eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:00

Ja en vooral of hij iets met alle gegeven informatie en adviezen gaat doen, of dat hij gewoon onverantwoord door gaat. Vandaar mijn smiley ook, zijn antwoord zegt niet veel

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:02

Ik ben het wel met de meeste mensen eens dat dit wel erg veel is geweest... Zou mijn keuze iig niet geweest zijn! Knipoog

Natuurlijk is het met een 9-jarig paard dat vantevoren al vanalles gedaan heeft anders dan met een 4-jarige. Lichamelijk zal het ook wel te doen zijn, als de voorbereiding in orde was (dat kunnen wij niet controleren natuurlijk), en als er tussen de wedstrijden vooral weiderust zit en niet ook nog eens flink getraind wordt.
De meeste (pees)blessures ontstaan inderdaad niet, zoals veel mensen denken, als gevolg van een verstapping of een rare sprong in de wei, maar door langdurige overbelasting waardoor er zwakke plekken in het weefsel komen. Een verkeerde sprong kan dan inderdaad teveel zijn; dat is dan de aanleiding, maar niet de oorzaak.

Maar geestelijk vind ik het echt teveel. Bij mij staat voorop dat het paard er plezier in moet houden, dat het steeds graag de trailer op loopt en het duidelijk leuk vindt. Daarom laat ik tussen klasse II wedstrijden altijd 3 maar liefst 4 of 5 weken. Maargoed ieder zijn ding, we zien wel waar het schip strandt! Knipoog

Ik vind het wel weer typisch Nederlands om overal extra regels voor te maken. Ik zou eerder denken in de richting van goede voorlichting en begeleiding, zoals dat nu al langzaam gebeurt met bijeenkomsten, cursussen en clinics (al zijn dit vaak particuliere initiatieven, het doel is hetzelfde), en discussies via internet zoals op het enduranceforum. Dáármee kweek je kennis en verantwoordelijkheid, niet met nog meer regeltjes (en er zijn er al zoveel Knipoog ).

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:19

He hoi allemaal Knipoog

Wat leuk! Het endurance-seizoen is weer afgelopen en omdat men niet meer zoveel op het peerd zit is er weer alle tijd om gezellig te kunnen socializen. *whahahahaha* Sorry hoor, maar zie de humor er wel van in. Clown Ik zeg hier helemaal niets over, cogito ergo sum Haha!

Oh en bestuursleden hebben ook echt een privé-leven en een privé-mening en zolang Jorie niet ondertekend met KNHS Endurancevereniging, algemeen bestuurslid, verwoord ze haar eigen mening en mag ze net als de rest zeggen wat ze wil.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:20

genghiskhan schreef:
Het hangt af van de aanleg en conditie van het paard. Ook hangt veel af van voeding en hoe hij kan herstellen

...en hoeveel jaar je wil dat je paard meegaat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:26

Arabendu schreef:
He hoi allemaal Knipoog

Wat leuk! Het endurance-seizoen is weer afgelopen en omdat men niet meer zoveel op het peerd zit is er weer alle tijd om gezellig te kunnen socializen. *whahahahaha* Sorry hoor, maar zie de humor er wel van in. Clown Ik zeg hier helemaal niets over, cogito ergo sum Haha!

Zoals je zelf in je kleine lettertjes al zegt: het staat iedereen vrij om hier zijn mening te geven. Daar is het een discussieforum voor. (Mits er respect is voor de mening van de ander, wil ik daar nog aan toevoegen.)

Verder ga ik met Nina mee:

Nina_rex schreef:
Ik vind het wel weer typisch Nederlands om overal extra regels voor te maken. Ik zou eerder denken in de richting van goede voorlichting en begeleiding, zoals dat nu al langzaam gebeurt met bijeenkomsten, cursussen en clinics (al zijn dit vaak particuliere initiatieven, het doel is hetzelfde), en discussies via internet zoals op het enduranceforum. Dáármee kweek je kennis en verantwoordelijkheid, niet met nog meer regeltjes (en er zijn er al zoveel Knipoog ).

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:12

Nee, ben ik het wel mee eens, ik heb ook een hekel aan regeltjes. Maar sommige mensen hebben ze blijkbaar toch nodig. Ik heb ze ook al gezien hoor. Het zelfde seizoen begonnen als ik, direct door naar klasse 2. Begin van het jaar er na zie je ze nog een paar keer en dan.... zie je ze nooit meer. En nee, je hoort niet wat er is, maar ik heb er wel zo mijn iedeen over...

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:25

Het valt mij op dat TS niet echt bereidt lijkt adviezen van anderen aan te nemen.
Dus lijkt het me niet super zinvol te zeggen dat ik denk dat van klasse 1 naar 103, met een paard dat voor het eerst endurance start mij ook te hoog gegrepen lijkt.
De opbouw van Navy zie ik dan toch wat anders. Een paard dat eerder in de endurance is uitgebracht en daarnaast geen 100+ maar een korte 90.
Het aanpassen van het bewegingsmechanisme heeft gewoon tijd nodig. Geef je paard die tijd. Beter net iets langzamer dan je kan, dan iets te snel.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:32

Voor mij moet ook een ieder doen wat hij zelf denkt dat het beste is voor zijn paard. Ik doe het ook op mijn eigen manier en sommigen vinden mij misschien een zeurpiet, maar ik ben heel erg voorzichtig met mijn paard en als ik het gevoel heb dat het te veel is voor Omar, dan trek ik mijzelf terug en start niet.

Ik ben in 2005 begonnen en heb 2 klasse I wedstrijden goed uitgereden. Dit jaar heb ik 4 klasse I wedstrijden gestart en goed uitgereden en ben inmiddels klasse II startgerechtigd. In principe had ik dit seizoen nog een korte klasse II willen starten met Omar en nog een klasse I maar Omar werd ziek en heb mij toen teruggetrokken. Volgend jaar beter (hoop ik) Haha!

Ik zit nu al best met de vraag of Omar wel een klasse II aan zal kunnen. Qua looplust ontbreekt het hem iig niet hoor Knipoog Ik wil hem niet overvragen en ben extra voorzichtig omdat hij natuurlijk best ziek is geweest, en dat blijft ook tussen mijn oren zitten. Ik vind het belangrijker dat ik mijn paard heel hou en we samen plezier hebben dan dat ik wat met hem presteer. Plannen heb ik inmiddels ook afgeleerd. In principe zou mijn doel ook kunnen zijn 1 klasse per seizoen maar als dat voor mijn paard niet haalbaar zou zijn dan houdt het op. Of ik hoger dan klasse II met Omar wil starten weet ik uberhaupt nog niet.

Als ik zou merken dat Omar bij de keuringen problemen zou krijgen, dan zou ik er ook mijn vraagtekens bijzetten of het niet te hard voor hem gaat allemaal en of hij wel klaar zou zijn voor een klasse hoger.

Het zou dus mijn persoonlijke voorkeur ook niet hebben om in 1 seizoen van klasse I naar klasse III te rijden.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:38

Ik ga met Navy mee... plannen en doelstellingen zijn goed, maar ik denk dat dit in een tè korte tijd is gepland.
Een 100+ als afsluiting van het eerste seizoen had ik persoonlijk ook nooit gedaan. Waarom niet die 100+ laten zitten en volgend jaar klasse 3 ? Je had immers de startgerechtigdheid wel binnen. En mentaal pleegt het ook een aanslag op het paard, zoveel wedstrijden in korte tijd brengt het gevaar met zich mee dat het paard het niet meer leuk vindt.
Daarnaast zeg je dat het paard al wedstrijden heeft gelopen, maar...je hebt het paard gekocht, weet je wat er al aan training (afharding van de pezen) is gedaan? Veel ruiters 'vergeten' namelijk om pezen ook de tijd te geven zich aan te passen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:13

Daar schiet me weer iets te binnen over die dag met Jannet van Wijk... Ze liet een schema zien hoe lang het duurt voordat pezen en gewrichten e.d. gehard zijn tijdens een training. Ik kan het thuis wel weer eens opzoeken...

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:21

griebels schreef:
Daar schiet me weer iets te binnen over die dag met Jannet van Wijk... Ze liet een schema zien hoe lang het duurt voordat pezen en gewrichten e.d. gehard zijn tijdens een training. Ik kan het thuis wel weer eens opzoeken...

daar ben ik zeker benieuwd naar!

ik loop ondertussen al weer heel wat jaartjes mee in de endurance en heb echt heel veel mensen zien komen en gaan met verschillende paarden. maar ook ruiters die altijd voor behoud voor het paard gingen en ruiters die bekend staan om het rustig rijden heb ik met meerdere paarden zien komen en gaan. het hangt altijd van zoveel factoren af of een paard in de sport blijft lopen.

Willem doet het op zijn manier. ieder zijn ding. ik ben benieuwd naar zijn trainingsmethode. want iedereen die het anders doet dan ikzelf daar kan ik wellicht wat van opsteken. ook in de vorm van iets uitsluiten voor mezelf of juist eens gaan proberen.

dus willem hoe train jij??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:23

Gerritje, er hangt me iets bij van dat pezen en/of gewrichten pas na 3 jaar endurance-training volhard zijn... Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen... Moet het echt even nakijken.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:27

als je dat zou willen doen graag. mede doordat ik nu Benji (Ben) aan het omscholen ben naar de endurance. ik wil de tijd nemen maar ook niet te pietluttig zijn.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:30

Ik denk dat dat niet op Tempter van toepassing is Griebels, Tempter is geen jong/groen paard meer maar al 9 jaar en voorheen ook in de sport uitgebracht, ik ga er vanuit dat zijn pezen/gewrichten genoeg gehard zijn Verward

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:34

AnneOmie schreef:
Ik denk dat dat niet op Tempter van toepassing is Griebels, Tempter is geen jong/groen paard meer maar al 9 jaar en voorheen ook in de sport uitgebracht, ik ga er vanuit dat zijn pezen/gewrichten genoeg gehard zijn Verward

Dat vind ik nou juist zo lastig. Hoe zit dat bij een paard dat wel een beginner is in de endurance, maar geen groen paard.
Ik heb het hele internet afgezocht en aan heel veel mensen gevraagd. Maar tot nu toe heb ik daar nog geen duidelijk antwoord op gevonden.
Dus wie het weet mag het zeggen Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:34

gerritje schreef:
als je dat zou willen doen graag. mede doordat ik nu Benji (Ben) aan het omscholen ben naar de endurance. ik wil de tijd nemen maar ook niet te pietluttig zijn.

Zodra ik het gevonden heb laat ik het jullie weten...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:38

AnneOmie schreef:

Ik was al bang dat dat gezegd zou worden...
Endurance-training is voor elk paard wat nog geen endurance gelopen heeft nieuw! Ook voor een paard van 9 jaar wat voorheen dressuur en western gereden is. Endurance is duurbelasting en dat is dressuur en western niet
Ook de leeftijd speelt hierbij geen rol.
Het gaat puur om het trainen van de pezen en gewrichten/botten, niet om de leeftijd en het wel of niet volwassen en bereden zijn van de paarden
En daar gaat nu eenmaal veel tijd inzitten Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:39

Lenneke hier heb je het antwoord al...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:54

Maar als een paard nou ook al veel buiten getraind is voor hij een wedstrijd start Verward

Het verharden van de pezen en gewrichten is volgens mij ook van toepassing op andere takken van de sport (springen, sgw, dressuur etc.) en niet alleen op endurance toch?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:04

ja, maar een verharde pees die alleen dressuur heeft gereden en buitenritten (dus geen specifieke endurance-training) is niet geschikt om een 100+ endurance-wedstrijd mee te rijden, ook al zou het paard de conditie hebben, de pezen en gewrichten kunnen het niet aan. Ze zijn het niet gewent!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:05

Ik reed hiervoor al heel veel buiten, op de stal waar we eerst stonden voornamelijk over de harde weg, op de andere stal ook nog redelijk veel over de harde weg en daarnaast heel veel in het bos en op de hei.
Maar toch is dit ons eerste echte endurance seizoen.
Geldt voor Anouar nou hetzelfde als voor een groen paard?
Ik heb het niet over een 100+, maar klasse 2. Bij de 100 zijn we nog lang niet.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:10

griebels schreef:
ja, maar een verharde pees die alleen dressuur heeft gereden en buitenritten (dus geen specifieke endurance-training) is niet geschikt om een 100+ endurance-wedstrijd mee te rijden, ook al zou het paard de conditie hebben, de pezen en gewrichten kunnen het niet aan. Ze zijn het niet gewent!

Aah okay ik had het namelijk over klasse I en II Haha! niet geschikt voor 100+ daar kan ik wel bij inkomen!

*edit* ik zie dat wij dezelfde gedachten hadden Lenneke, wij dachten nog in 'het klein' Haha!
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 07-11-06 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:11

Ik stel die vragen overigens niet om te zeuren hoor. Ik wil gewoon veel leren en niet zomaar alles klakkeloos van iedereen overnemen Lachen

Ik vind dit een heel nuttig topic Ja

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:18

Wat een interessant topic!!!!

De snelheid waarmee Willem de diverse klasses door dendert is in ieder geval zeker niet wat bij zowel de avond van Janet van Wijk als de cursusdag van Tonkie aangeraden word. En ik vertrouw op hun kennis en evaring dus ik zal het zelf niet snel doen.
Of het dan een verkeerde methode is? De tijd zal het uitwijzen. Misschien heeft het paard het antwoord al een beetje gegeven aangezien zijn hartslag na 76 km en 20 minuten rust nog niet voldoende laag was.

Nina_rex schreef:

Ben ik helemaal met je eens Nina Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:22

griebels schreef:

Dat snap ik maar zal het verder uitharden bij die pezen en gewrichten dan ook 3 jaar duren? Het lijkt mij dat ze toch wel een beetje een voorsprong hebben ten opzichte van een volledig groen paard.

Enne Lenneke je zeurt niet hoor! Ik ben ook heel erg benieuwd. Ik denk trouwens niet dat ik ooit een 100+ met Koek aandurf. Maar goed zeg nooit, nooit Haha!