Hoe rijd je nou zo'n Endurance rit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Novalues

Hoe rijd je nou zo'n Endurance rit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 13:15

Hoi!

Afgelopen weekend heb ik de recreatierit gereden in Wanroij.
Dit vond ik erg leuk en ben ook van plan te gaan starten.
De afgelopen tijd had ik a best veel Endurance foto's bekeken en dus ook vandaag en gister.

Nou vroeg ik me alleen wel iets af, bij het kijken van die foto's en andere ruiters:
Hoe rijd je nou zo'n rit?
Ik bedoel: Ik zag mensen die bleven staan in hun stijgbeugels, maar ik deed gewoon licht rijden.
Wat doen nou de meeste, of wa is "aanbevolen"?

Alvast bedankt!

SFCAP

Re: Hoe rijd je nou zo'n Endurance rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:57

goeie vraag, toen ik mijn kennisrit heb gereden heb ik voornamelijk licht gereden. En bij de gallop afwisselend blijven zitten en rechtstaan, afhankelijk van situatie. helling op zowieso in verlichte zit

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:03

Ik denk dat je dat voor je zelf moet uitzoeken. Je moet zo rijden dat je je paard zo min mogelijk belast en zelf ook lekker rijdt. Dat kan voor de een anders zijn dan voor de ander. Uitproberen dus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:20

Wat het beste is is moeilijk te zeggen. Je ziet ook een heel duidelijk verschil tussen bijvoorbeeld Nederlanders en Duitsers, Duitsers blijven veelal een klein stukje boven het zadel zweven.

Ik zelf doe wel lichtrijden, maar ga niet met m'n volle gewicht in het zadel zitten, ik blijf iets voorover en raak het zadel maar net aan met m'n kont. In galop leg ik het liefst m'n benen iets naar voren en blijf ik zitten, tenzij Anouar echt druk is, dan blijf ik liever staan omdat ik dan iets steviger 'zit'

Helling op en af blijf ik ook zitten. Eerst ging ik altijd staan, maar ik heb een tijdje springles gehad van een eventingruiter, zij leerde me dat ik beter kon blijven zitten omdat ik anders al m'n gewicht op de voorhand gooi en ook klimmen moet vanuit de achterhand komen.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 06:25

Bedankt voor de reacties.
Zelf vind ik licht rijden ook gewoon fijn, en aangezien mijn paard nog jong is, denk ik dat ik hem zo het minste belast.
Ook helling op blijf ik altijd gewoon zitten ivm met het verhaal van Lenneke over de achterhand en voor hand.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:05

In de galop ga ik meestal wat verlicht zitten omdat ik kan merken dat Safyra dat prettiger vindt. Heb het wat geoefend op de drafbaan bij ons op stal en ze blijft gewoon rustig galopperen als ik in de verlichte zit ben. In de draf blijf ik lichtrijden, maar ga inderdaad niet zwaar zitten.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:35

Vorig jaar bij de ledenvergadering kwam dit nog ter sprake, Yvonne vd Velde gaf een uitgebreide lezing en gaf hierbij ook een kleine uitleg op haar manier van zitten. Ik geloof dat zij het de "zweefzit" noemde. Een tussenvorm van de verlichte zit en gewoon zitten.
Ik merk zelf dat dat ook vaak de houding is die ik kies, hoewel ik als ik moe wordt ook wel eens lekker achteruit ga hangen en gewoon op mijn kont een poosje mee lift.

Ik denk dat afwisseling ook hierin het code woord is, want daarmee verleg je denk ik ook de drukpunten op het zadel.

hmm, misschien een leuke test met het drukpuntenpad van Esther Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:41

Volgens mij zijn er verschillende reden te blijven staan of juist te gaan zitten.
Blijven staan in draf kan bijvoorbeeld de rug ontlasten, maar dan word al het gewicht geverdeelt over twee smalle gebieden, daar waar de beugels zijn bevestigt. Blijven zitten zou daarom ook voordelen hebben omdat het gewicht op deze manier over een groter oppervlakte word verdeelt.

Maar hoe je zou moeten rijden is voor niemand standaart denk ik.
Gewoon rijden op die manier dat het voor jou en je paard lang vol te houden is.
Ik rij licht in draf maar raak niet echt helemaal het zadel. Bij klimmen of dalen blijf ik in het zadel zitten maar breng wel het gewicht een beetje naar de achterhand.
Galop blijf ik zitten met net als lenneke een beetje mijn benen naar voren.

Het blijft denk ik wel belangrijk om zo af en toe te wisselen. Van been maar ook van houding. Het grootste deel draaf ik en rij ik gewoon licht maar zo af en toe vind ik het lekker om even een paar minuten te gaan staan ect.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:02

Judith_ schreef:
Volgens mij zijn er verschillende reden te blijven staan of juist te gaan zitten.
Blijven staan in draf kan bijvoorbeeld de rug ontlasten, maar dan word al het gewicht geverdeelt over twee smalle gebieden, daar waar de beugels zijn bevestigt. Blijven zitten zou daarom ook voordelen hebben omdat het gewicht op deze manier over een groter oppervlakte word verdeelt.

Dat heb je alleen bij boomloze zadels of zadels waarbij de beugelophanging vooraan de boom zit, anders verdeeld de boom de druk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:32

Dan heb ik het deels verkeerd begrepen. Ik kan me in ieder geval herinneren dat zowel de hele rit staan als de hele rit zitten zijn voor en nadel had. Lachen

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:40

Lenneke_ schreef:
Judith_ schreef:

Dat heb je alleen bij boomloze zadels of zadels waarbij de beugelophanging vooraan de boom zit, anders verdeeld de boom de druk

Een boom verdeelt wel het gewicht van de ruiter (dus niet de druk!), maar (!!!) als de ruiter erg naar voren zit zal het gewicht nooit gelijkmatig over de boom verdeelt worden. Met andere woorden: de druk (dat is dus wat het paard voelt op zijn rug) is niet gelijkmatig verdeeld!

Dus mensen die erg naar voren zitten (verlichte zit zonder genoeg balans, zweefzit zonder genoeg balans) zullen de voorhand van het paard meer belasten. Zowiezo doordat er dus meer gewicht aan de voorkant zit, dus meer druk op de voorhand, maar dit wordt erger door kracht x arm van het bovenlijf dat hierbij vaak ook tever naar voren hangt.
Heb je hierbij dan ook nog een zadel waarbij de beugelophanging te ver naar voren zit, een boomzadel dat te smal of te wijs is, of een boomlooszadel waar geen enkele gewichtsverdelende structuur inzit, dan kan er een overmatige hoeveelheid druk achter de schouders van het paard komen, met de bekende drukplekken als gevolg.

In mijn optiek is de beste houding zo mooi mogelijk in het midden te zitten, met een goede balans waardoor het ruitergewicht 50-50 verdeelt wordt (met name het bovenlijf is dan super belangrijk!). Lichtrijden is ok (als men dus niet naar voren gaat hangen), theoretisch zou (ontspannen!) doorzitten beter zijn, maar dat is niet voor iedereen inclusief mijzelf Haha! ) weggelegd.

Naar mijn idee heeft blijven staan in de beugels absoluut geen toegevoegd effect... (paard moet hetzelfde gewicht meenemen, en de ruiter is sneller uit balans, dus ik zie geen voordeel...)

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:41

En dan hebben we nog het geregeld wisselen van het been waarop je lichtrijd.
Dus niet de hele rit op hetzelfde been Haha!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 17:26

arabianpride schreef:
En dan hebben we nog het geregeld wisselen van het been waarop je lichtrijd.
Dus niet de hele rit op hetzelfde been Haha!

Klopt, dat doe ik wel Ja

Heb trouwens afgelopen zondag tijdens mijn rit geprobeert om een stukje te zweven boven het zadel (zoals de duitsers toch? Knipoog) Maar dat lukt me echt niet! Nog niet eens twee passen.. Wat is daar dan de techniek (of het kunstje) van?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:28

Ik vind het er ook totaal niet comfortabel uitzien. Ik denk dat iemand die nog nooit een paard heeft gezeten het heel goed voor kan doen Clown Zo ziet het eruit

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 17:44

Lenneke_ schreef:
Ik vind het er ook totaal niet comfortabel uitzien. Ik denk dat iemand die nog nooit een paard heeft gezeten het heel goed voor kan doen Clown Zo ziet het eruit

Haha, dan zal ik nog maar eens een rondje mijn vader op mijn paard zetten Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:49

Ik vind het heerlijk zitten, maar vind dat je vooral zo moet zitten als je zelf wil. Als dit niet lukt moet je het vooral niet vol proberen te houden. Zelf zal ik het ook geen kilometers vol houden, maar zo af en toe een paar minuten vind ik heerlijk Lachen

Wat de truk is? Geen idee, maar ik merk wel dat je niet te strak moet willen zitten. Daarnaast is het belangrijk precies dat ene punt te vinden waar in je geen moeite hoeft te doen te blijven staan en je door de bewegingen van je paard niet naar voren of achter word gegooid. Probeer zo recht mogelijk boven het paard te zitten en niet naar voren te vallen, dan valt het paard ook naar voren.
Verder merk ik dat ik zelf ondanks dat ik 'sta' toch met de bewegingen mee ga.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:52

Judith_ schreef:
Ik vind het heerlijk zitten, maar vind dat je vooral zo moet zitten als je zelf wil. Als dit niet lukt moet je het vooral niet vol proberen te houden. Zelf zal ik het ook geen kilometers vol houden, maar zo af en toe een paar minuten vind ik heerlijk Lachen

Wat de truk is? Geen idee, maar ik merk wel dat je niet te strak moet willen zitten. Daarnaast is het belangrijk precies dat ene punt te vinden waar in je geen moeite hoeft te doen te blijven staan en je door de bewegingen van je paard niet naar voren of achter word gegooid. Probeer zo recht mogelijk boven het paard te zitten en niet naar voren te vallen, dan valt het paard ook naar voren.
Verder merk ik dat ik zelf ondanks dat ik 'sta' toch met de bewegingen mee ga.

Oké bedankt! Zal het toch nog eens uitproberen (ben namelijk zeer benieuwd).

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:21

mmmhhh wat de truc is?
ik heb altijd renpaarden gereden, en het gaat bij mij vanzelf eigenlijk.
het is eigenlijk recht boven je paard staan, dus niet teveel op de voorhand.
Het licht er ook aan hoelang je beugels zijn. met kortere beugels zijn het echt je bovenbeenspieren die je nog harder gebruikt. met langere beugels komen je kuitspieren erbij. Wat ik ook altijd prettig vind is een niet te hoge lepel van je zadel Haha! zit even te denken of ik een foto heb Verward

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:00

Krijg jij last van je bovenbeenspieren op een renzadel?? Ik alleen in mijn kuiten, last van verzuring...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:17

Het hangt ook erg van je zadel af denk ik. In een zadel waar de beugelophanging recht onder je zwaartepunt zit, of maar ietsjes daarvoor, hoef je maar een beetje omhoog te komen en je "zweeft". Maar op een zadel waar de beugels verder naar voren zitten kan het bijna niet, of je moet echt verlicht gaan zitten (en dus je bovenlichaam naar voren buigen, anders kun je nooit balans houden.