Bekende enduranceruiter stapt over op ijzerloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Bekende enduranceruiter stapt over op ijzerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:25

Ah kijk. Bliksem met alleen voorschoenen was ook geen probleem toen ik eenmaal de backstrap vervangen had. Maar rondom bescherming was noodzakelijk (zeker met de door vorst overal harde bodem) en dat werkte met de huidige easyboots dus niet.

En nee, 5 slagen op 90km is niet schokkend, maar het geeft wel een indicatie.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:47

montiesmama schreef:
knipperdeknip ....
Arabesk schreef:
KWB stelt qua ondergrond en afstand weinig voor :-)

jij durft hier wel wat neer te zetten.... één kennismakingsritje zei je toch.....? laat maar, dat is OT

Wat is dat nu weer voor een onzin? Mag je niets schrijven als je alleen maar een kennismakingsrit hebt gereden? Ik heb zelfs nog nooit een kennismakingsrit gereden. Moet ik nu helemaal mijn mond houden? Alsof je alleen maar lange ritten kunt rijden als je aan Endurance meedoet. Alsof je dan geen ervaring opdoet met verschillende ondergronden en verschillende soorten hoefbeslag. Kom zeg, niet zo uit de hoogte doen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:11

Je mag zo'n mening geven als je je ergens in verdiept hebt, dan hoef je inderdaad geen 1000 wedstrijd km's afgelegd te hebben. En je ergens in verdiepen, dat doet Arabesk zeker, is mijn ervaring ;-)
Dus ik ben het geheel met bovenstaande van SBL eens.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:21

SBL schreef:
mijn paarden lopen nooit met ijzers (komen er ook niet onder, ik loop ook niet de marathon op mijn houten klompen)

Dit is echt zo'n nonsensopmerking, sorry hoor.
Mensenvoet en paardenhoef zijn niet te vergelijken! Onze voet is buigzaam, tuurlijk ga je daar niet zoiets rigede als een klomp voor gebruiken als je gaat hardlopen. Maar de hoef is al hard en stug.
Ben zelf ook niet direct een voorstander van ijzers, vandaar mijn zoektocht met hoefschoenen en kunststof beslag. Maar ik ben niet tegen ijzers.

Dat Carmen het gaat proberen is mooi, kunnen we zien hoe het haar bevalt of dat ze er na een tijdje toch weer vanaf ziet omdat het niet praktisch genoeg is ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:49

Mijn paard staat op het moment vóór wel op ijzers maar mijn bedenkingen daarbij zijn het verminderde hoefmechanisme (want zo hard en stug zijn hoeven niet hoor, Djilan ;) Valt echt mee. Zonder ijzers ;) kun je met 2 handen een hoef zelfs wel een beetje samendrukken. Probeer maar eens.)
En een slechtere groei, de gaten in de hoeven en vraag ik me af hoe slecht de trillingen zijn wanneer je bijvoorbeeld op beton o.i.d. rijdt.

Aan de andere kant kan mijn paard niet zo makkelijk over harde ondergrond enz zonder ijzers. Kan wel maar is toch... anders.
Vandaar mijn 'experiment' op dit moment.

Ik vermoed dat het wel kan maar het haar toch nét niet helemaal zo goed gaat bevallen als ijzers. ;)

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:51

Djilan schreef:
SBL schreef:
mijn paarden lopen nooit met ijzers (komen er ook niet onder, ik loop ook niet de marathon op mijn houten klompen)

Dit is echt zo'n nonsensopmerking, sorry hoor.
Mensenvoet en paardenhoef zijn niet te vergelijken! Onze voet is buigzaam, tuurlijk ga je daar niet zoiets rigede als een klomp voor gebruiken als je gaat hardlopen. Maar de hoef is al hard en stug.
Ben zelf ook niet direct een voorstander van ijzers, vandaar mijn zoektocht met hoefschoenen en kunststof beslag. Maar ik ben niet tegen ijzers.

Dat Carmen het gaat proberen is mooi, kunnen we zien hoe het haar bevalt of dat ze er na een tijdje toch weer vanaf ziet omdat het niet praktisch genoeg is ;)

Er is echt niet zo heel veel verschil tussen een paardenhoef en een mensenvoet. Ook de hoef is enorm flexibel en buigzaam. Het is eigenlijk een enorm grote nagel.
En ik haal de vergelijking aan met een klomp omdat daarop werd gelopen tijdens de middeleeuwen en daar renden ze ook een onderling wedstrijdje mee als het moest. Het hoefijzer is ook iets uit de middeleeuwen. Alleen hebben we de klompen inmiddels vervangen door comfortabele sportschoenen met een verende zool. Maar zijn we op de een of andere onduidelijke manier vast blijven houden aan het middeleeuwse ijzer voor de paardenhoef. Terwijl we daarvoor ook de beschikking hebben over veel betere materialen. Wil je het paard optimaal laten lopen dan breng je een hoefbescherming aan die de natuurlijke werking van de hoef zoveel mogelijk nabootst. Dit zal op den duur de prestatie van het paard enorm verbeteren en bovendien de pezen en spieren minder belasten zodat het minder snel blessures krijgt. Kunststof hoefbeslag is een oplossing al moet je dan weer nagels in de hoefwand slaan waardoor je deze verzwakt en de hoef belet om fatsoenlijk uit te zetten tijdens het landen. Daarom vind ik persoonlijk hoefschoenen een hele mooie oplossing. Je zult zien dat als deze manier van hoefbescherming aan populariteit wint er vanzelf paardenkousen ontwikkeld worden waardoor het schuren van het zand in de hoefschoen tegen wordt gegaan. Vergelijk het maar met het lopen met blote voeten in sportschoenen, daar krijg je blaren van en inderdaad als er zand tussen komt haal je ook je voeten open.
Het is gewoon een kwestie van inzicht.
Weet iemand hier iets van schaatsen af? Kent iemand hier de term klapschaats? Voor jaren terug schaatste iedereen op vaste ijzers onder de schaatsen. Wetenschappers ontwikkelde op een gegeven moment de schaats waarbij het ijzer aan de achterkant los zat en waardoor je veel beter je voet af kon rollen en dus meer vaart kon maken. Niemand wilde van deze schaats weten!!!! Jarenlang bleef hij op de plank liggen en werden de wetenschappers voor gek verklaard. Totdat er een sportschaatser was die het wilde proberen. Hij schaatste ermee en haalde toptijden. Binnen een jaar schaatste iedereen binnen de sport met deze eerst zo onmogelijke schaats. Ik zie Carmen Romer als die eerste topschaatser die het aandurfde om met deze rare, niet geaccepteerde schaats te gaan rijden. Als zij straks de 160 kilometer op hoefschoenen uitrijdt en ook nog eens een toptijd neerzet dan is binnen een jaar de hele sportwereld om. Dan rijdt iedereen met schoenen.
Carmen, ik weet niet of je hier meeleest maar als dat zo is wil ik je een hart onder de riem steken. Dank je wel namens alle paarden dat je dit initiatief neemt. Ik ben vrijwilligster bij Kootwijkerbroek. Ik weet niet of ik je daar tegenkom (geen idee hoe je eruit ziet) maar als ik je zie kom ik je even persoonlijk de hand schudden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:55

Nou, dan heeft jouw paard zachte hoeven. Als mijn paard zulke zachte hoeven heeft (veel in de drek staan) loopt hij echt niet prettig op steentjes. In de zomer zijn zijn hoeven èrg hard en knijp je ze echt niet zo even samen hoor. Dan heeft hij trouwens minder moeite met gruispaden.

En dan nog is het totaal niet te vergelijken met de voeten van een mens! Neem aan dat ik niet uit hoef te leggen waarom niet...
En niemand zegt hier volgens mij dat een paard op ijzers hoort. Dat vind ik over het algemeen de nare bijsmaak van dit soort topics.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:03

Heb je ook weer gelijk in!

Ik weet het niet maar verwacht dat ze op hoefschoenen misschien wel de wedstrijden uit zal lopen, maar niet de toptijden zal kunnen neerzetten die ze op ijzers had.
We zullen wel zien.
Maar dan nog; zij is niet de eerste die endurance rijdt op hoefschoenen dus die vergelijking met klapschaatsen gaat niet op.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:04

Denk zo dat Carmen niet op Bokt komt :=

En SBL, geloof maar niet dat als iemand een WK wint op hoefschoenen dat de hele wereld om is hoor ;) Zo werkt dat niet. Er zullen er misschien een paar overstappen, meer niet.

En ja ik sta positief tegenover hoefschoenen, maar ik heb de juiste voor mijn paard nog niet gevonden en ik laat er geen wedstrijdseizoen door verpesten omdat ik ze steeds verlies. Komende winter is dat weer een project. Daarnaast vind ik de Renegades achterlijk duur...

SFL, in Amerika wordt er inderdaad meer met hoefschoenen gereden. Daarom heb ik op endurance.net een topic geopend met de vraag om ervaringen en met welke schoenen. Eens zien wat daar binnenkomt...

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:08

Djilan schreef:
Nou, dan heeft jouw paard zachte hoeven. Als mijn paard zulke zachte hoeven heeft (veel in de drek staan) loopt hij echt niet prettig op steentjes. In de zomer zijn zijn hoeven èrg hard en knijp je ze echt niet zo even samen hoor. Dan heeft hij trouwens minder moeite met gruispaden.

En dan nog is het totaal niet te vergelijken met de voeten van een mens! Neem aan dat ik niet uit hoef te leggen waarom niet...
En niemand zegt hier volgens mij dat een paard op ijzers hoort. Dat vind ik over het algemeen de nare bijsmaak van dit soort topics.

Je moet je wel realiseren dat er een enorm verschil aan kracht is tussen jouw hand die knijpt en het gewicht van een paard. Een paard weegt algauw 500 kilo met zadel en ruiter erbij zo'n 580/590 kilo. Reken maar van yes dat die hoef uitzet en terug veert als hij op de grond landt en weer afzet. Net zoveel als onze 60 tot 70 kilo doet met onze voeten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:13

Duh ik zeg ook niet dat een hoef niets doet!
Lees even goed..

Maar een hoef blijft niet te vergelijken met een mensenvoet! Niet qua structuur en niet als manier van bewegen.

En ja een hoef zet uit, maar het maakt wel verschil hoe hard de hoef is! Een weke hoef heeft meer hoefwerking dan een keiharde hoef.
En dan nog, so what??

Wat the hell maakt het allemaal uit?
Carmen op hoefschoenen, nou prima. Leuk toch. Waarom draait zoiets altijd uit op een anti ijzer topic. Slaat helemaal nergens op!

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:14

sflj schreef:
Heb je ook weer gelijk in!

Ik weet het niet maar verwacht dat ze op hoefschoenen misschien wel de wedstrijden uit zal lopen, maar niet de toptijden zal kunnen neerzetten die ze op ijzers had.
We zullen wel zien.
Maar dan nog; zij is niet de eerste die endurance rijdt op hoefschoenen dus die vergelijking met klapschaatsen gaat niet op.

Ik had zelf nog niet zo heel veel rijders met hoefschoenen gezien. En helemaal in de hoge klasses niet. Maar ik ben echt heel benieuwd hoe het afloopt. Wie weet valt het tegen, rijdt ze over een jaar of twee weer op ijzers. Je weet het niet. Maar leuk dat ze het probeert toch?

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:16

Djilan schreef:
Duh ik zeg ook niet dat een hoef niets doet!
Lees even goed..

Maar een hoef blijft niet te vergelijken met een mensenvoet! Niet qua structuur en niet als manier van bewegen.

En ja een hoef zet uit, maar het maakt wel verschil hoe hard de hoef is! Een weke hoef heeft meer hoefwerking dan een keiharde hoef.
En dan nog, so what??

Wat the hell maakt het allemaal uit?
Carmen op hoefschoenen, nou prima. Leuk toch. Waarom draait zoiets altijd uit op een anti ijzer topic. Slaat helemaal nergens op!

Tja, So what?? Een paardenhoef is gebaat bij een ondersteuning die die hoefwerking niet tegengaat. Net zoals een mensenvoet niet in een krappe schoen moet zitten. Maar dat wijkt nu heel erg van het oorspronkelijke onderwerp af.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:03

Hoe je het ook keert en wendt, paardenhoeven en mensenvoeten vergelijken blijft een vergelijking van appels met peren.
Een balletdanseres op spitzen komt er nog het dichtste bij (en laat die nu baat hebben bij zo strak mogelijke schoenen ;), dus zelfs die vergelijking gaat niet op)
Trouwens het is nonsens dat ijzers het hoefmechanisme helemaal belemmeren, mits niet te ver naar achteren genageld.
En hoe zit dat met een hoefschoen? Als die zo strak moeten zitten, belemmeren die het hoefmechanisme dan niet?
(Zomaar een vraag, ik heb er geen ervaring mee)
Overigens, ik heb niks tegen ijzerloos als het kan.
Graag zelfs.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:16

Arabesk schreef:
Ik vind het wel gewaagd om met een ex-ijzerpaard hoog te gaan rijden. Zelf zou ik liever met een nooit-op-ijzers-gestaan paard gaan rijden, maar goed.

We zullen zien hoe het afloopt :-)

vind dit ook wel apart, je kan in KWB I niet eens hoog rijden := hoog vind ik als je er een 160-er mee gaat rijden _O- maar goed.. ik ben het in ieder geval niet 8-)

Taloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:21

ik vind het wel goed, want tegenwoordig staat elk paard op ijzers, mijn paard heeft nooit op ijzers gestaan en ze deed het prima alleen nu voor de zomer voor concour moet ik wel anders glijd ze gewoon uit, hoewel ik dit erg jammer vind, maar ik dacht dat een hoefschoen veelste glad zou zijn om mee te springen?

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:32

Karrimh schreef:
Arabesk schreef:
Ik vind het wel gewaagd om met een ex-ijzerpaard hoog te gaan rijden. Zelf zou ik liever met een nooit-op-ijzers-gestaan paard gaan rijden, maar goed.

vind dit ook wel apart, je kan in KWB I niet eens hoog rijden := hoog vind ik als je er een 160-er mee gaat rijden _O- maar goed.. ik ben het in ieder geval niet 8-)

ze hebben er wel heuvels van 25 m hoog :=

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:10

Anoniem schreef:
Billy schreef:
ach, na KWB komt er toch een topic: bekende enduranceruiter gaat terug op ijzers omdat hoefschoenen een ramp zijn :D :D

:+ _/-\o_

Haha, die is wel een goeie !!! :D
Ik ben op ijzers overgestapt omdat de hoefschoenen telkens uitvlogen en mijn paardje er niet echt vlot mee liep...
Yzers vallen echt super mee, en dat had ik helemaal niet verwacht na 4 jaar blootvoets...

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:26

Ik vraag me af welke afstand ze ermee gaat rijden... misschien wel kl 1, met nieuwe ponnie :+

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:14

Eindelijk bijgelezen! Ik zou willen toevoegen, zonder een oordeel over het eerdere te vellen, dat ik rondom hoefschoenen van Easyboots heb (met sokje, de Epics dus). Ik ben er nog geen verloren en heb er mee in de blub gereden (wegzakken to voorbij de koot), over rots en grindpaden, heuvel op en af etc. in de Ardennen. Ik heb ze sinds juli 2008 en rijd er TREC mee en af en toe een buitenrit thuis. Ze bevallen goed, mijn paard loopt er nagenoeg hetzelfde mee en heeft geen last van de zandjes die in de schoen komen of het water wanneer je door een plas gaat. Zelf vind ik dat ik nog onvoldoende ervaring heb om 100% positief te zijn (moet ik ze misschien toch een keer verliezen!), maar tot nog toe gaat het goed. Aan en uit doen kost handigheid en tijd (en je rug). Hartslag heb ik nooit gemeten. Hoop dat jullie hier wat mee kunnen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 09:21

montiesmama schreef:
Ik vraag me af welke afstand ze ermee gaat rijden... misschien wel kl 1, met nieuwe ponnie :+

nee ál hun paarden staan nu ijzerloos

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:26

Ben ook benieuwd. Onze fjord loopt het hele jaar op hoefschoenen en onze ijslander 3 maanden per jaar in de winter als zijn hoeven niet hard genoeg groeien. Hoefschoenen is inderdaad even uitproberen welke het beste passen bij je paard en welke het best blijven zitten, maar dan werkt het wel.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:33

voor de liefhebbers....ik heb nog een paar marquis hoefschoenen maat 4 liggen. Ik doe ze weg omdat ze me thuis al om de oren vlogen.....laat staan op wedstrijd. Het leek me trouwens een goed alternatief voor ijzers, maar ik krijg het gewoon niet goed voor elkaar en op ijzers loopt ie beter.

Ben benieuwd hoe ver Carmen ermee komt, die nieuwe schoen ziet er goed uit.
Zou het trouwens ook niet zo zijn dat ze in Amerika toch wat meer trektocht-achtig rijden? Dat daarom hoefschoenen daar meer gebruikt kunnen worden?

En hou het een beetje gezellig, he? :Y)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:54

Zoooo wat zijn we weer aardig voor elkaar zeg! :=

Ik vind het ook wel interessant en ben benieuwd naar de bevindingen van Carmen. Ik heb zelf 2 keer met hoefschoenen gereden en ik moet zeggen dat het niet mijn keuze zou zijn. Maar dat wijt ik meer aan het slecht passen van de schoenen, dan aan de schoenen zelf. Ik denk dat het best zou kunnen werken MITS je een perfect passende schoen hebt! Ik heb alleen zelf niet het geduld en het geld om zoiets uit te pluizen voor mijn paard :D

Mijn paard loopt tot dusver prima op blote voetjes en ik denk ook dat het gezonder is voor zijn hoeven om het mooi zo te houden. Al zijn ijzers natuurlijk wel erg makkelijk en zou ik tijdens wedstrijden kunnen draven op een ondergrond die hij niet gewend is en waar hij met de huidige manier van bekappen gevoelig op loopt. Vandaar ook mijn keuze om hem voor de wedstrijd op ijzers te zetten. Puur voor mijn eigen gemak. Als het mijn eigen paard was had ik ervoor gekozen om vroegtijdig te beginnen met een andere manier voor bekappen (ik ben erg fan van Marco Krul en zijn Strasser-achtige manier van bekappen en redenering). Maar in de huidige situatie zijn ijzers (liefst kunststof) toch wel een hele uitkomst voor ons!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:08

Arabesk schreef:

vind dit ook wel apart, je kan in KWB I niet eens hoog rijden := hoog vind ik als je er een 160-er mee gaat rijden _O- maar goed.. ik ben het in ieder geval niet 8-)[/quote]

ze hebben er wel heuvels van 25 m hoog :=[/quote]

:wow: zo hoog..

wel grappig.. toen ik mijn antwoord ging plaatsen waren we nog op blz 1 en nu hij erbij staat zijn we ineens pagina's verder }:0