Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:39

Hier nog een haflinger uit de impuls klasse bij Endurance Zeeland gisteren.
Bij ons heeft de chaos bij de aankomst ons ook genekt bij de hartslag. Het was daar erg druk op een relatief klein plaatsje, waar mijn paard erg op reageert. Voorkeuring zag hij ook al erg hoog voor zijn doen.
Maargoed, nakeuring mochten we iets verder van de andere paarden doen en was toen wel dik in orde, we hebben erg fijn gereden en een leuke dag gehad.
Voor ons was het een uitstapje naast onze normale dressuur en menwedstrijden, nu het eens relatief dichtbij was. Plus, de organisatie had imo wel echt mooi ingespeeld op mensen die graag eens van de endurance wilden proeven. Er was een webinair geweest met informatie en verschillende trainingsritten (waar ik er ook 1 van heb meegereden) en dat heeft mij wel over de streep getrokken om het toch eens te proberen. Hoewel ik toch schijnbaar ergens niet helemaal goed had opgelet want 100m na de start reed ik al verkeerd :') Gelukkig kwam ik een andere deelnemer tegen die ook verkeerd was gereden en hebben we vervolgens samen opgereden tot we op het strand waren. Terugweg weer gezorgd dat ik tegen dat ik van het strand af kwam weer bij anderen zat, zodat ik niet alleen zou verdwalen :Y)

little_birdy

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:05

Dat is wel knap ja om meteen te verdwalen :D
Wel fijn dat je hem verder gewoon goed uit hebt kunnen rijden!
Hoe kom jij zo snel aan je foto’s?
I

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:11

Dat is ook een gave na 100 meter verdwalen zou mij ook kunnen gebeuren :j

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:13

Ja ik zocht naar vlaggetjes, had totaaaaaal gemist dat er daar een wit plastic lintje rond een weidepaal gewikkeld zat...

Fotograaf een berichtje sturen op Facebook met je nummer. Aj picture verpoorte oid dan zoekt hij ze voor je op

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:40

Wat een heerlijke foto's Fangio :D

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:27

lideli schreef:
cile205 schreef:
Zijn er nog mensen die zich in hebben geschreven voor Peer (B) hier? of mensen die er ooit al eens mee hebben gereden?

Ik heb vorig jaar in Peer gereden, is mij toen goed bevallen :j Geen technisch ingewikkeld terrein, goed te doen. Maar ik las dat er dit jaar een nieuw parcours is, dus het zal iets anders zijn.

Ik ga 6 oktober met mijn merrie in Renesse starten en 26 oktober met mijn ruin de Stippelberg dus ik sla Peer dit jaar over.

Ik lees dat het binnen 20 minuten aanbieden is na de finish, hoe sneller hoe beter. i.v.m de strafpunten.
Rijd je omdat je niet direct moet aanbieden dan ook net wat langer door richting de finish, of wordt er vaak tot het staptraject ong. 1 km voor de finish aangehouden?

Is er daarna nog een nakeuring in Belgie. Ik kan hier niets over terug vinden -O- ..

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:32

België werkt ook nog met strafpunten voor hoogte van de hartslag tussen 44 en 60 (of 64?) uit m’n hoofd. Ik weet i.i.g. dat het loont rustig binnen te komen, ietsje langer te koelen en met 50 aan te bieden en 2 min als direct met 60 qua strafpunten.

Daarna heb je direct je nakeuring. Dus je komt binnen. Zadel hoofdstel eraf en aanbieden onder de maximum hartslag en dan heb je direct je nakeuring. Dus tellen, draven, overige waardes. (Of soms tellen, overige waardes draven).

Geen vervelend half uur wachten :D

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:41

Dat half uur nakeuring is echt niet fijn zou er van mij ook wel af mogen hoor.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:03

Ohh ik ga zondag groomen in peer bij mijn vriendin die start klasse 2
Ben benieuwd inderdaad hoe het daar allemaal gaat.

Het is gelukt om een foto te bemachtigen inmiddels

Afbeelding

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:06

Wat een gave spikkel <3

Ik rij ook nationaal liever in België als nl door alle regels. Nu scheelt het ook dat de Belgische wedstrijden vaak ook dichterbij zijn _O-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 20:19

Wat een superleuke foto's allemaal! Gaaf een paar die hun debuut hebben gereden en een paar volgende week :) Succes!

Ik lees het allemaal een beetje stilletjes mee. Clara verbeterd langzaamaan, we mogen al sinds vorige week langzaam wat draven, maar ik vond haar toch nog wat 'mwah' in haar gang. Haar vorig weekend voorgedraaft en dat zag er echt netjes uit met op het oog geen onregelmatigheid, wel is ze gevoelig nu ze zonder ijzers staat maar project hoefschoenen is onderweg. Maar wat een gedoe met uitzoeken enzo! Vanochtend tijdens ons ritje een paar korte stukken gedraaft en voor het eerst voelde ze echt weer goed! Ze wou ook zelf graag lopen en moest haar goed inhouden :D Dat is natuurlijk positief. Maargoed, er zit geen endurance meer voor haar in, dus ik zal het vooral bij bijlezen houden :j

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:35

Ach jeetje Piekosjj, wat een traject met Clara. Wel heel fijn dat jullie nu korte stukjes gedraafd hebben en dat dit goed ging en voelde.
Bedoel je dat er helemaal nooit meer endurance voor haar in zal zitten?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 21:08

Ja het gaat echt met ups en downs en ik vind vooral de onzekerheid echt zooo lastig. Ik ben een ontzettende doelgerichte en ambitieuse ruiter en ik had echt m'n zinnen gezet om met haar internationaal te kunnen starten over een jaar of twee, en in plaats daarvan weet ik nu nogeneens of ze echt 100% zuiver is. -O- Ze heeft nu ook nog 'ns wat last van d'r voeten dus het is ook nog eens lastig om te zeggen of ze wat onregelmatig loopt doordat haar hoeven zeer doen of omdat het dus de artrose is. Hopelijk daar snel meer duidelijkheid over als ze hoefschoenen aan heeft, dan hebben we ook wat meer stukjes waar we op kunnen draven want de paden hebben gewoon te veel stenen en boomstronken voor haar om fatsoenlijk op te kunnen lopen nu. Ze staat al sinds ze 1.5 is op ijzers, dus het is natuurlijk best een klap voor die hoeven om opeens dingen te voelen enzo :')

Nee voor haar geen endurance meer. Heel veel vrienden/kennissen om mij heen zeggen dat het wel kan, dat ze nog 160 km rijden met hun artrose paard, en waarschijnlijk hád ze ook al wat schade aan het gewricht op ons debuut eerder dit jaar, maar ik vind het zo'n grote gok om weer naar zoiets te gaan werken en trainen. Ik denk ook niet dat ik nóg een keer zo'n teleurstelling wil hebben als ik zo veel tijd heb besteed aan haar rehab, weer op trainen en dan bijv op de voor of nakeuring te worden afgekeurd. Wedstrijden rijden is hier ook nog eens superduur en alle wedstrijden zijn ver weg. Nee, ik vind het prima zo. Misschien dat ik er over een jaar anders over denk, maar ik denk niet dat ik mezelf en haar die druk op wil leggen om nog iets te moeten presteren. Het idee is dat ze nu lekker hobby paard mag zijn, op laag niveau buitenritjes rijden en ik zou haar graag willen laten dekken door bijv een arabier of een Akhal Teke.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 22:17

Piekoshj
Ik vind het zo sneu om te lezen dat je met je jonge dier zo’n diagnose hebt gekregen.
Ik hoop en duim met je mee dat ze iig weer zuiver word en je weer wat met haar kan doen.
Wie weet hoeveel je nog kan straks als alles stabiliseert

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 06:17

billy3105 schreef:
België werkt ook nog met strafpunten voor hoogte van de hartslag tussen 44 en 60 (of 64?) uit m’n hoofd. Ik weet i.i.g. dat het loont rustig binnen te komen, ietsje langer te koelen en met 50 aan te bieden en 2 min als direct met 60 qua strafpunten.

Daarna heb je direct je nakeuring. Dus je komt binnen. Zadel hoofdstel eraf en aanbieden onder de maximum hartslag en dan heb je direct je nakeuring. Dus tellen, draven, overige waardes. (Of soms tellen, overige waardes draven).

Geen vervelend half uur wachten :D

kijk eens aan, dank je wel! *\o/*

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:57

Oh zijn de regels in België zo anders?! In NL moet je in de klasse 1 (en impuls) meteen aanbieden. Zit je te hoog dan heb je 10min om het naar beneden te krijgen. Vanaf klasse 2 is het kwestie zo snel mogelijk aan te bieden maar moet je wel eerst afzadelen enzo

Wat leuk! Kun je insta hier linken?! Ga ik proberen!

Bij deze linkje naar de reel van onze eerste klasse 3 1,5wk geleden

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:43

Gaaf ! Denk niet dat ik voor een klasse 3 ga uiteindelijk . Denk dat ik het bij klasse 2 ga houden

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:06

Mooi filmpje Natalie! Mag ik vragen waarom je de staart opbind?

Hier ging DFW niet zo goed. Op de voorkeuring allemaal goede waardes. En een fijn rondje gereden, ze gleed hier en daar wel wat weg dus daarom rustig aangedaan. Kreeg mijn hartslagmeter niet aan de praat dus op hoop van zeker aangeboden, hf van 48 dus me voor niks druk gemaakt.
Maar helaas niet goed op de locomotie -O-
Bij de nakeuring mijn groom laten voordraven zodat ik ook kon kijken, duidelijk niet goed.

Nu 1,5 week later liep ze nog niet helemaal lekker maar niks te vinden qua zwelling of pijnlijke plek. Dus gisteren naar de kliniek geweest. De da kon ook niet makkelijk vinden waar het nou zat, uiteindelijk kwam ze uit bij de spier aan de binnenkant rechterachterbeen(gracilis). Die was duidelijk gevoelig en wat dikker. Waarschijnlijk heeft ze die verrekt toen ze ergens wat weg gleed. Als het goed is zal dit vrij vlot genezen. Gelukkig niks ernstigs dus

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:55

Wat gaaf Natalie! Klasse 3, wauw. Hele ervaring lijkt mij!

Gelukkig niets ergs Van.

Piekosjj, ik kan mij voorstellen dat deze conclusie eraan binden voor jou en Clara nu rust geeft en dat je kan gaan genieten van alles wat nog wel kan en gaat komen. Maar het lijkt mij geen makkelijke beslissing, zeker als je zelf een ambitieuze ruiter bent.

Mag ik vragen op wat voor zadel iedereen rijdt? Is dit echt een speciaal endurance zadel?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:15

Monody schreef:
Mag ik vragen op wat voor zadel iedereen rijdt? Is dit echt een speciaal endurance zadel?

Ik rij op een Massimo trail, voor zowel Mellow die ik al endurance start als mijn jonge fjord Fred. Ik gebruik dit zadel ook gewoon voor de dressuur (L2 wedstrijden), springen, TREC, WE, dus eigenlijk voor alles :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:24

Ik rijd op een Reactor Panel dressuurzadel.

Ben op een Massimo Trail begonnen, maar de twist was te breed, boven de 30 km kreeg ik last van mijn liezen dus ben ik met Countrymill gaan zoeken naar iets wat voor paard en mij allebei werkt.
O.a. door een aantal zadels thuis in het bos te hebben mogen testen, omdat een paar rondjes in de binnenbak toch niet hetzelfde zijn als 35 km in het bos.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:26

Van schreef:
Mooi filmpje Natalie! Mag ik vragen waarom je de staart opbind?

Hier ging DFW niet zo goed. Op de voorkeuring allemaal goede waardes. En een fijn rondje gereden, ze gleed hier en daar wel wat weg dus daarom rustig aangedaan. Kreeg mijn hartslagmeter niet aan de praat dus op hoop van zeker aangeboden, hf van 48 dus me voor niks druk gemaakt.
Maar helaas niet goed op de locomotie -O-
Bij de nakeuring mijn groom laten voordraven zodat ik ook kon kijken, duidelijk niet goed.

Nu 1,5 week later liep ze nog niet helemaal lekker maar niks te vinden qua zwelling of pijnlijke plek. Dus gisteren naar de kliniek geweest. De da kon ook niet makkelijk vinden waar het nou zat, uiteindelijk kwam ze uit bij de spier aan de binnenkant rechterachterbeen(gracilis). Die was duidelijk gevoelig en wat dikker. Waarschijnlijk heeft ze die verrekt toen ze ergens wat weg gleed. Als het goed is zal dit vrij vlot genezen. Gelukkig niks ernstigs dus

Ik vlecht sowieso altijd al de bovenkant voor verkoeling van de staartwortel maar omdat het naar verwachting erg nat zou zijn in het bos (wat ook zo was) knoop ik de hele staart op omdat ze echt een mega staart heeft. Deze wordt erg zwaar en vies als die nat wordt en blijft dan tussen de benen heen en weer zwiepen. En aangezien ze hem voor de vliegen niet meer nodig was, kies ik ervoor hem op te knopen.

Balen dat ze nog steeds niet goed was.. Het was idd her en der verraderlijk glad..

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:09

Ik heb de impuls klasse gewoon op mijn wintec dressuurzadel gereden, maar dat zijn natuurlijk ook nog niet echt serieuze afstanden

Wat naar dat je paardje niet goed was, gladde grond is indd verradelijk

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:43

Heeft iemand ervaring met de wintec pro endurance? Als dit echt iets voor ons is wil ik wel naar een serieus endurance zadel kijken maar Marnix is zo veranderlijk in zijn lijf dat een wisselbaar kopijzer wel een must is :+

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:51

Ik heb gewoon een simpel vzh zadel van thorowgood. Ligt goed op paard en ik kan er fijn in zitten. En makkelijk aan te passen.