Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). 
Ik zeg hier helemaal niets over, cogito ergo sum
genghiskhan schreef:Het hangt af van de aanleg en conditie van het paard. Ook hangt veel af van voeding en hoe hij kan herstellen
Arabendu schreef:He hoi allemaal
Wat leuk! Het endurance-seizoen is weer afgelopen en omdat men niet meer zoveel op het peerd zit is er weer alle tijd om gezellig te kunnen socializen. *whahahahaha* Sorry hoor, maar zie de humor er wel van in.Ik zeg hier helemaal niets over, cogito ergo sum
![]()
Nina_rex schreef:Ik vind het wel weer typisch Nederlands om overal extra regels voor te maken. Ik zou eerder denken in de richting van goede voorlichting en begeleiding, zoals dat nu al langzaam gebeurt met bijeenkomsten, cursussen en clinics (al zijn dit vaak particuliere initiatieven, het doel is hetzelfde), en discussies via internet zoals op het enduranceforum. Dáármee kweek je kennis en verantwoordelijkheid, niet met nog meer regeltjes (en er zijn er al zoveel).

Ik wil hem niet overvragen en ben extra voorzichtig omdat hij natuurlijk best ziek is geweest, en dat blijft ook tussen mijn oren zitten. Ik vind het belangrijker dat ik mijn paard heel hou en we samen plezier hebben dan dat ik wat met hem presteer. Plannen heb ik inmiddels ook afgeleerd. In principe zou mijn doel ook kunnen zijn 1 klasse per seizoen maar als dat voor mijn paard niet haalbaar zou zijn dan houdt het op. Of ik hoger dan klasse II met Omar wil starten weet ik uberhaupt nog niet.
griebels schreef:Daar schiet me weer iets te binnen over die dag met Jannet van Wijk... Ze liet een schema zien hoe lang het duurt voordat pezen en gewrichten e.d. gehard zijn tijdens een training. Ik kan het thuis wel weer eens opzoeken...

AnneOmie schreef:Ik denk dat dat niet op Tempter van toepassing is Griebels, Tempter is geen jong/groen paard meer maar al 9 jaar en voorheen ook in de sport uitgebracht, ik ga er vanuit dat zijn pezen/gewrichten genoeg gehard zijn
gerritje schreef:als je dat zou willen doen graag. mede doordat ik nu Benji (Ben) aan het omscholen ben naar de endurance. ik wil de tijd nemen maar ook niet te pietluttig zijn.
AnneOmie schreef:Ik denk dat dat niet op Tempter van toepassing is Griebels, Tempter is geen jong/groen paard meer maar al 9 jaar en voorheen ook in de sport uitgebracht, ik ga er vanuit dat zijn pezen/gewrichten genoeg gehard zijn

griebels schreef:ja, maar een verharde pees die alleen dressuur heeft gereden en buitenritten (dus geen specifieke endurance-training) is niet geschikt om een 100+ endurance-wedstrijd mee te rijden, ook al zou het paard de conditie hebben, de pezen en gewrichten kunnen het niet aan. Ze zijn het niet gewent!
niet geschikt voor 100+ daar kan ik wel bij inkomen!

Nina_rex schreef:Ik vind het wel weer typisch Nederlands om overal extra regels voor te maken. Ik zou eerder denken in de richting van goede voorlichting en begeleiding, zoals dat nu al langzaam gebeurt met bijeenkomsten, cursussen en clinics (al zijn dit vaak particuliere initiatieven, het doel is hetzelfde), en discussies via internet zoals op het enduranceforum. Dáármee kweek je kennis en verantwoordelijkheid, niet met nog meer regeltjes (en er zijn er al zoveel).
griebels schreef:ja, maar een verharde pees die alleen dressuur heeft gereden en buitenritten (dus geen specifieke endurance-training) is niet geschikt om een 100+ endurance-wedstrijd mee te rijden, ook al zou het paard de conditie hebben, de pezen en gewrichten kunnen het niet aan. Ze zijn het niet gewent!