Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:51

daar ben ik het wel mee eens, wat rox_en_wilvy zegt. Je bent tenslotte niet in je eentje op de route maar hebt met andere deelnemers te maken die idd op normale wijze kenbaar moeten kunnen maken dat ze gaan inhalen.

Maar ook voor je eigen veiligheid; stel iemand achter je heeft problemen met de rem van hun paard en komen er aandenderen; dan is het wel fijn als je het rumour achter je hoort en daardoor op tijd daar op kan anticiperen...met oortjes in zal je veel minder snel horen dat er achter je wat mis gaat.

Gilbey

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:20

Je rijdt ook vaak samen dus dan is een oortje ook ongezellig.
Ik zou het niet wenselijk vinden iig.

En over beginnen met de endurance:
Zelf ben ik al wel zeer bekend met de sport maar ik start komend seizoen wel met een nieuw paard, een haflinger.
En ik ga waarschijnlijk een paard dat het jaren niet gedaan heeft weer starten, mijn tinker.
Ben benieuwd hoe get gaat lopen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:25

Hoi, ff aangehaakt in het topic, niet alles gelezen.
Ga dit jaar voor een paar klasse 2 met fjordlief, na een jaartje peesblessuregedoe te hebben gehad zijn we eindelijk weer toe aan trainen!

Nee, dat rijden met oortjes lijkt me erg onhandig, idd wb andere ruiters! Ik train ook nooit met muziek op, vind dat eerlijk gezegd voor mijn pony ook niet heel gezellig :o maar dat is natuurlijk maar net wat je wilt :)

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:42

Hebben er mensen tips om te oefenen met alleen buitenritten doen? Dus zonder andere paarden erbij.

Die van mij is hardstikke braaf buiten, en helemaal verkeersmak.
Vind het alleen zelf heel spannend om alleen naar buiten te gaan, maar dat moeten we natuurlijk wel kunnen voordat we met endurance gaan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:43

rox_en_wilvy schreef:
Wat betreft me oortjes rijden op de wedstrijden....Ik vind het not done, er rijden meer ruiters en als ik jou van achter wil passeren dan wil ik je kunnen aanroepen zonder te moeten schreeuwen als viswijf omdat je muziek aan het luisteren bent...

Dat ligt aan het volume. Ik rijd op buitenrit altijd met oortjes en ik hoor nog altijd alles en iedereen om mij heen. Dat moet wel ook, als ik een auto niet hoor vliegt mijn paard er vandoor. Tijdens het losrijden op dressuur/spring/sgw-wedstrijden rijd ik ook altijd met oortjes in, nog nooit een klacht over gehad. Het ligt eraan hoe erg je je omgeving in de gaten houd he..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:47

Lucia88 schreef:
Nee, dat rijden met oortjes lijkt me erg onhandig, idd wb andere ruiters! Ik train ook nooit met muziek op, vind dat eerlijk gezegd voor mijn pony ook niet heel gezellig :o maar dat is natuurlijk maar net wat je wilt :)

Ik train altijd met muziek. Ik heb dan wel een luxe van een binnenbak met radio, maar vroeger reed ik ook altijd met oortjes in. Paard hoort met mij bezig te zijn en niet met de muziek, maar dat is misschien een disciplinekloofje..

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:18

Ik rij tegenwoordig ook met oortjes in. Heb navigatie gevonden die mij in t bos vertelt welke kant ik opmoet om mijn vooruit geplande rondje te rijden :) hoef ik niet telkens op m'n telefoon te kijken.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:20

xxVon schreef:
Ik rij tegenwoordig ook met oortjes in. Heb navigatie gevonden die mij in t bos vertelt welke kant ik opmoet om mijn vooruit geplande rondje te rijden :) hoef ik niet telkens op m'n telefoon te kijken.

Wow dat is handig! Wat gebruik je daarvoor?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:34

Kayleigh327 schreef:
Hebben er mensen tips om te oefenen met alleen buitenritten doen? Dus zonder andere paarden erbij.

Die van mij is hardstikke braaf buiten, en helemaal verkeersmak.
Vind het alleen zelf heel spannend om alleen naar buiten te gaan, maar dat moeten we natuurlijk wel kunnen voordat we met endurance gaan beginnen.

De eerste keer iemand op de fiets meenemen? Dat werkte bij mij erg goed.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:21

MarZarascha schreef:
rox_en_wilvy schreef:
Wat betreft me oortjes rijden op de wedstrijden....Ik vind het not done, er rijden meer ruiters en als ik jou van achter wil passeren dan wil ik je kunnen aanroepen zonder te moeten schreeuwen als viswijf omdat je muziek aan het luisteren bent...

Dat ligt aan het volume. Ik rijd op buitenrit altijd met oortjes en ik hoor nog altijd alles en iedereen om mij heen. Dat moet wel ook, als ik een auto niet hoor vliegt mijn paard er vandoor. Tijdens het losrijden op dressuur/spring/sgw-wedstrijden rijd ik ook altijd met oortjes in, nog nooit een klacht over gehad. Het ligt eraan hoe erg je je omgeving in de gaten houd he..

Dat zal wel, maar het hoort en staat niet netjes! En hoe moet ik weten dat je me wel of niet hoort? Want ik ben sneller bij je dan je dnekt tijdens een wedstrijd!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:30

Maar dan kan je de vogeltjes in het bos niet horen :D

En.... de ademhaling van je paard minder goed, of bijvoorbeeld een steentje in de hoef, op zulke afstanden is elk extra detail over de fysieke gesteldheid van je paard mooi meegenomen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:38

Idd Ilse_123, en ik hoor ook graag alle natuurgeluiden. Bij ons in het bos zijn ook altijd veel mountainbikes, die hoor ik graag van te voren aankomen zodat ik weet waarvan pony schrikt en erop verdacht ben, ze rijden vaak vlak langs of komen ineens van achter.

Kayleigh327, idd iemand op de fiets of lopend meenemen? Mijn vriend is fanatiek hardloper dus we gaan vaak samen, ik te paard en hij hardlopen. Erg fijn, vooral in t begin vh seizoen als de afstanden nog niet zo lang zijn en pony soms erg enthousiast.... Als je in het begin een rondje alleen gaat stappen zijn er vast mensen die wel even mee willen?

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:07

Ik kijk net op Mijn Endurance, maar er staan nog heel veel wedstrijden niet in de lijst. En 26 mrt zit er toch wel aan te komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:12

rox_en_wilvy schreef:
Dat zal wel, maar het hoort en staat niet netjes! En hoe moet ik weten dat je me wel of niet hoort? Want ik ben sneller bij je dan je dnekt tijdens een wedstrijd!

Zoals ik al zei: Bij gewone wedstrijden rijd ik tijdens het losrijden ook altijd met oortjes in. Naast het feit dat ik denk dat niemand mij gaat inhalen (racepaardenbloed en een enorm uithoudingsvermogen) vind ik dat de redenen die je opgeeft nou erg overtuigend zijn. Als ik alles nog hoor op buitenrit, zal het tijdens een endurance wedstrijd niet anders zijn en op buitenrit kom ik ook vaak mountainbikers en honden tegen. Als je roept dat je gaat inhalen, vind ik trouwens wel dat je even je hand moet opsteken of terug te roepen, om te laten weten dat je het gehoord hebt. Vind ik gewoon een kwestie van fatsoen. Wat een ander ervan denkt dat ik oortjes in heb vind ik niet interessant. Ik erger me ook wel eens aan een afschuwelijke kledingsstijl, maar dat verbied ik hen toch ook niet.

Vooralsnog is er voor mij geen reden om zonder oortjes te rijden, tenzij de organisatie het verbied. Bevalt het niet, kan ik ze altijd nog uitdoen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:27

Persoonlijk is een endurance wedstrijd wel iets totaal anders als losrijden op een cross terrein... Maar dit wordt in het midden gelaten, ik rijd er zelf ook niet mee, en train er zeer minimaal mee sinds mijn horloge. Had hem voorheen vaak in tijdens trainingen voor mijn app, en merk nu hoeveel ik eigenlijk toen voorkomen had kunnen hebben, en dan had ik niet eens muziek in...

Marlon, ik dacht hem vandaag gezien te hebben :)

Maar verder hoe staat het met jullie trainingen tot zover?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:32

Bij mij wat stil. Zit zelf in een dip en weet niet of ik 30 april ga starten of sowieso ga starten. Word wel impuls dan denk ik.

Is een groom handig of kan het ook zonder? Ik wil nu 1X per week gaan intervallen

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:35

rox_en_wilvy schreef:
En hoe moet ik weten dat je me wel of niet hoort? Want ik ben sneller bij je dan je dnekt tijdens een wedstrijd!

Turbo wilv!

@Marzarascha
Reken er maar op dat je wel ingehaald gaat worden ;)

Persoonlijk snap ik niet dat mensen met muziek in willen rijden buiten.
Ik rij juist buiten/endurance om van de omgeving te genieten. Met oortjes sluit ik me juist af.
Snap wel dat je het op een inrijterrein zou gebruiken.
Ik heb denk ik ook nog nooit iemand met oortje in zien rijden in de endurance, zou het ook wel een beetje asociaal vinden eigenlijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:42

billy3105 schreef:
Persoonlijk is een endurance wedstrijd wel iets totaal anders als losrijden op een cross terrein... Maar dit wordt in het midden gelaten, ik rijd er zelf ook niet mee, en train er zeer minimaal mee sinds mijn horloge. Had hem voorheen vaak in tijdens trainingen voor mijn app, en merk nu hoeveel ik eigenlijk toen voorkomen had kunnen hebben, en dan had ik niet eens muziek in...

Maar losrijden in een 20x40 binnenbak met 20 combinaties is wéér wat anders. Dat jullie niet graag met oortjes rijden, is geen reden dat ik het niet mag. Het ging mij meer om of het geaccepteerd word door organisaties. Dit, omdat je geen dressuurproef of parcours mag rijden met oortjes in vanwege aanwijzingen geven van een derde, etc. Of iemand met oortjes rijden fijn vind, is gewoon een persoonlijke mening. Ik houd er sowieso niet van als ik aangesproken word op wedstrijd, gaat teveel ten koste van mijn concentratie.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:04

MarZarascha schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Zoals ik al zei: Bij gewone wedstrijden rijd ik tijdens het losrijden ook altijd met oortjes in. Naast het feit dat ik denk dat niemand mij gaat inhalen (racepaardenbloed en een enorm uithoudingsvermogen) vind ik dat de redenen die je opgeeft nou erg overtuigend zijn. Als ik alles nog hoor op buitenrit, zal het tijdens een endurance wedstrijd niet anders zijn en op buitenrit kom ik ook vaak mountainbikers en honden tegen. Als je roept dat je gaat inhalen, vind ik trouwens wel dat je even je hand moet opsteken of terug te roepen, om te laten weten dat je het gehoord hebt. Vind ik gewoon een kwestie van fatsoen. Wat een ander ervan denkt dat ik oortjes in heb vind ik niet interessant. Ik erger me ook wel eens aan een afschuwelijke kledingsstijl, maar dat verbied ik hen toch ook niet.

Vooralsnog is er voor mij geen reden om zonder oortjes te rijden, tenzij de organisatie het verbied. Bevalt het niet, kan ik ze altijd nog uitdoen.

Hahaha mijn paard heeft ook racepaardenbloed.... En ja je gaat ingehaald worden! Ik denkt dat je ook de hele sfeer van het endurance rijden niet gaat mee krijgen als je met je oortjes in gaat rijden! Bij de endurance is het allemaal niet zo een ikke ikke ikke en schijt aan de rest cultuur!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:36

MarZarascha schreef:

Even los van het feit met of zonder oortjes (waar ik ook echt geen voorstander van ben, gewoon uit fatsoen voor de overige deelnemers en je paard), vind ik dat je een beetje een vertekend beeld van endurance hebt. Zeker in een klasse 1 ga je echt wel ingehaald worden, zelfs met je paard met racepaardenbloed. Je rijdt een klasse 1 wedstrijd nou eenmaal niet 30km lang in volle galop, dan zit je én boven je maximale snelheid van 13-14km/h (net aangepast in 2017 las ik?) én dan staat je paard te pompen bij de finish met een hartslag van boven de 60.
Mijn paard is een Engels volbloed met gewonnen races in Engeland op zijn naam en reken maar dat wij ingehaald worden door de hogere klassen. In de endurance gaat het erom dat je paard fit over de finish komt en in de klasse 1 is het dan niet degene die het snelst met zijn paard over het parcours jakkert.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:58

Uuuhhh in een rijbak tot je in een afgesloten terrein.
Bij endurance in openbaar terrein en openbare weg.
Ivm veiligheid zijn ze bezig wetgeving te maken dat je niet met oortjes in mag rijden omdat je dan niet meer vol met je aandacht met je omgeving bezig bent en daardoor dingen kunt missen die resulteren in ongelukken.
Misschien je zelf dan nu alvast aanwenden zonder oortjes te gaan rijden?
Is beter voor de veiligheid van jezelf, je paard, en de medegebruikers van het openbaar gebied

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:18

Nee, fatsoen voor overige ruiters, dat zie ik niet in verband met oortjes. En als er echt iemand tegen me aan gaat banketstaaf, kan ik ze altijd uit doen. Het verschil van mij met jullie zit hem denk ik in het feit dat ik uit de eventing kom. Ik doe al een aantal jaar galoptraining met mijn paard en zij kan gemakkelijk 10km een galoptempo van minimaal 15km per uur aanhouden, geloof het of niet. Het is ook niet voor niks dat ik elke vetcheck gecontroleerd word op doping.. Echte renpaarden zijn getraind om een zo hoog mogelijke prestatie te leveren op een korter stuk.

En wat betreft die wetgeving, gaan ze dan ook fietsers verbieden met oortjes te fietsen? Ook erg gevaarlijk! Nee, ik heb dat lang gedaan: Rekening houden met een ander, maar het komt altijd van 1 kant. Ik houd tegenwoordig wat meer rekening met mezelf. Één of twee oortjes in gaat niet meer of minder ten koste van de verkeersveiligheid dan een fietser/mountainbiker met oortjes. Ik snap jullie beeld wel, ik kom ze ook vaak tegen: Die kakkers die een beetje alleen op de wereld zijn en vervolgens een te hoge inschatting maken van hun eigen vaardigheden. Verschil is dat ik dit altijd al heb gedaan, dus ik ga dat nu niet veranderen omdat er mensen (ongewenst) tegen me willen praten. Je kan het op van alles steken, maar het feit dat jullie niet met oortjes willen rijden betekent niet dat ik dat ook niet mag. Anders moet je ook dichte beugels verplichten, bodyprotectors verplichten en andere vormen van bescherming verplichten.

Wat betreft endurance cultuur, daar heb ik ook geen behoefte aan. Ik wil gewoon met mijn paard aan de gezondheid werken, het is goed voor de spieren en een uitdaging. Als ik met mensen over paarden wil praten ga ik wel naar de manege. Als ik van de omgeving wil genieten, ga ik wel een rondje fietsen. Als ik vogels wil horen fluiten, pak ik een stoel en ga ik naast de vogelkooi zitten.

Ieder zijn eigen motivatie om endurance te rijden. Waarom zou je het asociaal vinden dat iemand met oortjes in ziet rijden? Je hebt toch gewoon het recht om te kiezen of je met iemand wil praten of niet?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:25

MarZarascha schreef:
Het verschil van mij met jullie zit hem denk ik in het feit dat ik uit de eventing kom. Ik doe al een aantal jaar galoptraining met mijn paard en zij kan gemakkelijk 10km een galoptempo van minimaal 15km per uur aanhouden, geloof het of niet.

Ik geloof je, dat kan mijn ponytje namelijk ook gewoon :P

Gewoon uit interesse, waarom wil je eigenlijk endurance starten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:48

kim345 schreef:
MarZarascha schreef:
Het verschil van mij met jullie zit hem denk ik in het feit dat ik uit de eventing kom. Ik doe al een aantal jaar galoptraining met mijn paard en zij kan gemakkelijk 10km een galoptempo van minimaal 15km per uur aanhouden, geloof het of niet.

Ik geloof je, dat kan mijn ponytje namelijk ook gewoon :P

Gewoon uit interesse, waarom wil je eigenlijk endurance starten?

Mijn paard is er bij gebaat om veel verschillende takken van de sport te beoefenen. Ze gaat zich snel vervelen dus is afwisseling voor haar erg belangrijk. Daarnaast vind ze buitenrijden heerlijk, maar ben ik vanwege verhuizing nog niet ver weg geweest. Ik heb recentelijk een ongeluk met haar gehad, waardoor ik zelf ook niet zomaar routes ga uit proberen (wegens gebrek aan zelfvertrouwen). Als ze schrikt, rent ze naar stal, die langs een drukke 80-weg ligt. Ik was een poos geleden een paar km van stal en toen is ze, nadat ik er afgevallen was, naar huis gerend, ouders wonen een eind weg en mijn vriend nam zijn telefoon niet op. Toen moest ik naar stal lopen, in de hoop dat zij zelf ook naar stal was gerend en het overleefd had. Ik hoop dat endurance mij en mijn paard nieuwe positieve ervaringen oplevert die we kunnen omzetten in wederzijds vertrouwen. Daarnaast is het idee van vooraf uitgezette routes, die dus als veilig voor de paarden zijn bestempeld zijn uitgezet, hierdoor hoef ik me geen zorgen te maken over de route en hierdoor ga ik iets zelfverzekerder rijden. Ook het feit dat er paarden in de buurt zijn kalmeert mijn paard, waardoor ze minder snel geneigd zal zijn om uit het niks opzij te springen vanwege een grassprietje.. :P

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:56

MarZarascha schreef:
Nee, fatsoen voor overige ruiters, dat zie ik niet in verband met oortjes. En als er echt iemand tegen me aan gaat banketstaaf, kan ik ze altijd uit doen. Het verschil van mij met jullie zit hem denk ik in het feit dat ik uit de eventing kom. Ik doe al een aantal jaar galoptraining met mijn paard en zij kan gemakkelijk 10km een galoptempo van minimaal 15km per uur aanhouden, geloof het of niet. Het is ook niet voor niks dat ik elke vetcheck gecontroleerd word op doping.. Echte renpaarden zijn getraind om een zo hoog mogelijke prestatie te leveren op een korter stuk.

Leuk maar daar ben ik niet van onder de indruk! Mijn Draver loopt 88km met 20kmh, en dan wissel ik af tussen draf en galop! Maar als ik jou was zou ik eerst eens gaan vrijwillgen op een wedstrijd zodat je een beetje de sfeer kan proeven...