Lenneke_ schreef:Anouar gaat nog mooier worden. De hartslagmeter heeft zo'n moeite met de wintervacht. Dus ik ga twee kleine plekjes wegscheren op de plaats van de elektroden. Zie je toch niet als het zadel erop ligt
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lenneke_ schreef:Anouar gaat nog mooier worden. De hartslagmeter heeft zo'n moeite met de wintervacht. Dus ik ga twee kleine plekjes wegscheren op de plaats van de elektroden. Zie je toch niet als het zadel erop ligt
anneliesdj schreef:Lenneke_ schreef:Hij was toch al gedeeltelijk geschoren, dat scheeld al heel veel in warmte hoor
Ik had de randjes dan gewoon een beetje bij geknipt met de schaar en de rest zo gelaten.
Voor zoiets onder narcose zou ik nooit doen.
Dus jij wilt een paard wat links wel geschoren is en rechts niet? Een die alleen zijn buik kaal heeft?? En daar durf je dan ook nog mee op concours te komen???
juist niet heel blij dat een paard rap zweet?!? Om vervolgens weer heel snel op te drogen op het moment dat we uitstappen. Immers, vroegtijdig (veel) zweet geeft aan dat de warmtehuishouding optimaal werkt (en dus het afkoelen van het paardenlichaam). Hoe eerder mijn paard zweet, hoe blijer ik ben: immers hoe betere conditie, hoe rapper er gezweet wordt.
scoxxx schreef:Maar zijn wij endurancerijdersjuist niet heel blij dat een paard rap zweet?!? Om vervolgens weer heel snel op te drogen op het moment dat we uitstappen. Immers, vroegtijdig (veel) zweet geeft aan dat de warmtehuishouding optimaal werkt (en dus het afkoelen van het paardenlichaam). Hoe eerder mijn paard zweet, hoe blijer ik ben: immers hoe betere conditie, hoe rapper er gezweet wordt.

scoxxx schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dressuur- en springpaarden geschoren worden... Heeft geen toegevoegde waarde voor de prestatie. Of krijg je dan van de jury minpunten voor het uiterlijk?
anneliesdj schreef:Dus ik scheer een paard helemaal of helemaal niet, mocht het toch zo zijn dat hij om een of andere reden niet helemaal geschoren is dan ga ik er niet mee naar concours.
anneliesdj schreef:En voor degene die zei dat hij met een half geschoren paard nog wel op concours gaat; volgens mij heb je dan niets op concours te zoeken, immers, je hoort er netjes en verzorgd uit te zien.

anneliesdj schreef:En voor degene die zei dat hij met een half geschoren paard nog wel op concours gaat; volgens mij heb je dan niets op concours te zoeken, immers, je hoort er netjes en verzorgd uit te zien. Een paard wat maar half geschoren is is dat geen van beide en mijns inziens hoor je daarmee niet op concours. Misschien is het bij endurance zo dat je er niet verzorgd uit hoeft te zien maar bij het springen en dressuur dus wel, bij dressuur krijg je niet voor niets punten voor je verzorging.
Dus ik scheer een paard helemaal of helemaal niet, mocht het toch zo zijn dat hij om een of andere reden niet helemaal geschoren is dan ga ik er niet mee naar concours.
). Mijn zweet is "dunner" en wateriger dan tijdens het begin van mijn zgn conditie-opbouw. Ik zweet ook een stuk sneller.scoxxx schreef:Naar ik begreep is het rap zweten o.a. een indicator voor de status conditie.
...
Ik weet wel dat ik zelf rapper zweet voor/tijdens het hardlopen (van hooguit 10 minuten haha, langer houd ik niet vol). Mijn zweet is "dunner" en wateriger dan tijdens het begin van mijn zgn conditie-opbouw. Ik zweet ook een stuk sneller.
Het is zoals bella24 zegt veel meer een kwestie van aanleg dan van training wanneer en hoeveel een paard zweet. Hier zijn ook wetenschappelijke studies naar gedaan, die links vind je op EF ook terug denk ik (en anders ga ik even opnieuw zoeken).Nina_rex schreef:En anders inderdaad maar geen wedstrijd, geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken een paard onder narcose te brengen voor zoiets!
anneliesdj schreef:Nina_rex schreef:En anders inderdaad maar geen wedstrijd, geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken een paard onder narcose te brengen voor zoiets!
Maar we waren al bij de veearts om hem te verdoven omdat de sedalin niet hielp. En op een gegeven moment zei de veearts dat het te gevaarlijk werd en dat hij hem helemaal ging verdoven, dan denk ik niet direkt laat maar zitten. Als ik weer in zo'n situatie kom te zitten denk ik er uiteraard anders over maar toen had ik niet direkt het idee dat er een andere oplossing was.
Overigens gaat het topic hier helemaal niet over dus lijkt het me vrij onzinnig om mij te blijven afzeiken om iets waar ik zelf ook niet over te spreken was achteraf. Het is nu eenmaal gebeurd en ik kan er niets meer aan doen, bovendien heeft hij er niets aan overgehouden. Lijkt me een betere oplossing dan willens en wetens zonder verdoving oid willen scheren, dan heeft een angstig paard veel meer stress.
spatter schreef:verder is het zeker zo dat een paard wat in het najaar en winter doorgetraind blijft, een veel minder dikkere vacht krijgt ,omdat zijn conditie beter is
ik kon dat altijd goed zien aan mijn welsh-cob