hengsten en endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hengsten en endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:31

Jammer dat mensen je mooie L-vestje niet zien op de wedstrijd onder je hestje.

Ik wist de kleurencode's wel maar kan me niet herinneren eigenlijk dat ik ooit een andere kleur dan rood heb gezien.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:49

Judith_ schreef:
Jammer dat mensen je mooie L-vestje niet zien op de wedstrijd onder je hestje.

Haha!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:52

Wist het ook niet van dat groene lintje, anders had ik die op het begin ook wel gebruikt. Tiger schrok wel eens als hij ingehaald werd bv. Maar nu niet meer. Maarja net wat nina zegt, als ik zo iemand tegenkom en ik had dit niet gelezen had ik ook gedacht uuuh waar is dat voor?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:12

Mijn allereerste endurance (Onstwedde 2004) heb ik gereden met mijn zeer wel opgevoede tot dan toe nog nooit een pas verkeerd gezette en zeer sociale (pas gecastreerde) ruin. En het was een drama. Ik zat een halve minuut en ben toen na enkele hertesprongen gelanceerd met als gevolg een enorm brullende levensgevaarlijk uitziende zwarte reus over het terrein. Mij stomverbaasd achterlatend. De keuring ging prima, op de paarden reageerde hij niet of nauwlijks en het kwam voor mij dus volledig uit het niets. Met twee gebroken vingers en een gekneusde heup heb ik toch besloten om de wedstrijd te gaan rijden omdat ik anders waarschijnlijk nooit weer een wedstrijdterrein had betreden. Ook dat was de eerste 10 km een groot drama waar ik zeker enkele mensen tot last ben geweest, iedereen was overigens zeer sportief, geen wanklank gehoord. Ik kan me voorstellen dat er mensen hoofdschuddend hebben rondgelopen, en op dat moment had ik mn Bronc ook zeker niet in de hand. Maar het was niet te voorspellen en als ik had opgegeven had meneer (vooral in MIJN ogen) gewonnen en was de volgende stap veel moeilijker geweest.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:07

Moragh schreef:
De eerste wedstrijden met hem zullen wel opletten en uitproberen worden, want alles is nieuw.
Omdat dit nog niet eerder geoefend is kan zo'n paard wel wat herrie gaan maken, maar ik denk dat mensen zich daar minder aan storen als het paard duidelijk gecorrigeerd wordt.
Als mijn paard (zoals mijn vorige hengst) blijft brullen, ondanks toch goed optreden ertegen, zal je dus concliesies moeten trekken: als het paard goed genoeg is om te dekken moet je je afvragen of je dan weldeze sport moet doen, en (in het meerendeel van de gevallen) als het paard geen vaderdier is, gewoon castreren!

Ik ben het met je eens.

Mijn hengst is zo'n brullerd. Hij schreeuwt wat af. Wel wordt hij op dat moment direct gecorrigeerd en stopt hij ermee, maar ik kan het niet voorkomen. Dat hoeft van mij ook niet. Ik vind het belangrijker dat hij náást me blijft lopen en ondanks zijn pielemans, aan MIJ denkt. Dan mag hij best roepen naar een mooi meisje, je kan niet alles eruit halen, blijft een paard. Knap als dat wel lukt, daar niet van, maar ik denk dat mijn hengst zo 'veilig' genoeg is. Al ga ik er wel vanuit dat het mettertijd minder wordt, als hij meer oefening heeft en meer correctie krijgt. Mijn hengst heeft een half jaar lang tussen de hengstige merries gestaan, dag en nacht in een box, en die is nog helemaal aan het afkicken van dat gebrul en geshow Knipoog

Overigens schreeuwt mijn ruin Sam minstens net zoveel als Duon. Alleen doet Sam het naar 'potentiële vriendjes' en Duon naar potentiële bedpartners Knipoog Bij Sam ga ik dat er niet uit krijgen en ik corrigeer hem ook niet. Hij heeft al zo'n berg stress op wedstrijd, dat dat hinniken wel mag. Voor de rest moet hij wel blijven luiisteren naar zijn baasje, en daar ging het in Leersum een beetje mis... Knipoog

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:01

Tja, het is toch vooral ook voor m'n eigen veiligheid dat ik niet wil dat mijn hengst loopt te brullen wanneer hij in de hand is.

Thuis is er weinig aan de hand. Maar wanneer je tussen veel vreemde paarden staat/loopt, weet je nooit hoe die op zo'n brullend (on)gevaarte reageren. Voor hetzelde geld trappen ze snel van zich af uit schrik of zelfverdediging. Overigens is dat dus ook precies de reden waarom ik graag wat afstand tussen mijn paard en de andere paarden houd. Je kent de ander niet en je weet dus ook nooit wat die gaat doen.

Het is dus niet alleen de overlast voor je omgeving, maar ook je eigen veiligheid die op zo'n moment op het spel staat.

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:41

Ik heb dan zelf geen hengst, maar ik groom er wel een, vanaf het allerbegin van zijn Endurance-carrière Haha! . De eerste wedstrijd was het spannendst, we wisten absoluut niet hoe hij zou zijn en hielden er dan ook rekening mee dat we helemaal niet zouden kunnen starten (mocht zijn gedrag te erg/gevaarlijk zijn:\ ).
Maar eigenlijk viel het heel erg mee Knipoog . Hij was aan het hinniken, keek om zich heen en moest natuurlijk laten zien hoe stoer hij wel niet is, maar verder was er niets aan de hand *LOL* .
Dat brullen vind ik ook niet zo erg. Het blijft een paard, en zolang hij met z'n aandacht bij mij blijft, mag hij van mij best de meiden naroepen Knipoog Ik denk dat als je teveel afstraft, dat het paard het op een gegeven moment niet meer leuk gaat vinden. En het lijkt me dat je paard, al helmaal als je endurance rijdt, het wel leuk moet blijven vinden *LOL* .
Ik denk ook dat het met elke hengst gewoon proberen is. Er is geen 'standaard'-hengst. Ze reageren en gedragen zich allemaal anders, en wil je weten hoe dat bij jou paard is, dan moet je het gewoon gaan proberen.
Overigens is het wel zo dat ze allemaal vrij snel leren. Als je een paar keer op wedstrijd bent geweest en elke keer consequent bent in wat hij wel en niet mag, dan weten ze dat daarna ook wel. Bovendien leer je zelf ook een hoop: je weet dan ook hoe jij moet reageren op bepaald gedrag.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:48

Mmm... ik ken toch echt wel hengsten waar ik echt NOOIT mee op een endurance wedstrijd zou verschijnen hoor! En dat zijn ook prima opgevoede dieren, maar niet elke hengst is even lief.

Ik ben het wel met Alvaron eens.

Ook vind ik dat er een groot verschil zitten tussen het hengsten-gebrul en hinniken. Het gebrul zal ik absoluut niet toe staan, maar hinniken vind ik zelf lang niet zo erg. Ook wel hinderlijk, maar het echte gebrul en 'stoer' doen tegenover de dames vind ik echt niet kunnen. Het scheelt dat de hengst waarmee ik rijdt meer op ruinen valt dan op merries.... *ja echt!*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:51

Citaat:
Dat brullen vind ik ook niet zo erg. Het blijft een paard, en zolang hij met z'n aandacht bij mij blijft, mag hij van mij best de meiden naroepen

Ik moet zeggen dat ik het zelf nooit zo fijn vind. Ik heb een idioot dominante ruin, en je in het begin ging die ook gewoon zijn eigen weg. Nu staat hij braaf naast me te wachten en heb ik er bijna geen om kijken meer na. Ook andere paarden kunnen prima langs lopen zonder dat hij er naar gaat gillen of slaan.
Maar als er een ander paard gaat gillen raakt hij toch behoorlijk op gewonden, en kwaad. Heel erg fijn tijdens de keuringen. Ondanks dat hij goed met zijn aandacht bij mij blijft hoort hij op dat moment wel een ander paard brullen al is het maar kort. Meerdere keren mee moeten maken dat tijdens de voor en nakeuringen een paard gaat lopen brullen en zijn hartslag omhoog schiet. Wel hebben de meeste DA's de oorzaak wel door en tellen later nog een keer.

Nu heb ik een ruin, maar kan me super goed voorstellen dat het met een merrie nog vervelender kan zijn. Niet alleen voor jou bedoelt hoor en ook niet aanvallend, maar hoop dat het duidelijk is dat niet iedereen het gebrul op prijs stelt Knipoog

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:56

Wat ik bedoelde is vooral dat ik het minder erg vind dat hij gaat brullen dan wanneer hij op z'n achterbenen zou gaan staan. Het brullen wordt steeds minder, en zodra hij meer kilometers moet gaan maken en dat dan ook doorkrijgt, denk ik ook dat het bijna volledig zal gaan stoppen. Hij heeft nu zo'n vijf wedstrijden meegedaan, en in die tijd is het echt een ander paard geworden Kwa gedrag dan....

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:17

iepsel schreef:
Met twee gebroken vingers en een gekneusde heup heb ik toch besloten om de wedstrijd te gaan rijden omdat ik anders waarschijnlijk nooit weer een wedstrijdterrein had betreden. Ook dat was de eerste 10 km een groot drama.

Wow! Wow! en dat met twee gebroken vingers en een gekneusde heup???, hoe bedoel je een bikkel, wel erg stoer!!!
en pppffffff wat zal jij een pijn gehad hebben na de wedstrijd...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:56

Ik vind brullen en hinniken ook 2 verschillende dingen. Hinniken doet elk paard wel eens, en hoeft echt niet te betekenen dat je paard onhandelbaar is. Maar als een hengst brult vind ik dat toch echt een teken dat hij op dat moment met zijn aandacht ergens anders is dan bij jou. En dus wel degelijk een stap dichterbij een onveilige situatie.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:31

Judith_ schreef:
maar hoop dat het duidelijk is dat niet iedereen het gebrul op prijs stelt Knipoog

Voor mij is dat duidelijk. Maar het weerhoudt mij er niet van om met mijn schreeuwruin (HALLO? VRIENDJES??) en machohengst (Dag dametjes...) te starten. Sam zal ook nooit stoppen met hinniken. Ik pluk hem thuis uit zijn veilige kudde, en hier komt hij allemaal nieuwe maatjes tegen. Dat is zijn manier om ermee om te kunnen gaan.

Over brullen en hinniken; misschien zit daar het misverstand. Ik wil wel dat mijn paard bij míj is, ook met zijn gedachten. Misschien heb ik het dus idd meer over hinniken, in Duon's geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:09

Brullen en hinnikken zijn inderdaad wel verschillende dingen. Hinniken is (vind ik) best begrijpend en wil ook niet altijd zeggen dat hij daarna bezig is met de volgende mogelijk gevaarlijke stappen.
Daarnaast hinniken heeft niet veel invloed op andere paarden, er roept er eens een terug maar over het algemeen zullen niet veel paarden daarvan over hun toeren raken.

Brullen gaat imo vooraf aan of een gevecht (zoals mijn ruin het nog wel eens op wil vatten) of aan (een poging tot) dekken en versieren.

Maar zolang de paarden onder controle zijn, hoeven ze ook niet tot last te zijn. Brullen en hinniken is denk ik niet iets wat je in de hand hebt op dat moment. Je kan ze duidelijk maken dat het brullen niet gewenst is, maar dan is er meer aan de hand.

En daarbij heb ik ook nog wel merrie's gezien die het hele terrein op stelten zetten Knipoog