trec wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duality

Re: trec wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:33

Dankje voor je antwoord! Ik rij regelmatig ritjes van een km of 10, en dat trekt ze allemaal prima. Binnenkort staat de eerste 15km rit gepland. Even kijken hoe ze dat doet en hoe ze aanvoelt erna.

Weet je toevallig ook wat ong. de snelheid is? Of wordt dat per route bepaald? Ik heb er echt 0 verstand van haha, en hoe ga je je snelheid meten? Op de gok of met speciale meters?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:45

Lees je in over Trec, da's het makkelijkst, er staan goede faq's en info online. :)

De POR is de orientatierit, een rit bij beginklasse eendaags max 15 km. Je krijgt een kaart met een route, die je in een bepaalde tijd moet overnemen op je eigen kaart. Dan ga je op weg, je krijgt een snelheid. Die moet je zo goed mogelijk benaderen. Snelheden liggen uit mijn hoofd voor beginklasse tussen 6 en 10 km per uur (zou ik moeten nakijken). Je weet niet wanneer er een controlepost komt dus je houdt die snelheid zo goed mogelijk aan. Zo heb je verschillende trajecten - van controlepost naar controlepost - met verschillende gegeven snelheden.
Er zijn verschillende manieren om je snelheid te checken. Je hebt zeker geen meter oid, het is juist de bedoeling dat je dat zelf 'regelt'. (inschatten, met hulp van kaartlezen, tijd, enz.)

Overigens is het belangrijkste dat je de route juist rijdt, snelheid is absoluut van ondergeschikt belang. Ter indicatie: elke minuut die je naast de ideale tijd zit is één punt aftrek (je wilt zoveel mogelijk punten overhouden), terwijl een post missen omdat je een verkeerde route rijdt al 50 punten aftrek is.
Als je dus net begint gaat het al helemaal juist om de goede route te rijden. Het snelheidsgebeuren is imo vooral voor de fanatiekelingen. :)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:53

Hartsikke bedankt voor je reactie! Jaa heb al het een en ander ingelezen, maar er staan soms wat verschillenden dingen waardoor ik het voor de zekerheid even wilde vragen aan mensen die ervaring hebben :)

Dat moet goed te doen zijn! Ik ga 1 februari een clinic meerijden, en dan kan ik altijd nog eventjes vragen met hoe en wat het zit met het intekenen van een kaart. Want als er iemand goed is in verdwalen ben ik dat wel.. :')

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:01

piecon schreef:
Ja hoor de wedstrijden zijn wel gelijk, alleen vallen niet onder de trec club vlag, maar dat was al gezegd.

Je gaf aan in een vorige post dat ´de wedstrijd word gereden in de geest van TREC en dat de regels soepeler worden toegepast´. Ik maak hier uit op dat de wedstrijd dus anders kan zijn of kan lopen en ruiters een wedstrijd ook anders kunnen ervaren. De wedstrijd zal dan niet precies hetzelfde zal zijn als eentje die georganiseerd word onder het regelement van de TREC Club.

Dit wil ik alleen duidelijk maken voor de (aankomende) TREC ruiters om teleurstelling te voorkomen ;) :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:06

Ik denk niet dat dat zorgt voor teleurstellingen, zolang zaken vooraf duidelijk zijn.

Verschil kan best aangegeven worden maar het lijkt mijzelf verstandig 'politieke discussie' buiten dit soort topics te laten. :)

Justine, stel gerust je vragen hoor!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:25

Helemaal mee eens TurdusMerula!
xx JustinexX, veel beginnende trec ruiters hebben moeite met kaartlezen en om de kaart te interpreteren. Het belangrijkste is idd dat je de route een beetje kan vinden. Vergeet de snelheid, dat komt wel. In Heiloo ben je in goeie handen en als je de wedstrijd daar wil rijden, vraag dat of er een ervaren iemand is die samen met jou wil rijden. Dat weet de organisatie wel. Dan gaat het helemaal goed komen. Niet te bang voor zijn. Basis trec wedstrijden zijn er voor de beginnende trec ruiter en zullen dus niet moeilijk zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:27

Welke wedstrijd je ook rijdt, de sfeer is altijd gemoedelijk en je komt vanzelf wel weer thuis. :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:12

hoi allemaal ik meld me hier ook even :D ik heb net gister de ptv traning gehad in heiloo en wil nu graag mee doen met de basis trec in heiloo.

het lijkt me super leuk

is er ook een huiskamertopic over de trec heiloo? want ik heb nog nooit een trec gereden en zit echt vol met vragen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:22

Wat wil je weten? :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:41

we willen mee doen aan de basis trec heiloo wedstrijd ,

tijdens de ptv traning vond ij in t begin alles spannend en twijfelde , wat als dit tijdens de wedstrijd gebeurd? mag ik dan gewoon rustig rijden ( we rijden niet voor de punten) en bijv de waterbak overslaan? ( die durfde ijk gister ook niet )

tijdens de por.... stel we komen op een punt bijv een stijle afrit naar t strand toe ..... dat hebben juun en ik nog nooit gedaan en ik hou juun dan ook slecht is er een mogelijkheid tot overslaan van dit onderdeel?

wij komen niet met trailer is een paddock bouwen verplicht? ik zet me paard liever niet zomaar ergens vast hou hem liever zelf vast, en over de route..... ik las dat je je route moet overteken maar moet je dan steeds op je kaart kijken waar je heen moet?

en wat betreft de snelheid.... hoe weet ik wanneer ik welke snelheid rij? want bijv op de scooter heb ik een KM teller maar op me paard natuurlijk niet..... of word dit ook aangegeven in bijv stap draf galop?

en tja verder lijkt het me gewoon heel leuk en heb ik wel een beetje een idee er van.
kun je bijv ook zeggen ik rij de por niet maar de PTV en de MA wel?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:48

Trec is heel relaxt.

Tijdens de PTV mag je hindernissen overslaan. Je meldt je dan af bij de hindernisjury van de hindernis die je wilt overslaan en mag dan (evt. na hun toestemming) gewoon verder. Je slaat dan over en krijgt nul punten maar je bent niet gediskwalificeerd (zoals bij SGW).

Bij de POR is het juist de bedoeling dat je steeds op de kaart kijkt, dat is de hele clou. ;)
Snelheid is in het begin niet zo belangrijk, het gaat er vooral om om de juiste route te rijden. Snelheid is onderdeel van de wedstrijd (maar dus je eerste wedstrijd nog niet zo belangrijk), je mag juist geen gps of iets dergelijks mee.
Je volgt de route. Een alternatief rijden is een optie maar niet helemaal de insteek natuurlijk. Je mag ook even afstappen en rustig de tijd nemen. Het gaat je slechts ten koste van je punten. Trec is natuurlijk een vorm van buitenrijden in wedstrijdverband dus daar moet je wel rekening mee houden, je kunt een hoop dingen tegenkomen onderweg.

Een paddock bouwen doen eigenlijk iedereen. Een wedstrijddag is lang en dan kan je paard rustig uitrusten en staan. Veel wedstrijden duren ook twee dagen en dan is het natuurlijk helemaal handig als je een paddock hebt... Soms zijn er stallen beschikbaar, maar dat is zeldzaam.
Ik zou niet weten waarom je je paard niet in een paddock zou zetten, maar het is niet verplicht.

Soms kun je je inschrijven voor losse onderdelen. Dan rijd je idd of de POR of de PTV (en evt. MA). Een normale wedstrijd bestaat wel uit alle drie de onderdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:50

Geef je eens op voor een cursus dan kun je alledrie de onderdelen oefenen!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:50

omdat wij onder het zadel naar de locatie toe gaan ...... en anders moet ik eerst heen om een paddock af te zetten en de hele mik mak en daarna terug om me paard te halen.... ( paard staat op 15/20 min stappen vd locatie af) en gaat absoluut de trailer niet op

wat betreft het oefenen....

De ptv traning hebben we al gehad, de por is in onze omgeving waar we nu ook al buiten rijden en de MA kunnen we thuis in de bak trainen lijkt mij?

dus als ik het goed begrijp..... word er van te voren een route uitgestipt op een kaart die neem ik over en onderweg kijk ik of ik goed rij met controle punten enz tussedoor?
dus eigenlijk een vooraf berekende buitenrit ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:56

Klopt en volgens mij heb je bepaalde "controle" punten in de route zodat ze kunnen zien dat je goed gereden bent?

Ik heb nu PtV training gehad, organiseer een cursus en dan wil ik eind dit jaar of volgend jaar een wedstrijdje rijden.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:57

Blingh schreef:
Klopt en volgens mij heb je bepaalde "controle" punten in de route zodat ze kunnen zien dat je goed gereden bent?

Ik heb nu PtV training gehad, organiseer een cursus en dan wil ik eind dit jaar of volgend jaar een wedstrijdje rijden.

ik zag idd dat je een cursus organiseer, helaas is dit voor ons te ver en al na de basis trec heiloo..

als dit er voor was en je had nog een paard vrij had dit wel een idee geweest voor ons :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:58

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:01

WendyBZ schreef:
Handig linkje van de website van de TREC Club Nederland met uitleg over wat je tegen kan komen als je voor het eerst meedoet :) http://trec-club.nl/index.php/wat-is-trec/eerst-meedoen

heb ik idd helemaal door gelezen :) bedankt.

mag je bijv ipv zadeltassen ook gewoon een rugtas om doen? anders moet ik nog zadeltassen gaan aanschaffen :+ :D

en stel ik ga samen met een stalgenoot en we doen toch een paddock maken.... moeten de paarden dan apart of mogen ze ook samen in 1 paddock?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:03

Jawel hoor, is alleen niet zo comfortabel :+ Maar voor een T1 kan je alles vaak ook nog wel om/aan het paard of in je jaszakken kwijt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:53

Paarden mogen best samen als jij zeker bent dat ze ok zijn met zijn tweeen, de paddocks zijn vaak niet zo groot. ;)
Misschien kun je eerst een paddock opzetten en daarna met je paard komen? Het lijkt mij veel comfortabeler, maar da's persoonlijk natuurlijk.

Ja, je rijdt een route die vooraf bekend is, maar die moet je dus heel precies rijden, elke meter telt. Je weet niet waar de controleposten zijn namelijk. Je kijkt dus heel veel op je kaart.

Een rugzak lijkt mij helemaal niks, maar ook dat is persoonlijk. De spullen die je nodig hebt kun je idd ws nog wel kwijt zonder tas.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:16

Een rugzak lijkt mij ook niet fijn.
Bij de T1 hoef je nog niet zoveel mee te nemen dus kun je het eventueel ook in een heuptasje of jas met grote zakken. ;)

Ik heb mijn pony ook in een paddock gezet terwijl ze dat niet gewend was. Ik was het vanuit de dressuur totaal niet gewend maar ze heeft inmiddels ook al op diverse bixie wedstrijden lekker in een klein paddockje gestaan.
Ik vind het fijn want dan kan ze toch wat grazen en bewegen zonder dat ze continue vast staat of dat ik haar vast moet houden.
Je zou dan inderdaad kunnen overwegen om al een paddockje op te zetten of dat je iemand regelt die het het voor jou doet terwijl jij onderweg bent.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:25

Als we mee gaan doen zijn we met zijn 2e dus kunnen we misschien regelen dat we idd vooraf heen gaan om de paddock te maken en aan te melden( wat ik ook bij een dressuurwedstrijd doe)

Verder word het goed oefenen op heuvels rijden, en de MA onderdelen

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:37

Op 4 oktober is er weer een leuke basis trec wedstrijd in Arnhem bij stal Mansour. De POR van ongeveer 20 km zal geheel op de hoge Veluwe verreden worden. Kijk voor meer info op www.mansour.nl of www. nhav.nl

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:46

Ik zag dat er in september een TREC wordt georganiseerd in Rijsbergen. Omdat dat vlak bij mij is heb ik toch wel zin gekregen om eindelijk eens mee te gaan doen. Dat ben ik al heel lang van plan maar het komt er steeds niet van om een cursus te doen. Maar nadatik alles heb doorgelezen moet het heel goed te doen zijn om een T1 gewoon mee te doen. Dan bekijk ik ter plekke welke hindernissen we aankunnen.

Maar dan heb ik toch nog een vraag je over de paddock. Rijsbergen is een tweedaagse wedstrijd, maar ik ga 's avonds gewoon naar huis. Heb ik dan toch een paddock ergens voor nodig?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:48

Ligt eraan wat je tussendoor doet :) Als er veel tijd tussen de MA en PTV zit of tussen MA/PTV en prijsuitreiking, dan is het wel fijn als je paard in een paddockje kan staan in plaats van op de trailer.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:00

Ja dat is inderdaad zo. Nog een vraagje, die overhangende takken hindernis waar je onder latjes doorrijdt, is er een standaardhoogte voor? Lijkt me leuk om thuis eens te proberen.