winterrust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jantie

winterrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 09:33

Hoe loopt jullie trainingsschema van je endu-paard deze winter ? Valt die volledig stil of blijf je werken op een laag pitje ?
Onze laatste wedstrijd was op 12 oktober in Tessenderlo, in de voorbije 3 weken stond ze enkel op de wei en ik zou dat ze houden voor de rest van het jaar. Hooguit eens een korte stapwandeling of longeersessie per week. Vanaf januari doe ik weer langere stapwandelingen, tempo wat opvoeren in februari om in maart klaar te zijn voor de 40's.

Anoniem

Re: winterrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:51

Ik train gewoon door. Doe mijn paard weinig plezier met volledige rust ookal staat hij met een speels paard 24/7 buiten. Hij wordt echt chagerijnig en is niet leuk meer in omgang.

Dit jaar heb ik geen wedstrijden gereden, ja aan het begin van het seizoen maar hij heeft dankzij blessure al ruim 3-4 maanden stil gestaan.
Normaal is mijn laatste wedstrijd eind september/begin oktober. Rij hem dan nog een week of 2-3 door op de manier dat we gewend zijn en dan krijgt hij rust die op hem afgestemt is. 2 tot 3 kleine buitenritjes van een uur die vooral uit stappen bestaan per week.
Dit hou ik ruim een maand vol maar dan is voor hem de lol er ook alweer vanaf. Daarna begin ik met wat meer dressuur erbij en na een aantal weken bouw ik weer op naar de manier van trainen zoals we gewend zijn.

Mijn paard is een echt werk paard, die doe ik absoluut geen plezier met vakantie en een beetje tutten. Hij loopt liever en als het aan hem ligt stopt hij nooit. Moet hem dan ook zeker goed in de gate houden en overtraining voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-08 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:57

Ik rij wel, maar door het weer en de kortere dagen is dat minder dan voorheen. Ze blijven dus een beetje op een laag pitje doorpruttelen...
Vaak wat meer gymnastiek, en ik ben van plan om met de jonge paarden straks wat ritten bij andere mensen te maken om ze goed te laten wennen aan reizen en andere omgeving.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:59

Ik rij een maand vrijwel niet. Dan kunnen eventuele kleine blessures die je niet ziet helemaal overgaan en kan hij weer fris aan de bak.
Daarna ga ik wel weer rijden, ligt er een beetje aan wanneer de eerste wedstrijd weer is. Als die pas later is (april, mei) dan rij ik eerst lekker recreatief. Is de eerste wedstrijd alweer in maart dan pak ik de training eerder op. Maar wel heel rustig. De eerste wedstrijd is zowiezo een afstand die hij al vaker gelopen heeft, dus daar is niet super veel training voor nodig. Daarna pak ik het zwaardere werk meer op zoals de galoptraining.

Wel heb ik voor deze winter een aantal trainingsritten op de planning staan om hem wat meer aan de heuvels te laten wennen en ik ga een keer met hem naar het strand.
En de winter gebruik ik om over dingen na te denken en dingen uit te zoeken. Ik evalueer het afgelopen seizoen en dingen die beter kunnen ga ik verbeteren. Zo kan ik nu weer op zoek naar een ander zadel en wil ik me meer verdiepen in voeding voor mezelf tijdens de wedstrijd.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:38

Ik heb op 18 oktober Wanroij gereden en ben nu een beetje aan het 'pruttelen' Haha! , af en toe wat dressuren. Tijdens mijn vakantie krijgt Alter 4 weken volledige winterrust (wel 24/7 buiten) van half november tot half december. Daarna weer beginnen met dressuurwerk en dan gaan we in de loop van januari beginnen met de endurancetraining. Januari, februari, maart en april zijn eigenlijk de meest intensieve maanden van het jaar, wat training betreft.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:08

Navy heeft na Mont le Soie bijna niks meer gedaan, en toen Kreuth/Wanrooij niet door bleek te gaan is ze echt "met vakantie". Dat betekend dat ze nu vanaf eind september vrijwel niks doet. Al een week of 5 dus. Dat houden we nog 3 weken vol, tot we de volle 8 weken 'vakantie' hebben volgemaakt. Dan pakken we het rustig op met een keer per week aan de longe Dressuurmatig werken en een redelijke rit. Eind december wil ik de training weer wat intensiever maken door de afstand te rekken en gericht terrein te trainen (heuvels in dit geval). Eind januari een flinke klasse II-afstand van zo'n 70/80km. Dan in maart de start van seizoen en half april onze ultieme droom. Daarna zit ons seizoen er alweer op Knipoog

Sam heeft lang genoeg vakantie gehad en die ben ik juist nu echt aan het oppakken. Die train ik lekker door. Zelfde geld voor Duon, al gaat hij eerst naar de osteopaat en zal dat nog wel een vakantie van 3 weken betekenen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:39

Ik geef Rex nooit echte winterrust, ten eerste omdat ik zo'n oud paard niet stil wil zetten (nou ja stil, hij vliegt toch de hele dag door de wei met zijn speelkameraadjes Haha! ), ten tweede omdat ik het niet nodig vind bij hem, en ten derde doe ik hem er geen plezier mee.
Hij krijgt 's zomers al een week of 2 rust als ik op vakantie ben, en door het jaar heen rijd ik maar 3-4 keer per week (maximaal, kan gerust ook 1 of 2 keer zijn). Dat laatste doe ik bewust, om hem tussen de trainingen door kans te geven te herstellen. Na een wedstrijd krijgt hij ook een paar dagen tot een week vrij.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:42

Die van mij heeft begin dit jaar rust genoeg gehad, al was dat vooral de eerste periode natuurlijk geen echte rust maar revalidatie..

Ik rij hem van de winter wat meer dressuurmatig, dus veel gymnastiseren en vanaf 2009 pak ik er ook wat dressuurwedstrijden bij. Rond die tijd ga ik ook de endurancetraining weer verder oppakken zodat we met een klasse II van start kunnen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:58

Hé wat leuk Djilan, strak in het pak! Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:12

Jup Haha! Heb het hele pinguinpak al aangeschaft (ivm rijrubriek arabierenkeuring) Tong uitsteken

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:24

Cisco staat sinds Meeuwen mank. Dus verplichte rust voor hem al 2,5 week!
Mooi dat ik licht heb laten maken en nu ben begonnen met Parelli Tong uitsteken Dat is niet zo belastend.
Ik denk dat ik hetzelfde ga doen als vorig jaar. Gewoon 1x in de week een ritje naar gelang de kou en regen (meestal een 15-20 km). Ik zal denk ik niet meer 3 uur achter elkaar elke zondag op hem rijden, mij te koud!
Hopelijk is mijn bijrijdster snel opgeknapt van haar knie-operatie, die is wat minder moeilijk met kou Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:50

Liekie heeft net als Blik van Djilan al genoeg rust gehad... zelfs nog meer. Vanaf vorig jaar augustus niet meer klasse 3 getraint. Dit jaar een aantal maanden met peesblessure gestaan, en nu weer aan het oppakken. 2 korte wedstrijdjes goed uitgereden betekend dat hij OK is. Hij gaat dus de winter door zijn oude conditie weer terugkrijgen...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:31

We zijn deze zomer net begonnen met endurance (hebben 2 klasse 1 gereden) en ik vond dat mijn paard deze zomer genoeg gedaan had en was van plan wat minder intensief te gaan rijden. Maar dat heeft mijn paard niet echt nodig. Ze heeft vorige week 2 dagen vrij gehad. Nou ze was op zaterdag in de les voor mijn dochter haast niet te rijden. Ze is zo superfit. Dus ik heb maar besloten dat ik deze winter gewoon zo door ga, lekker rijden, dressuur, springen en zo nu en dan een buitenrit (als het weer meezit) en als madam het aangeeft een extra dagje vrij. En volgend voorjaar gaan we vrolijk verder

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:38

Bij mij het gas wat terug, maar niet voor mijn paard , maar voor mij, komt nu een slechte periode aan. Maar bij goed weer nog wel af en toe naar buiten, verder veel longeerwerk ( goed voor zijn ruggebruik)

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:10

sheela schreef:
We zijn deze zomer net begonnen met endurance (hebben 2 klasse 1 gereden) en ik vond dat mijn paard deze zomer genoeg gedaan had en was van plan wat minder intensief te gaan rijden. Maar dat heeft mijn paard niet echt nodig. Ze heeft vorige week 2 dagen vrij gehad. Nou ze was op zaterdag in de les voor mijn dochter haast niet te rijden. Ze is zo superfit. Dus ik heb maar besloten dat ik deze winter gewoon zo door ga, lekker rijden, dressuur, springen en zo nu en dan een buitenrit (als het weer meezit) en als madam het aangeeft een extra dagje vrij. En volgend voorjaar gaan we vrolijk verder

Herkenbaar Lachen Als mijn paardje een paar dagen wat minder doet is ze daarna behoorlijk explosief als ik weer op stap. Dus ik geef wel bijna dagelijks beweging (loswerken, dressuur, af en toe springen) maar dat is niet hetzelfde als dagelijks intensief trainen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:20

Die paarden die na rust overfit worden, staan die wel gewoon (overdag) buiten? Ik kan me dat nooit zo goed voorstellen, ze kunnen in de wei toch ook gewoon hun energie kwijt?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:30

Nee mijn paard kan in de wintermaanden helaas niet in het land staan. De grond is hier klei en sinds een week of drie is het weideseizoen echt afgelopen helaas. Mijn paard staat overdag wel een tijdje in de paddock met een maatje, maar hier kan ze duidelijk minder energie kwijt dan in het weideseizoen in het land. Als ze vrij is zorg ik dat ze er voldoende uit komt, dus ga dan wandelen/grondwerken/longeren maar ondanks dat is ze als ik dan weer op stap erurg energiek.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:41

Dan vind ik het inderdaad heel wat anders. Lachen Als ik in die situatie zat (wat puur hypothetisch is, want iedere dag weidegang is voor mij de allereerste vereiste van stalling) zou ik inderdaad ook niet mijn paard een hele dag op stal laten staan. Dan ben je toch gedwongen om er iedere dag "iets" mee te doen.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:39

Ik rij gewoon door... We rijden ook maar 2 keer per week, dus op zaterdag conditie opbouw en zondag wat rustiger gaan wandelen. Eventueel springen.

Is het echt nodig om mijn paardje verlof te geven als die maar 2 keer id week werkt? Voor de rest staat hij altijd buiten (inloop stal)///

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:29

Naar mijn mening dus niet. Lachen Als hij iedere week al 5 dagen krijgt om te herstellen van evt. kleine beschadigingetjes enzo, dan lijkt me dat ruim voldoende. En mentaal zal hij ook niet overtraind worden, met maar 2 keer per week.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:59

Misschien dat ik hem tijden kerstvakantie ff meer rust geef en rustige wandelingen doe...
Ik hoop alleen dat zijn conditie niet achteruit gaat. We zijn nu aan galloptraining bezig en zitten aan 25 min non stop, zou die graag naar 45 à 60 min krijgen...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:29

Conditie die langzaam en degelijk opgebouwd is, is ook niet 1-2-3 weer weg. Lachen Conditie die er (te) snel aangereden is, heeft ook een sneller verval.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:35

Wat is te snel volgens jou? Ik doe per 2 a 3 weken er 5 minuten bij. Heb jij enig idee hoeveel de hartslag van een paard is in gallop (die van jou vb?) Bij mij paardje meestal ts 120 en 150... Is dit te hoog?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:21

Over de absolute hartslagwaardes kun je niet veel zeggen, waar het om gaat is hoe hoog hij wordt t.o.v. andere keren (bijv als je op een bepaalde snelheid en ondergrond draaft), en vooral hoe snel hij zakt na afloop van de inspanning. Hoe beter de conditie, hoe sneller hij zakt. Mijn paard heeft bijv. vrij hoge hartslagen onder het rijden, vergeleken met andere paarden, maar zit wel snel weer onder de 60 daarna. Lachen

Aan de opbouwsnelheid kun je ook geen absoluut oordeel hangen, dat begint nl. niet nu maar is alles wat het paard gedaan heeft vanaf zijn jonge jaren. Maar ik geloof dat je voor de basisopbouw een jaar of 2 moet rekenen. Dat is ook belangrijk voor het belastbaar maken van het beenwerk, maar ook dat hangt af van wat het paard al gedaan heeft.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:35

oh, al heel veel mee buiten gereden, al vanaf hij onder het zadel was///
Zijn hartslag zakt vrij snel van 150 in gallop naar 80 a 90 wanneer we onmiddelijk daarna stappen, moet er wel bijzeggen dat hij een beertje is en zijn winterhaar dik staat (scheren is uitgesloten). Na 25 gallop zit hij na 10 min (en na appel of 2 gegeten te hebben) rond 55...