Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:40

Ik kom meelezen en meepraten.

Ik ben Pien en heb meerdere paarden en pony's. Mijn zus rijdt inmiddels ook en zij wilt heel graag endurance rijden. Inmiddels heeft ze mijn oudste e pony soort van overgenomen en is vorig jaar begonnen met echt zelfstandig rijden. Ze is namelijk iets onzeker/angstig soms. Nu zijn we inmiddels zo ver dat ze zich heeft ingeschreven voor 13 april de klasse 1 kort!! *\o/* doen er andere bokkers aan deze wedstrijd mee?

Wel al een vraag; de wedstrijd wordt niet meer via lintjes afgezet en je rijd op GPS. Welke app heb je daarvoor nodig? Daar kwamen we zo nog niet achter.

Deze wedstrijd is echt een proefwedstrijd. Even kijken hoe alles werkt, waar we op moeten verbeteren, routine krijgen etc.. Ik heb ooit bij een endurance ruiter geholpen maar dat is ook al weer ruim 10 jaar geleden dus ben er helemaal uit.

Hilli

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:46

Hoe je de route uitleest is aan jou. Dat kan via een losse, handheld GPS.
Of via een horloge. Maar -en voor nu goedkoper- ook via een app op je telefoon. TopoGPS en Komoot zijn voorbeelden, maar er zijn meer goede varianten beschikbaar. Vaak betaal je een paar euro voor een download.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:53

Wat leuk en welkom !!
Ik heb topo gps op mijn telefoon voor nu nog de gratis variant maar ik hoor van meerdere dat de paar euro voor de volledige kaart het geld goed waard is !

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:20

Dankjewel! Heel erg spannend om een andere weg in te slaan en voor mij vooral om een stukje los te laten want nu mag ik gaan groomen ipv wedstrijdrijden.
Zelf ga ik starten net de 4 jarige, eerst dressuur en ook springen dus kom niks te kort.

Je denkt dat je wat weet van wedstrijd rijden maar endurance is toch weer anders. Maar lidmaatschap is er, startkaart is er en nu ook ingeschreven voor de wedstrijd. Super spannend allemaal. De pony (wordt 8 dit jaar) kan het wel, nu wij nog handig worden :j

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:06

StalMelyn schreef:
Dankjewel! Heel erg spannend om een andere weg in te slaan en voor mij vooral om een stukje los te laten want nu mag ik gaan groomen ipv wedstrijdrijden.
Zelf ga ik starten net de 4 jarige, eerst dressuur en ook springen dus kom niks te kort.

Je denkt dat je wat weet van wedstrijd rijden maar endurance is toch weer anders. Maar lidmaatschap is er, startkaart is er en nu ook ingeschreven voor de wedstrijd. Super spannend allemaal. De pony (wordt 8 dit jaar) kan het wel, nu wij nog handig worden :j

Ik weet niet hoe oud je zus is, maar tot een bepaalde leeftijd mogen minder jarige niet alleen rijden. Wat spannend zo’n overstap, heel veel succes en vooral plezier hebben is belangrijk. *\o/*

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:12

Ik ben bijna 32 en mijn zus is 34 dus dat komt goed!

Heel spannend maar ook heel erg leuk. Het leek mij ook altijd een leuke tak van sport maar heb jarenlang alles alleen gedaan en dan is endurance niet handig. Dressuur is dan prima te doen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:19

StalMelyn schreef:
Ik ben bijna 32 en mijn zus is 34 dus dat komt goed!

Heel spannend maar ook heel erg leuk. Het leek mij ook altijd een leuke tak van sport maar heb jarenlang alles alleen gedaan en dan is endurance niet handig. Dressuur is dan prima te doen.

:D haha dan is leeftijd idd geen enkel probleem _/-\o_

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:49

Leuk Stalmelyn.

Ik ben komoot een beetje aan het uitvogelen met GPS. Zal topo gps ook eens proberen.

Lekker oefenen en rijden en dan kokt je zus er vast wel. Welke regio woon je?

Ik heb aankomende zondag oefen endurance (drents friese wold). Doel is dus goed gps rijden, hartslagmeter testen en toch echt wel op tempo gaan rijden. Os 12 km dus dat is prima te doen.

Mijn doel voor dit jaar is denk ik 3x endurance in noord nederland (gaasterland kan ik helaas niet). En dan vooral op zoek naar mijn tempo. Wat past het beste mij ons zeg maar.

Ik heb dus een polar hartslagmeter. Maar geen watch. Wel de app op de telefoon.
Wat hebben jullie vooral? Een handheld voor de eoute? Kunnje daar ook de hartslag van je paard op aflezen? En ik welk opzicht is dat beter dan een watch?

Weten jullie of een apple watch ook de routes kan aangeven?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:59

Welkom!! Ik gebruik Locus Map Lite, een redelijk ouderwets uitziende app maar hij deed het prima de vorige endurance rit :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:14

Joltsje schreef:
Leuk Stalmelyn.

Ik ben komoot een beetje aan het uitvogelen met GPS. Zal topo gps ook eens proberen.

Ik heb aankomende zondag oefen endurance (drents friese wold). Doel is dus goed gps rijden, hartslagmeter testen en toch echt wel op tempo gaan rijden. Os 12 km dus dat is prima te doen.

Mijn doel voor dit jaar is denk ik 3x endurance in noord nederland (gaasterland kan ik helaas niet). En dan vooral op zoek naar mijn tempo. Wat past het beste mij ons zeg maar.

Wat hebben jullie vooral? Een handheld voor de eoute? Kunnje daar ook de hartslag van je paard op aflezen? En ik welk opzicht is dat beter dan een watch?

Ik zou echt een polar watch aanraden, daar rij ik zelfs mee als ik de HR band niet omdoe. Ik rij met de GritX. Ik upload mijn route op komoot en komoot heb ik gekoppeld aan Polar, ik rij de route dan via polar. Op deze manier heb je zelfs een signaaltje op je watch als je iets moet doen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:24

Ik woon tussen Arnhem en Wageningen in en de paarden staan in Bennekom. Leusden is dus ideaal voor ons. Ons doel dit jaar is vooral plezier hebben en ervaring opdoen. En als het kan winstpunt(en) in de klasse 1.

Ik zie op bokt markt wel eens endurance clinics voorbij komen maar soms zo ver weg, dus hopelijk komt er wat in de buurt. Kunnen we ervaring op doen en vragen stellen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:27

StalMelyn schreef:
Ik woon tussen Arnhem en Wageningen in en de paarden staan in Bennekom. Leusden is dus ideaal voor ons. Ons doel dit jaar is vooral plezier hebben en ervaring opdoen. En als het kan winstpunt(en) in de klasse 1.

Ik zie op bokt markt wel eens endurance clinics voorbij komen maar soms zo ver weg, dus hopelijk komt er wat in de buurt. Kunnen we ervaring op doen en vragen stellen.

Dan zou Haarle toch goed te doen zijn? Ik rij daar ook uurtje over :j Fam de Boer geeft fijne trainingen incl voorkeuren, koelen en alles wat er nog meer bij komt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:40

Trainingen van Team de Boer in Haarle kan ik idd van harte aanbevelen :j

Ik rijd zelf met een Garmin GPS horloge (Feñix 6s pro solar) waarmee ik ook kan navigeren.
Ik vind zelf navigeren met horloge fijner dan steeds een telefoon uit mijn zak te moeten halen.

Maar als je net begint, zijn de genoemde opties voor je telefoon ook heel prima om te ondervinden of je het wat vindt.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:49

Ik heb laatst genavigeerd met de Outdoor Active app. Werkte prima, ook met spraakgestuurde navigatie, routes makkelijk te importeren met GPX en een gratis app.

Komoot heb ik op een of andere manier steeds dat mijn aangekochte kaarten verdwijnen. Heb nou al zo vaak een nieuwe kaart gekocht dat het voelt als een bodemloze put.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:24

Team de boer meteen even opgezocht. Dat ziet er goed uit dus wie weet eens die kant op.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 19:04

Welkom Pien, wat leuk dat je ook endurance wilt rijden!

Ik heb in Ede gewoond en mijn pony's stonden aan de rand tussen Bennekom en Wageningen, ik ken die bossen echt heeeeel goed en je kan daar echt zo heerlijk rijden! :):)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:03

SandraWierda schreef:
Joltsje schreef:
Leuk Stalmelyn.

Ik zou echt een polar watch aanraden, daar rij ik zelfs mee als ik de HR band niet omdoe. Ik rij met de GritX. Ik upload mijn route op komoot en komoot heb ik gekoppeld aan Polar, ik rij de route dan via polar. Op deze manier heb je zelfs een signaaltje op je watch als je iets moet doen.

mijn dank is groot. vandaag de polar grit x pro via marktplaats gekocht. vanavond ophalen.
zondag mooi testen met de oefen endurance. zin in.
ik zag inderdaad dat ie ook echt de route aangeeft (voor zover dat op een horloge kan)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:51

Wat leuk allemaal! Leuk ook nieuwe gezichten! Nu ben ik benieuwd, hoe zijn jullie in deze discipline gerold?
Wie kijkt er allemaal nog meer uit naar warmere temperaturen :D

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:59

Ja!!! Heerlijk. De regen mag van mij alleen weg blijven want dan is het bos binnen no time weer een moeras …

Maar morgen gaan we een flinke ronde maken en ga ik mijn nieuwe flex on stijgbeugels proberen die ik vandaag heb gekregen voor mijn verjaardag <3

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 18:18

Ik kijk wel uit naar wat warmer weer maar er komt bij ons ook weer regen aan. Blehhhhh. Dan heb ik liever koud en zonnig!

Onze rit was vandaag weer een rollercoaster van emoties voor Clara :') Ze was al aan het rennen en bokken door de wei tijdens het uitmesten dus dat beloofde al wat :)) Helaas was de grond erg hard en ijzig dus de eerste helft niet lekker door kunnen draven, onder mijn nieuwe plan van: hop gewoon kilometers maken, haar drie keer in galop aan laten springen en ze galoppeerde alle drie de keren met d'r kop tussen d'r knieën. Heerlijk :+ Daarna een stukje off road gereden wat ze altijd echt super goed deed, ze sprong zelf over een riviertje heen (aan de hand) terwijl ik haar daar nogeneens voor hoefde aan te moedigen. Ze is zo'n goed off road paard :D Op de terugweg waren de paden gelukkig wel goed en konden we even lekker de energie er een beetje uitdraven, maar pfoe ze was weer zo gek als een deur. Het waaide wat en elk blaadje wat ritselde en elke vogel was een aanleiding om weer zijwaarts over het pad te springen. Ze houdt me wel wakker in ieder geval :')

Ik heb haar de laatste twee ritten met een ander bit gereden, een kimblewick om te kijken hoe ze zou reageren daar op. Ze raakt zo geïrriteerd door druk aan haar mond en ze vind een hackamore erg fijn, dus ik dacht dat met een iets hefboombitje er wat meer druk op haar hele gezicht komt ipv alleen in haar mond. Maar beiden vond ze echt niks. Ik vond het fijn dat ik haar echt op m'n pinken kon rijden, maar ze reageerde heel erg overdreven op bepaalde momenten door haar hoofd heel erg omhoog te gooien wat ze normaal juist helemaal niet doen, ze trekt juist naar beneden de teugels uit je handen. Ik reed met een rechte stang en daarna met een stang met tongboog. Ik kreeg te horen dat paarden die zo kunnen reageren op het bit zoals haar wel eens een gevoelige tong kan hebben, en ze vond duidelijk het bit met tongboog een stuk fijner dan de helemaal rechte. Ik rijd normaal gesproken met een dubbel gebroken, maar wellicht eens kijken naar een gewoon trensbit met wat meer tong vrijheid. :j Ze is verder meestal niet echt sterk maar ze heeft gewoon hele sterke emoties die niet altijd zo makkelijk te hanteren zijn :')

Wat voor bitjes rijden jullie paarden?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:38

Ik wil niet weten wat Clara gaat doen als het voorjaar is :') stuiter de stuiter zeker _O-

Arie loopt met een winderen gelbit, dubbel gebroken (maar bestaat aan de buitenkant wel uit 1 stuk). Daar loopt ie fijn op, is nu nog een baucher maar ik denk dat hij eindelijk zn verstand gevonden heeft en naar de bustrens kan. Hij blijft nu alleen net iets te veel in het frame lopen en mis wat contact met hem, hij doet zn ding loopt netjes maar helemaal lekker vind ik hem op t moment niet in m’n hand. Hij vond vooral metaal helemaal niks. Maar wie weet kan ik t weer eens proberen. Mag eigenlijk ook niet zeuren, want ik kan hem wel over de rug rijden op 1 hand :')

Zazoe loopt met een dubbel gebroken sweet iron water trens. Ansich is het hoofdschudden wel minder op dit bitje, knabbelt ze er ook lekker op. Met de dubbel gebroken bustrens als ze dan van iets schrok dan sprong ze opzij en schrok ze weer van mijn hand waardoor ze weer opzij sprong etc.
Dus ben nog wat zoekende wat zij nu echt fijn vind maar dat heeft wat tijd nodig _O-

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:25

Haha dat klinkt heel bekend Piekosjj.
De mijne kan ook van dat soort acties hebben al kan ze ook heel fijn ongestoord lekker werken.
Maar ze is nu wel wat scherper en was van de week steeds aan het vragen mag ik galopperen Please...

Ik rijd haar op een dubbel gebroken K&K trens niks bijzonders loopt ze prima op zacht in de aanleuning,
moet er zeker niks zwaarders inhangen ik heb haar wel eerder bitloos gereden en daar wil ik wat meer naar toe voor als ik op trektocht ben eet en drink makkelijker onderweg.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:34

Ik ben voor het eerst in aanraking gekomen met endurance toen ik met een toen nog manegepony (Jip) op vakantie naar de Veluwe mocht en terecht kwam bij Jan en Karin in Ugchelen.

Maar toen nog veel te afhankelijk van anderen voor vervoer en dergelijke, dus meer dan me ervoor interesseren gebeurde niet.

Tot ik jaren later naar Velp was verhuisd en ik het aanbod kreeg om Jip na zijn manege carrière een goede oude dag te geven.
Toen kwam ik met Jip bij Djilan en Bliksem op stal te staan en werd de interesse opnieuw aangewakkerd.
Nog steeds afhankelijk van anderen en een senior pony die niet altijd meer 100% was gezien wat artrose her en der, met hem niet de wedstrijden in gegaan.
Wel mijn eerste echte wedstrijd beleefd (2* CEI Compiègne) als groom van Bliksem en ik vond het wel machtig mooi.
Daarna voelde mee naar Uddel als groom wel heel knus en gezellig :')

Toen Jip nog wat ouder werd kwam er een tweede bij en dat is Elmo en met hem dus wel echt gaan trainen en starten.
En ooit starten we wel weer, ik vond het zondag heel gezellig om de sfeer van een wedstrijd weer mee te maken!

Sta overigens nog steeds op dezelfde stal, alleen Bliksem is er helaas niet meer.

Elmo wordt gereden met en dubbel gebroken hulstrens van Harry's Horse.
De voordelen van een watertorens met draaiende ringen, zonder de nadelen van velletjes die daar tussen kunnen komen, dan toch weer het comfort van de bustrens.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 22:39

Pfoe het voorjaar, daar moet ik me nog even mentaal op voorbereiden :')

Ze was vorig jaar in de winter ook zo gek, toen werd ze in het voorjaar wel wat meer relaxed want dan gaat ze weer 24/7 buiten en toen was ze natuurlijk ook wat meer in training. Madam vind dat ze veeeeels te weinig werkt op het moment :') Maar ik ben echt heel bang om haar te snel op te bouwen, zeker nu de grond zo hard is de laatste paar weken

Clara heeft altijd gevochten op het bit, ook toen ze nog als draver werkte. Altijd trekken en boos worden op te veel druk. Ze trok zo hard met 'r hoofd naar beneden de hele tijd dat ze haar hele mondhoeken kapot had getrokken, en tsja dat deed ze echt helemaal zelf :knuffel: Ik heb haar het eerste jaar bitloos, vnl op een s hack, gereden en dat ging echt zo fijn en zo goed, maar ze is nu zo fit en fris dat ze vorig jaar er enorm sterk op werd en heel boos werd dat ik haar constant af moest remmen, het was echt een gevecht touwtje trekken de hele tijd. Toen ben ik haar buiten op bit gaan rijden want in eerste instantie heel goed ging, eindelijk weer lekker op een los teugeltje kunnen rijden, maar ze is nu zo ontzettend gek en fris en toch nog wat zwak van haar blessure dat ze bijna geen enkele druk van het bit accepteert wat zich in bokken met d'r kop tussen de knieën resulteert. Zoals vandaag, dan schrikt ze en dan komt er natuurlijk meer druk op het bit omdat ze raar haar hoofd opzij trekt oid en dan begint ze direct te bokken, of als ze bijv onverwachts over een slootje springt en er daardoor druk op het bit komt. Dan bokt ze nogeneens omdat ze over het slootje huppelt, maar echt daarna omdat ze boos word dat er druk op het bit komt 8)7 Over de snelheid hebben we ook veel discussies :+ Het 'grappige' is dat ik haar zo terug kan zetten op stem en zit van draf naar stap en zelfs heuveltje af langzamer lopen begint ze weer beter te kunnen, maar op een fatsoenlijk tempo draven neee dat kan echt niet. Maar wel gewoon op stem commando terug naar stap :') Echt alsof ze zegt: joe ik ben een draver ik MOET hard draven :+

Een plastic / gel bit heb ik nog niet geprobeerd. Ze heeft op dit moment duidelijk een voorkeur voor sweet iron, ze pakt haar huidige bit zelfs zelf aan, maar ik zou ook eens graag een 'gouden' of misschien zelfs een leren bit willen proberen. Ik had inderdaad op het kimblewick bit dat ze ontzettend rond ging lopen en ik echt het gevoel had dat ik totaal geen communicatie met haar had! Ik rijd haar ook op een baucher (van Fager) en voor haar werkt dat heel goed, ze heeft best veel stabiliteit nodig. Een bit met losse ringen is echt een no go, dan zit ze de hele tijd als een gek te kauwen. T is zo jammer dat goede bitten zo duur zijn :') En die goedkope standaard bitten van de lokale zaak wilt ze echt niet hebben

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 23:58

Pika loopt nu op een kleine hackamore op de wedstrijden omdat ze snel achter het bit gaat lopen en dat vind ik niet wenselijk op wedstrijd.

Maar heb ook een halsterhoofdstel met dubbel gebroken hulstrens.

In de bak loopt ze op een dunne bustrens.

Je zou eens kunnen kijken naar een combina Van een hackamore met gewoon bit?
Maar heel eerlijk als ze buiten zich zo *ongecontroleerd* gedraagd ga je denk ik dit probleem met ieder bit hebben.
Ik snap je gedachtegang van ze is fris blij en heeft energie heel goed hoor maar ze misdraagt zich nu dus ook gewoon en daar kan je je denk ik niet heel erg tegen optomen?
Dan word ze alleen maar bozer