Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Erg verrassend aangezien we er eigenlijk bijna 4 maanden uit hebben gelegen. In 2023 hebben we zo'n 800 km gereden dus best wel wat minder. Clara loopt weer helemaal zuiver en we kregen vorige week op de kliniek het goede nieuws dat ze eigenlijk alles weer mag doen, ook endurance rijden. De ambitie voor internationaal starten laat ik varen met haar, maar wellicht een impuls of 40 km voor de lol op een dag. We gaan het zien! Ze geniet van het trainen en hoe meer ik haar rijd, haar beter haar artrose word, dus opzich is wat rustig aan doortrainen juist helemaal goed. We rijden nu zo'n 3x per week driekwarter / een uurtje met 15-20 min draf en zo nu en dan wat sprongen galop, en vooral nu we weer mogen galopperen zijn haar renpaard genen op komen spelen en is ze suuuper fris en enthousiast 
[PP] [EJL-ITP] Hoge toppen en diepe dalen met draver Clara little_birdy schreef:Oh dat is balen.
Ik rijd ook met een edix emir en ben er heel tevreden over,
Weet niet welke klasse je start maar misschien leuk om samen in goirle te rijden?

Haar been blijft ook een beetje raar gezwollen, en dan na arbeid is het bijna helemaal weg maar dan zwelt het toch weer op. Het is dat ik weet dat er een wondje zat, die heb ik direct schoongemaakt en daarna is het supersnel dichtgegroeid maar ik denk dat er door alle modder toch wat prut in is gekomen wat er nu niet uit kan. Vind 't wel lastig. Door haar artrose moet ze het liefst veel bewegen, maar ik ben ook als de dood dat het een peesblessure is. Al zegt mijn logische helft van mijn brein, dat dat een zeer kleine kans is door de plek waar ze is getrapt. Als ik dit jaar in 1 woord samen moet vatten is het wel: twijfels
Wij vermaken ons nu met dressuur, longeren, vrijheidsdressuur en af en toe een buitenrit als het kan. Hopelijk snel wat beter weer en dan gaan we het weer oppakken! Ik heb vorige week vrijdag een flinke buitenrit kunnen maken met veel draf en dan gaat het toch wel weer kriebelen
Het is een paar dagen goed gezwollen geweest maar ze liep er goed op dus vnl door wezen stappen en bandageren zodat de zwelling minder werd. Er zit nog een klein plekje op het bot precies waar ze getrapt is, ach dat zie je niet zolang je het niet weet en waarschijnlijk trekt dat ook nog wel weer weg.
Zo was ze vorig jaar ook in de winter dus ik weet dat ze in ieder geval nergens last van heeft en dat dit gewoon is 'hoe ze is'. Ze loopt weer heel goed als vanouds, waar ze een paar weken terug soms nog wat stijfjes kon zijn op de eerste minuten, draaft ze nu vanaf het begin echt supergoed, zuiver en met grote passen. Ik heb ook zo'n vermoeden dat ze vorig jaar voor onze endurance wedstrijd ook al wat schade aan haar gewricht had, en dat 't gewoon nog niet naar boven was gekomen. Ik zie daardoor onze toekomst wat zonniger in
Ik heb nog niet echte plannen, maar ze heeft een gigantische looplust en ze wilt heel graag meer en verder rijden dan ik haar nu toelaat
Ik ga haar over de lente en de zomer héél rustig opbouwen en zien wat ze wel en niet kan, maar heb wel wat hoop dat ze wellicht in de nazomer een 40 km kwalificatie kan doen zoals het er nu uit ziet. Voor haar artrose is het goed om veel, regelmatig en rechtuit te lopen en madam is echt niet tevreden met 3x in de week 45 minuutjes door het bos struinen dus wat dat betreft is het goed dat we endurance rijden en geen dressuur oid
klein wereldje is het he hahaha 
Clara is nog steeds knettergek maar ze voelt zich echt zo goed. Vanochtend toen ik haar wei aan het uitmesten was kwam ze naar me toe lopen, legt een drol precies naast de kruiwagen en rende daarna al bokkend weer weg. Echt niet goed in d'r hoofd dat paard
Ze loopt en voelt weer helemaal als vanouds en ze is eigenlijk weer op hetzelfde trainingsniveau als waar ze vorig jaar na de winterstop was, al rijden we wel een stuk minder dressuur nu omdat ze dat simpelweg niet goed genoeg kan nu om zo veel bochten door te moeten rijden. Al met al echt super positief, al zou ik het wel fijn vinden als ze stopt met bokken tijdens het rijden
Maar dat is echt gewoon een overschot aan energie, terwijl ze al 12+ uur per dag buiten staat en net een handje met krachtvoer krijgt per dag
Het merendeel lijkt vnl over het platteland dus langs wat boerderijen te gaan, maar ik denk dat we ook wel wat mooie paden in het bos kunnen vinden, die zijn altijd wat lastiger te scouten via maps
Begon weer helemaal te kriebelen om flinke ritten te gaan maken
toch ook maar besloten om Arie ook mee te nemen. Dan heb ik 100% zeker een stel stabiele billen mee. Iemand die vaak mee groomt vond het geen probleem om hem te willen rijden 
heel veel zin in deze nieuwe wedstrijd!