welk ras voor buitenrijden / endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:38

Als het warm wordt, jep. Maar over het algemeen is het wel het totaalplaatje dat telt, en er zijn echt grote verschillen. Na tien minuten gaat de hartslag echter al een stuk lager zitten dan die van de sporthaflinger, ook vanwege het lage stressgehalte.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:41

Skyefate schreef:
Als het warm wordt, jep. Maar over het algemeen is het wel het totaalplaatje dat telt, en er zijn echt grote verschillen. Na tien minuten gaat de hartslag echter al een stuk lager zitten dan die van de sporthaflinger, ook vanwege het lage stressgehalte.

Dat klopt, maar zo heeft binnen elk ras elk paard zijn eigen uitdagingen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:43

Ilse_123 schreef:
Waarom niet gewoon een leuke halfbloed, Engels volbloed of anglo-arabier? Voldoen aan je eisen qua maat en type, en mijn ervaring is dat ze toch wat nuchterder zijn dan kwpn'ers.

Iemand bekend met anglo-Arabieren fokkers in Nederland? Of blijft dat toch meer een ras uit Frankrijk en Engeland?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:56

daffie1986 schreef:
Ilse_123 schreef:
Waarom niet gewoon een leuke halfbloed, Engels volbloed of anglo-arabier? Voldoen aan je eisen qua maat en type, en mijn ervaring is dat ze toch wat nuchterder zijn dan kwpn'ers.

Iemand bekend met anglo-Arabieren fokkers in Nederland? Of blijft dat toch meer een ras uit Frankrijk en Engeland?

In Engeland en Frankrijk is de Anglo Arabier populairder dan in nederland.
Alle KWPN, ers het NRPS maar in ieder geval het AES zijn warmbloeden die meer of minder Arabisch bloed / volbloed voeren. Afhankelijk van de definitie Anglo Arabier is dat dus eigenlijk een heel grote groep die daaronder valt. In nederland aleen weinig als Anglo Arabier gekarakteriseerd.
Afhankelijk van de bloedlijn uitermate geschikt voor ook de hogere klassen.

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:41

Trakhener/Oldenburger

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:29

BMHP schreef:

Daarom juist, vind ze wel gaaf maar wel de 50-50% dan en die zijn juist zo lastig te vinden volgens mij?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:10

daffie1986 schreef:
BMHP schreef:

Daarom juist, vind ze wel gaaf maar wel de 50-50% dan en die zijn juist zo lastig te vinden volgens mij?

Valt wel mee hoor, als te tenminste kijken naar niet de officiele Angloarabieren (waar alleen Engels en Arabisch volbloed inzit). Een beetje rondzoeken bij het NRPS en EASP en je vindt ze zo ;), dat er dan een beetje welsh of warmbloed inzit is niet perse nadelig. Ik zie zo op de boktmarkt er al een voorbij komen ;).
Echte Angloarabieren vind je toch meer in Engeland en Frankrijk.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:22

Ilse_123 schreef:
Valt wel mee hoor, als te tenminste kijken naar niet de officiele Angloarabieren (waar alleen Engels en Arabisch volbloed inzit). Een beetje rondzoeken bij het NRPS en EASP en je vindt ze zo ;), dat er dan een beetje welsh of warmbloed inzit is niet perse nadelig. Ik zie zo op de boktmarkt er al een voorbij komen ;).
Echte Angloarabieren vind je toch meer in Engeland en Frankrijk.

De Anglo Araber is eigenlijk de voorloper van onze Warmbloed.

http://anglo-arabians.com/AAs.htm

Specifiek voor de endurance vind ik 50 % EV veel, de meeste AA hebben toch ook meer massa dan de Arabier. meer kracht voor snelheid in plaats van de lichtheid van de marathon loper (arabier).
wat denken jullie van de Akhal Teke,s?

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:07

daffie1986 schreef:
Ilse_123 schreef:

Jan Calis heeft er wel een paar (www.zenitharabians.com)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:54

Dat is allemaal 100% arabier? ff-stud ;),
je hebt nog een AA, WB of Volbloed nodig.
Lobeke is een bekende, heb jij gegevens van nakomelingen van Mythos die endurance lopen?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:26

Een leuke welsh cob. Heb ik nu zelf ook. Kan er alles mee.

Afbeelding
Afbeelding

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:48

Terugkomend op de PRE,
Endurance kan wel degelijk. Neem is een kijkje in dit topic, zijn blokkers die endurance maar ook eventing doen met hun Spanjaard.
[BKR] Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Rond pagina 40 stelde ik zelf de vraag en kwam ook het antwoord dat er heel wat veelzijdig gebruikt worden, dressuur springen buitenritten noem maar op.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:12

Als ik jouw eisen zo lees, zou ik lekker kijken voor een leuke NRPS . Daar zit dan óf min. 12,5 procent Arab in óf 12,5 Engels Volbloed. Je hebt zoveel NRPS kruisingen van klein tot groot. En zeker als je eenmaal endurance erg leuk begint te vinden wil je geen PRE of barok paard. Ze zijn leuk, maar niet geschikt voor de hogere endurance en straks wil je wel verder? ;-) Succes met je zoektocht!

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 10:38

Bedankt voor alle tips. Er zitten rassen bij waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. Bovendien maakt dat het zoeken op marktplaats/bokt markt net iets makkelijker.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:32

PRE zou ik niet voor gaan... Sensibel karakter wat echt bij je moet passen en de gangen zijn niet effectief op langere afstanden.
Akhal-teke is een mooie optie, maar zijn wel errug duur...
Ik zou gewoon lekker rondkijken bij het nrps, op sites als sporthorses en ehorse kan je heel specifiek zoeken ;).
Zou dan wel voor een nrps'er gaan met flink wat ox bloed (minimaal 50%), vooral bij de rijpaarden zijn er een hoop die erbij zitten omdat ze ergens nog wat engels bloed hebben, maar dat zijn eigenlijk echte warmbloeden ;).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:56

Connemara of connemara kruizing?

Zijn hele nuchtere dieren met enorme werklust, super sterk en veelzijdig. Ikzelf had dan een kruizing connemara x warmbloedpaard. Dressuur, springen, endurance, aangespannen, westernsport. In alles talent en werklust. Zijn heel sensibel als het om hun ruiter gaat (ze voelen je precies aan en houden daar rekening mee) maar niet sensibel als het gaat om omgeving. Zijn niet snel van hun voetstuk af te blazen. Echte rotsen in de branding

of inderdaad grote welshen en welsh-kruizingen. Welshen zijn wel pittig en sensibel, karakter dieren dus zoek er wel 1 met goede achtergrond, maar ze zijn super dapper, gaan letterlijk door het vuur als dat nodig is en genieten echt van alles wat je met ze doet.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:08

Misschien een quarter?
En ik zou denk toch ook een warmbloed aanraden (heb zelf een kwpner gehad kon alleen mee naar buiten, keek letterlijk nergens van op) of een connemara pony (heel koel in het hoofd)
Als je echt wat meer de langere endurance wedstrijden wilt doen dan zou ik denk eerder voor een nrps, arabier of kruising arabier zoeken.

Een tipje, bij rc he tfjordenpaard hebben ze paarden die zeer geschikt zijn voor buitenritten, zeer veelzijdig en goed uithoudingsvermogen. Het is een ponykamp waar de paarden soms meer dan 5 uur per dan buitenritten maken. http://paarden.aangeboden.nu/

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:16

BMHP schreef:
Lobeke is een bekende, heb jij gegevens van nakomelingen van Mythos die endurance lopen?

fokt ook anglo arabs

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:17

BMHP schreef:

de eerste nakomelingen van Mythos zullen nu ongeveer in de endurance gaan starten ivm leeftijd

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:20

daffie1986 schreef:
BMHP schreef:

Jan Calis heeft er meerdere uit EV merries en AV hengst

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 02:28

ff_stud schreef:

Echt waar? Top, bedankt

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:13

daffie1986 schreef:
ff_stud schreef:

Echt waar? Top, bedankt

ja gewoon even bellen johh :j

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:20

Nou nu nog geen interesse hoor, pas voor over een paar jaar. Eerst nog terug emigreren naar nederland

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:58

Buiten rijden=IJslander!!!
Alleen een maatje te klein voor jouw wensen. Alhoewel er flinkerds tussen zitten van 1.50.
Geen idee hoe ze het in de endurance doen. Zeker zijn het coole paarden met veel werklust.

MerlijnxRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:21

ik heb een draver, maar die houd het met gemak 4/5 uur vol op buitenrit, af en toe wel even een goeie stappauze geven maar daarna gaat hij er ook weer vol voor. _/-\o_