Endurance By The Sea - Wassenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Re: Endurance By The Sea - Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 22:08

Dat is zeker waar, heb je ook gelijk in, máár ik weet in deze dat er niet zover over nagedacht wordt als jij hebt gedaan :+ de jury in KWB was ook niet te spreken over de conditie van de pony, vonden m veel te dik en kwam ook binnen met een hs die torenhoog was.
Hierdoor gaat het dit seizoen niet meer lukken om over te gaan naar klasse 2 het aankomende seizoen en zal diegeen nog even in klasse I moeten blijven hangen.
Op zich niks mis mee: ik haal het ook niet en het is maar net wat je doelen zijn, maar ik vind dat als je ziet dat je paard er conditioneel niet goed genoeg voor staat, wat imo in dit geval zo is, dat je dan helemaal niet zou moeten starten en al helemaal niet denken over je overstap naar klasse 2.

Zit altijd te twijfelen of ik wat zal zeggen, maar heb meerdere malen mijn neus gestoten met mijn goede bedoelingen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 06:15

Tja.. Conditie is wel erg belangrijk. :j

Leuk Emmely! :)) weer terug in de Running gelukkig! :))

Ik heb me nog niet ingeschreven. Wacht eerst Lanaken even af. :))

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:50

Attitude schreef:
Eens, al vind ik de korte klasse's wel een mooie instap en om te variëren in afstand.

Een instap of om zelf kennis te maken met endurance of een jong paard kennis te laten maken met endurance. En dan met name met het vreemde terrein, de vele paarden, de veterinaire keuringen en de bezienswaardigheden. Daarna zou ik snel overstappen naar de langere afstanden, dan maar rijden op een lager tempo. Dat is je paard voorbereiden op klasse 2. Veel korte klassen 1 starten is dat in mijn ogen niet.

Twee jaar geleden heb ik met een paard van 5 jaar oud dat 4 maanden zadelmak was in de 34 km van een bloedbenauwd KWB gestart. Keurige waarden met een snelheidje van zo'n 10,5 km/uur de rit gereden.
Twee jaar later liep ze in warm Grolloo de 34 km zonder groom en koelen de rit in 12.8 km/uur. Dit paard is nu klasse 2 klaar.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:37

ik ga me ook aanmelden voor de kennismakings klasse.
Ik ben in ermelo ook een keer gestart en wou daarna mijn lidmaatschap aanvragen maar door vakantie en dergelijke wil ik dit in het nieuwe seizoen doen. :D
Dus dan nog maar een keer de kennismakings klasse. Ga samen met een stalgenoot rijden. Daar reed ik ook in ermelo mee en paardjes hebben lekker dezelfde tempo.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:07

Ik vind het lastig om in te schatten hoe zwaar het precies zal zijn. Ik heb niet de mogelijkheid om van te voren op het strand te trainen, maar heb hier wel heel veel zwaar zand waar ik veel in train. Op zich is mijn pony blijer met zwaar zand dan met erg stenig terrein, maar hij is wel maar 1m27, dus het is voor hem natuurlijk al snel veel zwaarder dan voor een groot paard..

Weet iemand misschien hoe zwaar deze wedstrijd is in vergelijking met KWB? Ik heb deze in maart gereden en vond daar ook zware paden tussen zitten. Is het duin ongeveer net zo zwaar als die zware paden in KWB?

Bandiet heeft in het begin van het seizoen 4 wedstrijden gelopen. Alleen na de Zuidveluwerit is hij kreupel geworden. Waarschijnlijk een combinatie van zijn chronische hoefbevangenheid en de stenige ondergrond. Hij heeft toen rust gehad en nu zijn we hem weer aan het oppakken. Ik wilde Wassenaar graag als eerste wedstrijd weer proberen. Zou dat te hoog gegrepen zijn?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:38

Suus, ik vind katwijk voor mijn ervaren pony (klasse 2/3) van 1.25m veel te zwaar. Is qua zand echt niet te vergelijken met kwb. Het risico op blessures is te groot met zulke korte pootjes. Heb deel vd wedsrrijdroute een keer gereden als training, dus weer waar ik over praat...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:39

En raad het je dus ontzettend af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:45

Als er iemand is die met mij tegen die tijd de kennismakingsklasse wil rijden zou die mij een pb'tje willen sturen ? Hihi :D

Ik heb een ruin van 173 dus misschien dat hier nog rekening mee gehouden kan worden kwa snelheid. Al hoewel ik prima een vlot persoon kan bijhouden maar erbij sukkelen is voor ons ook geen probleem.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 00:04

Bedankt voor het advies myrthe!

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:04

Uiteraard doen wij ook weer mee. Ik heb het een beetje gevolgd allemaal en ik heb de afgelopen maanden veel in Schoorl gereden en ik kan jullie zeggen dat de duinen echt loeizwaar zijn voor die paarden. Ik ben van mening dat je echt wel een aantal x met je paard daar moet trainen voordat je de lange 1 gaat doen. Ik ben zelf trouwens doodsbang voor een tying up , het zal maar gebeuren , bah!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:18

jeetje , ik had me vorige week al ingeschreven maar lees nu toch wel veel puntjes om misschien af te haken voor onze kennismakingsrit. Ik rij wel eens door de duinen maar niet wekelijks en dat hele zware is voor mijn dravertje wellicht toch niet heel erg handig. Erg jammer hoor want ik had er heel erg zin in.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:25

Indien je rustig rijd is het zand prima te doen. Gewoon met verstand rijden. Strand rij je op tijdens eb.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:28

Het strand maak ik me inderdaad niet zo druk om , ik heb de Trec Heiloo gereden 1 april en dat stuk duin en strand was geen probleem, wij hebben hier in de Kennermerduinen echt een stuk van 5 km met zand zo mul das niet grappig als dat het 6 km lang is, worden we niet heel blij.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:30

Nee hoor, zit ook klein stukje bos halverwege die 6 km.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:40

vicky schreef:
Indien je rustig rijd is het zand prima te doen. Gewoon met verstand rijden. Strand rij je op tijdens eb.

Precies! Laat je niet té gek maken door alle verhalen.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:45

Dus eigenlijk als je altijd hebt getraind in de duinen lopen ze de meeste wedstrijden (uiteraard in goede conditie) makkelijk uit?

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:51

annetjee19 schreef:
Dus eigenlijk als je altijd hebt getraind in de duinen lopen ze de meeste wedstrijden (uiteraard in goede conditie) makkelijk uit?

het maakt het een stuk makkelijker!!!!!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:51

Ja, dan moet je paard dat kunnen, mits je paard natuurlijk voldoende conditie heeft en je niet ineens heel anders gaat rijden: rij je bijv. 3x in de week een kwartier een stapritje, dan gaat 20 km niet lukken. Rij je echter 'gewoon' buiten en doe je dat ook nog eens regelmatig in de duinen, dan gaat Katwijk wel lukken.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:58

Als ik een kort rondje rijd ben ik 15 km onderweg met veel draf en ook een galopje tussendoor. Vaak heen door het duin en terug over strand.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:05

En hoe lang doe je over die 15 km?

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:23

Is heel verschillend. Meestal rond de anderhalf uur. Ene keer korter en de andere x langer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:25

Rond anderhalf uur is heel prima. Ik denk dat je je dan niet al te druk hoeft te maken :)

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:27

Top :) even een vraagje. Heb je met de 20 km ook een groom punt of niet?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:30

Ja, ik denk dat wel kan op het strand (ik weet niet precies op hoeveel km dat was en of dat nou voor of na het keerpunt is dit jaar) en achter TNO kan je ook groomen.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:39

3 punten, 1 op ruim 4 km 1 op het keer punt op het strand en 1, vlak voor de finish.