Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:18

Djilna schreef:
Joh onderweg af en toe een plas water opzoeken en je kunt best een kwartiertje graaspauze houden. Geen groompunt voor nodig ;)

Is ook zo, hè! Ik zie het te zwaar in.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:02

Ik schop dit interessante topic even weer omhoog. Ik ben bezig om voor dit jaar een wat concretere planning op te stellen. Veel puzzelen! En probeer daar alle informatie mee te nemen uit dit topic en die ik heb geleerd op de clinic van Tonkie waar ik ben geweest. Mijn arabier (bijna 6) heeft ongeveer 500 basiskilometers gemaakt inmiddels (ongeveer 1,5 jaar onder het zadel nu). Laatste keer 11km met 2x 15min en 1x 5 min draf deed hij echt met twee hoeven in zijn neus (na alle stukken draf hartslag binnen een minuut weer onder of rond de 60 en terug bij de trailer was de hartslag binnen 30 seconden weer op 34).

Ik lees regelmatig terug (zowel van Tonkie als hier in dit en andere topics) dat mensen op een gegeven moment aanraden om gewoon eens te gaan draven om te kijken hoe lang je paard dat volhoud. Maar in hoeverre doe je dat ook met een paard wat genetisch gewoon begiftigd is met een heel goed cardio-vasculair systeem? Ik denk dat Madou's herstelwaarden veel langer op het oog wel goed blijven dan misschien goed is voor de rest van zijn lijf. Hoe zien jullie dit voor je?

Theoretisch zou ik willen opbouwen naar de 25km klasse 1 in Leersum 31 juli als eerste wedstrijd. Gevoelsmatig zou dat prima te doen moeten zijn, maar toch kom ik er cijfermatig niet helemaal uit. Ik heb nu mijn laatste training als basis genomen en van daaruit steeds 10% opgebouwd en wat rustweken ingebouwd.
Dan kom ik uit op bijna 40km in laatste trainingsweek (totaal, week 27) met langste afstand ongeveer 18,5km en 25 / 25 / 20 drafminuten. Maar misschien pak ik de basis verkeerd? Of moet ik juist eerst het aantal stapminuten tussen de drafreprises verkleinen en juist "het aan 1 stuk kunnen draven" uitbouwen. Wat is jullie standpunt daarin?

Extra struikelblok is een verhuizing begin maart. Ik wil hem wel voldoende tijd geven om daar te wennen.

Fabster

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:36

Ik kan op je vragen geen antwoord geven. Ik weet er veel te weinig van. Maar waar heb jij de clincs van Tonki gevonden? Ik heb de hele tijd internet bijgehouden, maar kreeg alleen clinics van 2014. En nu heb ik ze toch |( gemist, blijkbaar....

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 18:41

Hee Marlies. Ik lees een aantal dingen. Volgens mij ben je goed bezig en moet je wat meer op je gevoel vertrouwen. 40 km in laatste trainingsweek is een mooie opbouw, hoeveel weken voor Leersum kom je daar? Ideaal zou denk ik een week of 2-3 zijn. Dan lekker herstellen en bijhouden tot aan Leersum.

Voor verhuizing is niets te zeggen denk ik, daar gewoon voor nemen zo lang als nodig. Maar ook gewoon lekker verder trainen als dat wel kan.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:56

Clinic van Tonkie was geloof ik in 2014 al dat ik die heb gevolgd. Voor dit jaar zijn ze toevallig dit weekend zag ik op het Endurance forum.

Myrthe, dank je voor je input! Voor mij voelt van 40km in een week (verdeeld dus over drie trainingen) als zo'n grote stap naar een wedstrijd van 25km in 1x? Die laatste trainingsweek is dan overigens 3 weken voor de wedstrijd (dus nog twee weken tussen die laatste trainingsweek en de week van de wedstrijd). Mijn idee was om dan ena laatste week rustig aan te doen en 1 week vrij te geven (met alleen wat wandelen en eventueel lalala ritje).

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 20:07

Idee is toch dat je wedstrijdafstand in een week rijdt? Ipv in een keer om de belasting te beperken. Daar kom je met die 40 km ruim aan. Dus loopt hij UHR met drie hoeven in zijn neus. Ga je van te voren ook wat oefenen met heuveltjes?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:25

Ja dat is waar. Maar de kilometers zijn natuurlijk maar 1 zijde van de medaille. Dan heb je ook nog de hoeveelheid drafminuten. Zeker als je binnen de tijd wil blijven, moet je natuurlijk best een stuk van die 25km wel draven. Maar misschien maak ik me wel te druk. Was inderdaad wel van plan om ook heuveltjes te gaan stappen!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:08

xxCYNNxx schreef:
ik meld me ook hier. Hoop in mrt m'n eerste endurance te rijden en langzaam aan daar meer gerichter voor aan het trainen.
Op dit moment longeer ik dr 1 keer in de week (met pessoa) en rijd ik 3 keer in de week er nog bij; 2 keer dressuurmatig en 1 keer per week buiten.
Buitenrit schiet er helaas soms bij in, vanwege weersomstandigheden; veengrond, dus wat regen en de bermen zijn al snel onbegaanbaar voor draf. En met blote voeten wil ik niet km's op asfalt gaan.
Vandaag een rit van 15 km gemaakt met een gemiddelde snelheid van 8 km per uur. Heb veel stukken moeten stappen dus ben niet ontevreden met deze rit.

Ik zal mijn plannen flink bij moeten stellen; na wat meer de training op te zijn gaan pakken, is toch gebleken dat mijn oude dame het niet goed genoeg aankan. En omdat ze toch 3 jaar geleden letterlijk doodziek is geweest en het eigenlijk gewoon een 8ste wereldwonder is dat ze er nu nog is, hebben de eigenaren en ik besloten haar uit die ambitie terug te trekken. Ik blijf haar wel lekker recreatief rijden met wat lichte buitenritjes, maar meer niet.

Gelukkig hoef ik zelf mn plannen niet geheel in de ijskast te zetten, want heb een ander paard die daar op stal staat tot mn beschikking gekregen. Een kruizing Anglo arab x Groninger (jaaaaaaaaaa lekker wazige kruizing= een net zo vaag verhaal hoe deze jongeman verwekt is). Nu nog hengst, maar binnenkort gaat de schaar erin }> en moet/mag hij als ruin verder door het leven. Wordt dit jaar 8, maar is nog weinig mee gedaan.
Vandaag voor het eerst met hem gewerkt aan de longe en werkwillig is hij zeker. Als het al dit jaar nog wordt dan zal het 1 wedstrijd worden en dan Buinen in oktober, maar waarschijnlijker dat het volgend jaar wordt. We zullen zien in ieder geval. Voor nu zet ik in op volgend jaar en kunnen we toch een impuls in oktober doen dan is dat mooi.

Zal in ieder geval zeker mee blijven lezen in dit topic.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:48

Marlies, voor een klasse 1 hoef je niet direct al een blokweek te maken hoor. Wat ik zelf deed in klasse I is dat ik thuis altijd iig een keer een training van 5km meer had gereden dan de wedstrijd die ik van plan was.

Eigenlijk begin je pas vanaf klasse II met de blokjes/blokken omdat de wedstrijd afstand trainen dan steeds lastiger wordt. Even thuis 70km trainen als voorbereiding op een 60 is toch wat lastiger dan een 30km ter voorbereiding op een 25km.

Dus voor een 25km:
wk 1 (als langste training) 10km
wk 2 15km
wk 3 18-20lm
wk 4 20km
wk 5 25km
wk 6 28-30km
wk 7 30km

En als je al paar keer 10 hebt gereden is je week 1 dus een 15km en schuift het op.
En merk je dat een bepaalde afstand wat lastig ging, dan herhaal je die de week erna nog eens voor je verder opbouwt. Dan schuift de rest dus ook iets door.
In principe geldt een soort van 10% regel (in km opbouw), maar ik hield het zo voor mezelf aan en dat ging prima.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 31-01-16 12:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:49

Fabster schreef:
Ik kan op je vragen geen antwoord geven. Ik weet er veel te weinig van. Maar waar heb jij de clincs van Tonki gevonden? Ik heb de hele tijd internet bijgehouden, maar kreeg alleen clinics van 2014. En nu heb ik ze toch |( gemist, blijkbaar....

Er is er vandaag 1..

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:04

Thanks voor je input Djilan! Hoe combineerde jij het dan met de drafminuten uitbouwen? Want dat is 1 van de dingen waar ik in vast loop. Ik heb aldoor begrepen dat je max 1 van de factoren mag uitbouwen (afstand, drafminuten, tempo?).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:05

Djilna schreef:
Fabster schreef:

Er is er vandaag 1..

Ik kan dat op internet echt nergens vinden. Dus ik baal wel.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:19

Fabster, op de FB pagina van de knhs endurancevereniging, op http://www.endurance-forum.nl/forum , enz

Helaas is de website van de vereiging zelf minder up to date maar daarom raad ik iig de FB pagina aan.

@Marlies, afstand of snelheid ;) Wat ik deed was met de afstand ook de minuten draf uitbouwen, je gemiddelde snelheid blijft dan eigenlijk gelijk. Ik heb me daarin trouwens nooit super strak aan een schema gehouden, omdat ik hier met hekken en hellingen zit wat het tempo beïnvloed. Nu kan ik hellingen wel afdraven, maar toen hij net begon natuurlijk nog niet. Dus dan was het automatisch alweer stappen. En dan de vlakkere stukken weer draven. Steeds wat langer. En dat kon dan 2 minuten langer zijn of 5 minuten, net hoe fijn en actief ik hem vond lopen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:29

Marlies je kunt het ook anders aanpakken, als je altijd 3 uur gaat rijden en dat is in eerste instantie stappen zul je ongeveer 15km doen (5km/h). Als je steeds 3 uur gaat aanhouden, maar je gaat steeds meer draven gaat je tempo omhoog, maar ook je afstand die je in die tijd af legt. Dus stel je komt door te draven op 6km/h uit x 3 is 18km. 7km/h gemiddeld x 3 uur is 21km.
Dat zijn dus 2 verschillende manieren om op te bouwen.

Alleen hou je dus via Tonkie haar methode aan dat je afstand of snelheid opbouwt (dus bij zelfde snelheid een langere afstand = automatisch ook langere tijdsduur)
En de andere methode (de 1e alinea hier) is wat ik bij Emile (vorige bondscoach) heb meegekregen. Die houden een vast aantal uren per week aan, afhankelijk van de te rijden wedstrijdafstand, en bouwen binnen die tijd de snelheid en daarmee afstand uit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:51

Vandaar dat ik het niet kon vinden. Geen lid van get forum en ik heb geen fb

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:08

Dan wordt je toch lid van het forum?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:20

Dat moet ik dan wel doen, ja.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:48

Super bedankt Djilan! Ik zat voornamelijk gewoon veel te moeilijk te denken. Met jouw input mijn schema nogmaals aangepast en drafminuten uitgebouwd samen met langer rijden zodat gem. snelheid ongeveer gelijk blijft en nu komt het allemaal heel mooi uit!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:07

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn opbouwschema vinden en nog tips hebben.

Paard wordt dit jaar 6 jaar en is net verhuisd. Ik reed altijd 1x per week in het bos, 2x per week in een goede bak, 1x per week longeren en 1x per week fietsen. Ik ben nu qua dressuurtraining en longeren heel afhankelijk van het weer ivm kleigrond. Buiten hebben we voornamelijk asfalt (met rondom hoefschoenen) en bij goed weer grasbermen. Momenteel rijd ik zo'n 8-11 km met gemiddeld 7,5 km/h. Naast de fiets dezelfde afstand, maar dan met gemiddeld 8,5 km/h, dat alles met twee vingers in z'n neus.

Het doel is 1 mei 20 km Ermelo goed uit te rijden met 9 km/h.

Voor mezelf heb ik een grof opbouwschema gemaakt waarmee ik deze week (week 1) begin.

Week 1
Eén rit van 12 km --> 7,5 km/h
Eén rit van 6 km --> 8,5 km/h

Week 2
Eén rit van 14 km --> 7,5 km/h
Eén rit van 7 km --> 8,5 km/h

Week 3
Eén rit van 15 km --> 7,5 km/h
Eén rit van 8 km --> 8,5 km/h

Week 4
Eén rit van 16 km --> 7,5 km/h
Eén rit van 9 km --> 8,5 km/h

Week 5
Eén rit van 17 km --> 7,5 km/h
Eén rit van 10 km --> 8,5 km/h

Week 6
Eén rit van 18 km --> 7,5 km/h
Eén rit van 11 km --> 8,5 km/h

Week 7
Eén rit van 20 km --> 7,5 km/h
Eén rit van 12 km --> 8,5 km/h

Week 8
Eén rit van 15-20 km --> 8 km/h
Eén rit van 13 km --> 8,5 km/h

Week 9
Eén rit van 15 km --> 8,5 km/h

Week 10
Eén rit van 17 km --> 9 km/h

Week 11
Eén rit van 19 km --> 9 km/h

Week 12
Eén rit van 20 km --> 9 km/h

Week 13 Ermelo

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:03

Vuistregel is om 3 weken voor de geplande inspanning klaar te zijn met trainen en dan alleen war 'onderhoudswerk' te doen. In jouw schema ga je door tot de week voor Ermelo. Wat doe je verder nog met je paard naast de 2 geplande ritten?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:28

Hilli schreef:
Vuistregel is om 3 weken voor de geplande inspanning klaar te zijn met trainen en dan alleen war 'onderhoudswerk' te doen. In jouw schema ga je door tot de week voor Ermelo. Wat doe je verder nog met je paard naast de 2 geplande ritten?

Een rondje fietsen en een keer longeren.

Zou ik ook op kunnen bouwen met 2 km per week of zal dat te snel gaan?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:03

Djilna schreef:
Wat ik zelf deed in klasse I is dat ik thuis altijd iig een keer een training van 5km meer had gereden dan de wedstrijd die ik van plan was.

Nicky, ik zou jouw schema aanpassen aan de hand van bovenstaande opmerking van Djilan en die van Hilli. Zorg dat je 3 weken van te voren een training van 5 km meer-dan-de-wedstrijdafstand hebt gereden. Ik zou in de training dan ook mikken op 9 a 10km per uur. In de wedstrijd kun je dan gevoelsmatig iets rustiger aan doen. Zo heb ik het altijd aangepakt en zo zou ik het in de toekomst weer doen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:11

Ik zou zelf maar één afstand steeds vergroten en de andere gelijk houden. Maar 6 km als ene keer is wel wat kort, zou daar ongeveer 12 van maken. Dus misschien de eerste 7 weken doen zoals je had gepland, beide afstanden vergroten tot je één rit van 12 km en één rit van 20 km per week kan rijden (kan misschien ook wel in een weekje of twee minder, bijvoorbeeld per week in totaal 3 km meer dan de vorige week, als je het fietsrondje gelijk houdt. Al is het ook wel lekker om rustig aan te doen met je jonge paard). Ik zou vanaf dan de korte afstand gelijk houden en de lange afstand vergroten. Week 8 dan bijvoorbeeld 22 km rijden, week 9 24 km en week 10 25/26 km. Aan het eind van week 13 is de wedstrijd neem ik aan? Dan heb je dus 2,5 à 3 weken om wat onderhoudswerk te doen. Dan doe je bijvoorbeeld nog eens 20 km op wat hoger tempo. Je hebt dan een aantal keer in de 20 km gereden, lijkt mij dat je dan echt wel klaar bent voor de 20 km in Ermelo!

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:12

Inderdaad liever thuis iets sneller dan op wedstrijd harder gaan rijden dan thuis. Ik zie mensen dat doen, thuis met 8 km/uur en dan op een wedstrijd met 12 ik snap daar helemaal niets van.
Ik trainde ook altijd een km of 5 meer thuis dan de wedstrijd afstand. Bij Ilonka (eerste paard dat ik voor endurance opleidde) reed ik in eerste instantie altijd in blokjes (15 draf, 5 stap etc.) bij de volgende twee heb ik dat niet gedaan ben ik eigenlijk redelijk snel gewoon gaan draven. Hield de afstand hetzelfde (jong paard dus kort, 8 km oid) tot ze dat makkelijk helemaal kon draven en daarna de afstand wat groter met hetzelfde tempo.

Vooral veel tijd stoppen in het eerste paard dat je voor deze sport opleidt. Je leert er ontzettend veel van, te lang doen over een opbouw kan eigenlijk niet. Tuurlijk dan duurt het lang maar het is niet schadelijk voor je paard.
En basiskm's maken. 1000 km is mooi!

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:18