Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:15

Ik laat Anouar zelf aangeven wanneer hij wil galoperen. Natuurlijk moet je dan wel weten wanneer hij wil galoperen omdat hij hard wil of wanneer hij wil galoperen omdat hij dat prettiger vind.
Als hij een beetje moe begint te worden gaat hij eerder galoperen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 18:16

Ja, dat had ik met de kennismakingsklasse ook.
Soms moest hij zo ontzettend hard draven, om de rest bij te kunnen houden, dat hij liever in galop ging.
Dat heb ik hem toen ook laten doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:02

ik plaats hier mijn vragen maar omdat het toch een beetje het zelfde onderwerp is

ik merk dat staptraining niet echt weggelegd is voor mijn paardje
hij draaft en galopeerd veel liever

nu vroeg ik me af of jullie ook trainen op verschillende tempo's in draf en galop
spatter kan gewoon draven maar ook heel ruim, dan kan ik het niet eens meer bijhouden met lichtrijden en kan ik beter blijven zitten(ala ijslander zit)
ook in galop heeft hij verschillende tempo's waarbij hij ook enorm hard kan gaan als ik hem dat toe laat
verder galopeerd hij eigenlijk het liefste de hele tijd, is dat verkeerd met trainen en kan ik hem beter veel stukken laten draven of maakt het niet uit

verder nog een vraagje, rijden jullie veel licht in draf of blijven jullie meer verlicht zitten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:17

Ik blijf wel lichtrijden, maar ga niet helemaal zitten.

Ik zou de draf ook zeker meenemen in de training. Galopeert hij liever omdat hij dat fijner vind of omdat hij harder wil. In het laatste geval zou ik zeker oefenen dat jij bepaald wat er gedaan wordt. In de wedstrijd met anderen paarden vinden de meeste het toch al nog nog leuker om harder te gaan, dus als je dat thuis al niet onder controle hebt

Zeker voor beginnende paarden heeft dat hele harde draven en galoperen geen toegevoegde waarde. Als je echt op snelheid gaat rijden schakeld het lichaam over op anearobe verbranding, dus krijg je sprinten. Endurance paarden lopen op aerobe verbranding, dit kunnen ze lang vol houden. Het omslagpunt van aerobe verbranding naar anaerobe verbranding kun je wel steeds verleggen door juiste training. Hierdoor kun je harder rijden op aerobe verbranding en kunnen ze het dus langer volhouden. Maar hierbij heeft zomaar hard draven en galoperen helemaal geen toegevoegde waarde.

Je moet ook niet in een sukkeldrafje en -galopje gaan rijden, daarmee schiet je ook niets op. Wel gewoon een lekker tempo, maar niet gaan racen. Iets harder dan een arbeidsdraf en altijd ben jij degene die het tempo bepaald.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:27

hij heeft altijd graag gegalopeerd, ook gewoon op de wei zie je hem vanuit stilstand weggaloperen
ik bepaal zeker het tempo maar als hij in galop zit dan blijft hij galoperen totdat we bijna stil staan en dan pas gaat hij terug naar stap of draf
nou komt dat waarschijnlijk ook omdat hij eerst western getraind is en zeer verzameld heeft geleerd te lopen

maar het kan ook best zijn dat ik meer stoor tijdens het draven omdat ik behoorlijk snel moet lichtrijden en dat als westernruiter nooit gedaan heb

ik rij nu iedere week een rit samen met een grote draver, als die vertrekt vanuit gewone draf dan kijken we die gewoon na want dat gaat zo ontzettend hard
spatter heeft vanaf het begin geleerd niet met een ander paard mee te lopen
onder de rit laat ik de draver dus regelmatig even vertrekken terwijl wij achter blijven op ons eigen tempo

bedankt voor de uitleg over de verbranding!
juist dat soort dingen moet ik nog leren

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:40

Ik ga in een harde draf (heb draver) altijd verlicht zitten anders krijg ik last van me rug...en moet je inderdaad best snel lichtrijden hihi. In galop blijf ik wel gewoon zitten. Mijn paardje moet ik soms juist aansporen om iets harder te gaan, soms ook wel eens irritant hoor, maar denk dat je dat beter kan hebben als dat ze constant harder willlen.

En wat je als laatst verteld over dat de draver al vertrekt en jullie nog niet is zeker weten een goeie oefening!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:05

absoluut vooral als je verder wilt. anders is het telkens een strijd om ze tegen te houden want ze zien een ander paard.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:30

Is er voor het paard een probleem als je gewoon blijft doorzitten tijdens het draven? Ik bedoel dan algemeen gesproken dravend over lange afstanden...

Groeten, SuSEQ

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:46

SusEQ, daar zijn verschillende discussie over gevoerd.

TigerBD schreef:
Ik ga in een harde draf (heb draver) altijd verlicht zitten anders krijg ik last van me rug...en moet je inderdaad best snel lichtrijden hihi.

Dat leer je best hoor. Ik kan héél snel lichtrijden, zelfs in rendraf. Pas in rentelgang blijf ik zitten.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:09

Navy schreef:
SusEQ, daar zijn verschillende discussie over gevoerd.

Ik zal eens zoeken... Lachen

Groeten, SuSEQ

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:18

Iedereen heeft zijn eigen mening en het blijft vooral; slecht lichtrijden is schadelijker dan goed doorzitten. Lichtrijden bezorgd een meer eenzijdige belasting en hierdoor dient er vaak afgewisseld te worden van been. Ikzelf rijd liever licht Clown

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:26

Ja ik ken iemand die doet korte banen met haar draver maar dan in dorpjes enzo niet officieel. En die gaat echt kneiterhard, en nog zit ze door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:28

Inderdaad, als je goed licht rijd is dat prettiger dan verkeerd doorzitten en andersom ect.
Maar bovendien als je zelf niet prettig zit in de verlichte zit help je misschien op dat moment je paard maar als je moe word ga je hem alleen maar tegen zitten.

Ik kan Cloud zijn rendraf blijven lichtrijden, gaat vreselijk snel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:01

Doorzitten schijnt beter te zijn, maar dan moet je ook wel echt goed kunnen doorzitten en het zo lang vol kunnen houden. Er zijn denk ik maar weinig mensen die zo goed kunnen doorzitten dat ze hun paard echt niet in de weg zitten.
Daarbij lopen de meeste endurance paarden niet in een mooi verzamelde draf zoals een hoog geschoold dressuurpaard, wat goed doorzitten ook weer moeilijker maakt.

In draf blijf ik gewoon lichtrijden, alleen ga ik niet helemaal zitten. In galop blijf ik staan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:07

het hangt ook een beetje van het terrein af
als het veel drassige grond is ga je automatisch meer verlicht zitten en doorzitten gaat weer beter op vlakke grond

ik zit normaal altijd door (in de westernsport rij je op show geen licht)dus dat ga ik dan maar verder oefenen

bij rustige galop kan ik goed zitten, gaan we harder ga ik toch meer staan en laat het paard onder me door galoperen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:31

Cloud zijn galop is heel fijn en zeer goed uit te zitten, zowel de hand galop als de rengalop. Zijn draf, tsjah dat blijft toch echt een draversdraf en daarbij is doorzitten al niet mijn sterkste punt.
Met lichtrijden ga ik meestel ook niet helemaal zitten inderdaad, maar verlichte zit hou ik niet vol. Meer een kruizing, verlicht lichtrijden Clown

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:58

splash1999 schreef:
Probeer dan meer draf en galop in je training op te nemen de snelheid van je paard dus harder laten draven etc komt niet ten goede van zijn economische gang en dus zijn hartslag.

hoe geld dit voor pony's die van zichzelf uit juist knetter hard lopen? Ook op training? Is dat ook erg slecht voor de hartslag?

we zijn 1x binnen gekomen na een wedstrijd flink gebuffeld te hebben (10 km fout gereden en nog geprobeert het te halen, helaas net 0,3 buiten de tijd) met een hartslag van 48 dus lijkt me dat dit geval wel mee valt?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:02

Mijn paard heeft ook een behoorlijk tempo. Als ik hem teveel inhoudt gaat hij drammen en komt dat ook niet ten goede van zijn HS. We maken dus een compromis. Ik houd hem in DAT tempo waar hij niet teveel loopt te drammen en hebben we dus een redelijk normaal tempo en ook nog eens een lage HS Ja

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:23

griebels schreef:
Mijn paard heeft ook een behoorlijk tempo. Als ik hem teveel inhoudt gaat hij drammen en komt dat ook niet ten goede van zijn HS. We maken dus een compromis. Ik houd hem in DAT tempo waar hij niet teveel loopt te drammen en hebben we dus een redelijk normaal tempo en ook nog eens een lage HS Ja

ik weet niet precies hoe hard die draf van jou pony gaat maar die van mij wil echt hard, ongeveer 26 km/h en als hij het even redden kan loopt hij zo een hele wedstrijd uit Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig hersteld zijn harstslag snel en met stappen voor finish komt hij eigenlijk altijd goed binnen. Maar toch weet ik het niet zo best met die draf van hem.. Elke wedstrijd krijg ik wel van iemand commentaar op die draf, dattie zo knoert hard gaat Nagelbijten / Gniffelen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:32

Lenneke_ schreef:
Ik stap alleen de laatste 500 meter voor de vetgate, voor de rest voornamelijk draven en wat galoperen (galop afhankelijk van het terrein, in Zelhem bijvoorbeeld heb ik alleen gedraagd)

Grappig, ik vind Zelhem juist een wedstrijd om te galoperen. Die eindeloze rechten paden.. Overigens vind ik het een heerlijke wedstrijd Lachen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:33

woeliej schreef:
ik weet niet precies hoe hard die draf van jou pony gaat maar die van mij wil echt hard, ongeveer 26 km/h en als hij het even redden kan loopt hij zo een hele wedstrijd uit Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig hersteld zijn harstslag snel en met stappen voor finish komt hij eigenlijk altijd goed binnen. Maar toch weet ik het niet zo best met die draf van hem.. Elke wedstrijd krijg ik wel van iemand commentaar op die draf, dattie zo knoert hard gaat Nagelbijten / Gniffelen

Mijn Draver draaft ook knoerthard. Heerlijk vind ik het Knipoog Maar ik zeg er wel bij dat mijn Draver ook rustig kán draven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:39

Ons draftempo zal ongeveer op een 17km/h liggen in een wedstrijd. Trek daar je tijd vanaf bij drenkplaatsen en even tussendoor wat stappen en je komt ongeveer op 15km/h uit.
Hij wil dus harder maar hoe hard dat precies is weet ik niet. Het is geen draver maar draaft elk groot paard er bij ons op stal uit in zijn 'normale' draf Knipoog

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:00

griebels schreef:
Ons draftempo zal ongeveer op een 17km/h liggen in een wedstrijd. Trek daar je tijd vanaf bij drenkplaatsen en even tussendoor wat stappen en je komt ongeveer op 15km/h uit.
Hij wil dus harder maar hoe hard dat precies is weet ik niet. Het is geen draver maar draaft elk groot paard er bij ons op stal uit in zijn 'normale' draf Knipoog

Dan gaan we als Lieke weer beter is, samen rijden bij jou (met mijn pas aangeschafte trailer), en dan kijken we hoe hard hij gaat

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:31

Haha dat is goed, en dan wil ik ook een stukje voluit galoperen Haha!
Kijken wat zijn top is Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:11

woeliej schreef:
griebels schreef:

tja die van mij wil ook harder dan hard en die is gemeten op 30 km/pu in draf. Dus hard is dat zeker en het is geen draver. We moeten een compromiss afsluiten ook net als griebels want anders maak je meer kapot dan waar je voor aan het trainen bent. Te hard is dus ook niet goed. Dat ze hard willen lopen zegt niet dat dat meteen goed is wat ze willen. Ze moet gewoon luisteren. Klaar.