Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Judith_ schreef:Volgens mij zijn er verschillende reden te blijven staan of juist te gaan zitten.
Blijven staan in draf kan bijvoorbeeld de rug ontlasten, maar dan word al het gewicht geverdeelt over twee smalle gebieden, daar waar de beugels zijn bevestigt. Blijven zitten zou daarom ook voordelen hebben omdat het gewicht op deze manier over een groter oppervlakte word verdeelt.
Lenneke_ schreef:Judith_ schreef:Volgens mij zijn er verschillende reden te blijven staan of juist te gaan zitten.
Blijven staan in draf kan bijvoorbeeld de rug ontlasten, maar dan word al het gewicht geverdeelt over twee smalle gebieden, daar waar de beugels zijn bevestigt. Blijven zitten zou daarom ook voordelen hebben omdat het gewicht op deze manier over een groter oppervlakte word verdeelt.
Dat heb je alleen bij boomloze zadels of zadels waarbij de beugelophanging vooraan de boom zit, anders verdeeld de boom de druk
) weggelegd.
arabianpride schreef:En dan hebben we nog het geregeld wisselen van het been waarop je lichtrijd.
Dus niet de hele rit op hetzelfde been

) Maar dat lukt me echt niet! Nog niet eens twee passen.. Wat is daar dan de techniek (of het kunstje) van?
Zo ziet het eruit Lenneke_ schreef:Ik vind het er ook totaal niet comfortabel uitzien. Ik denk dat iemand die nog nooit een paard heeft gezeten het heel goed voor kan doenZo ziet het eruit

Judith_ schreef:Ik vind het heerlijk zitten, maar vind dat je vooral zo moet zitten als je zelf wil. Als dit niet lukt moet je het vooral niet vol proberen te houden. Zelf zal ik het ook geen kilometers vol houden, maar zo af en toe een paar minuten vind ik heerlijk
Wat de truk is? Geen idee, maar ik merk wel dat je niet te strak moet willen zitten. Daarnaast is het belangrijk precies dat ene punt te vinden waar in je geen moeite hoeft te doen te blijven staan en je door de bewegingen van je paard niet naar voren of achter word gegooid. Probeer zo recht mogelijk boven het paard te zitten en niet naar voren te vallen, dan valt het paard ook naar voren.
Verder merk ik dat ik zelf ondanks dat ik 'sta' toch met de bewegingen mee ga.
zit even te denken of ik een foto heb