fransje23 schreef:pmarena schreef:Geen1 zadel kan perfect werken op elk paard en in elke situatie , je zult toch moeten zoeken naar het zadel dat jouw en je paard het beste "past"
En daarom kies ik, bewust, niet voor een boomloos zadel.![]()
Ik heb hier trouwens een link ( http://www.saddlefitting.net/equiscan/equiscan2.html ) de uitslag van een onderzoekje over drukverdeling bij diverse zadel. De onderste is een boomloos zadel (en ja ik weet dit is 1 bepaalde situatie etc) en daar kan je die puntbelasting mooi zien.
Dat onderste zadel past gewoon niet en de ruiter zit belachelijk scheef.
Juist bij boomloos heb je weinig punt belasting, en dat is bij mijn pony heel duidelijk te zien.
had ze bij boomzadels altijd 3 punten die bezweet waren en waar uiteindelijk wat kalig plekken kwamen (net achter schouder, aan weerskanten, en achteraan bij de lepel, op de ruggen graad) heeft ze daar nu helemaal geen last meer van
De zweetplekken lopen langs haar ruggengraad, in een soort driehoekige vorm, maar zeker geen 'punten' meer.
Ik rijd dus met een western boomloos, en neem nooit meer anders. Omdat ik als ruiter veel steviger zit, beter het paard aanvoel en het paard dus veel minder 'stoor' (bij boomzadels word je vaak in een houding 'verplicht', nu kan ik het paard volgen) en de druk verdeling veel beter is, loopt pony ineens ook veel beter op de lange stukken. Ze houd alles beter en langer vol, is vrolijker en voorwaartser.
Ik heb één keer een training gedaan met een boomzadel, en daarna hadden zowel ik als pony nog een week last van spierpijn en drukpunten!