Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 06:47

Marije_jiplover schreef:
Zelf niet fit genoeg om te trainen voor endurance (of te starten) en pony daardoor ook niet fit genoeg, maar wil deze mooie nieuwe wedstrijd wel graag een warm hart toedragen, dus als vrijwilliger.

Heb je nog wel start plannen evt dit jaar?

Marije_jiplover

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:13

Dat hangt ervan af of ik zelf weer fit genoeg raak zelf.
Mijn pony wordt momenteel dressuurmatig getraind door mijn instructrice en ik rijd er 1x per week een bosrit mee en verder longeer ik hem.
Hij wordt wel weer steeds fitter, maar met 1x per week max 10-15 km wordt hij ook nog niet wedstrijd fit.
Maar nu ik hem maar 1x per week zelf rijd, is er wel energie over om serieus met mijn eigen lijf aan het werk te zijn en daarmee hoop ik mezelf weer zo fit te krijgen dat ik ook echt weer lol krijg in het urenlang door de bossen zwerven.

En ja, als dat lukt, staan er best nog leuke wedstrijden op de kalender.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:36

Vandaag de foto is godzijdank puur kneuzing op de huid dus we hebben groen licht en gelukkig niks aan de hand !

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:57

Dat is een opluchting zeg!

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:16

Wat ontzettend fijn nieuws little_birdy!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:18

Altijd fijn een opluchting

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 00:07

He wat fijn zeg goed nieuws dus..Op naar een mooi seizoen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 00:22

Wat heerlijk Bo om zo je jonge dame de wereld te laten zien samen met Arie :)

Scooby helaas is Clara niet echt gediend van dressuurmatig buitenrijden :+ Ze loopt in ieder geval niet als een giraffe rond, maar ze is nu zo druk en gek dat je er eigenlijk zo min mogelijk aan moet zitten anders word ze boos. Madam is echt een duiveltje op het moment :') Ik rijd haar eigenlijk vnl op zit en stemhulpen buiten

Deze tijd van het jaar is ook wel lastig qua op gewicht blijven voor de meeste paarden, ze hebben hun zomerreserves verloren en verbruiken veel energie voor het aanmaken van de zomervacht. Ik werk als voedingsadviseur dus laat het weten als je ergens hulp bij wil, ik help graag :)

Lideli heeeerlijk zo'n vlakte! Hoe hard kan je daar galopperen? :D

Little birdy wat een goed nieuws! Dat zal vast een opluchting zijn _/-\o_

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 13:51

Aardig stil hier in het weekend!

Clara en ik hebben gister lekker gereden, het was echt ijs en ijskoud in de lucht en de wind kwam recht van de zee af. Brrrrrr. Maarja, zaterdag is paardrijdag ;) Ik heb een best strak schema voor Clara, ook ivm haar artrose, en op de dagen dat ik niet of kort rijd, loop ik zelf hard dus ik probeer zo min mogelijk mijn trainingsdagen te schuiven, zelfs als het rukweer is. Goed voor de mentale training zeg ik dan maar :)) Maargoed, door het koude weer en harde wind had ik echt een bommetje onder me en ze stond in de eerste vijf minuten al twee keer in shock stil want ze zag .... wandelaars :') Maar onderweg en in draf hebben we lekker kunnen rijden, ze was flink spooky en alert maar ik heb liever dat, dan dat ze zo baldadig en bokkerig is. We hebben zelfs een stukje kunnen galopperen en op weg naar huis had ze er flink het tempo in en liep ze in een ruime 15 kph. :x Ze 'mag' eigenlijk niet zo hard van mij, maarja maar even lekker laten lopen zolang ze het niet te gek maakt en we konden zelfs wat stukjes bergafwaarts draven wat ze een paar weken geleden echt nog niet kon. :)

Uiteindelijk hebben we bijna 12 km gereden, we zijn nu in vier weken van 10 naar 12 km gegaan (in de lange ritten) en ze is echt zeker klaar voor meer, vooral mentaal :+ maar ik doe het echt heel, heel rustig aan met haar ivm haar artrose en omdat we binnenkort toch gaan verhuizen en allemaal nieuwe routes uit moeten zoeken heeft het toch niet zo veel nut om nu sneller op te bouwen. Er is midden april een rit van 40 km notabene ín onze nieuwe stad, maar dat gaat echt te vroeg voor haar zijn. In plaats daarvan denk ik dat we misschien in midden juni een 20 km rit kunnen doen die ook dichtbij zal zijn. 20 km is bij ons geen echte wedstrijdafstand maar meer zoals jullie een impuls klasse hebben. Ik denk dat dat een mooie afstand is om weer mee te beginnen :j Verder durf ik niet te veel te hopen of te plannen, het is allemaal ook ontzettend duur en ik weet natuurlijk niet hoe ze het vol gaat houden.

Vandaag tijdens het hardlopen liep ik een groot deel over het stuk waar we gister hadden gereden, dus ik kon mooi even naar haar bewegingspatroon kijken en hoe gelijk ze loopt. Ik was echt blij te zien dat ze netjes in twee sporen loopt, zeker dravers kunnen er een handje van hebben om met hun achterbenen nauwer of wijder te lopen, maar ze liep eigenlijk perfect in haar eigen spoor! En op meerdere plekken ook heel mooi een hoefje overstap. :j

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:11

Och dat overal van schrikken herken ik enorm bij Marnix in de winter. Die ging gister ook vol in de ankers door wandelaars :+ Maar fijn dat jullie weer zo lekker onderweg zijn! Heerlijk. Ik zag trouwens dat de km afstand van de impuls bij ons verandert is van 20 naar 12 km om het toegankelijker te maken voor ruiters om de endurance sport te gaan ontdekken. Maar wij starten lekker klasse 1, dat kan hij makkelijk.

Wij hebben echt onwijs genoten van gister. Hier scheen in de middag een prachtig zonnetje en het was redelijk rustig in het bos, geen ander paard tegengekomen en de paden zijn enorm aan het opdrogen dus we kunnen flinke stukken draven en galopperen. Marnix zijn conditie moet wel echt weer opgebouwd worden maar wát een looplust heeft die knol van mij. Zelfs als ik hem helemaal hoorde ademen, ging hij maar door en perstte er nog een galop uit ook. Ik moet hem echt eerder afremmen dan aansporen. Het zweet droop ook van zn hoofd af :’)

Morgen hebben we weer eens dressuurles onder het zadel wat ook echt flink nodig is want meneer loopt het liefst constant op de voorhand en het is wel zaak dat hij zijn lijf correct blijft gebruiken. En 30 maart rijden we 20 km voor Villa Pardoes in de Loonse en Drunense duinen. Geen endurance rit maar wel goed voor zijn conditie als voorproef op de enduranceritten! Ik wil sowieso die van 28 juni in Goirle meepakken en hopelijk ook die in oktober bij de Mortel. Ik moet helaas ook keuzes maken zolang ik nog geen eigen vervoer heb.. Het wordt anders een duur grapje met steeds een vrachtwagen moeten huren.

Afbeelding

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:48

Heerlijk aan het rijden beide met lekker fitte Paarden!!
Ziet er goed uit.
Ik vind jouw bonte pony zo leuk !
Wij hebben een rondje van 10 km gemaakt vandaag en verder doe ik alleen nog 2 kleine rondjes of in de bak rijden komende week.
Geen zware training zo vlak voor de wedstrijd.

En inderdaad een flinke opluchting.
Ik zag alweer gebroken griffelbenen operatie en boxrust voor me :') ben helemaql geen overdenker hoor lol

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:57

Doen jullie mee aan Voorne aan Zee? Super leuk! Ik had ook graag willen meedoen maar kreeg hem echt niet op tijd op conditie ervoor door de natheid en vorst.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 15:32

Ohhh een 12 km impuls is inderdaad heel makkelijk toegankelijk. Dat zou bij ons in Zweden nooit werken, je bent dan langer onderweg naar de rit dan dat je op je paard zit. Al is dat helaas zo bij de meeste wedstrijden. Je hebt hier wel Pay & Ride en dat zijn een soort trainingsritten met soms ook een simpele keuring om het voordraven etc te oefenen. Die komen soms wel in lagere afstanden. Dat mis ik soms wel in Zweden, dat je altijd zo ontiegelijk ver voor alles moet reizen! Zeker omdat ik ook geen eigen trailer heb

Leuke planning heb je in ieder geval Monody :) Jullie hebben je goed voorbereid dus die klasse 1 gaat jullie makkelijk lukken!

Welke klasse ga je starten little birdy?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:03

Ja klopt monody ! (Ik ben ook 1 van de organisatoren eigenlijk) dus wel een beetje gek.
Maar omdat het een thuiswedstrijd is rijd ik hem graag mee.

Klasse 1 want het is pas onze 2e wedstrijd.
Ik heb voor nu op mijn planning staan om goirle een lange klasse 1 te starten en april in leusden ook eventueel een lange klasse 1
En dan misschien het najaar een klasse 2 …

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:08

Super leuk nieuws allemaal!

Hier vandaag de laatste ‘echte’ training gedaan voor Voorne, maar ik maak mij een beetje zorgen om Arie z’n koten. Met de vorst aan de grond vannacht is alles weer geïrriteerd geraakt. Ik weet echt gewoon niet meer wat ik eraan moet doen. Ik zalf me stuk, hij heeft al sokken aan en heb er zelfs watten tussen gedaan voor de warmte maar helaas is hij nu echt open gebarsten :knuffel:
Nattigheid is niet mijn probleem, maar vorst wel. Maar nu alles open is is nattigheid ook m’n vijand.
Dus mochten jullie nog ideeën hebben. Mijn creativiteit is op

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:13

Waarmee smeer je? Vind zelf sudocreme goed helpen tegen droge plekken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:16

De laatste tijd werkte equizal het beste, of i.i.g. werkte toen beter als sudocreme, msm zalf van naf hebben we ook even gehad. De mud gard van naf was helemaal niks, die was veel te nat.

Moet zeggen dat ik hem gister avond met sudo ingesmeerd had omdat ik het idee had dat de equizal niet meer genoeg zoden aan de dijk zette. Maar daar ben ik denk ik de mist mee ingegaan.

Ik zou er het liefste zo’n 2de huid velletje op willen doen, die je wel eens bij mensen met lelijke wonden ziet. Maar hoe ik die op z’n plek ga houden? Die sok gaat daar niet sterk genoeg voor zijn ben ik bang

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:48

Ik vind voor wondjes dit echt super fijn spul.
https://greenvalleyhealthproducts.nl/pr ... gel-250ml/
Persoonlijk hier geen fan van Sudo creme droogt zo uit en dat wil je juist niet.
Echt goede honingzalf is ook nog een optie.

Heerlijk was het vandaag idd om lekker wat kilometers te maken.
12 km is echt een leuke instapper voor veel mensen net als die mooie verhoging voor de hartslag nu.
Daar zullen best veel paarden blij mee zijn.

Lief koppie heeft hij Monody <3
Hier morgen ook dressuur les dus meisje moet aan de bak.
lastig als je geen eigen vervoer hebt dan is het kiezen idd.

Vandaag ook weer 20 km gedaan rustig tempo al waren de paarden blij dat ze toch echt even de benen mochten strekken op een pad even lekker galopperen.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:04

Klinkt heerlijk Scooby! Bij Marnix is na een flinke galop ook vaak de druk van de ketel en dan is het lekker doorkachelen in draf.
Oh die aanpassing van de hartslag heb ik even gemist! Maar dat mag dus wat hoger zijn nu?

Hier vandaag aan de hand 8 km gestapt, ook een goede oefening!

Wat leuk dat jij die wedstrijd ook organiseert little_birdy! Veel plezier alvast komend weekend. Wordt erg mooi weer volgensmij.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 22:16

Haha grappig om te horen, Clara blijft juist vaak relatief .... een soort van .... 'rustig' totdat je gaat galopperen. Dan gaat de trucendoos open :)) Dat doet ze gelukkig omdat ze het echt heel leuk vind om te galopperen, ze galoppeert ook heel veel in de wei. Ze doet godzijdank nooit zo'n typische dravers-draf, ook in de wei kiest ze eigenlijk altijd voor galop. Haar weidemaatje, ook een draver, doet wel echt zo'n knoeterharde draf met passen telgang en kruisgalop erdoorheen :')

Scooby hoe hoog mag de HR nu zijn? Altijd handig om up to date te zijn met de nederlandse regels ;)

Lekker Monody zo lang op pad samen! Samen wandelen is echt zo leuk :)

Bo zo lastig, ik heb geloof ik al eerder in een van je topics gereageerd over jullie probleem. Vaak is de beste remedie om het van 'binnen uit' op te lossen met een goede balans en hoge kwaliteit mineralen in het voer. Hoe is zijn verdere weerstand? oa zink is een mineraal dat een goede werking heeft op de huid, beide als zalf of als supplement in het voer. Een vriendin van mij heeft een schimmel die ook ontzettend kampte met mok en andere problemen in de koten. Zij heeft henna gebruikt met goed succes maarja dat is nu verboden, volgens mij ook FEI toch? Ik weet eigenlijk niet wat zij nu doet, volgens mij gewoon elke dag goed wassen, afdrogen, etc. Elke dag wassen ben ik zelf niet zo fan van, dan tast je de huid alleen maar aan, maarja het is ook goed om het schoon te houden. Ik zou zelf iets opzoeken van zinkcreme of zink spray (dat word niet zo kledderig) of inderdaad honingzalf. Clara had ook echt gigantisch mok het jaar voor ik haar kocht, echt beide benen helemaal opgezwollen tot aan het spronggewricht en ze liep er zelfs kreupel van. Maar nadat ze bij mij goed en fatsoenlijk voer kreeg is het nooit meer terug gekomen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:51

Ik ga ze even rustig aan bekijken de opties :)
Die equizal zit idd ook honingzalf in (en aloe-Vera)
Het voelt zo rot, ik dacht het eindelijk onder controle te hebben en dan nu dit. Vind het vooral sneu.

Het meest recente bloedbeeld van hem was gelukkig de beste die hij tot nu toe gehad heeft qua vitamines e.d. Vorig jaar heb ik een godsvermogen aan allerlei hypoallergeen (suiker/ graan/ weet ik wat nog meer vrij) eten, aan darm poeders en weet ik het wat allemaal. Maar buiten dat ik een paard had wat niet vooruit te branden was, 0 spieren aanmaakte werd de ‘mok’ er niet minder om. Het 10 maanden volgehouden en toen langzaam aan gewoon weer op cavalor voer gezet. Ik had weer een blij paard die veel fijner in zijn lijf werd en z’n brok gewoon weer wilde eten. Meneer staat er nu zo mooi op, ik vind dat ie mooie getekende bilspieren heeft. Dus van binnenuit, dan zou het afgelopen jaar wel iets verbeterd moeten zijn, en zeker toen met de nattigheid is het gewoon niks minder geworden. Het is minder geworden ná dat hij een maand niet meer het hypoallergeen voer kreeg.

Ik sta bijna op t punt om inderdaad er henna op te doen :+ maar goed, weet niet inderdaad niet of het bij de KNHS is toegestaan, FEI zeker niet, en dan is de vraag. Is het eraf voor april -O-

Ik ben wel sinds kort wel over naar een nieuwe da, daar nu maar een mail aan gewaagd met wat foto’s. Wie weet is het gewoon een bacterie waar ik al een tijd tegen vecht. Mijn vorige DA vond het nooit zo interessant, maar goed, daar liep ik tegen meerdere zaken aan waardoor ik overgestapt ben -O-

Voor nu kan ie wel even een paar dagen vakantie permitteren, dus even afwachten. Ik zet hem vannacht ook maar binnen, wie weet scheelt dat al iets qua kou etc

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 23:04

Mok is inderdaad bijna altijd een bacteriele infectie, en dan kan je smeren wat je wilt maar als het echt een fikse bacterie is gaat die niet vanzelf weg. Fijn dat zijn bloedbeeld in ieder geval goed is, dan heb je sowieso geen tekorten oid, Cavalor heb ik zelf geen persoonlijke ervaring mee maar als 'ie het er goed op doet, zal het wel goed zijn :D Altijd belangrijk om de aanbevolen hoeveelheid te voeren of anders extra mineralen bij te geven. Men denkt vaak dat de aanbevolen hoeveelheid gewoon een random hoeveelheid voer is, maar die is zo berekend dat het alle vitamine & mineralen bevat, want het ruwvoer bevat nooit alles in goede balans. Ok dat was mijn praatje als voedingsadviseur :')

Henna is inderdaad wel tricky, geen idee hoe lang het blijft zitten maar op een paard met witte benen kan je het ook niet verbergen _O- Hopelijk vind je nieuwe DA wat, zo stom dat als je ergens naar vraagt en je DA je niet echt serieus neemt. Denk ik van: ik vraag JOUW advies en ik betaal je er voor :roll:

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:12

Idd, hij krijgt van de silhouet de aanbevolen hoeveelheid, van de tradition en endurix minder maar daar kijk ik op gedrag en gewicht. Nu krijgt ie nog wel een supplement met veel sporen elementen. Hij is verder gewoon echt happy.

Maar idd ook bij deze da. Ja ik kan hydrocortiderm voorschrijven. Ik zo, dat kan, maar dat heeft niet geholpen. Die stoot kuur heb ik al meerdere keren geprobeerd, en het deed niks. Oh dan schrijf ik wat anders voor. Kom ik bij de kliniek aan, ja hier is hydro. Nee, dat zouden we niet doen. Oh maar dit is normaal eerste keus. Maar de da heeft het dossier nog niet geupdate. Dus belletje,Andere Zalf mee gekregen, is een zalf op zilverbasis die in de humane zorg ook bij brandwonden word ingezet. Ben benieuwd

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:41

Duimen dat dat het op gaat lossen !
Ik heb bij onze da toen een mokzalf met antibiotica erin gekregen en dat werkte echt als een speer.
Hydro deden toen ook niks

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:06

Ik hoop t ook. Nu eindelijk er aan gedacht om een voor foto te maken, ben benieuwd hoe het er morgen uit ziet. Ga over een uurtje nog even voeren en kijk ik even of er nog een laag opzit en anders zalf ik ff bij. Daarstraks leek het hem al minder dwars te zitten. Laten we maar zeggen dat hij niet over de kop te rijden is. Zodra hij een klein beetje pijn heeft functioneert ie niet meer }:0
Maar goed! Ben ik blij mee. Kan ik gelijk actie ondernemen