Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:11

rox_en_wilvy schreef:
MarZarascha schreef:
Nee, fatsoen voor overige ruiters, dat zie ik niet in verband met oortjes. En als er echt iemand tegen me aan gaat banketstaaf, kan ik ze altijd uit doen. Het verschil van mij met jullie zit hem denk ik in het feit dat ik uit de eventing kom. Ik doe al een aantal jaar galoptraining met mijn paard en zij kan gemakkelijk 10km een galoptempo van minimaal 15km per uur aanhouden, geloof het of niet. Het is ook niet voor niks dat ik elke vetcheck gecontroleerd word op doping.. Echte renpaarden zijn getraind om een zo hoog mogelijke prestatie te leveren op een korter stuk.

Leuk maar daar ben ik niet van onder de indruk! Mijn Draver loopt 88km met 20kmh, en dan wissel ik af tussen draf en galop! Maar als ik jou was zou ik eerst eens gaan vrijwillgen op een wedstrijd zodat je een beetje de sfeer kan proeven...

Het was ook niet de bedoeling om indruk te maken. Ik heb geen idee hoever die van mij red op zo'n tempo, want ik heb het geduld niet voor ritten langer dan 20km. Voor vrijwilligen heb ik geen tijd. De reden dat ik endurance wil starten is niet voor de sfeer en de gezelligheid. Ik doe het vooral voor mijzelf en mijn paard. Ik zie het ook niet als mijn plicht om gezellig te doen op wedstrijd, vooral als ik dat niet wil. In de eventing ken ik ook heus wel mensen waar ik mee praat op wedstrijd, maar ik ga daar niet voor op wedstrijd. Op stal lopen er ook heel aardige paardenmensen rond..

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:25

Volgens mij heb je geen idee waar je aan begint! Maar ach je brengt geld in het laatje voor de organisatie!
Laatst bijgewerkt door rox_en_wilvy op 05-02-17 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:25

MarZarascha schreef:
Ik heb geen idee hoever die van mij red op zo'n tempo, want ik heb het geduld niet voor ritten langer dan 20km. Voor vrijwilligen heb ik geen tijd. De reden dat ik endurance wil starten is niet voor de sfeer en de gezelligheid. Ik doe het vooral voor mijzelf en mijn paard. Ik zie het ook niet als mijn plicht om gezellig te doen op wedstrijd, vooral als ik dat niet wil.

Je hebt niet het geduld om 20 km op het paard te zitten..... waar wil je dan aan meedoen? Kinderrit van 8 km :+

xxCYNNxx

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:37

dan zit je bij endurance wel verkeerd ja...20 km..dan zou je dus alleen klasse 1 kort starten...en zelfs daar zijn er toch wel een paar die over de 20 km gaan.

Met een beetje stevige buitenrit zit je zo op die 20 km al....daar hoef je geen endurance voor te gaan starten als 20 je max is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 01:47

Volgensmij is het nog altijd mijn eigen keus wat ik wel of niet start. Als jullie goed hadden gelezen wat mijn motivatie was, had je kunnen zien dat ik endurance rijd als afwisseling. Ik ben niet zo'n ruiter die anderhalf uur op zijn paard rondjes rijd in de bak. Ik doe wat ik doen moet en ben dan 9 van de 10 keer in een half uur klaar. Goed is goed. Maar doe vooral alsof jullie beter zijn dan derest, goede reclame voor de sport en het zegt hoe je bent he. En er dan nog raar van opkijken dat ik geen behoefte heb aan contact met paardenhobbelaars?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 02:37

maar goed..werd de vraag gesteld; hoe staat iedereen ervoor?

Ik moet in elk geval mn debuut even uitstellen; Epe 1 april gaat het helaas niet worden; paard heeft net een paar weken terug een darminfectie gehad, dus we doen nog even rustig aan. Vrijdag voor het eerst weer aan de longe gehad sinds dik 3 en een halve week rust.

Dus voor nu mikken we op Wateren ergens rond 20 mei (weet de precieze datum zo ff niet uit mn hoofd).

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 07:46

Tjeetje zeg. De sfeer slaat goed om. "Paardhobbelaars" , en bedankt hé!

In klasse 1 geldt een maximale snelheid van 14km/u en een HR van 60 binnen 10 minuten. Over 20-25km dien je dus minstens 1.5-2 uur te doen.

Wbt de rest! Wij gaan prima. Ultieme doel is de Veluwe Marathon finishen. In aanloop daarop wat trainingsrondjes starten (korte klasse 2). Paard is top momenteel, heb door verhuizing deze winter gewoon door kunnen trainen en dat scheelt echt aanzienlijk.

Plan was Ysselsteyn 40 te starten, helaas moet dat even uitgesteld worden, ga die dag naar een open dag ivm studie. Waarschijnlijk dus Epe of Ermelo.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:09

Ik heb zelf ook jaren eventing gereden, maar wegens een blessure mocht ik een tijd niet springen met mijn paard (half-volbloed) en gingen we opzoek naar een andere uitdaging. Ik ben altijd heel erg op mijzelf, maar mijn eerste wedstrijd startte er iemand achter mij die soms net ietsje harder reed dan mij. Na elkaar aantal keer te hebben ingehaald, hebben we de rest van de rit gezellig samen gereden. Samen tempo en tijd in de gaten houden en gezellig gekletst

Mijn tweede wedstrijd wilde ik voor mijzelf rijden, maar kwam ik een meisje op een pony tegen. Die pony vond het niet leuk om ingehaald te worden, dus rustig benaderd en rustig van haar weg gereden. Beetje rekening houden met elkaar is wel zo fijn op elke wedstrijd! Je kan niet iedereen in galop inhalen, zeker niet op de smallere paden.

Ook heb je controle punten waar je even wat tempo moet afnemen, zodat ze goed je nummer kunnen registeren.

Endurance is super gezellig en leuke mensen en dat maakt een rit van 20-30km ook al leuker!

Paardlief is van het weekend weer behandeld door de osteopaat en kunnen over een weekje weer beginnen met conditietraining. Zoals het er nu naar uit ziet wordt Epe onze eerste wedstrijd

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:30

JoycexEnya schreef:
Bij mij wat stil. Zit zelf in een dip en weet niet of ik 30 april ga starten of sowieso ga starten. Word wel impuls dan denk ik.

Is een groom handig of kan het ook zonder? Ik wil nu 1X per week gaan intervallen

Aangezien er over heen gelezen is.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:31

Met 1 red je het wel, fijn voor onderweg en op de finish met het koelen en hs meten. Verder is het natuurlijk heel gezellig met 1 iemand extra :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:52

Dan hoop ik dat mijn vader mee wilt elke keer :o.
Ik ga dinsdag weer beginnen met intervallen. Ik was geëindigd bij 5 min draf en 4 min stap en dat 6x. Kan ik daar weer beginnen of iets rustiger weer beginnen. Is een maand geleden geweest en merk wel dat de conditie wat achter uit is gegaan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:09

Alleen kan ook wel, vooral met een braaf paard die je gewoon even kan parkeren aan de trailer of in een paddock. En als je dan extra hulp nodig hebt zijn er altijd mensen die wel even willen helpen ;).

@marzarascha,
Het verschil is denk ik omdat jij eventing start en wij endurance, dat wij weten hoe leuk, gezellig en motiverend het kan zijn om samen te rijden (ookal was dat niet gepland), en daarom al een beetje een raar idee hebben bij een wedstrijd rijden met oortjes. Zelf kan ik me dat namelijk absoluut niet voorstellen, om meer dan alleen de rede dat ik soms met mensen stukjes samen rijd.
Verder een kleine tip: in de klasse 1 moet je vrij snel aanbieden terwijl de klasse 2,3,4 langer de tijd hebben. Dus de meeste klasse 1 ruiters stappen voor de finish zodat ze direct kunnen aanbieden, maar dan wordt je wel ingehaald door galopperende combinaties. Dan is het wel fijn dat je paard daar niet van onder de indruk is anders schiet zn hartslag alsnog omhoog ;).iets wat je hem kan leren, aangezien je zegt dat hij nogal competitief is.

Planning van ons is om in Ermelo 60 te starten, vorig jaar juni de laatste gereden, dat ging super maar daarna lang niet echt kunnen trainen. Nu schiet het ook niet op aangezien het deze week gewoon weer gaat vriezen :(. Gelukkig kan ik hier wel veel heuveltjes stappen, dat scheelt weer iets.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:09

MarZarascha schreef:
Mijn paard is er bij gebaat om veel verschillende takken van de sport te beoefenen. Ze gaat zich snel vervelen dus is afwisseling voor haar erg belangrijk. Daarnaast vind ze buitenrijden heerlijk, maar ben ik vanwege verhuizing nog niet ver weg geweest. Ik heb recentelijk een ongeluk met haar gehad, waardoor ik zelf ook niet zomaar routes ga uit proberen (wegens gebrek aan zelfvertrouwen). Als ze schrikt, rent ze naar stal, die langs een drukke 80-weg ligt. Ik was een poos geleden een paar km van stal en toen is ze, nadat ik er afgevallen was, naar huis gerend, ouders wonen een eind weg en mijn vriend nam zijn telefoon niet op. Toen moest ik naar stal lopen, in de hoop dat zij zelf ook naar stal was gerend en het overleefd had. Ik hoop dat endurance mij en mijn paard nieuwe positieve ervaringen oplevert die we kunnen omzetten in wederzijds vertrouwen. Daarnaast is het idee van vooraf uitgezette routes, die dus als veilig voor de paarden zijn bestempeld zijn uitgezet, hierdoor hoef ik me geen zorgen te maken over de route en hierdoor ga ik iets zelfverzekerder rijden. Ook het feit dat er paarden in de buurt zijn kalmeert mijn paard, waardoor ze minder snel geneigd zal zijn om uit het niks opzij te springen vanwege een grassprietje.. :P

A oke, dan is endurance inderdaad wel een fijne manier om weer wat vertrouwen buiten te krijgen!
De routes zijn uiteraard veilig maar het komt regelmatig voor dat je wel onder viaducten door moet of een spoor of drukke weg moet oversteken. Maar dat zal dan vast geen problemen geven.

Het is wel verstandig om een keertje de wedstrijdafstand te trainen, weet je zelf ook waar je aan toe bent! En in de k1 is die afstand nog prima te doen. Tip, lees de reglementen goed door ook wat betreft de snelheid en puntentelling in de k1. Er zijn zoveel ruiters die starten en de regels niet kennen...
Ik wens je veel plezier met je wedstrijd en hoop wel dat je toch tijd kan nemen om af en toe iemand vriendelijk te groeten tijdens een wedstrijd :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:10

@Joyceenya
Ook zonder groom is een k1 goed te doen! Je kan altijd even water klaarzetten bij de finish

Ik weet nog niet wat ik dit jaar ga starten, ik denk niet zoveel.
Misschien wat k1 wedstrijden nog of een korte k2.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:24

Mijn bedoeling is om in Ommen een korte klasse 2 te doen. Vorig jaar hebben we onze eerste 40 km gedaan in Wateren, helaas kreeg pony een peesblessure na een flinke struikel, dus we hebben een jaartje uitgetrokken om te herstellen en op te bouwen. Ze is weer helemaal gezond maar ik wil niets overhaasten, dus we trainen heel rustig die kant op :)
Daarna nog maar zien, misschien weer Wateren, maar dat zit misschien te kort op elkaar. Even kijken hoe ze erbij staat na na Ommen, anders na de zomer weer verder :)

Ik zal ons trouwens nog een beetje voorstellen voor wie dat leuk vind; kwam zomaar het topic binnenvallen.
Ik ben 29 en mijn fjord Glitter staat bij de Lemeleberg, ik heb haar nu 1,5 jaar, hiervoor andermans arabiertjes gereden, ook endurance maar eigenlijk nooit verder gekomen dan klasse 2. Benieuwd hoever we komen samen! Stiekem droom ik al van een klasse 3, maar misschien dat we daar volgend jaar pas aan beginnen :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:41

Nilay gaat goed. Hij is momenteel alleen wel te heet tijdens training. Dus zijn benen vliegen geregeld de lucht in als we wat meer tempo maken in draf of galopperen. Dat maakt rijden soms echt niet leuk. Ik moet er elke pas op bedacht zijn dat hij met vier benen de lucht in komt.

Hij houd lange ritten (40km) goed vol. Meer tempo op kortere ritten (25km) ook. Maar de combinatie van die twee (dus lange ritten op hoger tempo) gaat nog niet zo lekker. Ook vind ik zijn ademhaling en hartslag vrij snel omhoog gaan. Ik denk echter dat dit met name te maken heeft met de enorme spanning die hij opbouwt. Als we onderweg andere paarden tegenkomen en die rijden bij hem weg dan heeft hij het ook heel sterk.

Hebben jullie tips om die spanning (Yes! We gaan!) sneller te laten afvloeien?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:03

Malenka schreef:
Nilay gaat goed. Hij is momenteel alleen wel te heet tijdens training. Dus zijn benen vliegen geregeld de lucht in als we wat meer tempo maken in draf of galopperen. Dat maakt rijden soms echt niet leuk. Ik moet er elke pas op bedacht zijn dat hij met vier benen de lucht in komt.

Hij houd lange ritten (40km) goed vol. Meer tempo op kortere ritten (25km) ook. Maar de combinatie van die twee (dus lange ritten op hoger tempo) gaat nog niet zo lekker. Ook vind ik zijn ademhaling en hartslag vrij snel omhoog gaan. Ik denk echter dat dit met name te maken heeft met de enorme spanning die hij opbouwt. Als we onderweg andere paarden tegenkomen en die rijden bij hem weg dan heeft hij het ook heel sterk.

Hebben jullie tips om die spanning (Yes! We gaan!) sneller te laten afvloeien?

Ik voer mijn heethoofdje magnesiumcitraat, dat haalt het scherpe randje eraf en ze is dan fijn te rijden minder spanning.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:24

Ik heb net alweer met Polar aan de telefoon gehangen over het te korte singel bandje van mn harslagsensoren.

Heeft een van jullie ervaring met hun??

Heb dit net gepost bij hun op de Facebook

Ik wil even via dit bericht laten weten dat ik heel erg teleurgesteld ben in #Polar.
Vandaag 3 maanden geleden heb ik een M400 en daarbij hartslagsensoren gekocht van Polar om te gaan gebruiken voor Special. Helaas merkte in al snel dat het bandje, waarmee je de onderste sensor bevestigd aan je singel, te kort was en deze dus niet goed sloot.
Hierop heb ik Polar benaderd en gevraagd of hier een oplossing op was. Ik werd heel vriendelijk beantwoord en ik kon nadat ik mijn gegeven door mailde een langer bandje verwachten. (nooit iets gehad) ((dit tot 2x toe))

Even later heb ik de telefoon gepakt en weer gevraagd of het mogelijk was dit langere bandje te krijgen. Dit werd mij toegezegd en na uitwisseling van gegevens ben ik weer gaan wachten. (nog niets :'( )

Vorige week ben ik maar weer aan de bel gegaan en kreeg ik een meneer die mij weer de belofte deed, dat het bandje er aan kwam. (die vrijdag heb ik daadwerkelijk een pakketje gekregen)
Helaas waren dit exact de zelfde sensoren met precies dezelfde bandjes.
Vandaag weer aan de telefoon gehangen. En na een half uur kwamen we er achter dat die bewuste bandjes helemaal niet bestaan.

De bandjes zijn gemaakt voor "één soort paard" (ben er nog niet achter welk soort dit is) en ik ben de 1ste western ruiter die met dit probleem kampt.

Ik mag de sensoren en het horloge terug sturen en mijn geld terug krijgen, maar hier ben ik natuurlijk niet mee geholpen. Ik heb de apparatuur niet voor niets aangeschaft en het was ook niet dusdanig goedkoop dat ik het nu in de kast ga leggen tot ze een langer bandje hebben ontworpen.
Ik ben erg ontevreden met de service van Polar en ben heel benieuwd of er iemand in mijn vriendenkring andere ervaringen heeft.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:33

Bedoel je nu het bandje waarmee je de sensor aan de singel vastmaakt? Of de snoertjes?

Moet zeggen dat bij mij de snoertjes ook net aan zijn, maar gelukkig zijn ze niet te kort.
Die bandjes zijn idd niet heel erg breed, die zijn duidelijk gemaakt voor niet al te brede singels.

Geen ervaring verder met de service van Polar, want heb er geen gebruik van hoeven maken, omdat het bij het paard wat ik rij wel gewoon past

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:41

Als je het bandje bedoelt waarmee je de sensor aan de singel maakt: 2 bandjes aan elkaar hielp bij mijn westernsingel prima :) Als je een te kort snoertje bedoelt... ehm... ik weet niet met wie van Polar je contact hebt gehad, maar probeer Cees van Beckhoven even.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:12

Ik meld me ook even....

Vorig jaar Epe Impuls gestart dus dit jaar beginnen we met Epe Klasse 1, super veel zin in... Paard is fit dus we gaan lekker trainen de komende weken... We hebben geen schema, rijden lekker door de bos en over hei wanneer dat kan en rijden 1 keer in de week mee in een les...

Net aangemeld bij de endurancevereniging en moet nog even een startkaart aanvragen... Waar moet ik nog meer aan denken?

Wat betreft die oortjes... Ik zou het zelf niet doen, je wordt best fanatiek ingehaald soms en dan wordt er ook geroepen dat men dat gaat doen, wel handig als je dat hoort. Verder is het bij de groompunten toch ook wel handig en soms kom je ook voetgangers etc. tegen.. Gewoon een keer lekker ervaren en natuurlijk hoef je niet met iemand te praten... Maar 90% van de deelnemers loopt rond met een big smile en doen dit allemaal om hun eigen redenen. Uiteindelijk is het doel van een ieder hetzelfde; namelijk de finish halen op de rug van een gezond en happy paard... Ze zeggen in de endurance niet voor niets; to finish is to win...

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:44

Snoertjes zijn lang genoeg. Ik ga de 2 bandjes aan elkaar proberen. Tnx

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:18

Dr zitten er toch 2 bij terwijl je er maar 1 nodig hebt. En anders zelf iets bedenken /fabriceren. Bij mij past het trouwens wel allemaal gewoon.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:37

Mijn Engelse singel heeft ook problemen hoor :+
@faya de andere gebruik ik voor de h7 transmitter vast te maken

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:14

Ja idd, die 2de heb je ook nodig.