Endurance 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:20

Joltsje schreef:
overal aanraken is geen probleem.
stap aan de hand, je kan niet braver vinden.
aan de longe doe ik altijd zonder zweep en ze loopt super braaf haar rondje ook in draf en galop.
maar zodra je aan de hand wilt gaan rennen, dan kijkt ze je echt aan van, wat wil jij nou? ze is absoluut niet lui, maar dit snapt ze niet. maar duidelijk, ik ga dus oefenen deze week.

vorige week een zakje pepernoten open gemaakt op t paard. dat was geen succes. ik was inderdaad van plan bij de groompunten dat iemand water over het paard kiept of met een spons en ik zelf wat water drinken. we doen 27 km en het weer lijkt goed te gaan (niet te warm). dus dat zie ik wel goedkomen. het is meer de voorkeuring nu dus ff. hartslag laatst al even getest.

Voor de 27km is 2de groompunt bij de spartelvijver als hij het water in wil kun je dat ook stuk als koeling gebruiken.

Even aan de hand oefen met iemand erbij die wat druk geeft om aan te draven, vaak hebben ze het dan zo door. En zelfde commando’s gebruiken als bij het longeren, gaat het vast goedkomen :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 15:25

Joltsje schreef:
vorige week een zakje pepernoten open gemaakt op t paard. dat was geen succes. ik was inderdaad van plan bij de groompunten dat iemand water over het paard kiept of met een spons en ik zelf wat water drinken. we doen 27 km en het weer lijkt goed te gaan (niet te warm). dus dat zie ik wel goedkomen. het is meer de voorkeuring nu dus ff. hartslag laatst al even getest.

Ik zou dat koelen toch even oefenen, als je van plan bent te koelen ohz. Ik heb dat goed met mijn paard geoefend, van gewoon een simpel waterflesje leegkiepen over de hals tot flessen aanpakken etc, maar toch de hele entourage van paarden, grooms en auto's op het groompunt zorgde ervoor dat ik de eerste twee groomstops ik mijn paard niet fatsoenlijk kon koelen (kon niet stilstaan). En ik heb echt een koele kikker (een draver). Niet om je bang te maken oid, maar ik heb echt paarden in paniek er vandoor zien gaan door het 'opeens' water over zich heen te krijgen op wedstrijden en dat is het laatste wat je wilt gok ik.

Als je paard aan de longe kan draven, en dus op stemcommando, inderdaad goed oefenen deze week want inderdaad als je je paard niet kan tonen op de voorkeuring, mag je simpelweg niet rijden. En dat zou heel zonde zijn. Mijn paard snapte eerst ook niks van voordraven en heb ik er goed mee geoefend en draaft nu actief weg op het vooruit wijzen van 1 vinger :D

Joltsje

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:39

mijn paard gaat zeer makkelijk het water in. dus was inderdaad van plan bij het 2e groompunt door het water te gaan.
Afbeelding

ik heb een eigen groom mee. dus dat helpt. maar ook die geen mega ervaring.
ik ga woensdag weer rijden, dan maar bak water er over. afspoelen is geen probleem.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:20

Die van mij vond aanpakken van flessen eerst ook doodeng, dus begonnen met stilstaan, heel voorzichtig fles aangeven. Eerst zonder water later met erin.

Groom moet zorgen dat je hem makkelijk kunt aanpakken zonder dop, zodat je hem er zo overheen kunt gieten. Leer je paard ook dat het gewoon laten vallen van de lege fles ook goed is.

Mijn man is mijn groom hij heeft altijd een appeltje bij zich voor Mellow in 4 stukjes gesneden. Heeft ze wat lekkers te eten, zit wat vocht in en ze ziet hem van ver al staan zodra ik een groompunt nader, ze zoekt hem echt op ivm haar appeltje. Helpt ook bij het stilstaan, haar focus is echt op mijn man en niet op wat er om haar heen gebeurt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:30

Ik ben begonnen met een paar bidons in een zadeltas meenemen op rit en die halverwege de rit maar eens rustig een voor een over de hals gegoten. Eerste keer vond hij dat gek, maar hij kon het koelende effect ervan toch wel waarderen. Hij zweet heel snel, dus verkoeling zonder zelf te zweten is enorm welkom.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:53

nou het draven even geoefend. ging prima.
menzweep wel even mee. 2x een tikje en daarna zonder. op stemhulp en zelf aanzetten dan gaat ze nu.

kijken of ze dat woensdag in 1x zonder zweep doet, dan vertrouw ik er wel op. het is inderdaad echt een kweste via begrijpen.

water uit een flesje gooien woensdag maar even bekijken. ik denk dat ik het bij mijn groom laat. en de 2e stop dus door de vijver. dan de laatste 6km op natte laarzen, maar dat is niet anders.
het weer koelt erg af de komende dagen, dus dat is alleen maar fijn.

ik zoe dat de keuring vanaf vroeg al open is en er geen verschil in de klassen zit. ik heb officieel een box, dus dan nemen we mooi de tijd.

nog meer goeie tips voor een beginner? het is inderdaad meer dan een buitenrit, dat zie ik ook al is 27km nog wel te behappen (65 km, jemig weet niet of ik daar uberhaupt zin in heb)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:56

Voor de keuring even lekker los stappen aan de hand na de trailer rit, kan je paard de spieren vast even een beetje opwarmen en kan die vast rondkijken waar die is.
En ook zorgen dat je na de keuring op tijd bij de start bent, dan kunnen de vrijwilligers van de start je starttijd op de kaart zetten.
Ik lees dat je in de vijver wil koelen, een waterdicht afsluitbaar zakje voor je vetkaart is dan waarschijnlijk ook geen overbodige luxe.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:58

ooh ja, een waterdicht zakje is perfect. ga ik regelen

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:00

Neem een schone set kleren mee voor na afloop (en als ze rotweer afgeven een extra regenjas), dan kun je lekker een zweetvrije en/of droge outfit aan na afloop :j

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:16

Ik heb afgelopen zaterdag gereden zonder te koelen ze vond het geen goed plan water vanaf boven.
Dat moeten we aankomend jaar dus even oefenen.
Ik heb met mijn vorige paard klasse 3 gereden dus mocht nu gelijk klasse 2 starten Joltsje.
Dus het was haar debuut en voor mij 6 jaar geleden :D

Monody heb je Komoot premium dan kun je de route met spraak begeleiding laten mee lopen misschien is dat fijner voor je.

Persoonlijk zou ik geen water in gaan tijdens een wedstrijd .
Zou zelf niet in natte kleding willen zitten en teveel risico op verstappen en kost ook veel tijd.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:26

Nee Komoot premium heb ik niet, ga ik eens naar kijken. Ik zou eigenlijk als ik hiermee verder wil ook iets van een Garmin horloge willen aanschaffen. Heb nu een Amazfit 4 tweedehands aangeschaft om te kijken of ik het wat vind, maar ik merk dat ik het trainen met een smartwatch wel erg fijn vind, ook om zo de gemiddelde snelheid in km te zien! Het is alleen jammer dat Amazfit niet zo lekker samenwerkt met een iPhone wat betreft de apps die erop staan.

Ik heb mij vanavond officieel ingeschreven dus er is geen weg meer terug. Vind het ook erg fijn om die tips zo te lezen omdat het ook ons eerste debuut gaat zijn maar met de trainingen die we de afgelopen tijd hebben gedaan ga ik er vanuit dat het gewoon goed komt :D

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:38

Wat leuk om jullie tips te lezen! Voor ons is het debuut nog erg ver weg, maar alvast informatie opslaan is wel handig :D

Vraagje m.b.t. het koelen: moet je zelf vanaf je paard koelen of mag de groom dit ook met een spons vanaf de grond doen?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:28

ukkiepuk schreef:
Wat leuk om jullie tips te lezen! Voor ons is het debuut nog erg ver weg, maar alvast informatie opslaan is wel handig :D

Vraagje m.b.t. het koelen: moet je zelf vanaf je paard koelen of mag de groom dit ook met een spons vanaf de grond doen?

Fijn om er nu al mee bezig te zijn, leuk dat voorwerk *\o/*

Koelen mag zoals je dat zelf wilt. Ik laat mijn man grote water flessen aan geven en die giet ik er overheen, je ziet ook wel dat grooms de flessen over het paard heen gieten. Met een spons kan ook, maar een fles leeg gooien gaat sneller en koelt ook meer denk ik zo.

Als je gaat oefenen kun je als je het leuk vind ook oefenen om in stap, draf en galop een fles te gaan aanpakken en leeg gooien. Links en rechts :j

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:57

Een groom mag het vanaf de grond doen, zolang hij/zij het paard niet vasthoud :)

En idd gewoon lekker laagdrempelig beginnen met dingen boven hem te laten bewegen die geluid maken zonder dat je erop zit. Maakt t leven ook makkelijk als je ooit je jas uit wil doen. Hierna dingen van de bakrand aanpakken en pas gaan gieten met water als ze echt comfortabel zijn met alles. Ik heb wel eens die fout gemaakt door aan te pakken en ineens wel water toe doen. Die grond was best hard toen :+

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 07:32

Zijn er nog mensen die zich in hebben geschreven voor Peer (B) hier? of mensen die er ooit al eens mee hebben gereden?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 07:50

cile205 schreef:
Zijn er nog mensen die zich in hebben geschreven voor Peer (B) hier? of mensen die er ooit al eens mee hebben gereden?

Ik heb vorig jaar in Peer gereden, is mij toen goed bevallen :j Geen technisch ingewikkeld terrein, goed te doen. Maar ik las dat er dit jaar een nieuw parcours is, dus het zal iets anders zijn.

Ik ga 6 oktober met mijn merrie in Renesse starten en 26 oktober met mijn ruin de Stippelberg dus ik sla Peer dit jaar over.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:38

wij zijn klaar voor morgen.
nog even een rondje gerend en alles alvast in de trailer gezet. incl. jerrycans met water

wat ben ik blij dat t vandaag niet is. wat een pokkeweer zeg. temperatuur morgen rond de 12 graden, dat is fijn. route zal wel nat zijn, dus dat is even afwachten of het dan ook zwaar is.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:40

Joltsje schreef:
wij zijn klaar voor morgen.
nog even een rondje gerend en alles alvast in de trailer gezet. incl. jerrycans met water

wat ben ik blij dat t vandaag niet is. wat een pokkeweer zeg. temperatuur morgen rond de 12 graden, dat is fijn. route zal wel nat zijn, dus dat is even afwachten of het dan ook zwaar is.

Yes hier ook klaar voor, 2 auto’s vol met flessen en jerrycans met water. Voerbakken gevuld, tuig in de zadelkamer, emmers, dekens, sponzen alles ligt hier klaar :D

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:51

Peer.... zeker wel hoefbescherming nodig?

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:41

Als ik de sleutel niet heb van ons nieuwe huis dan wil ik ook de Stippelberg starten.

Peer is best stukkie voor ons wie weet volgend jaar.

Succes voor wie morgen starten :j

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:48

Psydoxy schreef:
Peer.... zeker wel hoefbescherming nodig?

Ik zag op foto's van vorig jaar kiezel paden. Maar mss was het niet overal zo...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:44

bedankt voor jullie tips. onze eerste endurance en winstpunt is een feit.
weer was goed, we hebben t droog gehouden.

voor de volgende keer oefenen met paarden die inhalen. paardje was relaxt totdat we in werden gehaald. 12km in de rit begon ze geullig te snappen dat die energieverspilling niet nodig is.

veel gedraafd vandaag ivm degene qaar ik samen mee was. helemaal prima, hierdoor was het goed vol te houden.

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:56

Gefeliciteerd super goed !

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:24

Gefeliciteerd met jullie debuut!! Super leuk. Ik ben ook erg benieuwd hoe Marnix het doet met paarden die hem gaan inhalen.. Wij hebben dat thuis niet kunnen oefenen en hij kan daar nogal heet van worden. Maar ach, daar zijn zulke (oefen)wedstrijden ook een mooie ervaring voor!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:45

Wat goed gedaan...En wat een geluk met het weer dan.
Mensen wat een regen is er gevallen zeg de laatste dagen.
Dat inhalen dat leren ze wel.
Hoewel de ene er makkelijker mee omgaat dan de ander.

Hoe heb je dat nu gedaan met koelen?