Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:34

Monody schreef:
Klinkt heerlijk Scooby! Bij Marnix is na een flinke galop ook vaak de druk van de ketel en dan is het lekker doorkachelen in draf.
Oh die aanpassing van de hartslag heb ik even gemist! Maar dat mag dus wat hoger zijn nu?

Ja ze word wel blij van even wat meer tempo .
Hartslag mag nu 64 zijn dat is voor sommige echt een fijne aanpassing.

Mok heel lastig te bestrijden bestaan niet voor niks tig zalfjes voor bij de een werkt dit bij de ander dat.
Mijn ervaring is ook vaak toch ook iets van binnen uit.

Vanavond les gehad in de bak ze is zo sterk en stabiel aan het worden en zo meewerkend ondanks ze het hee moeilijk vind.

Piekosjj

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 23:29

Fijn zeg Scooby als je zo die vooruitgangen voelt +:)+ Zeker in het dressuurwerk vind ik dat vaak zo'n kick geven!

Interessant zo de nieuwe HR regels. Bij ons is het klasse tot en met 79 km 60 bpm, en 80+ km 64 bpm. En die 4 slagen op de hogere klasses schelen inderdaad echt zooo veel, ik zie veel paarden die best lang rond de 60-62 blijven hangen. Al vind ik het op de lagere klasses wel goed dat wij nog de lagere hartslag hebben, je wordt dan als nieuwe ruiter wat meer geforceerd om echt je paard te kennen, te koelen en niet maar ff je hele ronde als een gek te rijden en hop aan te bieden.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:49

Ik ben ook blij met de 64! Ik weet nog in Montferland, Arie stond vol in training voor de 120 in Fontainebleau (die ie op 16,4 uitliep) en reed daar een 20 impuls (hc) Flink stuk uitgestapt en jawel meneer was direct 64, hij stond nog zo aan met t zadel op z’n rug. Zadel eraf gehaald, en opnieuw aangeboden. Dat was 60. Kreeg toen de opmerking als ik verder wilde in de endurance ik mijn paard wel iets beter mocht kennen en trainen, want dit was wel erg op t randje :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:26

Mijn hafje gaat idd blij worden van 64.

Hij is snel afgeleid en ik weet dat als ik aanbied, hij eerst weer ietsje oploopt, maar als je dan de hele minuut telt, hij wel op 56-58 uitkwam.
Maar ook al eens een student gehad die mij na 15 seconden wegjoeg met, nee, hij is te hoog, 64.
En ondanks mijn ervaren groom (tevens jurylid) die zei dat ze de hele minuut moest tellen, weigerde ze dat.

Terwijl ik zelf zoveel naar zijn hartslag had geluisterd, dat ik zijn patroon gewoon kende.
Hij start ietsje hoog op het moment dat je de stethoscoop er tegenaan zet, maar na ongeveer 15-20 seconden hoor je hem overduidelijk vertragen en dan kom je dus netjes onder de 60 uit.

Sindsdien geef ik het direct aan, dat ze de volle minuut moeten tellen, en sindsdien ook niet meer weggestuurd op een te hoge hartslag bij finish of vetgate.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:34

Ik denk dat Mar ook blij gaat worden van 64, al is het alleen maar door de spanning en reuring om zo’n evenement heen. We zijn er nog niet heel ervaren in dus om dan wat speling te hebben is fijn!

Zag dat knappe Mar dit topic even op de kaart zet in uitgelicht met onze foto :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 15:54

billy3105 schreef:
Ik ben ook blij met de 64! Ik weet nog in Montferland, Arie stond vol in training voor de 120 in Fontainebleau (die ie op 16,4 uitliep) en reed daar een 20 impuls (hc) Flink stuk uitgestapt en jawel meneer was direct 64, hij stond nog zo aan met t zadel op z’n rug. Zadel eraf gehaald, en opnieuw aangeboden. Dat was 60. Kreeg toen de opmerking als ik verder wilde in de endurance ik mijn paard wel iets beter mocht kennen en trainen, want dit was wel erg op t randje :')

Haha ja ff je 120 paard beter gaan trainen jij _O-

Wat leuk Mar in uitgelicht! Hopelijk komen er zo nog wat meer mede-endurance ruiters bij :D

Vandaag weer met Clara op pad geweest, en ze was zoals gewoonlijk weer AAN :') Echt dat paard is niet moe te krijgen := Al redelijk vroeg in m'n rit besloten om niet te galopperen want ze was ontzettend kijkerig en hopperig en proberen zo veel mogelijk de rust te bewaren, maar onderweg dacht ik: ik kan haar niet voor altijd zo voorzichtig blijven rijden, ze kon vorig jaar hartstikke goed galopperen zonder te bokken en ander dom gedoe, dus we moeten gewoon weer kilometers maken en weer even van het begin af aan beginnen. Ik vraag haar ook altijd super voorzichtig om aan te springen in galop want ze lijkt van alleen de hulp al helemaal overprikkelt te worden, maar ik denk dat ze juist daardoor mijn onzekerheid voelt. Dus geprobeerd met iets meer moed en zekerheid aan te springen, wat dieper in het zadel te blijven zitten en echt even door die overgang heen rijden zodat ze meer naar voren aanspringt ipv naar boven zoals ze nu meestal doet. Ze maakt namelijk vaak een grote bokkensprong met haar hele lijf tijdens het aanspringen. Dat leek goed te gaan, de galop zelf daarna was wel echt té onstuimig met nog wat bokkensprongen, maar daarna nog twee keer aangesproken waarbij eentje echt super netjes en gecontroleerd ging. Ik merk dat ik best een beetje 'een ding' van die galop heb gemaakt, ik rijd nl altijd alleen en ondanks dat ik er nog niet af ben gevallen, is dat wel echt een paar keer bijna gebeurd want ze kan flink gemeen bokken, maar ik moet mezelf er echt even overheen zetten en ook aan mijn paard de moed en het vertrouwen geven dat ze het gewoon kan. Want ze kan ook vandaag de dag heel netjes en rustig in galop aanspringen, ze doet het alleen meestal niet :') Het opleiden van (jonge) paarden gaat echt over heuvels en dalen he, waar het de ene dag zo goed kan gaan en de andere dag het lijkt of het de eerste buitenrit is :')

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 07:43

Nou Billy dat is wel een ongepaste opmerking van de teller zeg.

Idd Marije zijn veel paarden die tijden het tellen genoeg dalen omdat ze toch even reageren op het aan leggen die hebben de minuut gewoon nodig en dat hoort ook staat ook in regelement.

64 is voor paarden die van nature wat hogere hartslag hebben ook fijner .
Zeker bij klasse 1 kom je aan de finish sprinten er net een hogere klasse langs ja af is niet fijn en zegt niks over de conditie van je paard.
En jonge / onervaren paarden hebben gewoon nu iets meer marge om het spannend te mogen vinden.

Goed gedaan hoor Piekosjj valt niet altijd mee om de spanning safe te laten afvloeien.

Hier was ze vrij gisteren vandaag aan de longe.
Ik heb na vandaag 5 dagen vrij dan donderdag thuis rondje bos.
vrijdag klimmen in Leersum.
En dan kijk ik even hoe ze dat gedaan heeft als ze dat goed doet mag ze zaterdag nog thuis rondje doen.
En dan heeft ze een mooi bloktraining erop zitten gelijk.
Dan begint het ook echt weer wat te worden als ik er aan denk zal ik mijn hartslag meter weer eens omhangen.
Kijken he ze ervoor staat .

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:34

Wat leuk dat er weer activiteit in het topic is! Jaloers op al jullie trainingen en wedstrijdplannen want wij staan nog steeds stil met een peesblessure ;(

Billy ik vrees dat als het echt kloven zijn in die kootholtes dat je het met sudocreme alleen maar uitdroogt. Ik had dat vorig jaar ook en in de overtuiging dat het mok was blijven smeren, maar uiteindelijk overgestapt op klovenzalf en toen was het binnen een paar weken dicht. Je kunt nog overwegen klovenzalf aan te maken met zwavelpoeder dat werkt nog iets sneller.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:01

Blessures zijn zo crap. De zalf hier lijkt goed aan te slaan! Dus dat is fijn <3
Ik heb alleen nu een blokje pech met grooms. Iemand hier die toevallig een handje wil uitlenen? In de vetgate even paardje vasthouden ben ik al blij mee _O-

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:14

Ohh gelukkig dat de zalf aanslaat !
Ik heb helaas niemand over heb zelf een onervaren groom mee die alles moet leren dus ik kan je niet helpen helaas.
Maar er is echt wel iemand die daar rondloopt die je even een handje helpt dat weet ik zeker

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:09

Sorry Billy heb geen tijd dit weekend en het is echt een flink stuk weg.
Hopelijk vind je iemand een handje kan net even handig zijn.
Je start de klasse 2?

Hier zo rondje Leersum doen lekker klimmen voor het meisje is wel echt koud buiten zeg :brr:

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:36

Oh scooby als je een leuke ronde hebt daar zou je die willen delen? Ik moet daar ook écht eens naartoe gaan

Net gezwicht om toch even z’n benen schoon te maken van alle zalf ipv een vochtige handdoek nu steeds. Even emmer warm water met soda en de zalf was er zo af. Alles is helemaal mooi! Geen kloven meer niks. Daarna heel goed droog gemaakt en met een föhn echt drooggemaakt (op niet warme stand, maar ook niet te koud) en nieuwe zalf erop. Ontdekte dat ik die zalf ook gewoon zelf hier kan halen bij de apotheek zonder recept. Scheelt een bak met geld. Via de DA was de pot €80 en als ik m zou halen bij de apotheek €30 _O- ben dan altijd wel benieuwd waar dan dat geld blijft steken :') het kan toch bijna niet dat inkoop in Nederland duurder is voor zoiets als inkoop in België?
Weten we dat voor de toekomst _O-

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:01

Fijn dat het been er goed uit ziet en de zalf goed helpt.
Overal waar Paard op staat word ineens in prijs verdubbeld te bizar voor woorden dat.

Hierbij de link van mijn rondje vandaag weet niet of het zo werkt hoor.
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/20544 ... A2&ref=wtd
Was heerlijk rijden vandaag in het zonnetje paden in d= het begin wat hard maar ging snel beter.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:07

Heerlijk weer vandaag voor een rondje! Ik hoop morgenmiddag nog even te gaan, zondag en maandag worden sterveskoud :')
Volgende week geven ze prachtige temperaturen op! 11 graden met een zonnetje, ik kan niet wachten!!

Iedereen die dit weekend naar Voorne gaat: heel veel plezier!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:36

Ik ben gewoon verband gister op mijn gezicht :+
Had even niet ingecalculeerd dat ik een zonnebril nodig ging hebben en had me echt té warm aangekleed (lees lang trainingshirt, dunne trui en een die jas van het wk dus wat ik uit had kunnen doen?) had ‘s avonds echt gewoon last van een zonnesteek _O-

Maar goed! Ons teampje was wel 1/2/3 en Zazoe nam heel onverwacht de BC mee naar huis. Was vooral omdat ze nog net niet galoppeerde bij het terug draven op de nakeuring, want Arie stond daar _O-

Maar zo voor 2 van de 3 de eerste vetgate, het mulle zand in de duinen (wat ze echt niet gewend zijn) en alles eromheen kan ik niet anders zijn als mega dik tevreden over deze eerste wedstrijd <3

Hoe is bij de rest het weekend geweest?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:49

Ohh wat leuk was jij dat met de bc deken! Die is gesponsord door mijn werkgever heel leuk.

Hier is het rijgedeelte heel goed gegaan ze heeft hem heel prima gelopen met der 5 jaar oud en we hebben 10,8 km p uur gemiddeld gereden dus heel netjes.

Alleen ze was mega onrustig om het terrein de hele tijd.
Ze is heel de dag aan het schreeuwen geweest naar andere paarden en had met voorkeuren al een hartslag van 58 :(

Met binnenkomst heb ik meteen aangeboden maar ze was ontzettend gestrest en begon mij tijdens het tellen half omver te beuken om te schuren en moest plassen dus hartslag van 72 pfff

Toen koelen laten jeuken en met 5 minuten was ze gezakt en aangeboden op 60
Dat kostte me dus wel een goede plek en daardoor 12e geworden ipv 4e dat was wel even zuur.
Les voor de volgende keer … niet meteen aanbieden eerst even laten jeuken en tot rust laten komen.
Had het niet verwacht dat ze zo ontzettend gestrest zou zijn want ze gaat echt continu mee naar vreemd terrein ook voor langere tijd op drukke plekken dus dit was een beetje een domper .

Afbeelding

Maar goed mag niet klagen eigenlijk want iedereen vond het terrein behoorlijk zwaar en pika heeft daar eigenlijk heel makkelijk doorheen gelopen en we zijn gewoon netjes binnen gekomen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:57

Ik vond het haar niet aan te zien dat ze zo gestresst was toen jullie binnen kwamen, het zag er best wel relaxed uit bij het passeren van de finish, little_birdy!
Wel jammer, maar ook weer een ervaring rijker.

En gefeliciteerd met de BC, Billy!

Ik vond het een gezellige dag, hoop bekenden gezien, deels uit de organisatie, deels van mijn "oude leven" toen ik nog daar in de buurt woonde en min of meer bij het meubilair van een plaatselijke manege hoorde :')

Om te rijden was het weer perfect, om te vrijwilligen en dan vnl stil te staan was het heel fijn dat ik meestal net uit de wind stond en in het heerlijke zonnetje, maar ik was toch ook wel blij met een heleboel laagjes kleren aan.
En stoelverwarming op de terugweg in de auto :))

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:14

Ohhh jij was dat met die leuke Spikkel!

Het terrein was ook een beetje ‘raar’ ingedeeld. En idd jeuk is vervelend! Dan kunnen ze zo blijven hangen -O-
En idd die BC deken is mooi! Ik heb wel eens vaker een BC gewonnen, maar nooit met n deken, en al helemaal niet zo’n mooie! Die gaat veel gebruikt worden op wedstrijd!!

Lang leve de stoelverwarming! Dank voor het vrijwilligen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:59

Piccolina is nogal een binnenvetter als je naar haar oog kijkt op de foto en der mond zie je het wel.

De dierenarts maakt ook nog de opmerking dat ze een hele strakke mond had met nakeuring dat zegt genoeg voor mij.

Hopelijk met wat meer ervaring word dat allemaal wat beter straks
Ben al lang blij dat ze onder het zadel super betrouwbaar is en me daarin niet laat zitten ..

Nou ik snap inderdaad met het stilzitten dat het weleens fris is geworden vond het in de middag toen ik nog kwam helpen ook tegenvallen in de wind.

Terrein indeling waren we inderdaad al over uit dat dat een volgende keer wat anders moet. Maar met de beperkte ruimte werd het even zo

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:16

Oh het terrein was zeker prima! Maar het is anders als anders en dat gaf bij meerdere paarden een error :+ maar alsnog een goed geslaagde rit dus!

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:27

Wij hebben zondag ook heerlijk gereden en genoten :)) wat was het een prachtige dag!
Archie stond er mega fris bij en heeft heerlijk gelopen. Wij hadden een kennis op sleeptouw die voor het eerst klasse 2 is gestart.
Wij zijn 4 en 5 geworden achter Bo & Co :')
Afbeelding

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:27

Wat leuk om al jullie verhalen te lezen! Krijg er zelf weer helemaal de kriebels van om ook te gaan starten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:55

Ik zag jullie nog rijden zag er goed uit !
Ik ga nu mijn focus leggen op de lange klasse 1 in goirle in juni.

En hier doe je het uiteindelijk toch allemaal voor he dat vrije gevoel :+:

Afbeelding
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 20:00

Oh wat heerlijk al jullie verhalen en foto's, little birdy die foto's zijn echt prachtig!

Gefeliciteerd Bo & Co met jullie placering! Super een BC met je nieuwe dame, dat belooft wat voor de toekomst :D

Little birdy was het de eerste wedstrijd van je paard omdat ze pas 5 is? Er komt natuurlijk best veel kijken bij een wedstrijd, het is niet niks voor ze als ze zo jong zijn, en dan niet eens de afstand maar echt het mentale. Lekker kilometers maken en hopelijk helpt het! Een vriendin van mij heeft een ontzettend nerveus paard, die kropt het ook echt helemaal in. Paard is geweldig op de baan en heeft zelfs een EK en meerdere nationale kampioenschappen gelopen, maar de vetgate was echt een drama met dat paard. Uiteindelijk heeft heel veel rust en vertrouwen het wel beter gemaakt, maar een betrouwbaar kampioenschappenpaard is het nooit geworden. Al was dat wel een erg extreem voorbeeld haha, ik gok dat het bij jouw dame helemaal goed gaat komen met meer ervaring!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:14

Was pas de 2e wedstrijd inderdaad.
En ik hoop inderdaad dat ze met wat meer ervaring steeds wat rustiger word en het allemaal makkelijker over zich heen laat komen.
Onder het zadel kan je je geen fijner paard wensen . Loopt altijd voor je is braaf gevoelig voorwaarts en echt heel betrouwbaar. Schrikt bijna nooit …
Dus dat nerveuze op het terrein is hopelijk een kwestie van tijd