Endurance Kootwijkerbroek 11 augustus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Re: Endurance Kootwijkerbroek 11 augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:32

Ja dat is zeker een goed idee! Aangezien ik den nog zeker een uur moet wachten voor mijn vriendin haar rit uitgereden heeft.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:34

Dat kan je toch nog niet weten? Je hebt toch nog geen starttijd :-)? Vliegendeken is zoiezo handig!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:36

We hebben verzocht om de starttijden zo dicht mogelijk bij elkaar te leggen, en gezien zij 31 km start en ik 22 acht ik de kans dat ik een stuk eerder terug ben dan zij groot :)

En als zij een uur eerder zou moeten starten dan ik sta ik ook een uur te wachten :) Dus dan is het ook handig.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:57

maar je hebt toch ook grooms mee.......

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:12

Je kunt KWB 2 zonder vliegenspray of deken rijden. Ik doe dit al een aantal jaren en heb onder bijzondere warme omstandigheden gereden. Het staat mij bij dat er in KWB weinig tot geen dazen zijn. Zelfs niet twee jaar geleden toen voor half Nederland code rood gold. Met een jong en onervaren paard 34 km zonder problemen in de hitte en daasarm gereden.

Nadeel van een vliegendeken is dat je paard het extra warm krijgt en slecht de warmte kwijt aan de omgeving kan. Een spray werkt vaak maar tijdelijk tegen de dazen.

Wanneer een paard dikke benen heeft zou ik juist wel het dier beweging geven, controleer wel eerst of het paard geen koorts heeft. Koorts betekent dat de lichaamstemperatuur boven de 38.5 graden Celsius zit.
Door een virale infectie (zomerinfluenza) kunnen de benen oplopen. Ook dan zou ik een paard beweging geven in de vorm van stappen, onder de man of aan de hand. Circulatie bevorderen door beweging zal de zwelling doen afnemen. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat het paard zich niet in het zweet werkt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:19

Tja, die van mij staat 24/7 buiten, dus als die dikke benen heeft zou ik er hooguit wat mee stappen (ernaast) op het harde en koelen... Lopen doet hij al genoeg in de wei.. Dus dat ligt denk ik ook een beetje aan de omstandigheden van de stalling.

Maar een wedstrijd van 20 a 30 km zou ik met dikke benen nooit lopen...

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:20

MissPippin schreef:
maar je hebt toch ook grooms mee.......

Nope... Helaas niet.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:53

Met dat warme weer lijkt me dat wel een vereiste voor je paard

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:07

In principe kan je een klasse 1 zonder grooms rijden en dat doen er ook genoeg.
Feit blijft wel dat de klasse 1 een klasse is waarin het paard van alles moet leren en de ruiter van alles kan/ ' moet' uitproberen.
Om die reden wordt die van mij wel gegroomd en krijgt ook drinkwater aangeboden onderweg.

Dazen waren er niet vorig jaar.

Als je bang bent je wel last van vliegen hebt bij de trailer dan zou ik de vliegendeken gewoon in de trailer leggen zodat je die kan pakken als je terug bent.
Ik kan je ook aanraden om al het andere ( denk daarbij aan schoon drinkwater / water en spons om af te sponsen / hooi en/of krachtvoer beschikbaar zodat je kan voeren voor je nakeuring en voor jezelf natuurlijk wat te drinken ) beschikbaar te maken voor als je terug bent.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:27

Ik heb ook inderdaad begrepen dat het bij klasse 1 nog niet nodig is. En heb ook begrepen dat er een drinkplek is voor paarden onderweg, al wil hij nooit drinken.. Thuis heb ik ook geen grooms als ik zulke ritten maak. Had ook liever wel een groom gehad maar ben helaas de enige in de fam die in de paarden zit en niemand die het ziet zitten om een hele dag voor mij op stap te gaan.

Eten, drinken en water om af te sponzen zetten we inderdaad vantevoren in de vrachtwagen klaar. Bedankt voor het advies!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:24

Klopt van klasse 1, maar als zo warm is wel fijn.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:02

Ja dat geloof ik zeker.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:47

Ik had in Etten-Leur hele handige bidons met karabijnhaken aan mijn zadel hangen om onderweg te koelen. Zodoende had ik toen geen grooms nodig om te koelen. Drinken kan evt uit de grote bak onderweg. Eten voor de nakeuring... Misschien is dat een optie voor je?

Ik ga deze rit voor het eerst echt met grooms aan de slag :j

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:03

Kaygee schreef:
Ik heb ook inderdaad begrepen dat het bij klasse 1 nog niet nodig is. En heb ook begrepen dat er een drinkplek is voor paarden onderweg, al wil hij nooit drinken.. Thuis heb ik ook geen grooms als ik zulke ritten maak. Had ook liever wel een groom gehad maar ben helaas de enige in de fam die in de paarden zit en niemand die het ziet zitten om een hele dag voor mij op stap te gaan.

Eten, drinken en water om af te sponzen zetten we inderdaad vantevoren in de vrachtwagen klaar. Bedankt voor het advies!

Ik ga ook voor het eerste mee rijden (oefenklasse) en heb ook geen groom.
Wel een lief broertje dat paard en mij vervoert. Maar veel meer dan even paard vast houden zal hij waarschijnlijk niet doen.

Even vraag aan de ervaren mensen. Hier lees ik 'eten voor de nakeuring'. Maar wat bedoelen jullie precies? Ik heb hier nog niks over gelezen op alle info websites.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:46

Wat leuk!

Wilde sowieso iets van flessen water in een zadel of heuptasje oid meenemen, koelen is wel lekker als het zo warm is.

En inderdaad wat dat voeren enzo betreft. Heb je na de finish gelegenheid om eerst af te zadelen enz. vóór de nakeuring? Of kost dat je punten en kan je gelijk aanbieden?

Vandaag 16,7 km gereden met een gemiddelde van 9,7km/u. Hartslag na koelen en afzadelen 56. En dan heb ik de laatste km pas gestapt. Viel me niet tegen!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:05

Op de finish mag je gezadeld aanbieden (je hebt daar ook maar 10 minuten), is de hartslag 60 of lager dan kun je richting trailer en daar je paard afzadelen, afsponzen, wat laten drinken en wat laten eten. Zorg dat je finish-/aanbiedtijd en hartslag goed op je kaart staan en zorg dat je op tijd weer bij de nakeuring bent.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:06

Attitude schreef:
Via Mijn Endurance te zien loopt het nog niet zo storm hoor voor KWB.
Of mensen schrijven last minute in of het is vakantietijd..

Dan kijk je niet goed, meer dan 100 inschrijvingen inmiddels ;-)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:27

Op het moment dat ze keek liep het nog niet zo'n storm Ruud. Ik had het ook gezien :j of hij was nog niet up to date oid.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:48

databeest is altijd up to date ;-)
Hooguit dat jouw sessie verouderd was.

Maar storm lopen deed het al vanaf begin juli. Wij van Uddel zijn daar not so amused over :(

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:13

Ik denk dat je in Uddel een ander publiek aanspreekt dan in KWB. Ik denk ook dat het Uddel-publiek beperkter is dan het KWB-publiek, dus als er een paar 'vaste klanten' afhaken in Uddel dan hou je meteen minder over dan in KWB met 100+ starts.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:26

Toch lijkt het erop dat er dit jaar minder inschrijvingen zijn in KWB dan voorgaande edities. Wie weet zijn er late inschrijvers.

Ik zou graag Uddel willen rijden maar Uddel schrijft geen klasse 1 uit.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:49

Ik had ook graag mee willen doen, maar paardlief is helaas uit de running dus ik moet overslaan.

Iedereen die wel meedoet, wens ik alvast heel veel plezier!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:41

ahhh...joy, wat heeft ze????

amj schreef:
Ik had ook graag mee willen doen, maar paardlief is helaas uit de running dus ik moet overslaan.

Iedereen die wel meedoet, wens ik alvast heel veel plezier!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:26

Ruud_O schreef:
Attitude schreef:
Via Mijn Endurance te zien loopt het nog niet zo storm hoor voor KWB.
Of mensen schrijven last minute in of het is vakantietijd..

Dan kijk je niet goed, meer dan 100 inschrijvingen inmiddels ;-)

Vergeleken met maart en vorig jaar zie ik een groot verschil hoor ;-)
Alle klasses zitten niet vol.

Jammer, ik mag nog niet meedoen met Uddel, mis 1 punt :7

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:58

Suzanne heeft al regelmatig de klasse omvang vergroot ;-)