidepull beter dan het crosslink systeem. Dat is dus heel afhankelijk van jou paard en jezelf.
Het nadeel vind ik dat wordt gezegd dat biothane heel stevig is, terwijl ik toch al ondervonden heb dat mijn gaatjes van de neusriem doorscheurden toen m'n paard vast hing en ging trekken omdat ze over haar donder kreeg toen ze trapte naar een ander paard. Een vriendin van me heeft haar paard vastgehangen met de teugels en haar teugels zijn al kapot getrokken. Dus wat dat betreft denk ik niet dat biothane zoveel steviger is dan leder. Wat wel fijn is, is dat je levenslange garantie op de marylot hoofdstellen hebt. Trekt je paard het stuk, dan wordt dat op kosten van marylot gemaakt. Dat is wel zo fijn! Het enige nadeel is dat het soms héél erg lang duurt voor je het hoofdstel weer terug hebt, omdat het opgestuurd moet worden.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:19

CxX schreef:
Wat is het verschil?

Materiaal, modellen en prijs Lachen

Welke kleur wil je?
Wil je een glimmende variant?
Wat voor model? Een standaard halsterhoofdstel of een bitloos hoofdstel?
Je schrijft dat je een gedeelte met en zonder bit wilt rijden. Wil je dan bitloos op het 'halster' rijden, of wil je liever een sidepull, dus waar de neusriem dmv ringen geschikt is gemaakt voor bitloos rijden?

Marylot heeft eigenlijk alle mogelijke modellen en kleuren (mat, glimmend, rustige en erg drukke kleuren). Inderaad worden ze in NL gemaakt en kan je het zo krijgen als je wilt.

Zilco heeft (meen ik) 2 modellen; een standaard halsterhoofdstel en het mix-and-match hoofdstel (apart kopstuk). Dit hoofdstellen zijn in een stuk of 6 kleuren oid leverbaar (niet erg glimmend, wat minder felle kleuren).

HH heeft 1 model en (meen ik) 2 kleuren (glimmend). Kwalitiatief ook minder als het echte biothane, maar wel een stuk goedkoper.

Al met al moet je zelf de afweging maken wel model, welke prijsklasse en welke kleur je graag wilt.

Ik verkoop zelf alleen de Marylot hoofdstellen, dus neem eens een kijkje als je interesse hebt. (link in onderschrift)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:24

Ik denk dat merken als Zilco, Marylot en Podium niet zo veel verschillen als het om kwaliteit gaat. Het is meer welk model je zoekt, verschillende merken leveren verschillende modellen.

HH ben ik persoonlijk niet weg van, wat kwaliteit, afwerking en model betreft.

Ik heb een halsterhoofdstel van Podium met afneembare bakstukken dat ik al een jaar of vijf naar volle tevredenheid gebruik (ook op een ander paard gebruikt) en een hackamorehoofdstel van Marylot, lekker simpel maar wel prima van pasvorm.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:07

Ik heb in het verleden ook nog eentje gehad van running bear, die hoofdstellen die bertho verkoopt. Dat kan je vrij goed verstellen, maar een paard met een groot hoofd zoals het mijne (heeft van engels hoofdstel een full met een extra full neusriem en keelriem) passen deze hoofdstellen niet, dat even als kanttekening.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:13

Die van HH is inderdaad van mindere kwaliteit, overlaatst verschoot één van mijn ponies en het hoofdstel in vanboven doorgeknakt... Ik geef de voorkeur aan podium (marylot verkopen ze niet in Wallonie, daarmee). Van Podium heel te vreden!

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:53

en Norton heb je nog Lachen leek me ook altijd wel een fijn hoofdstelletje.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:58

norton vind ik vrij hard materiaal

wij hebben zelf een van beta biothane
de non glim
zelfde spul als podium gebruikt

gebruikt deze voor beide paarden
de ene keer met bit de andere keer als sidepull

en 2 glimmers dat is meer het betabiothane wat
marylot ook gebruikt

hh is wat gladder zweteriger spul

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:04

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:24

De hoofdstellen van Marylot en Runningbear zijn van hetzelfde materiaal, nl biothane.
Biothane is gemaakt van nylon met een polyurethanecoating.
Zilco van een elastovezelpolymeer (polypropyleen)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:26

Ik bedenk net dat ik vóór mijn Podium een hoofdstel van Running Bear had, maar die paste niet bij de vorm van het hoofd van mijn paard en ik vond de gespen ook veel te groot. Direct geruild voor die Podium en dat zat meteen perfect.

Dit is overigens de mijne, zie net dat ik 'm in het voorjaar van 2005 heb gekocht:

Afbeelding

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:00

jodi schreef:
http://www.madtack.net/

Erg mooi spul,alle kleuren en vormen op bestelling voor je gemaakt(en redelijk vlot!)

Wat is redelijk vlot? Knipoog (vind ze namelijk erg gaaf!)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:58

We hebben met het Franse forum een gegroepeerde bestelling georganiseerd.Dat was dus redelijk wat werk voor haar,maar als ik me goed herrinner was het in 3 a 4 weken bij mij(na herverdeling in Frankrijk)
Door de gezamelijke actie heeft ze er nog wat af gedaan + lagere verzendkosten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:03

ik heb vrij vaak norton hoofdstellen gebruikt. Ik vind ze persoonlijk wel fijn, maar het materiaal is vrij stug, dus als je veel moet verzetten is dat minder prettig. Van de paarden nooit "klachten" gehad Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:07

jodi schreef:
http://www.madtack.net/

Erg mooi spul,alle kleuren en vormen op bestelling voor je gemaakt(en redelijk vlot!)

Volgens mij komt mijn bruine biothane hoofdstel daar vandaan, die van mij heeft namelijk steentjes in de frontriem Lachen Mijn blauwe s-hack+ neusband en teugels komen van Running Bear.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:15

Ik heb een marylot crosslink ik wist net als willeke-nijs niet wat zou werken.
En zoals Lenneke zegt heeft het veel mogelijkheden, met bit, sidepull en crosslink.
Of gecombineerd, sidepull én bit, ideaal hoofdstel.

Mijn hoofdstel is een soort lederlook.
Zwart, niet glimmend, in granite dat is gemaakt van TPU, beta is van PVC bij marylot.

Harry's horse ben ik ook niet gek van.. vreselijke kleuren ook. Clown
Dit is even best veel geld maar dubbel en dwars waard.
Als ze ooit met een leren versie komen ga ik daar zeker over nadenken.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:02

Marylot is een merknaam. Het materiaal van de hoofdstellen is Biothane en dat is er weer in verschillende soorten. Betha is de matte, stroeve, meest soepele. De translucent is glimmend/beetje doorschijnend en de opaque is glimmend maar niet 'doorschijnend' ... Qua model is ALLES mogelijk.. u vraagt, wij draaien. Op mijn site (zie onderschrift) zijn voorbeelden van modellen te zien en er staat een kleurenoverzicht. Knipoog
Welk model uiteindelijk voor jou en je paard het beste werkt, is een kwestie van proberen. Als een crosslink aanschaft kun je alle kanten op. De bithangers van een Marylot hoofdstel hebben kleine klipjes. Je kan er ook nog een bloemhack of S-hack los bijkopen, dan ben je helemaal van alle markten thuis Knipoog

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:23

Ik rijd dan wel geen endurance (nog niet), maar ben wel gebaat bij dit soort hoofdstellen, omdat ik lange buitenritten maak en tussendoor bij rustpauzes het bit uitklik.
Ik heb voor Yetse deze van Solibel:
Afbeelding
Erg goede kwaliteit leder. Blijft ook na urenlange ritten goed zitten en is zeer makkelijk af te nemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:27

Die is mooi zeg!
Ik heb ook gezocht naar hetzelfde type hoofdstel als de crosslink in leer, maar die kon ik niet vinden.