waarom rijden jullie endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

endurance voor winst of fun?

Winst
2 (4%)
Fun
43 (95%)

Totaal aantal stemmen: 45

bella24

Re: waarom rijden jullie endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:49

Biieniie schreef:
Ik denk dat winst een heel breed begrip is, wat woeliej hier volgens mij bedoeld is winst in de vorm van rijden met een doel. Dus eventueel hoger op komen. Dat is voor jou de 160 km rijden. En voor de ander 30 km. Of het gewoon doen, van ach vind het allemaal enig en ik zie het allemaal wel (die uiteindelijk ook wel een doel zullen krijgen) Ik doe het zonder doel, maar meer omdat het wedstrijd verband leuker is dan doelloos in je 1tje hier in amsterdam elke x het zelfde ritje rijden Tong uitsteken

Ja maar, het blijft gewoon een hele vage en zinloze discussie op deze manier. Want winst is niet alleen een vaag begrip maar ‘rijden met een doel’ is zo mogelijk een nog vager begrip. Wat voor de 1 doelloos is, is voor de ander namelijk een serieuze zaak. Ook als je ‘puur voor de lol’ rijdt dan heb je toch een doel. Je wilt namelijk lol hebben en je wilt dat je paard fit over de eindstreep komt.

Dus hoe groot of hoe klein je doel ook is, iedereen heeft een doel!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:29

En iedereen rijdt voor de fun, anders deed je het niet

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:32

tja en iedereen wil z'n paard heel aan het eind van de rit krijgen.

Het hoe daar komen zal voor iedereen wel een beetje verschillen.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:38

Lenneke_ schreef:
En iedereen rijdt voor de fun, anders deed je het niet

Precies, iedereen heeft een (persoonlijk) doel en iedereen rijdt voor de lol!

Conclusie: vrede op aarde en einde discussie! Knipoog Haha! Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:44

Maar een goede discussie is wel leuk

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:11

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 30 km te oefenen en te rijden, ja dan moet je al een trailer gaan huren om naar de duinen te gaan, en dan is 30 km heel wat hoor, als je normaal maar 10 km stap/draf in de buurt Lachen ik vind het echt een uitdaging, en ook een doel om hem uit te rijden en goedgekeurd te worden etc!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:43

Ik vind het dan ook weer wat algemeen om te zeggen 'iedereen heeft een doel' en 'iedereen rijdt voor de fun'. Als ik zo eens om me heen kijk ir is wel degelijk verschil tussen mensen en hun doelen in de endurance.
Sommigen gaan echt voor hoge snelheid, zo hoog mogelijk in de uitslag komen en zo snel mogelijk promoveren. Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar het risico op uitval en blessures is wel hoger. Dat nemen deze mensen dan voor lief.

Zeker als je het over meerdere jaren bekijkt, dan zie je toch wel een onderscheid tussen enerzijds mensen die (heel) snel doorstromen en vaak winnen (soms met meerdere paarden achter elkaar, want je moet een heel goed paard hebben om dat vol te houden Knipoog ), en anderzijds de mensen die het wat rustiger aan doen, en meer waarde hechten aan gewoon goed uitrijden en het heel houden van het paard op de lange termijn.

Het zijn 2 benaderingen van dezelfde sport, de een is niet persé beter dan de ander. In andere landen zoals de VS en ook wel Duitsland heeft dit zich ontwikkeld naar 2 stromingen met aparte wedstrijden: enerzijds de snellere wedstrijden, anderzijds rustige lange afstanden, vaak zelfs meerdaagsen. Er zijn in de VS ook aparte kilometerklassementen waar mensen speciaal voor rijden.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 13:32

bella24 schreef:
Biieniie schreef:
Ik denk dat winst een heel breed begrip is, wat woeliej hier volgens mij bedoeld is winst in de vorm van rijden met een doel. Dus eventueel hoger op komen. Dat is voor jou de 160 km rijden. En voor de ander 30 km. Of het gewoon doen, van ach vind het allemaal enig en ik zie het allemaal wel (die uiteindelijk ook wel een doel zullen krijgen) Ik doe het zonder doel, maar meer omdat het wedstrijd verband leuker is dan doelloos in je 1tje hier in amsterdam elke x het zelfde ritje rijden Tong uitsteken

Ja maar, het blijft gewoon een hele vage en zinloze discussie op deze manier. Want winst is niet alleen een vaag begrip maar ‘rijden met een doel’ is zo mogelijk een nog vager begrip. Wat voor de 1 doelloos is, is voor de ander namelijk een serieuze zaak. Ook als je ‘puur voor de lol’ rijdt dan heb je toch een doel. Je wilt namelijk lol hebben en je wilt dat je paard fit over de eindstreep komt.

Dus hoe groot of hoe klein je doel ook is, iedereen heeft een doel!

Biieniie jij hebt mij helemaal gesnapt, bedankt!! OK dan! Ik rij dus op dit moment om precies de zelfde reden endurance, maar opzich zou ik toch wel graag klasse 2 willen gaan rijden, want in klasse 1 vind ik niet helemaal de uitdaging die ik zoek..

bella24 daar is nou juist dit topic voor bedoelt dat iedereen kan uitleggen hoe hij/zij endurance wil rijden en welke doelen ze hebben enz.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:35

Nina_rex schreef:
Ik vind het dan ook weer wat algemeen om te zeggen 'iedereen heeft een doel' en 'iedereen rijdt voor de fun'. Als ik zo eens om me heen kijk ir is wel degelijk verschil tussen mensen en hun doelen in de endurance.
Sommigen gaan echt voor hoge snelheid, zo hoog mogelijk in de uitslag komen en zo snel mogelijk promoveren. Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar het risico op uitval en blessures is wel hoger. Dat nemen deze mensen dan voor lief.

Zeker als je het over meerdere jaren bekijkt, dan zie je toch wel een onderscheid tussen enerzijds mensen die (heel) snel doorstromen en vaak winnen (soms met meerdere paarden achter elkaar, want je moet een heel goed paard hebben om dat vol te houden Knipoog ), en anderzijds de mensen die het wat rustiger aan doen, en meer waarde hechten aan gewoon goed uitrijden en het heel houden van het paard op de lange termijn.

Het zijn 2 benaderingen van dezelfde sport, de een is niet persé beter dan de ander. In andere landen zoals de VS en ook wel Duitsland heeft dit zich ontwikkeld naar 2 stromingen met aparte wedstrijden: enerzijds de snellere wedstrijden, anderzijds rustige lange afstanden, vaak zelfs meerdaagsen. Er zijn in de VS ook aparte kilometerklassementen waar mensen speciaal voor rijden.

Zo zie ik het inderdaad ook wel. Ja

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:26

Niks is beter of slechter zolang men hun paarden maar niet over de finish heen moet slaan of ze in mekaar storten van vermoeidheid of andere nare dingen.
Iedereen heeft zijn manier en eigen reden en ik denk dat het heel moeilijk is alles meer te detailleren dan dat ik eerder gedaan heb.
De een die gaat echt voor de punten, wilt 1e prijzen halen e.d. zoals nina_rex al beschreef, de ander wilt hoger op komen maar doet dat samen met 1 paard en zal de grenzen van de paard zo min mogelijk willen overschrijden. De ander doet het echt puur als afwisseling, de lol, noem het maar op. Maar dat is voor elk individu anders. Dus beste bella24, hoe denk jij dat je dat beter kan beschrijven van woeliej bedoelt?

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:27

oh en nog iets, niks is een vage en zinloze discussie, ik denk dat het goed is dat ieder zijn of haar mening deelt

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:46

Biieniie schreef:
oh en nog iets, niks is een vage en zinloze discussie, ik denk dat het goed is dat ieder zijn of haar mening deelt

je bent geweldig Knipoog

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:39

Aah joh meis, discussies zijn nooit verkeerd om te doen, en denk dat je t allemaal wel ok bedoelde alleen het kwam er een beetje rottig uit. Ik hoop dat je veel plezier beleefd aan het endurance rijden, want het is zeker een leuke EN gezellig discipline Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:45

Vooral gezellig. Als ik op een endurance wedstrijd kom merk ik zo dat het anders is, veel killer allemaal

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 12:24

Biieniie schreef:
Aah joh meis, discussies zijn nooit verkeerd om te doen, en denk dat je t allemaal wel ok bedoelde alleen het kwam er een beetje rottig uit. Ik hoop dat je veel plezier beleefd aan het endurance rijden, want het is zeker een leuke EN gezellig discipline Lachen

ik beleef zeker veel plesier aan deze sport en de pony ook! Heb heel wat foto's terug gevonden van ons en geen 1 foto met de oortjes een andere kant op als naar voren Haha! En de sfeer vind ik idd ook erg gezellig, iedereen super behulpzaam en aardig, echt gweldig!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:00

Nina_rex schreef:

En volgens mij is er ook nog een groep die daar dan weer tussen zweeft. Knipoog

Mijn doel is kijken hoe ver we komen zonder afgekeurd te worden. Snelheid is, zeker nu de klasse 2 nog nieuw voor ons is, niet van belang. Maar ik kan me voorstellen dat als Koek en ik meer ervaren zijn de snelheid weer meer van belang wordt. Op het moment dat ik weet dat ze het makkelijk aan kan (zoals van het voorjaar in de klasse 1) kan ik wat harder gaan rijden en dus hoger eindigen.

Zolang ik en Cookei het leuk vinden en het ook allemaal goed gaat zla ik mijn doel naar een langere afstand wel steeds bijstellen. Een 160-er gaan ik met dit paard zeer waarschijnlijk niet halen maar wie weet ooit met een ander paard wel. Plezier voor mij en mijn paard en het samen weer heelhuids thuis komen is mijn hoofddoel.

milika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:41

heeey me zus gaat t voor t eerst doen. zij gaat meer voor de fum om te kijken hoe
t paard t vind en ook wel redt. en zo als je zelf al zegt ook lekker buiten met de paarden:)
maar als ze de eerste keer als hoog eindigt is ook wel leuk:

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:26

Ja maar ja goed er zitten overal weer mensen en groepjes tussen, als ik eerst al die verschillende delen op moet gaan noemen zal uiteindelijk iedereen gaan letten op welke ik vergeet ipv het onderwerp, waar we t over hebben

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:36

Leuk, gezellig, afwisseling.
Oftewel voor de fun. Maar ik vind de winst ook belangrijk. En dan bedoel ik niet eerste worden, maar de winst voor mezelf om de rit goed uit te rijden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:55

fransje23 schreef:
Nina_rex schreef:

En volgens mij is er ook nog een groep die daar dan weer tussen zweeft. Knipoog

Ja inderdaad, je hebt natuurlijk ook nog vanalles tussen die 2 uitersten in. Ja En vaak verschuift je doel ook over de jaren.