Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:55

Je hebt helemaal gelijk hoor :j

Ik denk dat ik er achter ben waardoor ze die dag zo idioot was. Ik heb haar gister dressuur gereden wat ze normaal gesproken super braaf doet, heel fijn contact en op een lichte contactteugel nageeflijk te kunnen rijden, maar oh oh oh ze had echt zo'n ontzettend last van * iets * in haar mond. Bij elke mm contact sloeg ze haar hoofd de lucht in en opzij, alsof ze een tik op d'r neus kreeg. Na een tijdje werd ze wel wat fijner, maar tijdens het oefenen van galopovergangen ging ze echt alle kanten de lucht in terwijl ze dat in de bak echt nooit doet. Op een los teugeltje galoppeerde ze heel braaf aan, en als ik ook maar voor een seconde m'n teugels oppakte, sloeg ze weer met d'r hoofd alle kanten op. Na het rijden wat in haar mond gekeken, maar daar kon ik eigenlijk niks zien of voelen, maar ik vond dat haar hele mond al 'vol' zat met haar tong en ik het idee had dat er helemaal niet zo veel ruimte was voor een bit en dat dat haar wellicht ongemak geeft als je de teugels oppakt en het bit veranderd van vorm. Ik kreeg opeens de realisatie dat ik haar een paar dagen eerder met een bit met tongboog had gereden, en ze dus wellicht iets van een plekje of gevoeligheid precies in haar gehemelte had gekregen en dat ze daardoor zo met haar hoofd sloeg donderdag en dus gister. Ze is natuurlijk al langer best gek buiten met bit, maar ik vond het voor mezelf wel een logische verklaring

Vandaag met een beetje knikkende knietjes besloten om bitloos te rijden :D Onverwachts ging een stalgenoot mee, en haar paard was erg fris door het prachtige voorjaarsweer en liep bijna de halve rit op de plaats de galopperen met zo nu en dan wat gebok er tussen. En Clara, oh wat was ze braaf! Ze was heel fijn te rijden op de S hackamore, zo nu en dan wat sterk voor een paar seconden maar ik kon haar makkelijk bij me houden en verder totaal geen ongemak en ze liep gewoon lekker met d'r oortjes er op terwijl haar paardenvriend naast haar liep te bokken en te doen :') Echt zo trots op haar! Ze voelde ook duidelijk meer relaxed. Ik rijd zelf eigenlijk ook liever bitloos (op buitenrit) dus ik denk dat we het zo verder aan gaan pakken :j

Maar misschien was ze ook gewoon braaf omdat ze al een hele showroutine had opgevoerd voordat we gingen rijden :')

little_birdy

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:17

Haha stuiterbal ! Misschien heeft haar tong wel gewoon klem gezeten met dat andere bit en daardoor inderdaad gevoelige plek gekregen?
Pijn veroorzaakt natuurlijk ook wild gedrag.
Fijn dat ze vandaag weer beter liep !
Ik heb een staprondje gemaakt pika was 5 dagen vrij na de wedstrijd.
Als ik morgen tijd heb tijdens mijn werk dan even in de bak rijden

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:00

Nou dat klinkt niet gek hoor idd.
Fijn dat ze er goed op liep soms is het even zoeken wat ze je proberen te vertellen.
Ik moet mijn bitloos hoofdstel ook eens uitproberen omdat het met eten en drinken onderweg als ik trektocht maak wel heel fijn is.

Ik ga zo naar het bos even iemand op halen met haar nieuwe jonge paard.
Hopelijk heeft de mijne nu niet precies vandaag laat ik even jolig zijn, :')

Zo fijn dat de temp nu iets zachter is ipv zo ontzettend koud.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:12

Wij hebben vandaag een oefen endurance gedaan. 12 km. Voorbereiding was niet goed genoeg.
Ik zou met hartslagmeter, maar glijmiddel vergeten en ook geen tijd meer om t te regelen met opzadelen.

Verder ging t prima. Heb de route op de telefoon gedaan net gps. Dat werkt echt goed (had deze route al eens gereden, dus wist ook veel) maar overal waar we de bocht om moesten trilde mijn telefoon even.

Net voor t einde werden we nog ingehaald (wij waren al aan het uitstappen. Zij nog niet) dat werd niet echt gewaardeerd door mijj paard. Dus galloperen op de plaats. Ze had duidelijk nog energie genoeg.

Na aankomst nog paar minuten gewacht en aangeboden. 60 hartslag. Die 10 minuten en 64 hartslag is wel ideaal. Daarmee red ik het denk ik straks vrij makkelijk met niet mega veel uitstap afstand.

Binnenkort wil ik graag een rondje alleen proberen. En dan dus wat verder en met hartslag

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:14

En scooby fijn kunnen rijden?

Leuk joltsje dat je dat gedaan hebt. Leerpuntje voor de volgende keer dat de voorbereiding meer tijd vergt !
Ik maak zelf altijd een soort dagplanning vantevoren en neem alles ruim en dat is me tot nog toe heel goed bevallen!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:20

Klopt, ik dacht er te makkelijk over.
Vriendin kreeg t paard niet op de trailer eerst, dus daardoor 15 minuten later.

Nou ha, we hadden er nooi weer bij

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:58

Vacht kleddernat maken tot op de huid wil ook werken als je geen glijmiddel bij je hebt.
Ik doe dat altijd met een flink natte spons.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 20:16

Water werkt inderdaad ook meestal goed, en na een tijdje gaan ze zweten en heb je natuurlijk glijmiddel. Wat klinkt dat fout :D Ik plan inderdaad ook altijd heeeel ruim op een wedstrijd / trainingsrit want de tijd vliegt en omdat je niet de normale routines kunt uitvoeren duurt het toch altijd langer dan je denkt. Ik ben zelfs op ons debuut vorig jaar 2-3 minuten te laat in de tweede ronde vertrokken, was ietsje té relaxed in de tussenpauze :') Ach ja, dat maakt ook niks uit.

Hopelijk wel kunnen je genieten van een rit en mooi om zo'n relatief korte afstand te kunnen rijden als oefening :)

Ja ik denk inderdaad dat het zoiets was Little birdy, iets heeft haar in ieder geval zeer gedaan in d'r mond. Vandaag weer een rondje gereden met mijn stalgenoot en ze was weer hartstikke braaf :j Ze was vandaag wat frisser en ze sprong nog eens paar keer opzij en naar voren door 'enge' dingen maar geen enkel getrek of gebok. Goed voor het vertrouwen zo :j

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:43

Joltsje schreef:
Klopt, ik dacht er te makkelijk over.
Vriendin kreeg t paard niet op de trailer eerst, dus daardoor 15 minuten later.

Nou ha, we hadden er nooi weer bij

Het heet ook oefen Endurance dit vergeet je de volgende keer niet.
Mijn hartslag meter batterij was dus leeg die wilde ik ook omdoen vandaag maar die deed dus niks.
Al is het een oudje zou jammer zijn als die het niet meer deed.

Mijn ritje was heerlijk nichtje met haar jonge onervaren paard opgehaald met mijn merrie .
Heb ze een rondje mee op sleeptouw genomen.
Helemaal blij was ze.
En daarna weer naar huis nog heerlijk kunnen galopperen over de hei.
Was een top dag vandaag.

Fijn dat de mond weer ok is Piekosjj

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:54

Aaah dat klinks goed Scooby09.

En inderdaad, had ook zonder glijmiddel gekunt, maar dus niet genoeg tijd meer om daar mee om te pielen.

Verder zeker lekker gereden. Vooral ook blij dat de route via komoot op mijn telefoon zo lekker ging. Dus binnenkort maar eens proberen op een route die ik niet ken.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:59

Hoe zijn de paden daar in Gaasterland, en de omgeving?
Ik zit eraan te denken die evt te starten.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:11

Super geslaagd weekenden als ik het zo hoor :D

Arie mocht even mee naar Renesse om mee te gaan als stabiele factor bij de trainingsrit voor endurance Zeeland. Heerlijk om op ‘mijn’ oude vertrouwde strand te rijden. Als klein meisje ging ik altijd met opa en oma naar de camping in burgh haamstede. We fietste altijd veel en simpel weg heel die kop van schouwenduivenland mijn thuis geworden. Met Windigo maakte ik ook regelmatig uitjes daarnaartoe om te trainen etc, lekker heel t strand af galopperen enzo. Maar met Arie kwam het er nooit van. En dan nu, doordat endurance Zeeland mij vraagt voor routes in Goirle en het daar organiseren maak je toch weer een zwaai naar dat strand. Het moet zo zijn <3
Stiekem in de auto wel een traantje weg gepinkt dat het leven zo loopt <3

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:19

scooby09 schreef:
Hoe zijn de paden daar in Gaasterland, en de omgeving?
Ik zit eraan te denken die evt te starten.

Geen flauw idee. We zijn dat weekend een weekendje weg. Leek mij anders ook wel wat.

Is dat bij jou in de buurt?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:21

Leuk om alles zo mee te lezen. Voel me meteen ook wel onervaren haha. Maar al doende leert men.

Gister is mijn zus voor het eerst in een groep mee naar buiten geweest. Normaal rijden we samen of ik op de fiets of ze rijdt alleen. Dit keer in een clubje van 8 maar 2 splitste af en kwamen dus terug met 6. Ze heeft zowel voorop als achterop gereden. Ging allemaal super dus ze was helemaal blij.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 10:35

Wat heerlijk Scooby, Pien en Bo! Dat is toch waar endurance voor staat, heerlijke ritten met je paard maken :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:45

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:46

little_birdy schreef:
[VSW] Overnachting plekje groesbeek met pasen20-21 april

Weet iemand van jullie misschien iets binnen de endurance wereld waar pika een nachtje mag slapen?

Heeft manege Groesbeek niet iets? Verder ben ik totaal niet bekend daar helaas

Hoe nemen jullie je voer mee op wedstrijd of weekend training? Ik heb het nu precies afgemeten mee gehad in zakjes, iets grotere bakjes met gewoon ruim genoeg van alles en weet ik het wat. Maar hét (de) fijne bakje(s) nog niet gevonden helaas.
Ik wil altijd 3 soorten cavalor en 2 soorten grasmix meenemen. Vooral de grasmix is een uitdaging. Daar had ik nu een normaal formaat emmer van mee, maar dat gaat er als zoete koek in (Jeej) maar wat is nu een fijne bak om echt veel mee te kunnen nemen. Ik ben niet echt fan van de action bakjes, die gaan zo snel stuk.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:58

Ik heb meestal een action wasmand mee voor grasmix/compact gras. Als dit op is doe ik er los hooi vanuit m'n net in zodat hij sneller kan eten

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:59

Grasmix, als het meer is dan een emmer, gewoon in de zak. Netjes openmaken en rechtop vervoeren/evt. dichtplakken met een stukje ducttape. Al het andere voer kan wel in emmertjes. Of als je echt lang weg bent: ook gewoon in de zak.

Moet wel zeggen dat dat m.n. voor meerdaagsen handig is waar je de trailer vlakbij hebt. Als je moet lopen is dat niet handig.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 23:18

Ik koop mijn mineralen in emmers van .... ik gok 18 liter met een deksel. En die bewaar ik religieus :') De mineralen zijn ook te koop in grote zakken maar ik wil zo nog een paar emmers doorsparen. Echt ideaal want ze kunnen er in de loop makkelijk uit drinken maar ook voor iets als grass mix kan je dan nog een beetje een relevante hoeveelheid meenemen. Als je meer mee wilt nemen heb je ook van die grote emmers met handvaten, daar kan dan geen deksel op. Weet niet hoe jullie dat in NL doen maar hier gebruikt iedereen die voor koelwater in de vetgate. Dit soort: https://www.granngarden.se/flexikorg-re ... la-bla-75l. Die heb je in onmogelijk veel kleuren en maten.

Daarnaast bewaar ik ook vaak mijn emmers van de supplementen, want die zijn ook handig met een deksel en een handvat er aan en je kan ze perfect op elkaar stapelen zonder dat de hele bups omvalt. Daar kunnen ze vaak niet uit eten maar je kan er gok ik wel een paar kilo krachtvoer in kwijt.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 23:21

Zat idd ook aan de zakken gewoon zo mee te nemen, alleen nu loop ik er dus tegen aan dat dat niet in mijn voerkist past. Ik moet de zak openen anders is ie te hoog, en er past precies 1 zak in een vak _O- dus om nu weer 2 zakken voor de wedstrijden te moeten bestellen én opslag daarvoor moet ik alsnog aan een fijne opberg ton _O- vind t al heel wat met 2 vrieskisten.

Idd die mineraal emmers! Die oude van pavo! Dat is dé drink emmer. Had er 2. 1 is stuk gegaan en rouw er nog steeds om. Dus mocht iemand weten waar je dat soort emmers kunt kopen O:)

En die handvat emmers worden hier idd ook bij het leven gekocht bij de Action. Ik heb alleen liever wel iets ‘dichtes’ ipv 2 van die joekels in m’n trailer. Dan is de mix er al uit voor ik de grens over ben :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 23:28

Zeker als je Belgie in rijd _O- _O-
Ja ik koop dus speciaal mijn mineralen wat duurder in die emmers. Echt idioot eigenlijk maarja :') T is ook zeker handzamer en Clara heeft dus al een keer geweigerd haar mineralen op te eten bij het openen van een nieuwe 25 kg zak. Kon ik dus een half jaar aan mineralen voor minder dan de helft van de prijs verkopen :roll: Dus sindsdien wat voorzichtiger met het kopen van hele grote zakken voer :') Je kan vast wel dat soort emmers op amazon ofzo kopen. Toen wij ons huis aan het verven waren heb ik er ook aan gedacht om die emmers te bewaren en schoon te maken maar dat vond ik uiteindelijk toch te eng. Ze waren wel helemaal schoon maar toch het idee vond ik niet fijn. Als je ooit nog 'ns deze kant op komt mag je wel wat van mijn emmers meenemen ;) Ik heb er onderhand vier of vijf geloof ik. Ze zijn echt ideaal, precies de juiste grootte dat ze er goed uit kunnen drinken en je zet ze zo weer terug de auto in

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:32

Inderdaad de mineralen emmer ! En ander kun je bij de hornbach ovale (nieuwe) verfemmers kopen van 10 en 15 liter met handvat en stevig deksel ! Die gebruik ik voor mijn voer in op te slaan .

Deze heb ik voor slobber en muslie gaat tussen de 5 en 7 kg voer in gok ik zo
Ik zou voor de grasmix de 15 liter emmers kopen als ik jou was

https://www.hornbach.nl/p/emmer-leeg-ov ... l/3133231/

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:47

Ik heb stalgenoten gehad die Marstal voerden, wat zit in van die grote gele emmers met deksel.
En die stalgenoot gaf die emmers weg.
Ik heb er een aantal van, ideaal om voer en ook water in mee te nemen. Water voornamelijk voor na een trainingsrit of voor op het groompunt. Voer voor na een training heb ik een tubtrug met deksel voor, maar als ik dus een nachtje (of meer) weg ga, dan neem ik dus scheppen voer (niet al te precies afgepast, maar gewoon ruim) in die gele Marstal emmers mee.
En idd, grasmix of luzerne oid gewoon in de zak zelf, zoals Hilli (hi trouwens, lang niet gezien :wave: ) al schrijft.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:20

Tijdje alleen meegelezen omdat ik me met Mellow dit jaar focus op de M1 dressuur en dat gaat voor haar moeilijk samen met endurance training. Maar begint nu wel weer heel erg te kriebelen, dus besloten om mijn jonge fjord Fred te gaan trainen voor een klasse impuls kort in Grolloo. Hij is liever lui dan moe dus ik ben heel benieuwd of het gaat lukken, maar ga mooie interval training voor hem opzetten en doel is laag :j

Ik heb een schone 5 liter can voor schoon water om mee te nemen in de zadelkamer. Staat er eigenlijk altijd in voor na de training als drink- of koelwater. Verder neem ik op warme dagen ook altijd koelwaterflessen mee voor na de training. Dit zijn lege wasmiddel flessen die ik op wedstrijden ook op de groompunten gebruik. Als ik wat serieuze training doe heb ik altijd portie geweekte bietenpulp bij me voor na de training, even lekker wat eten na hard werk en krijgen ze meteen vocht binnen.