Endurance Kootwijkerbroek 23 maart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: Endurance Kootwijkerbroek 23 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:08

Zijn de routes eigenlijk duidelijk aangegeven, of moet je ook echt met een GPS werken?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:17

Ik heb alleen vorig jaar meegereden met KWB maar toen was de route prima aangegeven hoor, geen gps nodig.

Ik ga me ook inschrijven, moet alleen nog even bedenken welk paard ik meeneem. Is er toevallig iemand die samen wil rijden in de korte klasse 1?

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:18

Dag! Wat klinken jullie allemaal enthousiast :) ik zou graag de impulsrubriek rijden (is de enige toegestane klasse zonder 'startkaarten' toch?).

Ik ben alleen helemaal niet bekend met deze sport. Wanneer heb je 'optimaal' gereden? En jullie spreken over grooms en koelwater. Maar is dat nodig voor een ritje van 20 kilometer?

Misschien domme vragen, maar zag zo op de website niet de info die ik zocht... :o

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:04

reina schreef:
Ik ben alleen helemaal niet bekend met deze sport. Wanneer heb je 'optimaal' gereden? En jullie spreken over grooms en koelwater. Maar is dat nodig voor een ritje van 20 kilometer?

Je hebt optimaal gereden als je met een fit en goedgekeurd paard weer naar huis gaat en heel belangrijk: gewoon lekker hebt gereden. In de Impulsrubriek moet je snelheid tussen de 8 en 12 km/h liggen en wordt er geen echt klassement opgemaakt.

Optimaal rijden kan ook anders opgevat worden (bijvoorbeeld: zodanig dat je als eerste geklasseerd wordt), maar wat ik hierboven aangeef is voor mij het belangrijkste.

Grooms en koelwater heb je niet per se nodig op een ritje van 20 kilometer. Een groom kan makkelijk zijn om je paard vast te houden als je je gaat aanmelden bij het secreatariaat, maar je kan je paard ook even op de trailer laten staan.

Ik denk dat de persoonlijke website van de organisator van KWB je misschien ook wel wat extra uitleg geeft: http://www.pendurance.nl/

Veel succes en plezier!

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:09

reina schreef:
Dag! Wat klinken jullie allemaal enthousiast :) ik zou graag de impulsrubriek rijden (is de enige toegestane klasse zonder 'startkaarten' toch?).

Misschien domme vragen, maar zag zo op de website niet de info die ik zocht... :o

Domme vragen bestaan niet ;-)

Lekker genieten en om je paardje alvast te laten wennen zou ik wel "thuis" vast oefenen met koelen. Ze kunnen er in het begin nogal van schrikken :=

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:41

Dank voor jullie reactie Hilli en Aileen_Noël! Ik zie nu pas dat er op de website pendurence.nl BOVENIN nog allerlei tabjes staan 8)7 Goed, ik geloof dat ik daarmee mijn antwoord wel gevonden heb :o

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:21

Ik wil ook de korte klasse 1 proberen met m'n jonkie. Heb nog niet opgegeven. Moet ff kijken hoe alles gaat komend weekend en dan ga ik opgeven. Spannend!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:28

Ik zit te kijken of de impulsrubriek iets voor mij zou kunnen zijn, maar.. Ik ben geen lid van de khns. En dan? Ik ben lid van de NSIJP. Kan ik daardoor niet meedoen?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:32

Je kunt rechtstreeks lid worden van de KNHS, dat ben ik ook. Ik weet niet meer wat ik betaal, maar het is nog geen € 20,- per jaar.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:20

Oh dat valt heel erg mee :) Ik ga eens kijken!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:01

Voor de impulsrubriek moet je toch ook lid zijn van de endurancevereniging?
En als je je daarvoor aanmeld, ben je automatisch lid van de KNHS

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:07

Nee voor de impulsrubriek hoef je enkel lid te zijn van het KNHS.
Lidmaatschap vanuit de vereniging is niet nodig. :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:17

Ik heb me ook opgegeven! We beginnen rustig aan met de 44 km. :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:12

Ik ga waarschijnlijk ook weer meedoen! :D Voor de 3e keer een impulsrubriek starten, lekker goedkoop zonder startpas en met het westernrijden als hoofddoel en een toch al 18jarige dame onder me zadel, genieten we gewoon puur van zo'n leuke rit in een mooie omgeving, zonder echte wedstrijd ambities. :o

Wellicht als we ooit rond de 35/40km komen met trainen gaan we eens officieel starten in een klasse I.

Is het overigens heel raar om helemaal niet te koelen bij afstanden rond de 20/30km? Ik snap dat het de hartslag sneller omlaag krijgt en het je paard kan helpen, waardoor je op wedstrijden wellicht net een tikje meer kan geven. Maar in principe train je al ruime tijd van te voren thuis, zonder te koelen (Of wordt er door mensen tijdens trainingen ook al gewerkt met koelen?), dan zouden ze toch tegen de tijd van de wedstrijd zo getraind moeten zijn dat ze de afstand makkelijk aan moeten kunnen zonder de hulp van koeling? Even extreme hitte of kou daargelaten, aannemend dat je gemiddeld traint in de temperaturen/jaargetijde van de wedstrijd.
Het is overigens niet zo dat ik tegen koelen ben, absoluut niet, maar ben nog vrij nieuw in de endurance en probeer een beter beeld te krijgen in hoeverre het echt nut heeft als je paard in prima conditie is en bij de nog beginnende afstanden. Ik krijg een beetje het idee dat het er vaak maar gekoeld wordt, omdat het iedereen het doet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:18

Ja hoor 30 km kan zonder koelen maar vind ik niet ideaal.. Maar heb een aantal wedstrijden zonder koelen gedaan :)

Daarnaast neem ik het zeker mee in training. Veel paarden vinden het de eerste keer eng als je een kannetje onder het zadel over ze heen gooit. Ik ben begonnen dit te trainen in de bak, later buiten..

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:15

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:46

Okee duidelijk verhaal dat artikel! +:)+ Theoretisch gezien zou je dus bij elke training (buiten/bak) 'moeten' koelen zodra je paard het warm heeft, wil je dat tempo door blijven gaan of om ze een handje te helpen. Nu vraag ik me wel nog af, als je altijd rijd zonder te koelen, wordt je paard dan uiteindelijk niet beter getrained om zijn warmte beter via zweten kwijt te raken? Heb wel eens iets gelezen over dat endurance paarden anders gaan zweten naarmate ze beter getrained worden. En het koelen dan later pas als éxtra hulp te gebruiken.
Logisch idd dat koelen natuurlijk geoefend moet worden van te voren, maar me vraag was meer of mensen als ze hun trainings ritten aan het rijden zijn, dan ook onderweg koelen. Om toch een zo representatief mogelijke beeld te krijgen.

Maaar oke, daar gaat dit hele topic niet over natuurlijk :Y) Vind het wel altijd een mega interessant onderwerp om over te brainstormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:32

Tijdens het trainen kan je ook af toe stap pauze in lassen van 5min. Dat werkt ook verkoelend. Dit noemen ze interval training.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:40

Fjorj schreef:
Tijdens het trainen kan je ook af toe stap pauze in lassen van 5min. Dat werkt ook verkoelend. Dit noemen ze interval training.

Dat ligt aan de weeromstandigheden en conditie van je paard. Bij hitte en weinig wind koelen paarden juist niet snel af tijdens de stap, is mijn ervaring met mijn warmbloeden.
Ik heb een paard gehad die ik na inspanning (springwedstrijd) droog kreeg door met hem rustig rond te galopperen. Hierna even op adem stappen en als resultaat een paard dat droog en op adem was.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:18

Mm mijnendurance is nog steeds niet gesynchroniseerd en kan me nog niet inschrijven. Is het al bijna vol, weet iemand dat?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:55

Reusje0504 schreef:
Mm mijnendurance is nog steeds niet gesynchroniseerd en kan me nog niet inschrijven. Is het al bijna vol, weet iemand dat?

Nee hoor!
De meesten wachten met inschrijven tot je (bijna) zeker weet dat je echt kunt.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:19

Ik hoorde dat er nog ongeveer 60 plaatsen zijn. Dat zie je bij de inschrijvingen, locatie en datum selecteren en dan komt ook het aantal plaatsen naar voren.

Ik heb gewacht met inschrijven omdat ik nog niet weet met welk paard ik kan/wil starten. Maar op de website van endurance kwb heb ik gevraagd of je de paardgegevens nog kunt aanpassen na inschrijving. En ik kreeg al heel snel reactie, dat kan!
Binnenkort dus inschrijven voor de impulsklasse :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:53

Liset, 2 dagen geleden toen ik mij inschreef, waren er nog heel veel plaatsen, maar ik kan mij voorstellen, dat het ook in eens hard kan gaan.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:04

Ik hoop ook dat het nog niet heel hard gaat met klasseI.. Wacht echt op laatste moment om te kijken of ik mijn paard in vorm heb. (nu is ie nog in een hele rond vorm :P )

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:52

Elmars_Floor schreef:
Ik hoop ook dat het nog niet heel hard gaat met klasseI.. Wacht echt op laatste moment om te kijken of ik mijn paard in vorm heb. (nu is ie nog in een hele rond vorm :P )

Kan hij mooi afvallen op KWB :Y)