Wat voor (endurance)zadels hebben jullie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:50

fransje23 schreef:
pmarena schreef:
Geen1 zadel kan perfect werken op elk paard en in elke situatie , je zult toch moeten zoeken naar het zadel dat jouw en je paard het beste "past"

En daarom kies ik, bewust, niet voor een boomloos zadel.

Ik heb hier trouwens een link ( http://www.saddlefitting.net/equiscan/equiscan2.html ) de uitslag van een onderzoekje over drukverdeling bij diverse zadel. De onderste is een boomloos zadel (en ja ik weet dit is 1 bepaalde situatie etc) en daar kan je die puntbelasting mooi zien.

Dat onderste zadel past gewoon niet en de ruiter zit belachelijk scheef.

Juist bij boomloos heb je weinig punt belasting, en dat is bij mijn pony heel duidelijk te zien.
had ze bij boomzadels altijd 3 punten die bezweet waren en waar uiteindelijk wat kalig plekken kwamen (net achter schouder, aan weerskanten, en achteraan bij de lepel, op de ruggen graad) heeft ze daar nu helemaal geen last meer van
De zweetplekken lopen langs haar ruggengraad, in een soort driehoekige vorm, maar zeker geen 'punten' meer.

Ik rijd dus met een western boomloos, en neem nooit meer anders. Omdat ik als ruiter veel steviger zit, beter het paard aanvoel en het paard dus veel minder 'stoor' (bij boomzadels word je vaak in een houding 'verplicht', nu kan ik het paard volgen) en de druk verdeling veel beter is, loopt pony ineens ook veel beter op de lange stukken. Ze houd alles beter en langer vol, is vrolijker en voorwaartser.

Ik heb één keer een training gedaan met een boomzadel, en daarna hadden zowel ik als pony nog een week last van spierpijn en drukpunten!

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:18

Toydoll schreef:
Dat onderste zadel past gewoon niet en de ruiter zit belachelijk scheef.

Is dezelfde ruiter als bij die bovenstaande metingen hoor

Toydoll schreef:
had ze bij boomzadels altijd 3 punten die bezweet waren en waar uiteindelijk wat kalig plekken kwamen (net achter schouder, aan weerskanten, en achteraan bij de lepel, op de ruggen graad) heeft ze daar nu helemaal geen last meer van

Dat klinkt gewoon als een slecht passende zadel. Heeft niets met boom of boomloos te maken.

Ik wil wel even voorop stellen dat ik niet tegen boomloos ben.Ik heb het niet voor niets uitgeprobeerd op mijn eigen paard. Ik stel alleen dat het niet voor iedereen en in alle situaties zalig makend is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:19

Het jammere aan boomzadels vind ik dat ze één vorm hebben en een paard niet

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:06

Het jammere aan boomloze zadels vind ik dat de puntbevestiging van de stijgbeugels onherroepelijk een drukpunt is.

Het zal werken voor bepaalde combinaties en dat is fijn, maar het is niet de heilige graal voor elk paard en elke ruiter. En ik erger me kapot aan de boomloze evangelie die zegt dat het zo zielig is dat een paard met een zadel met boom gereden word.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:05

Ik ben absoluut niet tegen boomzadels, ik vind ze zelfs beter dan boomloze zadels, maar dan wel een boomzadel dat perfect past. En dat is imo erg moeilijk omdat een paard constant verandert qua bouw en bespiering.
Ik heb in 3 jaar tijd 5 zadels gehad omdat ze steeds niet meer paste. Dat was ik behoorlijk zat (en mijn portemoneen ook)

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:44

Ik ben heel lang aan het twijfelen geweest over een nieuw -al dan niet boomloos- zadel.
Heb na het testen van -tig verschillende merken en types toch besloten om voor een maatwerk zadel te gaan met boom.
Omdat ik hem ook voor de endurance wil gebruiken wil ik een goede drukverdeling en met mijn gewicht, niveau van rijden en de rug van mijn paard ben ik daar met een boomloos zadel niet van overtuigd.
Ook niet met speciale dekjes / inlages, whatever.

Voor het (kort) gymnasticeren e.d. lijkt een boomloos zadel me best intressant maar dus niet voor de langere ritten.

I.m.o is een zadel altijd een compromis en inderdaad, een zadelboom is een stug en vast iets dat niet meegaat met de bewegingen van de paardenrug.
Maar toch denk ik dat een zo perfect mogelijk passend zadel, in mijn/onze situatie op de lange duur minder schadelijk is dan een flexibel en boomloos zadel met de druk op een klein(er) oppervlak.

Moragh

Re: Wat voor (endurance)zadels hebben jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:02

Ik denk dat het voor het kiezen van een endurance zadel erg uitmaakt welke afstanden je rijdt.

Mijn ervaring is dat je met een goedpassend boom of boomloos zadel best tot een km of 60 kan rijden.
Daarna wordt het iets anders. De afstanden worden langer, dus er wordt meer van je zadel verwacht (met name qua draagvlak) en het paard gaat veranderen van bespiering.

Tot nu toe heb ik vrij veel reacties gelezen over hoe de ruiter zelf het zadel vindt. Naar mijn idee is het nog belangrijker hoe het zadel op het paard ligt. In de zadelindrukken die ik tot nu toe heb gedaan ligt zo'n 80% van de zadels niet goed op de rug van het paard!

Er zijn een aantal speciale endurancezadels op de markt, er zijn verschillende positieve en negatieve verhalen over alle soorten zadels. De een is misschien iets beter voor het ene type, een ander weer voor een ander.
De keuze is aan jou, laat je goed voorlichten, kijk naar de manier van aanmeten, en hoe het zadel bij jou en je paard past. (blijf in gedachten houden dat een duurder zadel op de langere termijn misschien goedkoper is dan een goedkoop zadel wat minder goed past!)

Globaal altijd in de gaten houden of het draagvlak groot genoeg is (ook tenopzichte van de vorm van de rug van je paard). Er moet voldoende ruimte zijn voor de ruggegraad van het paard (toch zeker zo'n 3 of 4 vingers) Beugelophanging en plaats van de singelstoten moeten goed zijn voor jullie combinatie. Diepste punt van de rug moet overeenkomen met diepste punt van het zadel.

En natuurlijk moet je als ruiter ook prettig in het zadel kunnen zitten.

Misschien ook leuk om aan te geven bij het zadel wat je hebt waarom het volgens jou zo geschikt is voor endurance?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:26

Boom of boomloos heeft allebei zo z'n voor- en nadelen.

Ik rij nu prima met m'n barefoot, Anouar loopt er heel fijn mee. Voor de langere afstanden weet ik het niet, ik heb tenslotte alleen nog maar klasse 1 gereden.

Ik vind de freeform endurance heel erg mooi. Zou de druk verdeling tussen de freeform en de barefoot verschillen?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:31

De Freeform is in de VS al erg populair aan het worden en er hebben al verschillende ruiters 160 km ritten met goed resultaat gereden, ook aan aantal gewonnen las ik laatst.

Ik rij momenteel ook boomloos en juist niet ik, maar mijn paard (en dus ook ik) is erg tevreden!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:54

fransje23]
[quote="Toydoll schreef:

Dat klinkt gewoon als een slecht passende zadel. Heeft niets met boom of boomloos te maken.

Ik wil wel even voorop stellen dat ik niet tegen boomloos ben.Ik heb het niet voor niets uitgeprobeerd op mijn eigen paard. Ik stel alleen dat het niet voor iedereen en in alle situaties zalig makend is.
[/quote]

Volgens verschillende zadelmakers lag het zadel goed. En ik heb dat eigenlijk altijd al gehad met veel verschillende paarden en zadels, altijd maar kleine en bepaalde plekken waar het zadel ruste.

En natuurlijk is het geen oplossing voor élk paard, dat is onmogelijk want elk paard is anders, maar die foto van die druk verdeling is misleidend, dat zadel past gewoon niet. Bij mijn boomloos is mijn druk verdeling namelijk wél goed.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:55

Deze vind ik zo mooi
Afbeelding

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:53

Ik heb een Pegaso Endurance zadel, zie www.pegasosaddles.com
Ik heb de uitvoering met zweetbladen, dat vind ik persoonlijk pretting vanwege knieproblemen.
Dit zadel heeft een flexibele boom en is door middel van 'pads' zelf aan te passen naar het paard. Echt ideaal bij andere bespiering en zo op heel veel paarden passend te krijgen. Ik heb met dit zadel al met een arabier, diverse dravers, kwpn'ers en zelfs een fries gereden!

samararany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:19

ik heb geen endurancezadel maar ik rij gewoon met een dressuur zadel die diamant heet

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:19

Anouar15 schreef:
Deze vind ik zo mooi
Afbeelding

Hier spreekt een leek hoor, maar zit daar een boom in?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:56

Nee, is boomloos

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:44

Jarenlang (tot kl 3) met Kieffers gereden, Hulsebosch Endurance, Prestige springzadel (verschillende paarden), dit pastte alleen toch niet zo goed allemaal en bij langere afstanden kregen we drukkingen. Nu rijden ze (en ik alleen recreatief) met Pegaso's. Zit heerlijk, veel schoudervrijheid voor het paard. Aantal drukkingen is drastisch afgenomen, maar nog niet helemaal absoluut 0. Ach ja, zag vandaag dat het paard op de meest bizarre plekken enorme spierbundels heeft zitten (op z'n rug/schouder), waar ik bij geen enkel ander paard überhaupt verschillende spieren kon onderscheiden...

Balder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:21

Ik rijd sinds een maandje met de nieuwe Barefoot London.
Het ligt nog niet helemaal perfect, dit ligt meer aan de bouw van mijn arabier dan aan het zadel. Het zadel zit in ieder geval heerlijk en ook mijn paardje gaat weer steeds beter lopen. Binnenkort ga ik dubbele inlages proberen, kijken of het dan helemaal naar mijn zin is.
Op de Ginkelse hei ga ik er voor het eerst mee starten.
Hiervoor heb ik 2 x een Hulsebos gehad maar zij kregen de zadels niet passend op Balder.

Afbeelding

Groetjes,

Karina

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:36

Marjo82 schreef:
ik zat ook te twijfelen tussen boomloos (de testweek met de gewone barefoot is mij prima bevallen) en dressuur.. Ik heb niet genoeg geld om beide te kopen...

dus ik was gevallen op de nieuwe trekker dressage, komt in augustus uit...

zie www.stocksattel.com

ik ben benieuwd!

Waarom maakt iedereen nou die fout
Het zadel wat nieuw uit komt in Augustus is de MASTER.

Zelf heb ik de DRESSAGE en ben er wel tevrede mee al ligt het nog niet super lekker op mijn pony
Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem als Balder
Ach ja arabierenbloed daar moet je mee kunnen leven

Ik heb nu de MASTER besteld en moet dus nog ff wachten, helaas.

Ik heb mijn pony altijd boomloos gereden nadat ik zo veel verschilende zadel had geprobeerd en zelf 1tje op maat heb laten maken wat gewoon toch weer drukkingen veroorzaakte
Ik reed erg veel en elk weekend gemiddeld 30km per dag en nog nooit problemen met puntbelasting of iets dergelijks.
Zelfs niet met mijn eerste boomloze zadel en dat is een Randols (wel de betere versie en niet die slechte van nu).

Voor mij geen boom meer op mijn pony

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:23

naiade schreef:
sinESappel schreef:
vele negatieve ervaringen van mensen met een boomlooszadel in de endurance sport

Is dat zo, heb ik nl. nog weinig van gemerkt, ook in dit topic niet!

Heb ik ook gehoord...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:10

Dat zadel van Balder lijkt me wel gruwelijk lekker zitten voor je eigen kont

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:16

Ik heb alleen maar positieve dingen gehoord vooral uit de USA daar rijden echt veel mensen boomloos endurance

Balder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:29

griebels schreef:
Dat zadel van Balder lijkt me wel gruwelijk lekker zitten voor je eigen kont

Als een luie stoel!!

En dan heb ik nog wel een Hulsebos gehad. Voor mijn paard geen uitkomst maar die zitten ook super.

Groetjes,

Karina

RhealLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:21

Balder schreef:
Het ligt nog niet helemaal perfect, dit ligt meer aan de bouw van mijn arabier dan aan het zadel. Het zadel zit in ieder geval heerlijk en ook mijn paardje gaat weer steeds beter lopen. Binnenkort ga ik dubbele inlages proberen, kijken of het dan helemaal naar mijn zin is.
Hiervoor heb ik 2 x een Hulsebos gehad maar zij kregen de zadels niet passend op Balder.

Afbeelding

Groetjes,

Karina

dit zadel zit kei lekker heb ik mogen ondergaan bij een kennis Ik geloof ook dat als het goed op het paard ligt dat er wel een afstand mee gereden kan worden.
(p.s. wat een lekker ding van een paard zeg )

Ik heb zelf de barefoot western mogen uitproeren op mijn paardje en hij liep er aanzienelijk beter en rustiger onder. Vond het zelf ook heerlijk zitten en het beviel me prima.

Ik denk dat het niet ligt aan een boomloos of boomzadel maar aan het paard zijn rug, geen rug is het zelfde, zo ligt een boomloos bij de een fijner als een boomzadel, en andersom.

Groetjes

Balder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:17

RhealLover schreef:
Balder schreef:

http://static.flickr.com/45/143870219_1 ... .jpg[/img]

Groetjes,

Karina

dit zadel zit kei lekker heb ik mogen ondergaan bij een kennis Ik geloof ook dat als het goed op het paard ligt dat er wel een afstand mee gereden kan worden.
(p.s. wat een lekker ding van een paard zeg )

Groetjes

Dankjewel voor het compliment. Balletje is zeker weten een lekker ding maar zijn bijnaam is Devil in disquise en die heeft hij niet voor niets. }>

Groetjes,

Karina

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:52

Misschien ligt het bevallen van een boomloos zadel op de echte lange afstanden ook aan je rijstijl/techniek. Als je altijd in je zadel blijft zitten, in draf en in galop, zal het waarschijnlijk minder problemen geven dan wanneer je lichtrijd en / of (ver)lichte zit rijd.

Even grof gegokt, stel 1x lichtrijden in draf beslaat 2 meter. Als je 100 km gaat rijden zou je dus bij constant lichtrijden 5000 keer gaan staan en zitten, en dus 5000 keer (bijna) al je gewicht op de beugels zetten. Boomloze zadels hebben op het bevestigingspunt van de beugels een drukpunt - hoeveel speciale pads en inlages je er ook onder stopt. Dat kan gewoon niet anders, want er is geen hard materiaal in het zadel om die druk te verdelen. Ga maar eens onder een matras liggen en laat iemand anders op dat matras gaan springen. Leg dan een plank bovenop dat matras en laat diegene nog een keer springen.

Maar als je toch niet (constant) veel gewicht in die beugels zet, maakt dat misschien wel niet uit. Zie western zit en ook bv. de rijstijl die je veel bij de arabische ruiters tegenkomt. Die blijven diep zitten en steken hun voeten vooruit.