Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:02

Bedankt voor de info. Mijne zat in stap eegens in de 80 wel. Nou stapt ze ook aardig vlot door.

Uitstappen zakte ze naar 75 en toen we stilstonden binnen een minuut naar 63.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:33

Maakt niet zoveel uit hoe hoog of laag als je de waardes van jou paard maar weet dan kun je dus afwijkingen herkennen. Net als weet de rust hartslag van je paard .
Heel waardevol om te weten.
En voor Endurance is de snelheid van het dalen meest belangrijke.

Ik heb zelf een Garmin fenix 6 geweldig apparaat ik navigeer ermee en kan van alles en nog wat bij houden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:00

Zo mijn laatste ritje voor dit jaar is ook weer gemaakt.

Heb nu als doel klasse 1 kort 16 februari voorne aan zee (thuiswedstrijd

Korte klasse 1 Renesse 22 maart

En dan lange klasse 1 in goirle in juni

Wat zijn jullie plannen komend jaar?

Kwa training heb ik vandaag voor het eerst op het gemakje 28 km gereden en zijn we met de kortere ritten meer met de galop bezig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vorige keer dus meer galop getraind

Afbeelding

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 11:57

Heerlijk little_birdy!
Hier liggen de trainingen al een tijdje stil vanwege geen passend zadel. Heb nu een tweedehands Edix Emir op de kop getikt en het is even wachten tot de zadelmaker is geweest voordat we weer aan de slag kunnen. Dus ik hobbel wat op bbp en ben veel met grondwerk/vrijheidsdressuur bezig. Ik hoop snel weer lekkere ritten te kunnen maken.

Februari gaat hem voor mij dus niet worden. Ik wil sowieso meedoen aan de rit in Goirle, en wellicht de Mortel en een oefenendurance in Etten Leur in april of oktober :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:08

Oh dat is balen.
Ik rijd ook met een edix emir en ben er heel tevreden over,
Weet niet welke klasse je start maar misschien leuk om samen in goirle te rijden?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 16:07

Heerlijk little birdy zo'n lang stuk strand! Mijn paard zou direct denken dat 't een renbaan zou zijn :+

Ik heb het jaar afgesloten met 1006 km op de teller :D Erg verrassend aangezien we er eigenlijk bijna 4 maanden uit hebben gelegen. In 2023 hebben we zo'n 800 km gereden dus best wel wat minder. Clara loopt weer helemaal zuiver en we kregen vorige week op de kliniek het goede nieuws dat ze eigenlijk alles weer mag doen, ook endurance rijden. De ambitie voor internationaal starten laat ik varen met haar, maar wellicht een impuls of 40 km voor de lol op een dag. We gaan het zien! Ze geniet van het trainen en hoe meer ik haar rijd, haar beter haar artrose word, dus opzich is wat rustig aan doortrainen juist helemaal goed. We rijden nu zo'n 3x per week driekwarter / een uurtje met 15-20 min draf en zo nu en dan wat sprongen galop, en vooral nu we weer mogen galopperen zijn haar renpaard genen op komen spelen en is ze suuuper fris en enthousiast :')

Helaas is ze wel een paar dagen geleden flink getrapt door haar weidemaatje, waardoor ze nu met een dik been staat. Een beetje panisch voor een peesblessure, maar het wondje zat niet in de buurt van een pees en na een stuk stappen neemt de zwelling ook af en voelt de pees gewoon helemaal goed, dus hopelijk is het gewoon een kneuzing oid. Het is nooit een saaie dag met mijn paard :')

Hier een overzichtje voor degene die het leuk vinden :) [PP] [EJL-ITP] Hoge toppen en diepe dalen met draver Clara

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:29

Ik heb toevallig gisteren je topic bekeken man man wat een pech en ellende is dat als ze zo’n diagnose krijgen.
Ik verbaas me er wel over die spat want er zat nog iemand in dit topic geloof ik met een 4 jarige met spat .
Echt bizar en balen als ze zo jong zijn .
Zou leuk zijn als je inderdaad komend jaar lekker op kan bouwen en alsnog kan starten in lagere klasses !

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:37

little_birdy schreef:
Oh dat is balen.
Ik rijd ook met een edix emir en ben er heel tevreden over,
Weet niet welke klasse je start maar misschien leuk om samen in goirle te rijden?

Lijkt mij leuk! Ik start klasse 1 :)

Jeetje wat balen dat Clara nu weer getrapt is door een ander paard. Je blijft wel lekker bezig zo :’(

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 21:52

Ja little birdy ik viel toen zelf ook even in een grote dip.. Klinkt wellicht heel dramatisch, maar ik heb heel veel ambities en ik ben al minstens 10 jaar bezig met endurance (trainen, groomen) maar nog steeds amper wedstrijden kunnen rijden door bijv corona, verhuizingen enzo. En nu eindelijk zag ik mijn kans, en ook nog eens met een paard met super talent, zo cool in karakter, looplust, suuuper lage hartslag, en dan dit. Ja, dat sloeg er wel even in! Ik heb het nu wel los kunnen laten, maar dat duurde wel een paar weken na het slechte nieuws :')

Ik gok dat haar spat komt door haar achtergrond als draver. Ze heeft op precies hetzelfde been een scheur in haar hoef die tot over de kroonrand loopt. Daar heeft ze nu geen last meer van, maar ik denk dat toen ze die schade aan haar hoef kreeg, ze op een of andere manier haar gang heeft aangepast en zo schade aan haar gewricht(en) heeft gekregen. Haar hele linkerachterbeen is ook altijd een zwakke plek geweest, zelfs voor ik wist dat ze spat had. Maarja, dat zijn natuurlijk allemaal gedachtes.

Ja het geluk zit ons niet mee dit jaar :+ Haar been blijft ook een beetje raar gezwollen, en dan na arbeid is het bijna helemaal weg maar dan zwelt het toch weer op. Het is dat ik weet dat er een wondje zat, die heb ik direct schoongemaakt en daarna is het supersnel dichtgegroeid maar ik denk dat er door alle modder toch wat prut in is gekomen wat er nu niet uit kan. Vind 't wel lastig. Door haar artrose moet ze het liefst veel bewegen, maar ik ben ook als de dood dat het een peesblessure is. Al zegt mijn logische helft van mijn brein, dat dat een zeer kleine kans is door de plek waar ze is getrapt. Als ik dit jaar in 1 woord samen moet vatten is het wel: twijfels :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:28

Ben helemaal vergeten nog op je te reageren.
Dat benen oplopen is ook wel per paard verschillend.
Meestal als zo’n been eenmaal dik is geweest blijft het wel vollopen.

Gisteren heb ik met iemand in Goirle gereden om kennis te maken.
Paardjes liepen leuk samen op we rijden samen de endurance in februari hierzo.
Plan is nog steeds om dan in Goirle lange klasse 1 te starten.
Hoe is het met alle paarden hier nu?
Beetje de kou kunnen trotseren?

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 07:02

Hier is het beginnen met trainingen ook weer langzaam op gang.
Het weekend van Leenderbos heb ik al andere plannen helaas.

Dus evt Barchem staat op de planning kijken welke afstand zal wel korte klasse 2 worden of ze moet heel fit zijn al dan word het de lange.

Heb jij samen met G gereden ? Little Birdy?

Hoe gaat het met je paard Piekosjj is het been hersteld?
Bij sommige paarden blijven benen oplopen doe je niet altijd wat aan.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:49

Hier staan de buitenritten nog een beetje op een laag pitje. De grond is of knetterhard, of super nat of ik moet werken tot laat waardoor het alweer donker is :+ Wij vermaken ons nu met dressuur, longeren, vrijheidsdressuur en af en toe een buitenrit als het kan. Hopelijk snel wat beter weer en dan gaan we het weer oppakken! Ik heb vorige week vrijdag een flinke buitenrit kunnen maken met veel draf en dan gaat het toch wel weer kriebelen :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:26

Zoals t nu lijkt ga ik dit jaar 2 of 3 endurance wedstrijden rijden. Klasse 1. Misschien wel 1tje de lange, even afwachten

Kuinderbos, drentsfriese wold en grolloo
Ik heb ook nog wat cross dingen gepland, dus even kijken of het allemaal gaat passen.

Paard begin dit jaar verhuisd. Dus nu weer opbouwen. Zondag van plan voor t eerst weer op buitenrit te gaan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 21:05

Clara's been is gelukkig weer helemaal ok :j Het is een paar dagen goed gezwollen geweest maar ze liep er goed op dus vnl door wezen stappen en bandageren zodat de zwelling minder werd. Er zit nog een klein plekje op het bot precies waar ze getrapt is, ach dat zie je niet zolang je het niet weet en waarschijnlijk trekt dat ook nog wel weer weg.

Clara is echt ont-zet-tend druk op het moment en elke rit staat de spanningsboog strak gespannen wat zich regelmatig resulteert in fikse bokken en discussies over het tempo. Ze is echt super gevoelig en elke verplaatsing van mijn gewicht, been, of volgens de prinses te strakke teugels is haar al te veel :+ Zo was ze vorig jaar ook in de winter dus ik weet dat ze in ieder geval nergens last van heeft en dat dit gewoon is 'hoe ze is'. Ze loopt weer heel goed als vanouds, waar ze een paar weken terug soms nog wat stijfjes kon zijn op de eerste minuten, draaft ze nu vanaf het begin echt supergoed, zuiver en met grote passen. Ik heb ook zo'n vermoeden dat ze vorig jaar voor onze endurance wedstrijd ook al wat schade aan haar gewricht had, en dat 't gewoon nog niet naar boven was gekomen. Ik zie daardoor onze toekomst wat zonniger in :j Ik heb nog niet echte plannen, maar ze heeft een gigantische looplust en ze wilt heel graag meer en verder rijden dan ik haar nu toelaat :+ Ik ga haar over de lente en de zomer héél rustig opbouwen en zien wat ze wel en niet kan, maar heb wel wat hoop dat ze wellicht in de nazomer een 40 km kwalificatie kan doen zoals het er nu uit ziet. Voor haar artrose is het goed om veel, regelmatig en rechtuit te lopen en madam is echt niet tevreden met 3x in de week 45 minuutjes door het bos struinen dus wat dat betreft is het goed dat we endurance rijden en geen dressuur oid :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:16

Ohhh piekosjj wat fijn !!! Ik blijf duimen draaieb voor jullie dat het weer zo ver goed komt dat je lekker kan gaan starten maar zo te horen komt dat helemaal goed !

Klopt scooby :D klein wereldje is het he hahaha
Ponys hadden het prima naar hun zin zo samen !

Balen monody als de ondergrond niet mee werkt.
Hier (zuidholland tegen de zee aan) is het klimaat wat gematigder als in het midden van het land dus tot nog toe gelukkig weinig vorst!
Hopelijk kan ook jij snel weer wat vaker naar buiten

Leuk joltsje ! Allemaal ver weg voor mij die wedstrijden

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:30

Wat fijn zeg Piekosjj dat geeft weer vertrouwen idd.
Ze zijn allemaal beetje fris en fruitig hier voelt er een zich ook erg vrolijk en scherp.

Zag haar rit op Strava en jij noemde de plaats dus kleine gok haha.

Hier vandaag weer ritje gemaakt wel even mijn hoefschoenen aan gedaan voor dan.
Voor het geval de bodem ineens hard was maar die was op paar stukjes na echt super goed te rijden.
Ze heeft weer heel fijn wat kilometers gemaakt vandaag.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:29

Hoe is het hier verder dames?
Baal dat leven deze week even in de weg zit qua afspraken en trainingsmogelijkheden maar als ik morgen er vroeg uit ben kan ik ze beide even voor een ronde meenemen denk ik.
Met Arie ben ik de interval trainingen intensiever aan het maken en dat lijkt hij erg leuk te vinden! Dan is die 20 km zo om moet ik zeggen :+
De nieuwe is vooral bezig met stoerder worden alleen, dat is al een opgave ansich, maar de afstand loopt ze op rustig tempo best goed!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:40

Hier lekker aan het rijden door de vorst wel aangepast en minder dan gehoopt maar goed we zijn op pad geweest al was het vreselijk koud.
Nu wat meer tempo er in en de afstand wat vergroten dan een keer een blok training en dan zijn we al een heel eind.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 23:15

Hier gaat alles ook goed :j Clara is nog steeds knettergek maar ze voelt zich echt zo goed. Vanochtend toen ik haar wei aan het uitmesten was kwam ze naar me toe lopen, legt een drol precies naast de kruiwagen en rende daarna al bokkend weer weg. Echt niet goed in d'r hoofd dat paard _O- Ze loopt en voelt weer helemaal als vanouds en ze is eigenlijk weer op hetzelfde trainingsniveau als waar ze vorig jaar na de winterstop was, al rijden we wel een stuk minder dressuur nu omdat ze dat simpelweg niet goed genoeg kan nu om zo veel bochten door te moeten rijden. Al met al echt super positief, al zou ik het wel fijn vinden als ze stopt met bokken tijdens het rijden :+ Maar dat is echt gewoon een overschot aan energie, terwijl ze al 12+ uur per dag buiten staat en net een handje met krachtvoer krijgt per dag :))

Over een paar weken gaan we zo'n 550 km naar het noorden verhuizen naar een stal midden in het bos. Ik heb al heel uitgebreid op google naar goede rijpaden gezocht, en er zijn heel veel echt fijne paden :D Het merendeel lijkt vnl over het platteland dus langs wat boerderijen te gaan, maar ik denk dat we ook wel wat mooie paden in het bos kunnen vinden, die zijn altijd wat lastiger te scouten via maps

Bo hoe oud is je trainingspaardje? Is ze echt helemaal groen of al wel wat ervaren?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:33

Nu het voor een langere periode droog blijft, droogt het bos ook eindelijk weer wat op! Ik kon vandaag al echt langere stukken draven, heerlijk. Ook voor mijn pony die echt da-gen met buitenrijden heeft lopen etteren omdat hij alleen maar hard hard hard wilde en dat niet kon of mocht van mij :+ Begon weer helemaal te kriebelen om flinke ritten te gaan maken :D

Wow Piekosjj, wat een verhuizing zeg! Afstanden die in Nederland ondenkbaar zijn. Maar heerlijk, midden in een bos. Puur genieten.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:10

Even 550 km verhuizen alsof het niks is :+

De dame is 6 jaar! Wel al show en buitenrij ervaring, maar altijd met een maatje mee. Nu verplicht ik haar om alleen te gaan, en dat vind ze lastig dat ze stoer moet zijn. Maar komt wel! Ze mag mee naar Voorne :D toch ook maar besloten om Arie ook mee te nemen. Dan heb ik 100% zeker een stel stabiele billen mee. Iemand die vaak mee groomt vond het geen probleem om hem te willen rijden :D

Maar ze word echt al wel stoerder. Gister bijvoorbeeld bij het zadel passen was ze voor de 2de keer in de binnenbaan, en het kan zijn omdat het (nieuwe) zadel beter lag, maar merkte echt dat ze meer ontspande. Knappe merrie <3

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:41

Wij zijn ook lekker aan het trainen en komen ook naar Voorne :j heel veel zin in deze nieuwe wedstrijd!
Archie voelt echt mega fit. Eergisteren hebben we nog twee uur op het strand getraind en man wat heb ik hem in moeten houden. Maar het was heerlijk, wel koud, maar we hadden het strand zo’n beetje voor onszelf <<)

Ik ben zo benieuwd naar jouw nieuwe merrie Bo! Leuk om haar volgende week te kunnen zien.

Spannende verhuizing op komst voor Clara, ben heel benieuwd naar plaatjes van jullie nieuwe plek :)

Afbeelding

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:10

Mooie plannen hoor en Voorne doe ik maar even niet iets teveel te zien voor het meisje.

Buiten kun je ook fijn dressuur matig rijden zonder alle bochten die belastend voor haar zijn.
Wat heerlijk dat ze zich zo goed voelt.

Nu ik weer wat eer doe moet ik eigenlijk ook echt al meer voeren om te voorkomen dat ze terug valt.
Maar goed dat is niet anders en ze ziet er echt top uit.
Maar zal blij zijn als we straks weer wat gras hebben.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:30

Wat leuk dat iedereen zo ontzettend lekker bezig is !!!
De mijne heeft zichzelf een 3 weken geleden aangetikt op de paddock en blijft een bult houden op der pijpbeen. Die staat even een weekje stil en morgen komt de dierenarts voor de zekerheid een foto maken….
Hopelijk is het niet erg
Ze is niet kreupel doet ook geen pijn maar zit uiteraard precies op het griffelbeen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:13

Ik kom ook naar Voorne, maar zonder paard.
Ik ga erheen als vrijwilliger.

Het is jarenlang mijn thuis geweest daar, heb daar idioot veel kilometers gereden met de kids van de manege achter me aan op manegepony's.

Zelf niet fit genoeg om te trainen voor endurance (of te starten) en pony daardoor ook niet fit genoeg, maar wil deze mooie nieuwe wedstrijd wel graag een warm hart toedragen, dus als vrijwilliger.